ورود به مناطق حفاظت شده همدان در فصل زاد و ولد ممنوع است

همدان- ایرنا- معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل زاد و ولد گونه های جانوری محیط بانان از ورود افراد به مناطق حفاظت شده جلوگیری می کنند.

مهدی صفی خانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله از نیمه های اردیبهشت تا اواخر خرداد به علت قرار داشتن در فصل زادآوری گونه های حیات وحش، از ورود گردشگران و طبیعت دوستان به مناطق حفاظت شده جلوگیری می شود.

وی اضافه کرد: گونه مادر از چند روز قبل زایمان نیازمند آرامش و دوری از استرس است بنابراین ورود و حضور در مناطق حفاظت شده موجب سلب آسایش و آرامش از آنها می شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: حتی پس از زایمان علاوه بر مادر، به توله نیز تا زمان ایستادن روی پا و فراهم شدن حداقل امکان و توان کافی برای دفاع نباید استرس و فشاری وارد شود.

صفی خانی در پاسخ به این سوال که گونه های جانوری خارج از محدوده حفاظت شده با توجه به نبود محدودیت ورود افراد به این مناطق برای زایش با مشکل مواجه نمی شوند گفت: با توجه به بکر بودن مناطق حفاظت شده تراکم گونه های جانوری در این مناطق و میزان مراجعه طبیعت گردان نسبت به خارج از محدوده بسیار بالا است بنابراین میزان ورود استرس و فشار در این محدوده به گونه های باردار نیز بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه برخی بی توجه به هشدارهای محیط زیست در این مناطق حضور می یابند به این افراد توصیه کرد که در این فصل با پرهیز از حضور در مناطق حفاظت شده موجب حاکم شدن آرامش و افزایش احساس امنیت در این مناطق شوند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: یکی از مهمترین دلایل حضور طبیعت دوستان در مناطق حفاظت شده دیدن گونه های مختلف جانوری است بنابراین در صورت حضور آنها در فصل و ورود استرس به گونه های جانوری به طور حتم در فصل های دیگر شاهد گونه های کمتری در طبیعت خواهند بود.

صفی خانی ادامه داد: البته همواره علاقه مندان به طبیعت بیشترین همکاری را با محیط زیست در حفاظت و حراست از مناطق حفاظت شده دارند و هیچگاه با حضور نابهنگام و بی مورد در طبیعت و ایجاد فشار و استرس موجب سلب آسایش گونه های حیات وحش در فصل زاد و ولد نمی شوند.

وی بیان کرد: البته مواقعی شاهد حضور برخی افراد در حواشی مناطق حفاظت شده هستیم که بیشتر آنها کشاورزان و افراد بومی ساکن در حواشی این مناطق بوده و در حفاظت مشارکتی نقش دارند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت ۶۲ هزار هکتار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha