پیشنهاد افزودن جایزه‌ «پیشرفت ایران اسلامی» به جشنواره پژواک

تهران- ایرنا- رئیس سازمان صداوسیما گفت: پیشنهاد می کنم جایزه‌ای با موضوع پیشرفت ایران اسلامی در جشنواره مستند رادیویی در نظر گرفته شود.

به گزارش ایرنا، اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، شامگاه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در این مراسم در ابتدای سخنانش گفت: برای من یک افتخار است که توفیق داشته ام، سه بار در جمع اهالی رادیو باشم. امیدوارم این جمع صمیمی، گرم‌تر باقی بماند. رادیو خودش به تنهایی موضوعی برای ساخت مستندهای فراوان است. ما لحظات شیرینی را در رادیو تجربه کردیم. در و دیوار و استودیوها و ساختمان شهدای رادیو برای ما افتخار است و همه اینها می تواند موضوع تولید یک مستند فاخر باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی رسانه دیدن، شنیدن و به سمع رساندن است، افزود: اگر موضوع دیدن و نمایش دادن باشد، مستند یعنی عمیق دیدن. اگر مستند رادیویی باشد، کارش سخت‌تر است. لذا کار رادیو سخت تر از تلویزیون و مستندسازی در این رسانه دشوارتر است. اگر تولید و ساخت مستند رادیویی سخت تر از تولید مستند در تلویزیون است، ساخت مستند رادیویی در مراکز استانها سخت تر از تهران است.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه همه زحماتی که کشیده شده قابل توجه است، اما آنچه که باید دیده شود چه در تلویزیون و چه در رادیو، هنوز به طور کامل دیده نشده است. افزود: یادگاران حماسه همچون شهید احمد کاظمی، تک تک اینها موضوع ساخت مستند هستند. این یادگاران حماسه، هنرمندانی هستند که با جان و خون خود به تاریخ و جغرافیای ما معنا دادند؛ تک تک این موضوعات مستلزم ساخت مستند هستند. ما چقدر این افراد را درک کرده ایم.

پیشنهاد افزودن جایزه‌ «پیشرفت ایران اسلامی» به جشنواره پژواک

جایزه ای با موضوع پیشرفت ایران اسلامی در نظر گرفته شود

جبلی در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: از ایثارگری و شجاعت این بزرگان (یادگاران حماسه) شاید بتوان ده ها هزار مستند ساخت. اگر قهرمانان دفاع مقدس جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله‌ای بودند که حماسه دفاع مقدس را رقم زدند، فرزندان آنها در سال های بعد حماسه های دیگری از جنس پیشرفت و صنعت هسته ای کشور را رقم زدند. صنعت هسته ای کشور حاصل کار فرزندان و دانشمندان این عزیزان است. صنایع دفاعی کشور و حوزه های مختلف در نانو تکنولوژی و ... از جمله موضوعات مهم برای ساخت مستند هستند. پیشنهاد می کنم جایزه ای با موضوع پیشرفت ایران اسلامی در جشنواره مستند رادیویی در نظر گرفته شود.

رئیس صدا و سیما تصریح کرد: خیلی کار داریم که به دنیا و نسل جوان نشان دهیم که چه افتخاراتی را این عزیزان رقم زده اند تا فرزندان نسبت به آینده امیدوار شوند، چرا که دشمنان می‌خواهند جوانان ما را نسبت به آینده نا امید کنند. افتخارات باید به سمع و نظر مردم و دنیا برسد. یکی از وظایف و رسالت های مستند به تصویر کشیدن و روایت کردن این پیشرفت های بزرگ تاریخ پر افتخار ماست. تاریخ معاصر و پر افتخار کشور ما بعد از انقلاب و تاریخ پرعبرت قبل از پیروزی انقلاب را باید به تصویر کشید و بیان کرد در فضای آزادی و استقلال از چه نعمتی برخورداریم.
جبلی با تاکید بر اینکه ثبت افتخارات و پیشرفت ها از جمله رسالت های مستندسازان و هنرمندان رسانه ملی است، افزود: نگارش درست تاریخ، ثبت تاریخ معاصر، ثبت افتخارات و پیشرفت ها از جمله رسالت های مستندسازان توانمند که در این رقابت سنگین شرکت کنند. امیدوارم خداوند به همه توفیق عنایت کند و بتوانیم آینه ای برای ثبت و انعکاس افتخارات قابل عرضه برای نسل های آینده باشیم.

رونمایی از کتاب مستد رادیویی«به زبان آدمیزاد»
علی بخشی زاده، معاون صدا در مراسم اختتامیه جشنواره پژواک از کتاب مستند رادیویی با عنوان «به زبان آدمیزاد» رونمایی کرد.

وی در ابتدای سخنانش با تقدیر از اهالی رادیو که با همت دومین جشنواره رادیویی را به ثمر رساندند، گفت: خداوند را شاکریم که این جشنواره به همت اهالی دوست داشتنی، پرکار و زحمتکش رادیو به ایستگاه پایانی رسید. مفتخرم به عنوان خادم، در این جمع نورانی عنوان کنم این جشنواره پربارتر و درخشان‌تر از گذشته کار خود را شروع کرد و دومین سال خودش را پشت سر گذاشت. این جشنواره به قالب مستند روح تازه ای دمید و فضای خوبی را ایجاد کرد شاهد مثال من آثار رسیده به جشنواره بود که نسبت به سال گذشته هم از لحاظ کیفی و هم از جهت کیفی درخور توجه بود.


مستند یکی از کارآمدترین قالب‌ها برای پاسخ به سیاه‌نمایی‌هاست

معاون صدای رسانه ملی خاطرنشان کرد: یک سال بر ما گذشت و برای همه و به ویژه اهالی رسانه سال پر فراز و نشیبی بود. سالی سخت، سالی که برخی به درستی گفتند، جنگ روایت ها بود. در یک طرف دنیایی پر از دروغ و تباهی به مدد فناوری های روز و شیوه های نوین سعی کرد وارونه سازی واقعیات و تسخیر اذهان را انجام دهد. در قلب های مردم نفوذ کند و تسخیر اذهان را داشته باشد. از طرف دیگر همت بلند و رشادت های بی بدیل فرزندان ما بود که مجاهدانه برای روشنگری و تبیین، با سلاح برنامه سازی به مقابله برخاستند و به سربلندی ایران عزیز افزودند.

پیشنهاد افزودن جایزه‌ «پیشرفت ایران اسلامی» به جشنواره پژواک

بخشی زاده در ادامه یادآور شد: برای پاسخ به شبهات، سیاه‌نمایی ها و ناکارآمدی ها که رسانه های رقیب در دستور کار دارند، مستند یکی از کارآمدترین قالب هاست که به تاریکی ها می‌تابد و برای مخاطب روشنگری می کند. وجه تمایز این جشنواره موضوع محور بودن مستندها بود که شش موضوع مورد توجه بود؛ مقوله انقلاب اسلامی که جانم فدایش. دفاع مقدس، استقلال و همبستگی ملی، جهاد تبیین و هدایت فرهنگی، محور سوم مقوله جمعیت و فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده و محور چهارم محیط زیست، محور شعار سال و محور آخر پاسداشت زبان فارسی.

رادیو نشان داد می‌تواند مشعل دار جهاد تبیین باشد

وی با تاکید بر اینکه جشنواره برای جشنواره نبود، گفت: جشنواره پژواک، فقط جشنواره ای برای رادیو نبود. کارگاه‌های آموزشی، جز تعطیلات رسمی برای اعتلای برنامه سازی به صورت مستمر برقرار بود و نظرسنجی ها در دستور کار قرار گرفت. در این جشنواره رادیو نشان داد که می تواند مشعل دار جهاد تبیین باشد. من در یک کلام می گویم؛ این رسانه گرم، رسانه زندگی بخش و آگاهی بخش و عضو تاثیرگذار خانواده رسانه ملی است.

شعار محوری جشنواره سوم پژواک

بخشی زاده در ادامه شعار محوری جشنواره سوم پژواک را اعلام کرد و افزود: شعار محوری و جشنواره سوم بحث تقویت سرمایه اجتماعی است که بسیار با اهمیت برای رادیو در سال جاری خواهد بود. من معتقدم که شش مولفه سرمایه اجتماعی را تقویت می کند؛ که شامل افزایش نشاط فردی و اجتماعی، افزایش امید، محور اعتماد نسبت به آینده، رضایت مندی و مقوله مشارکت و احساس امنیت خواهد بود. این شش محور جمع کننده سرمایه اجتماعی و شعار محوری جشنواره سوم رادیو خواهد بود .

آثار قابلیت رقابت با آثار بین‌المللی را دارد

حمیدرضا افتخاری دبیر دومین دوره جشنواره رادیویی پژواک با بیان اینکه جشنواره دوم پژواک با حمایت معاونت صدا یک هفته بعد از اختتامیه اولین دوره کار خود را آغاز کرد گفت: حدود ۷۳۴ اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۵۹۰ اثر دارای شرایط داوری بودند. در نهایت ۱۲۹ اثر به مرحله نهایی راه یافتند که در ۴ اردیبهشت نامزدهای دریافت جایزه معرفی شدند.

دبیر دومین دوره جشنواره رادیویی پژواک افزود: جشنواره اول با هدف احیای قالب مستند شروع به کار کرد. با وجود گذشت یک دوره از برگزاری جشنواره بخش عمده‌ای از هدف یعنی احیای گونه مستند محقق شد. شورای سیاست‌گذاری جشنواره تصمیم گرفت آثار پخش شده از رادیو و آنتن‌های رادیو را به رقابت دعوت کند.

وی با بیان اینکه آثار قابل عرضه در این دوره نشان می‌دهد که در این مدت توانستیم احیای گونه مستند را محقق کنیم، بیان کرد: با برگزاری ۲۷ کارگاه آموزشی با آثاری مواجه هستیم که به گواه داوران قابلیت رقابت با آثار بین‌المللی را دارد.

در این مراسم افرادی چون اکبر منانی، عذرا وکیلی، منوچهر آذری، امیر نوری، محمدرحمان نظام اسلامی، فرهنگ جولایی، علیرضا جاویدنیا، غلامرضا پیرایرانی، امیرحسین مدرس، فرزاد حسنی، بهروز رضوی، مسعود فروتن، تورج نصر، عباس محبی، ناهید مسلمی، بیوک میرزایی،حسن خجسته، محمدحسین صوفی، حمیدرضا شاه آبادی (معاون اسبق صدا) و ... حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha