ایران اکسپو؛ گام رو به جلو برای توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری

بیرجند - ایرنا - حضور خراسان جنوبی در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران "اکسپو ۲۰۲۳" آثار و برکات فراوانی در زمینه معرفی ظرفیت‌های استان برای توسعه سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات راهبردی در مسیر توسعه اقتصادی به همراه داشت که امضای تفاهم‌نامه خرید زعفران خراسان جنوبی یکی از آنهاست.

به گزارش ایرنا دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به‌ دنبال افزایش دیپلماسی اقتصادی، ارتباط گسترده‌تر با کشورهای مختلف و توسعه بازارهای مبادلاتی به‌ ویژه کشورهای همسایه و همسو در جهان بوده و در ۲ سال گذشته نیز فعالیت‌های تجاری را در راستای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کرده‌ است.

پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۳) با این رویکرد از ۱۷ اردیبهشت ماه جاری با حضور رئیس جمهور در نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافت که تا ۲۰ اردیبهشت ادامه داشت و استان‌های مختلف از جمله خراسان جنوبی نیز حضور فعالی در این نمایشگاه داشتند.

از ابتدای امسال با برگزاری کارگروه‌های مختلف برای حضور موثر و قوی خراسان جنوبی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت نمایشگاه برنامه‌ریزی شد و فرصت‌ها و توانمندی‌های استان در ۶ حوزه کشاورزی، صنعت، مرز، صنایع دستی، گردشگری و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت.

مسئولان خراسان جنوبی افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات و معرفی ظرفیت‌های استان در سطح ملی و بین‌المللی را از مهمترین اهداف شرکت در این نمایشگاه عنوان کردند و مذاکرات خوبی در مدت برپایی نمایشگاه با هیات‌های تجاری و شرکت‌های داخلی و خارجی انجام شد.

دورخیر خراسان جنوبی برای صادرات زعفران به چین

زرشک، عناب و زعفران از جمله محصولات شاخص و راهبردی خراسان جنوبی محسوب می‌شوند و این استان در تولید زرشک و عناب رتبه اول کشور، تولید زعفران رتبه دوم و در کیفیت زعفران تولیدی رتبه اول کشور را دارد.

مدیران اقتصادی خراسان جنوبی به منظور مذاکره با هیات‌های تجاری خارجی برای صادرات محصولات مزیت‌دار کشاورزی از جمله زرشک، زعفران و عناب در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) و غرفه خراسان جنوبی حضور جدی داشتند که رهاورد این حضور موثر منجر به انعقاد تفاهم‌نامه خرید زعفران این استان با تجار چین شد.

ایران اکسپو؛ گام رو به جلو برای توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه خرید زعفران این استان با تجار چین، گفت: امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه‌های صادراتی، گام موثری در جهت توسعه اقتصادی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی برداشته شود.

مهدی جعفری با اعلام این خبر در نشست تجاری ایران و چین، هدف اصلی نمایشگاه ایران اکسپو را توسعه صادرات خواند و افزود: با وجود محصولات مزیت‌دار استان خراسان جنوبی توانستیم نشستی را با تجار چینی برگزار کنیم و تفاهم‌نامه خوبی در حوزه زعفران منعقد شد.

وی بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم زعفران برای اقدامات آزمایشگاهی در اختیار تاجر چینی قرار گرفت تا نتایج آزمایش ما با چین مقایسه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در این نشست مسئولان ایران در شانگهای هم حضور داشتند و در حوزه زعفران مراداتی را در آینده خواهیم داشت تا ارتباط بخش دولتی با بخش خصوصی چین تقویت شود.

وی افزود: مذاکرات صورت گرفته و توانمندی‌های خراسان جنوبی معرفی شد و درخصوص صادرات فناوری‌ها، علم و دانش گلخانه‌ای و صنایع تکمیلی هم بحث و تبادل نظر کردیم.

جعفری اظهار داشت: از کشور افغانستان واردات خشکبار را در نظر گرفتیم و به زودی تیم اقتصادی استان به کشور افغانستان سفر می‌کند.

وی گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های نهفته فراوانی است و کسی که بتواند با زیرکی فعالیت خوبی در نمایشگاه داشته باشد، بازارهای خوبی را جذب خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: منطقه ویژه اقتصادی، سازمان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی استان با همدلی و همراهی، تیم اقتصادی خوبی را در نمایشگاه رقم زده‌اند که امیدواریم در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی موثر باشد.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه خرید زعفران که با چین منعقد شد، می‌تواند زمینه صادرات دیگر محصولات کشاورزی استان را نیز فراهم کند گفت: زرشک، زعفران، عناب، پنبه مله، شتر، شترمرغ، عسل، آنغوزه شیرین تنها بخشی از ظرفیت‌های کشاورزی خراسان جنوبی است.

ایران اکسپو؛ گام رو به جلو برای توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری

تحویل نمونه‌های زعفران خراسان جنوبی به تجار کشور چین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی پس از انعقاد تفاهم‌نامه خرید زعفران با تجار چین از تحویل نمونه‌های زعفران استان به تجار چینی خبر داد و گفت: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که سازمان جهاد کشاورزی استان با تجار چین منعقد کرد، شامگاه ۱۹ اردیبهشت ماه نخستین نمونه‌های زعفران استان به آنها تحویل شد.

جواد اشرفی افزود: بنا به توافق‌های انجام شده، قرار است زعفران استان در قالب محموله‌های با وزن یک تن به طرف چینی تحویل شود.

وی همچنین از مذاکرات صورت گرفته با یک هیات از تجار افغانستان گفت و اظهار داشت: صحبت‌های اولیه با این هیات فعال در حوزه زراعت انجام شده و قرار است برای ادامه گفتگوها، هفته آینده به خراسان جنوبی سفر کنند.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در آینده نزدیک و در تعامل با این هیات تجاری، نمایشگاهی از ظرفیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی و افغانستان برپا خواهد شد.

وی تاکید کرد: با این هیات تجاری درخصوص توسعه صادرات و واردات به تفاهم‌هایی رسیده‌ایم.

اعلام آمادگی تجار خارجی برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

اشرفی حضور هیات‌هایی از کشورهای امارات، چین، پاکستان و افغانستان در غرفه استان خراسان جنوبی را از نتایج مطلوب نمایشگاه برشمرد و گفت: تجار پاکستانی برای سرمایه‌گذاری روی زغال‌سنگ استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: اماراتی‌ها هم برای حضور و فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی رغبت نشان دادند که گفت و گوها و مذاکرات اولیه به منظور تحقق این موضوع، صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حضور چند تاجر ایرانی در غرفه استان خاطرنشان کرد: تعاملات و تفاهمات اولیه در زمینه معرفی، عرضه و صادرات سنگ‌های قیمتی استان صورت گرفته است و مقرر شده این تجار با سفر به استان به تولید کنندگان محصولات باکیفیت معرفی شوند.

وی گفت: اطلاعات همه تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذارانی که طی این مدت به غرفه مراجعه داشتند با دامنه فعالیت آنان ثبت شده و به زودی مراودات و تعاملات لازم انجام خواهد شد.

ایران اکسپو؛ گام رو به جلو برای توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری

وزیر کشور: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های خوب و قابل توجه

قبل از افتتاح رسمی نمایشگاه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور نیز از غرفه استان خراسان جنوبی بازدید کرد همچنین در نخستین ساعات بازگشایی پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، پاکستان و افغانستان از غرفه خراسان جنوبی دیدن کردند.

این سرمایه‌گذاران در گام نخست ضمن آشنایی با ظرفیت‌های مختلف خراسان جنوبی، تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در این استان اعلام کردند.

وزیر کشور هم ۱۸ اردیبهشت ماه در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از غرفه استان خراسان جنوبی بازدید کرد که در این بازدید استاندار گزارشی اجمالی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خراسان جنوبی و اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در راستای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها مطرح کرد.

احمد وحیدی بار دیگر ۱۹ اردیبهشت از غرفه خراسان جنوبی بازدید کرد و به دست‌اندرکاران برپایی و مدیریت آن خداقوت گفت همچنین در این بازدید با شربت زرشک از وزیر کشور پذیرایی شد.

وی در این بازدید گفت: خراسان جنوبی استانی با ظرفیت‌های خوب و قابل توجه است.

همچنین مشاور رئیس جمهور ترکیه با حضور در غرفه خراسان جنوبی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی استان آشنا شد.

تعریف پیشران‌های اقتصادی خراسان جنوبی در ۶ محور

استاندار خراسان‌جنوبی هم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و غرفه خراسان جنوبی گفت: ما در خراسان جنوبی پیشران‌های اقتصادی را در ۶ محور کشاورزی، صنعت، مرز، صنایع دستی، گردشگری و فناوری اطلاعات، تعریف و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

جواد قناعت افزود: این استان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگری هم دارد که می‌تواند موتور حرکت سایر حوزه‌ها باشد و تمرکز ما در حوزه کشاورزی، صنعت، معدن و مرز است.

وی افزود: در برخی بخش‌ها از جمله کشاورزی، معدن و گردشگری توانمندی بیشتری داریم به طور مثال خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی به خصوص تولید زرشک، زعفران و عناب رتبه‌های خوبی دارد که ظرفیت بی‌نظیری برای استان محسوب می‌شود.

ایران اکسپو؛ گام رو به جلو برای توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری

استاندار خراسان جنوبی گفت: سال گذشته جشنواره زرشک برگزار شد و شاهد حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودیم که تلاش شد در راستای ارزش افزوده به دنبال فرآوری این محصول بودیم لذا چند کارخانه احداث شده و نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به این حوزه است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های اول در حوزه ذخایر معدنی است ادامه داد: حدود ۵۰ نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده و بسیاری از معادن فعال است لذا آنچه گروه‌های مرجع و مردم مطالبه دارند، فرآوری معادن است تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

قناعت بر استقبال استان از سرمایه‌گذاران حوزه فرآوری معدن تاکید کرد و گفت: از زمان استقرار دولت سیزدهم شاهد انعقاد قراردادهای خوبی بوده‌ایم و مصوباتی از سفر رئیس جمهور هم به این موضوع اختصاص یافت تا مشوقی برای ورود بخش خصوصی باشد.

وی افزود: این مشوق‌ها باعث ورود بخش خصوصی به مرحله فرآوری شده از همین رو دولت تلاش دارد برای آن دسته از متقاضیانی که در کنار استخراج مواد معدنی، فرآوری را هم دنبال کنند، معافیت‌هایی را در نظر بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال هم هدف‌گذاری اصلی فرآوری و ارزش افزوده است لذا در این مسیر دولت مشوق‌هایی را در نظر گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت غرفه خراسان جنوبی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های ویژه و خاصی دارد که برای بهره‌برداری از آنها اقداماتی از گذشته انجام شده اما از زمان استقرار دولت سیزدهم، به زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

قناعت فرآوری و رشد صادرات را از اهداف مهم استان در سال جاری اعلام کرد و گفت: توانمندی صادرکنندگان و رفع موانع از مهمترین رویکردهای استان است تا ضمن توجه به توسعه صنایع فرآوری و ایجاد ارزش افزوده، صادرات نیز افزایش یابد.

استان خراسان‌ جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، سربیشه، درمیان و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد و با ۲ استان فراه و هرات افغانستان هم مرز است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود. مرز رسمی ماهیرود فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی به ویژه مرز یزدان در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha