۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۲
کد خبر: 85108390
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پژوهشگر در حوزه زنان: دوران‌گذار جامعه نیازمند مدیریت مناسب است

مشهد- ایرنا- مسوول گروه اندیشه پژوهی دفتر بانوان استانداری خراسان رضوی گفت: اکنون جامعه در دوران گذار سنت و مدرنیته به سر می برد که این دوران گذار نیازمند مدیریت مناسب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر حسین اکبری روز پنجشنبه در جلسه نشست مشاوران امور بانوان و خانواده فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی استان خراسان رضوی، افزود: نبود تعادل در سیستم مشکلات بسیاری را در جامعه و به ویژه در حوزه زنان و خانواده به وجود آورده است.

وی بیان کرد: طی سال های اخیر تغییرات اجتماعی بسیاری در حوزه زنان و خانواده ایجاد شده که مدیریت آن نیازمند برنامه ها و سیاستگذاری متناسب با آن است. چرا که امروزه زنان در ایران به گروهی توانمند با قابلیت های بسیار تبدیل شدند و سطح انتظارات آنان از جامعه، دولت و نظام نیز افزایش یافته است.

دکتری جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: باید این تغییرات را فهمید، درک کرد و متناسب با حوزه زیست اسلامی برای آن برنامه ریزی کرد که در این میان مشاوران حوزه بانوان نقش بسیار مهمی دارند.

وی با بیان این که امروزه تولید فکر و اندیشه در جامعه و در کشور دارای مشکل است و حلقه های وصل بین صاحبنظران علمی اندک است، گفت: مشاوران می توانند با کمک هسته های فکری و با استفاده از فضای تعاملی در حوزه زنان تولید فکر کنند و آن را به استانداری و سازمان ها و نهادهای اجرایی منتقل کنند.

اکبری عنوان کرد: امروزه اهمیت و نقش زنان بسیار برجسته شده و سازمان ها و مدیران نمی‌توانند منکر آن باشند بلکه باید امکانات خود را اصولی تر در اختیار زنان برای ایفای نقش خود قرار دهند.

حل عارضه های کشور با مساله محوری امکانپذیر است

پژوهشگر عضو موسسه علمی آموزشی دنیای آینده نیز در این جلسه گفت: حل عارضه های موجود در جامعه و کشور تنها با مسأله محوری مبتنی بر آینده نگری امکان پذیر است.

دکتر فاطمه فهمیده در خصوص اهمیت آینده پژوهی با اشاره به چهار عصر کشاورزی، صنعتی، اطلاعات و دانایی و عصر فرهنگی، افزود: اکنون در عصر فرهنگی به سر می‌بریم که بر خلاف عصر های گذشته، تغییرات در این عصر با سرعت بسیاری پیش می رود و به گونه ای که نمی توان به آنها رسید.

وی ادامه داد: این سرعت بالای تغییرات سبب ایجاد شوک زدگی و سردرگمی می شود، به گونه ای که نمی توان برای حل مسایل برنامه ریزی و هدف‌گذاری بلند مدت داشت.

پژوهشگر عضو موسسه علمی آموزشی دنیای آینده با اشاره به سه مولفه عارضه، مشکل و مسأله گفت: مشکلات عارضه ها را به وجود می آورند و اگر بخواهیم عارضه ها را بر اساس مشکلات رفع کنیم باید به گذشته برگشت و مشکلات در حوزه های آموزشی و مدیریتی را شناسایی و رفع کرد.

فهمیده افزود: بنابراین عارضه ها با مشکل محوری مبتنی بر گذشته و منفعلانه، قابل حل نیستند و راه حل آن مسأله محوری مبتنی بر آینده محوری فعالانه است.

این پژوهشگر بیان کرد: آینده نگری دارای سه راه کار عملیاتی شامل ایجاد تصویر مطلوب، سیستم سازی تغییر مدل مدیریتی و مدل، دانش و مهارت هدف سازی است.

وی اظهار داشت: اگر تصویر مطلوب آینده از حوزه بانوان نداشته باشیم، در تشخیص مسأله دچار مشکل خواهیم شد چراکه تعیین اولویت ها با تشخیص مسأله قابل حل است.

نشست مشاوران امور بانوان و خانواده فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی استان خراسان رضوی روز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهور در امور بانوان، در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha