کشاورزی استان کرمان فدای معدن نشود

جیرفت- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: کشاورزی این استان همچون شهرستان زرند در حال فدا شدن در مقابل معدن است اما اولویت اول باید کشاورزی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا امیر حسن زاده روز چهارشنبه در جریان سفر به جنوب استان کرمان و بعد از بازدید از معادن در نشست رفع مشکلات توسعه معادن جنوب استان اظهارداشت: شرکت کشت و صنعت کرمان با این ظرفیت به بازارهای صادراتی راه نیافته و باید کمک کنیم تولیدات این شرکت که به شکل ارگانیک است صادر شود.

وی ادامه داد: هشت میلیارد تن در شمال استان ذخیره قطعی معدن داریم با ۳۲۰ میلیون تن ذخیره جنوب فاصله زیادی دارد و باید بر اکتشاف اهمیت داده شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه صنعت معدن در شمال استان به دلیل نبود نیروی ماهر متضرر شده است افزود: برای جنوب استان و با هدف پیشگیری از این مشکل ایجاد مرکز آموزش صنعتی و معدنی علمی کاربردی کهنوج پیشنهاد شده بود اما با توجه به اینکه راه‌اندازی آن هزینه بر و زمان بر بود مقرر شد در کوتاه مدت این رشته در مراکز فنی و حرفه‌ای جیرفت و کهنوج راه‌اندازی شود.

وی اظهارداشت: فنی و حرفه ای با پیگیری ها و بررسی‌های لازم ۲۰ درس و پنج رشته را تعیین و از تابستان کار را آغاز کند.

حسن زاده با اشاره به صحبت رهبر معظم انقلاب و اقتصاد مردمی، یک نمونه از این نوع اقتصاد را گهرسنگ دانست و گفت: با آموزش سه تا ۶ ماهه امکان یادگیری تولید سنگ های تزئینی و قیمتی وجود دارد و با ۲۰ میلیون تومان تجهیزات تهیه می شود.

وی با بیان اینکه فاز اول آموزش را در فنی و حرفه ای جیرفت و کهنوج آغاز می کنیم ادامه داد: کار در زمینه سنگ های قیمتی در کارگاه های کوچک مقیاس می‌تواند ۳۰ تا ۳۰۰ برابر ارزش افزوده ایجاد کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد هم در این نشست گفت: با توجه به نیازی که در زمینه راه و دسترسی به معادن وجود دارد انتظار می رود راه های روستایی هم در منطقه ساخته شود.

ذبیح الله اعظمی اظهارداشت: فنی و حرفه‌ای امکانات آموزشی مناسبی دارد و انتظار می رود بخش آموزش در رشته های معدنی در جنوب استان راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: معادن اصلی ۱۰ معدن کوچک مقیاس در بحرآسمان، عدم دسترسی به برق است طرح برقرسانی به این معادن مشترک بین وزارت نیرو و صمت هست و انتظار می رود کارها انجام شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با بیان اینکه انتظار داریم مصوبات اجرا شود و روی کاغذ نماند افزود: ۶ کیلومتر راه معدن مطاع آسفالت شده و ۳۰ کیلومتر نیاز به زیرسازی و آسفالت دارد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲ سال قبل پل اسفندقه را مطرح کرده بودیم اما هنوز کار ساخت آن آغاز نشده و امیدواریم با توجه به اینکه راهداری هم نیمی از کار را برعهده می گیرد بزودی کار ساخت آغاز شود.

اعظمی بیان کرد: فنی و حرفه ای در راستای اشتغالزایی ۲ کارگاه گوهرتراشی راه اندازی چرا که می تواند تحولی در زمینه اشتغال ایجاد کند.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب کرمان هم در این نشست گفت: ۳۲۸ پروانه اکتشاف معدنی و ۱۱۴ پروانه بهره برداری در جنوب استان صادر شده که ۴۷ مورد آن فعال، ۴۳ مورد غیرفعال و ۲۴ پروانه ابطال خورده است.

مسلم مروجی افزود: ۱۵ کارخانه صنایع معدنی نیز به بهره برداری رسیده و ۳۲۰ میلیون تن میزان ذخایر اکتشافی جنوب استان است.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی متخصص برای کار در معادن وجود دارد تاکید کرد: آموزش نیرو در این حوزه ضروری است و در این راستا فاز اول مرکز فنی و حرفه ای جیرفت تجهیز می شود و در فاز دوم مرکز فنی و حرفه‌ای کهنوج و فاز سوم هم ساختمان علمی کاربردی کهنوج با کمک ایمیدرو تجهیز و برای آموزش فعال می شود.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب کرمان ادامه داد: مشکلات زیرساختی برای فعالیت معادن داریم از جمله کارخانه کنسانتره آهن با وجود نصب دستگاه ها، آغاز به کار نکرده و این درحالیست که با آغاز فعالیت آن ۱۱۰ نفر در فاز اول مشغول به کار می شوند.

وی گفت: پنج کارخانه کوچک مقیاس در ساردوئیه شهرستان جیرفت هم اگر برق آنها تامین شود، آغاز بکار می کنند و ظرفیت اشتغال برای سه هزار نفر دارد.

ساخت پل اسفندقه از باغ برج تا آشین آماده برگزاری مناقصه است که در این نشست مقرر شد نیمی از کار توسط راهداری به انجام برسد.

تامین برق کتیج به رمشک، تامین برق و ساخت جاده دسترسی معدن مطاع، راه دسترسی جغین در منوجان از دیگر مواردی بود که در این جلسه تعیین تکلیف شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha