۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85105335
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاست مهاجرتی دولت و تشدید اختلافات سیاسی و حزبی در آمریکا

تهران- ایرنا- اجرای لغو محدودیت‌های مهاجرتی در مرز آمریکا- مکزیک طی روزهای آینده، تشدید اختلاف ها بین جمهوریخواهان و دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر سر اتخاذ یک رویکرد در قبال برخورد با موضوع مهاجرت را به همراه داشته است.

بیش از سه سال از اعمال سیاست مهاجرتی جنجالی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا تحت عنوان قانون محدودیت مهاجرتی ۴۲ می‌گذرد و قرار است این قانون بحث برانگیز روز ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) منقضی شود.

در تاریخ تعیین شده برای لغو این قانون مهاجرتی، مقام‌های آمریکایی با بحران سیل مهاجران به سمت مرز مکزیک- آمریکا مواجه خواهند شد. این سیاست محدود کننده در طولانی مدت با انتقاد شدید از سوی حامیان مهاجرت و برخی از دموکرات‌ها که معقتدند این امر مانع از ورود پناهجویان به کشور شده، روبرو بوده است.

جمهوریخواهان استدلال می‌کنند که این سیاست باید برای عبور غیر قانونی از مرز همچنان باقی بماند. از همین رو تنش فزاینده و بحث های سیاست زده مهاجرتی را پیش از انتخابات ۲۰۲۴ تشدید کرده است.

قانون محدودیت مهاجرتی ۴۲ به قانون سال ۱۹۴۴ تحت عنوان بهداشت عمومی برمی‌گردد که به مسئولان آمریکایی اختیارهای فوری برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها داد.

اتخاذ این رویکرد ماه مارس ۲۰۲۰ در سیاست مهاجرتی آمریکا مطرح شد، زمانیکه دولت ترامپ قصد جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ در مرزهای آمریکا را داشت. با پیگیری این سیاست، مسئولین آمریکایی قادر بودند تا مهاجرانی که قصد عبور از مرز مکزیک- آمریکا را داشتند، سریع اخراج کنند.

سیاست مهاجرتی دولت و تشدید اختلافات سیاسی و حزبی در آمریکا

پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، دولت وی این سیاست را حفظ کرد و به مدت بیش از یک سال از آن با عنوان یک اقدام بهداشت عمومی استفاد کرده. طبق داده‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از دو میلیون نفر تحت قانون محدودیت مرزی ۴۲ در جریان سال مالی ۲۲-۲۰۲۱ از آمریکا اخراج شدند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا در آوریل ۲۰۲۲ با تاکید بر کاهش خطرات برای بهداشت عمومی اشاره کرد که به دنبال پایان دادن به این سیاست است. هرچند پایان بخشیدن به قانون محدودیت مرزی ۴۲ بارها به علت اصرار جمهوریخواهان بمنظور تمدید آن، به تعویق افتاده است. با توجه به اینکه اقدامات مربوط به کرونا توسط دولت فدرال در تاریخ ۱۱ ماه مه به پایان می‌رسد، مقامات می‌گویند که سرانجام قانون ۴۲ نیز فرا رسیده است.

در سراسر مرز مکزیک و آمریکا، دولت‌های محلی و مقام‌های فدرال آماده سیل مهاجرانی می‌شوند که قصد عبور از مرز را دارند. مقام‌های آمریکایی انتظار دارند که ورود مهاجران به آمریکا در ماه مه به بیش از ۱۰ هزار نفر در روز افزایش یابد درحالیکه این میزان در ماه مارس ۵ هزار نفر بوده است.

شهر مرزی ال پاسو پیش از انقضای قانون محدودیت مرزی ۴۲ در ۱۱ مه، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

اختلاف‌ها بر سر سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن

در همین راستا مخالفان دولت بایدن سیاست مهاجرتی وی را مناسب نمی‌دانند و حزب رقیب آن را برای امنیت ملی خطرناک عنوان کرده است.

جمهوریخواهان از جمله لیندسی گراهام بارها به شدت از سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن انتقاد کرده است. نظرسنجی ماه مارس آسوشیتدپرس نشان می‌دهد ۴ نفر از ۱۰ آمریکایی باور دارند که مهاجران و پناهجویان کمتری باید اجازه ورود به کشور را پیدا کنند؛ از جمله دو سوم جمهوریخواهان.

در میان دموکرات‌ها اما قضیه متفاوت است؛ ۲۶ درصد از کاهش تعداد مهاجران و پناهجویان حمایت می‌کنند در صورتیکه ۳۷ درصد موافق اجازه ورود بیشتر پناهجویان هستند.

قانونگذاران جمهوریخواه آخرین سعی های خود را انجام داده اند تا سیاست محدویت مرزی ۴۲ همچنان پا بر جا بماند و استدلال می‌کنند که اقدامات اضافی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا برای مقابله با سیل مهاجران کافی نیست.

در این راستا طرح مجزای سنا که مورد حمایت نمایندگان مستقل آمریکایی است، به شیوه مشابه سیاست محدودیت مرزی ۴۲ اجازه اخراج سریع مهاجران را می‌دهد.

سیاست مهاجرتی دولت و تشدید اختلافات سیاسی و حزبی در آمریکا

هرچند دولت بایدن تلاش دارد تا با اقداماتی از جمله استقرار یکهزار و ۵۰۰ نیرو اوضاع پیش رو را کنترل کند اما سیاستمداران از دو حزب استقرار نیروها در مرز را مورد انتقاد قرار داده اند. باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد: یک بحران انسانی از قبل در نیمکره غربی وجود دارد. استقرار پرسنل نظامی فقط می‌تواند نشان از این باشد که مهاجران یک تهدید هستند که برای مقابله با آنها نیاز به نیروهای ملی است.

روز ۸ مه، گرگ آبات فرماندار جمهوریخواه ایالت تگزاس استقرار یکجانبه نیروی مرزی را نادرست خواند. وی در جریان اظهاراتش، بایدن را متهم به پهن کردن فرش خوشامد گویی برای مهاجران غیر قانونی و تضعیف اختیار دولت‌های محلی متهم کرد.

موضوع مهاجرت احتمالا یک نقش مهم را در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ ایفا می‌کند در حالیکه بسیاری از آمریکایی‌ها درباره سیاست مرزی و مهاجرت دولت ابراز نگرانی کردند.

ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات ۲۰۲۴، سیاست محدویت مرزی ۴۲ را یکی از موفقیت آمیزترین سیاست‌های خود می‌داند.

به تصویب رسیدن طرح جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا که شامل مواردی از جمله از سرگیری ساخت دیواری مرزی جنوبی و اعمال محدودیت‌های جدید برای پناهجویان می‌شود، یک پیروزی سیاسی برای این حزب پیش از انتخابات ۲۰۲۴ است. آنها از امنیت مرزی به عنوان یک اهرم بالقوه پیش از کارزار انتخاباتی خود استفاده می‌کنند.

سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن

دولت بایدن همچنین تلاش کرده تا شماری از مسیرها را برای مهاجران قانونی در نظر بگیرد به امید اینکه از عبور غیر قانونی مهاجران جلوگیری نماید.

به عنوان بخشی از یک توافق در روز ۲ مه، مکزیک قبول کرد تا پذیرش ماهانه ۳۰ هزار مهاجر از کوبا، هائیتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا را ادامه دهد. این چهار کشور سهم زیادی از مهاجرت غیرقانونی را به خود اختصاص می‌دهند.

آمریکا نیز به نوبه خود موافقت کرده تا مجموع ۱۰۰ هزار مهاجر از هندوراس، گواتمالا و السالوادور که در آمریکا خانواده دارند را قبول کند.

آمریکا قصد بازگشایی مرکز مهاجرت‌های جدیدی در کلمبیا و گواتمالا را دارد تا با کمک به روند رسیدگی به درخواست‌های مهاجرت به آمریکا، کانادا یا اسپانیا، به کاهش مهاجرت‌های غیر قانونی کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha