تسریع در تکمیل طرح‌های سدسازی زنجان با توجه ویژه دولت سیزدهم

زنجان - ایرنا - حدود ۶۹ طرح سدسازی در استان زنجان در دست بهره برداری، ساخت و مطالعه قرار دارد که با نگاه ویژه دولت سیزدهم و تخصیص اعتبارات لازم روند تکمیل آنها شتاب و سرعت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه ساخت سدهای مختلف علاوه بر اینکه با هدف مهار آبهای سطحی و مدیریت و استفاده بهینه از این رحمت الهی در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت انجام می شود، تامین انرژی برق از نیروگاههای برق آبی را نیز مد نظر دارد.

در این راستا ساخت سد مشمپا با ظرفیت تولید ۱۱۰ مگاوات و سد تهم با ظرفیت تولید ۱.۱ مگاوات برق از جمله طرح های سدسازی در دست اجرا و در حال بهره برداری در استان زنجان است.

استان زنجان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص هم اینک ۳۹ سد درحال بهره برداری، پنج سد در دست ساخت و ۲۵ سد در حال مطالعه دارد.

با توجه به کمبود بارشها و پراکندگی زمانی و مکانی نامناسب آنها، مهار آبهای سطحی در این استان ضرورت اجتناب ناپذیر است که بر این اساس دولت سیزدهم نیز با تخصیص اعتبارات لازم ساخت سد در استان زنجان را مورد توجه قرار داده است.

دولت سیزدهم در سفر استانی آبان ماه ۱۴۰۰ به زنجان مصوبات بسیاری در بخش های مختلف عمرانی و زیرساختی داشت که در حوزه ساخت و تکمیل سدها و انتقال آب به مزارع و زمین های کشاورزی نیز ۶ مصوبه با اعتبارات و زمانبندی های مختلف به تصویب رسید.

تسریع در تکمیل طرح‌های سدسازی زنجان با توجه ویژه دولت سیزدهم

اختصاص مبلغ ۱۸۳ میلیارد تومان برای تکمیل سد بلوبین زنجان

شرکت آب منطقه ای زنجان در سفر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به استان زنجان ۶ مصوبه داشت که هم اکنون در حال انجام و پیگیری هستند.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در سفر رییس جمهور به استان، اختصاص مبلغ ۱۸۳ میلیارد تومان برای تکمیل سد بلوبین شامل ۱۵۳ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) و ۳۰ میلیارد تومان از محل منابع استانی به تصویب رسید که موجب تسریع در تکمیل این طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصدی شد.

اکبر باقری ادامه داد: اختصاص مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد مراش، دیگر مصوبه در این حوزه است که این طرح هم اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

باقری، تامین آب شرب شهری، روستایی و صنعت در افق سال ۱۴۲۵ جمعا به میزان ۶.۵ میلیون مترمکعب در سال را از اهداف اجرای این طرح بیان کرد و گفت: ابلاغ اعتبار مصوب این طرح به میزان ۳۸۸ میلیارد ریال بوده که میزان دریافتی استان تاکنون ۲۰۳ میلیارد و ۶۸۸ میلیون ریال است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: همچنین در مصوبات سفر رییس جمهور به زنجان، اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی از سد مراش به شهرهای ماهنشان، دندی و روستاهای مسیر مصوب شد که شامل ۶۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط استان از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی و مبلغ ۲۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات داخلی وزات نیرو بود.

باقری اظهار داشت: تامین آب شرب شهری، روستایی و صنعت، تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای در مسیر به میزان چهار میلیون مترمکعب در سال برای ۴۰ هزار نفر جمعیت در شرایط کنونی و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب در سال با اجرای این طرح در دستور کار است.

وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زمان اتمام آن نیز سال آینده پیش بینی شده است، افزود: خرید ۴.۲ کیلومتر لوله فولادی به قطر ۷۰۰ میلیمتر انجام و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

تسریع در تکمیل طرح‌های سدسازی زنجان با توجه ویژه دولت سیزدهم

باقری، برگزاری جلسات رسمی با مالکان و متصرفان اراضی مسیر خط انتقال، بازگشایی مسیر و شروع عملیات اجرایی با حضور نیروهای انتظامی و مسئولان، حمل و ریسه کردن لوله های مسیر، احداث راه دسترسی منطقه، اجرای ۲ کیلومتر لوله فولادی ۷۰۰ میلیمتری و استملاک بخشی از مسیر اراضی مورد نیاز مسیر خط انتقال آب و استملاک بخشی از اراضی مورد نیاز جهت اجرای پروژه را از اقدامات انجام شده در این طرح بیان کرد.

وی ادامه داد: اختصاص مبلغ ۶ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری از سد شماره ۲ میرزاخانلو توسط سازمان برنامه و بودجه تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ از دیگر مصوبات سفر بوده است که هم اکنون این طرح ۹۵.۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

باقری، تامین آب شرب شهری را از اهداف اجرای این طرح ذکر کرد و گفت: عملیات تجهیز کارگاه و کانال انتقال آب تکمیل شده و بند انحرافی و تکمیل اتاق شیرآلات سد نیز در دست انجام است.

وی گفت: تامین آب از خطوط انتقال برای صنایع مستقر در شهرستان ایجرود با هماهنگی وزارت نیرو از جمله مصوبات سفر رییس جمهور به استان بود که پیمانکار این طرح انتخاب و کل لوله های پروژه به طول یک هزار و ۶۵۰ متر خریداری شد و هم اکنون با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

باقری با بیان اینکه تاریخ اتمام این طرح طبق توافقنامه سال ۱۴۰۳ تعیین شده است، اظهار داشت: تامین آب مورد نیاز مجتمع ریخته گری سهند واقع در شهرستان ایجرود از سد گلابر به میزان ۳.۵ میلیون مترمکعب و تامین آب بهداشتی مجتمع پتروشیمی زنجان در همین شهرستان به میزان یک میلیون مترمکعب از اهداف اجرای این طرح است.

باقری تصریح کرد: تامین آب شرب شهری و روستایی در افق ۱۴۲۵ در مجموع به میزان ۱۷.۵۴ میلیون مترمکعب از اهداف اجرای این طرح بوده که هم اکنون تامین ۳.۵ میلیون مترمکعب از این میزان محقق شده است.

وی یادآور شد: طبق زمانبندی انجام شده پایان اجرای این طرح سال آینده تعیین شده است و هم اکنون این طرح، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تسریع در تکمیل طرح‌های سدسازی زنجان با توجه ویژه دولت سیزدهم

وی اظهار کرد: در سفر رییس جمهور به استان مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای انتقال آب کشاورزی به اراضی پایاب سد کینه ورس تخصیص یافت که هم اکنون این طرح با بیش از ۹۷.۵ درصد پیشرفت، عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و تحویل موقت آن انجام شده است.

باقری، تامین آب کشاورزی برای یک هزار و ۵۸۸ هکتار از اراضی چهار روستای شهرستان ابهر و خرمدره شامل "کینه ورس، رحمت آباد، اسپاس، فنوش آباد" به میزان ۳.۶ میلیون مترمکعب را از اهداف این طرح دانست که ۱۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارت استانی در سال ۱۴۰۰ به این طرح ابلاغ شد.

بهره برداری از سدهای استان با پیشرفت فیزیکی بالا پیگیری می شود

شتاب بخشیدن به اجرای مصوبات سفر رییس جمهور به خصوص در بخش آب، مطالبه استاندار زنجان از مسوولان ذی ربط است. استاندار زنجان با بیان اینکه آب مهترین دغدغه مسوولان استان است که برنامه ریزی های لازم برای مقابله با کمبود آن انجام شده است، گفت: شتاب بخشیدن به تکمیل سدهای در دست ساخت از جمله این اقدامات است که در سفر رییس جمهور به زنجان نیز مورد توجه و حمایت ویژه قرار گرفت.

محسن افشارچی با بیان اینکه بهره برداری از سدهای در دست ساخت با پیشرفت فیزیکی بالا طی امسال پیگیری می شود، افزود: در سفر استانی رییس جمهور نیز اعتبارات قابل توجهی به این مهم اختصاص یافت.

وی به اختصاص بالغ بر ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سدهای "مراش و بلوبین" اشاره کرد و یادآور شد: میزان اعتبارات برای سد مراش ۲۷۷ میلیارد تومان و برای سد بلوبین ۱۸۳ میلیارد تومان پیش بینی شد.

افشارچی با بیان اینکه با تخصیص این میزان اعتبار، این سدها به مرحله آبگیری خواهند رسید، خاطرنشان کرد: سد بلوبین در ایجرود، آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود و سد مراش نیز آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا در شهر دندی را تامین خواهد کرد که علاوه بر آن ۶ و نیم میلیون مترمکعب آب این سد برای آشامیدن و صنعت پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه مصوبات سفر رییس جمهور به این استان باید از سوی مسوولان مربوط با جدیت و تلاش مضاعف پیگیری و اجرا شود، تاکید کرد: ترک فعل و کم کاری در این زمینه قابل چشم پوشی نیست.

تسریع در تکمیل طرح‌های سدسازی زنجان با توجه ویژه دولت سیزدهم

لبخند رضایت کشاورزان زنجانی از تسریع در تکمیل طرحهای سدسازی زنجان

کشاورزان استان زنجان نیز که سالهای متوالی با مشکلات کمبود بارشها و خشکسالی مواجه هستند ساخت سدها و مدیریت مصرف آب را لازمه ادامه فعالیت در این بخش می دانند و بر لزوم عدالت در توزیع آب و تخصیص حقابه های خود در مناطقی که در آنها سدسازی انجام می شود، تاکید دارند.

ذخیره آبهای سطحی و تامین آب پایدار برای کشت محصولات، کشاورزان را به ادامه فعالیت دلگرم می کند. یکی از کشاورزان زنجانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر بارندگی های زنجان در زمانی رخ می دهد که بخش کشاورزی نیازی به آن ندارد و متاسفانه نبود سدهای لازم این آبها را از دسترس خارج می کند.

"علیرضا اوجاقی" تاکید کرد: با سدسازی، آبهای سطحی جمع آوری و در مواقع نیاز به بخش کشاورزی اختصاص می یابد که با در دسترس بودن آب پایدار و مطمئن کشاوزران نیز برای ادامه و گسترش فعالیت در این بخش دلگرم می شوند.

"امیر دوران نژاد" دیگر کشاورز زنجانی نیز با بیان اینکه کمبود نزولات آسمانی و کاهش منابع آبهای زیرزمینی، نسل جدید را از ادامه فعالیت های کشاورزی دلسرد می کند، یادآور شد: ایجاد سدها، ذخیره بارندگی ها و اختصاص حقابه پایین دست سدها بارقه امیدی برای کشاورزان است که با دغدغه و نگرانی کمتری نسبت به کشت محصولات خود ادامه دهند که این امر در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری انجام می شود.

برآیند:

استان زنجان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و کمبود بارش ها و نزولات آسمانی نیازمند تکمیل هرچه سریعتر طرح های سدسازی است.

خوشبختانه این مهم در دولت مردمی سیزدهم با نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات و پیگیری مصوبات رنگ تحقق پیدا کرد تا لبخند رضایت بر لبان کشاورزان و ساکنان مناطق محروم و کم برخوردار استان بنشیند و زمینه رشد و شکوفایی عادلانه همه مناطق استان زنجان فراهم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha