۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۳۴
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85111050
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهسازی پهنه‌ تاریخی اصفهان دست کم ۱۰ سال زمان نیاز دارد

اصفهان - ایرنا - مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: بهسازی پهنه تاریخی این کلانشهر بشرط تامین اعتبار و حمایت بخش خصوصی، دست‌کم ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی ایزدخواستی، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین چالش ما در بهسازی و نوسازی پهنه ‌تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان کمبود اعتبار است به همین دلیل فعالیت‌ها به کُندی پیش می‌رود، لذا باید از سرمایه بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های نوسازی و بهسازی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: بسترسازی مدیریت استان و حتی نهادهای ملی برای جذب سرمایه‌گذار چه بسا از کشورهای خارجی در پیشبرد امور سودمند خواهد بود.

ایزدخواستی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان برای ۶۱ پروژه در نظر گرفتیم که ۳۲ پروژه از این تعداد تکمیل شد و ۲۹ مورد دیگر همچنان فعال است.

وی صیانت از خانه‌های تاریخی را از رویکردهای شهرداری اصفهان برشمرد و گفت: این روزها برای حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی عزمی جدی داریم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در باره گذر فرهنگی تاریخی چهارباغ نیز تصریح کرد: بدنه‌سازی ضلع شرقی این گذر تجربه نامناسبی بود و بر اساس آن طرح پیرایش و بدنه‌سازی ضلع غربی گذر مزبور را با محوریت مرمت بناهای قدیمی و روایت‌گری تاریخی و حفظ ارزش‌های فرهنگی اجتماعی آغاز خواهیم کرد.

ایزدخواستی افزود: اگر نوسازی، احیای بافت و بهسازی معابر بخوبی انجام شود شمار سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت برای مثال محله جلفا بگونه‌ای مرمت و بهسازی شده که تعداد زیادی فعال اقتصادی را به خود جذب کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در باره تخریب خانه تاریخی "حاجی‌شکری" نیز گفت: این سازمان هیچ نقشی در تخریب این خانه که ستاره‌دار و از نشانه‌های تاریخی هم برخوردار نبود و طبق نظر اداره میراث فرهنگی هم منعی برای تخریبش وجود نداشت، ندارد با این‌ حال مدیر منطقه دستور استعلام داد و نتیجه استعلام از نبود ممنوعیت برای تخریب این بنا حکایت داشت.

وی همچنین با اشاره به مشکلات شبکه آب و فاضلاب برای بافت تاریخی شهر اصفهان از جمله در باره "مناره‌های دارالضیافه" اظهار داشت: این اثر تاریخی بدلیل آب‌های زیرسطحی و شبکه فاضلاب دچار رطوبت زدگی شده است که برای رفع آن با اداره میراث فرهنگی و شرکت آب و فاضلاب مکاتبه کردیم و پس از رفع مشکل، مرمت میدانگاه آن از سوی ما انجام خواهد شد.

ایزدخواستی، احیای ۲۰۰ دهانه در بازار اصفهان را نیز ضروری خواند و گفت: از طرف دیگر کمک به بهسازی کارگاه‌های صنایع دستی در این ناحیه باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش ایرنا، بر پایه گزارش‌های موجود، ۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری در استان وجود دارد و بیشترین حجم بافت فرسوده مربوط به شهرهای اصفهان، کاشان، خمینی شهر و نجف‌آباد است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha