چهار تفاهم‌نامه رهاورد نمایشگاه مناطق آزاد و ویژه برای خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: انعقاد چهار تفاهم‌نامه به ارزش ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رهاورد نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین زارعی روز دوشنبه در جلسه جمع‌بندی دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در مشهد برپا شد افزود: ۵۰ گروه سرمایه گذار داخلی و خارجی در این نمایشگاه از غرفه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بازدید کردند.

وی گفت: فعالیت در زمینه مواد غذایی، بسته بندی، خشکبار و سبزیجات برای صادرات با سرمایه گذاری داخلی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان به عنوان اولین تفاهم‌نامه منعقد شد و ایجاد سردخانه‌های زیر صفر و بالای صفر در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومان در فاز یک، تفاهم‌نامه دیگر است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اضافه کرد: تفاهم‌نامه ایجاد پالایشگاه در سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با ۳۲۰ میلیارد تومان و حضور سرمایه گذار خارجی، ایجاد ۲ واحد ترانشیپ و ذخیره سازی مواد شیمایی و خط لوله به کشور افغانستان در سایت مرزی توسط سرمایه گذار خارجی به ارزش ۳۴۰ میلیارد تومان از دیگر تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در این نمایشگاه بود.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در این نمایشگاه که براساس راهبردهای دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برگزار شد، حضور یافت.

زارعی بیان کرد: از همان روز نخست نمایشگاه غرفه سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با استقبال خوب سرمایه گذاران خارجی و داخلی مواجه شد که امیدواریم بسیاری از فعالان اقتصادی به زودی سرمایه گذاری خود را آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان بهشت سرمایه گذاری در شرق کشور مطرح است افزود: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی آن با وجود اینکه عمری کمتر از یک دهه دارند، تاکنون در این مناطق ۶۰ همت سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند توانسته زمینه اشتغال ۲ هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم کند و ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری انجام شده در این مجموعه، خارجی است.

دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرد و تا ۳۰ تیر برپا بود.

منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به دلیل برخورداری از مزایای ویژه و موقعیت جغرافیایی، وسعت کافی، قرار گرفتن در کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال شرق - جنوب شرق، دسترسی به بازارهای بزرگ افغانستان و کشورهای آسیای میانه جایگاه ممتازی برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد ملی و بین‌المللی داراست.

این منطقه در ۲ سایت مرکزی به مساحت ۷۳۰ هکتار در بیرجند و سایت مرزی به مساحت ۱۰۰ هکتار در نقطه صفر مرزی مستقر در مرز رسمی ماهیرود (میل ۷۸) با کاربری عام (صنعتی، تجاری، خدماتی) فعال بوده و رو به توسعه است.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز ماهیرود بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha