نمایشگاه کار از اول خرداد برپا می‌شود/آماده‌سازی کارجویان برای ورود به بازار کار

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران از برگزاری نمایشگاه کار از اول تا سوم خردادماه ۱۴۰۲ با حضور سازمان‌های داخلی و بین‌المللی در محل برگزاری نماز جمعه در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران با عنوان اعلام برنامه های اتصال دانشجویان و دانش آموختگان به محیط کسب و کار، درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه سه روزه کار دانشگاه تهران علاوه بر ارائه فرصت‌های شغلی و کارآموزی به کارجویان، کارگاه‌های آموزشی متنوع با رویکرد آماده‌سازی کارجویان برای ورود به بازار کار برپا می شود.

وی افزود: همچنین در حاشیه این نمایشگاه نشستی با حضور مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان حوزه اشتغال کشور در سه بخش سازمان‌های دولتی، دانشگاه و صنعت در محل خانه گفتگوی دانشگاه تهران با هدف شناسایی مشکلات حوزه اشتغال جوانان و ارائه راهکارهای اجرایی برگزار می‌شود.

رییس دانشگاه تهران یادآور شد: در این نمایشگاه همچنین مسابقه ایده برتر بر مبنای چالش های سازمان های شرکت کننده به عنوان پیش رویداد نمایشگاه در راستای کمک به کارفرمایان جهت شناسایی افراد توانمند و مستعد برگزار می‌شود و کارفرمایان برتر نیز بر مبنای نظرات دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی معرفی می‌شوند. در این نمایشگاه پس از ارزیابی برند کارفرمایی سازمان‌های حاضر در نمایشگاه به کارفرمایان برتر لوح تقدیر ارائه می شود.

نمایشگاه کار دانشگاه تهران از اول خردادماه به مدت ۳ روز برگزار می‌شود

وی ادامه داد: اطلاعات تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان ثبت نام شده در قالب یک رزومه استاندارد جمع آوری شده و پس از بررسی و دسته بندی رزومه‌ها، سوابق و توانمندی های هریک از دانشجویان به صورت کلی ارزیابی و با توجه به زمینه‌های شغلی و کار آموزی در نمایشگاه کار، گزارش‌های آن در اختیار کارفرمایان حاضر در نمایشگاه قرار می‌گیرد.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف و ارائه خدمات مشاوره شغلی توسط یک تیم حرفه‌ای در روزهای برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای توان افزایی و ارتقای دانش و آگاهی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه و مشارکت با آنها در جهت انتخاب فرصت های شغلی مناسب است.

مقیمی یادآور شد: انتخاب هوشمندانه بهترین فرصت‌های شغلی از یک سو و گزینش نیروهای متخصص و با استعداد از سوی دیگر، این رویداد را به تجربه‌ای منحصر به فرد در دانشگاه تهران برای کارجویان و کارفرمایان تبدیل می‌کند.

وی در ادامه گفت: همایش با حضور ذینفعان مختلف حوزه کسب و کار در کشور برگزار می شود و دانشگاه تهران در دوره جدید مدیریت که شعار خود را بحث مربوط به دانشگاه کارآفرین و رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی با سبک و سیاق جهاد علمی قرار داده است، باید در رابطه با موضوع اشتغال و اشتغال آفرینی فارغ التحصیلان به عنوان یکی از نکات مهم در دانشگاه کارآفرین هم راهکارهایی بیندیشد و هم آنها را به عرصه عمل دربیاورد.

رییس دانشگاه تهران افزود: از اولین روزهای شروع به کار چشم انداز روشنی را برای این موضوع ترسیم کرده ایم؛ به صورت مشخص در رابطه با بحث اشتغال و مشغولیت فارغ التحصیلان در فضای کسب و کار و محیط کار اقدامات مختلفی را در حوزه های مختلف آغاز کردیم که بسیاری از آنها در حال اجرا هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد ما به موضوع اشتغال فارغ التحصیلان یک جهت گیری جدید است، گفت: در گذشته اگر از مدیران آموزش عالی سوال می کردید و حتی امروز هم این پاسخ را از آنها می‌شنوید که می گویند ما در زمینه اشتغال مسوولیتی نداریم. مسولیت ما تربیت دانش آموختگان است که بتوانند برای نظام اجتماعی و اقتصادی کشور و تمدن سازی کشور مفید باشند.

مقیمی اظهار داشت: ظاهر کار هم همین است اگر ما با دیدگاه‌های مختلف و اما و اگرها به موضوع نگاه کنیم، ممکن است توجیه مناسبی باشد که مسوولیت دانشگاه پرورش فارغ تحصیلان است و نهادهای دیگر باید این مسئولیت را انجام دهند. اما زمانی که صحبت دانشگاه کارآفرین و دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ می شود یکی از ویژگی‌های این دانشگاه های کارآفرین ایفا کردن نقش همگرایی بین بخش های مختلف جامعه است.

وی گفت: امروز واگرایی بسیار عجیب و غریبی در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور به وجود آمده و حتی در درون نهاد دانشگاه این همگرایی به خوبی تعریف نشده است. در پژوهش، آموزش و حوزه فرهنگی و دانشجویی و حوزه‌های مختلف هرکس کار خود را انجام می دهد و اینکه چگونه بتوانند نحوه اتصال باشند که یک زنجیره ای را تکمیل کنند به اندازه کافی راجع به آن اندیشه نشده است و اگر هم شده باشد، در اجرا شاهد همگرایی نیستیم.

مقیمی ادامه داد: در فاز اول همگرایی درونی در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه کارآفرین اقداماتی را انجام دادیم و دفتر ارتباط با صنعت را در دانشگاه مستقر کردیم تا با توجه به منابع مالی محدود پروژه های تحقیقاتی را پیاده سازی کنیم. همچنین پارک علم و فناوری داریم که وظیفه آن پیگیری مباحث مربوط به دانش‌بنیان‌ها است. معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه نیز ارتباط با صنعت را در یک تعریف محدود دنبال می کند.

رییس دانشگاه تهران گفت: ارتباط با صنعت در دانشگاه را منحصر به مذاکره با دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای انجام پروژه های تحقیقاتی کرده و تصور می کنیم ارتباط با صنعت و جامعه منحصرا به این معناست که استاد ما پروژه ای را با توجه به منابع مالی محدود در اختیار بگیرد.

مقیمی افزود: دانشگاه تهران در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ عضو هیات علمی برجسته که در عرصه بین المللی صاحب‌نام هستند، بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکتری، بیش از ۱۸ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی دارد که اگر فقط ظرفیت تحقیقاتی و تحصیلات تکمیلی افراد را درنظربگیریم، حدود ۳۰ هزار نفر از این افراد سرمایه‌های انسانی هستند که می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: با این حال متاسفانه نقش این افراد حتی در داخل دانشگاه به صورت جزیره‌ای تعریف شده و هر کدام کار خود را انجام می دهند و بعد گفته می شود پروژه دانشگاه چیست و خودمان هم نقد می کنیم که چرا از نتیجه این پروژه ها و تحقیقات استفاده نمی شود و کسانی که این قدر کارآمد هستند چرا شغلی پیدا نمی کنند و از طرف دیگر مشکلات صنعت و جامعه هم حل نمی شود و روز به روز انباشته و بیشتر می شوند.

رییس دانشگاه تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص اینکه برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان چه برنامه ای دارید، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که نخبگان آنها به کشورهای جهان اول مهاجرت می کنند و آن هم به علت کیفیت نیروی انسانی خوبی است که داریم. این یک علامت است که ما پرورش نیروی انسانی در تراز استاندارد جهانی است و جای خوشحالی است که صلاحیت و جایگاه دانشگاه های ما در سطح تراز جهانی است. 

مقیمی اظهار داشت: مهم این است که نخبگان را در فعالیت و اقدامات عملیاتی کشور خود به کار بگیریم. عوامل مختلفی در مهاجرت نخبگان وجود دارد و این که چرا در کشور خود مشغول نمی شوند مهمترین علت آن این است که فرصت های شغلی برای آنها فراهم نشده است. 

وی ادامه داد: با خیلی از آنها بعد از مهاجرت یا در حین مهاجرت گفتگو می شود عمدتا می گویند اولویت اول ما حتی اگر درآمد پایین تری داشته باشیم کشور خودمان است. این نشان می دهد که نخبگان نسبت به کشور خود دغدغه مند و متعهد هستند. اما متاسفانه نتوانستیم زمینه ای را برای نگهداشتن آنها فراهم کنیم.

رویکرد آموزشی دانشگاه تهران از مهر ماه امسال تغییر می‌کند

مقیمی با بیان اینکه برای حل این مشکل در گام اول باید همگرایی در دانشگاه ایجاد کنیم، افزود: ما در حوزه آموزش رویکردمان را از سال گذشته تغییر داده ایم که در مهرماه امسال شاهد بروز و نمود آن در محیط اجتماعی و دانشگاه تهران خواهیم بود.

وی توضیح داد: دروس کارورزی و مهارت ورزی را در رشته های مختلف تقویت کرده ایم و بر این اساس شاهد این خواهیم بود که بخشی از فعالیت های علمی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی معطوف به تقویت مهارت های متناسب با بازار کار و ارتباط گرفتن با محیط کار باشد که بر این اساس پردیس های علم و فناوری دانشگاه تهران به طور مشخص این ماموریت را دنبال می کنند.

رییس دانشگاه تهران گفت: علاوه بر این،‌ در حال تدوین یک بسته کامل فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مهارت ورزی و تفریحی هستیم و در این زمینه جلساتی به طور مکرر هر هفته با حضور مراجع و سیاستگذاران بخش‌های مختلف دانشگاه تشکیل می شود.

مقیمی ادامه داد:‌ اعتقاد داریم که مسائل دانشگاه از جنبه های آموزشی، پژوهشی، نشاط و سلامتی، بحث های مربوط به موضوعات فرهنگی و کاستی هایی را که در این زمینه وجود دارد، باید به صورت نظام‌مند، یکپارچه و همگرا دید.

وی گفت: اصولا انتظار از دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی در زمینه برنامه های تفریحی، ورزشی و فرهنگی به گونه ای است که این باید این برنامه ها متفاوت از برنامه های تفریحی محیط اجتماعی باشد؛ بنابراین در حال فراهم کردن زمینه ای هستیم تا دانشجویان ما بخشی از اوقات فراغت خود را خارج از محیط درس و دانشگاه سپری کنند.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: پردیس علم و فناوری شهید چمران در جوار سه شهرک بزرگ صنعتی کشور در شهر اشتهارد واقع شده است که زیرساخت های آن در حال تکمیل شدن است و به زودی شاهد برگزاری اولین کمپ یا اردوی مهارتی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی خواهیم بود و این حرکت جنبش جدیدی را در فضای دانشگاه‌های کشور ایجاد می کند.

وی گفت: ما به وزارت علوم اعلام کردیم که آمادگی داریم این الگو را برای دانشگاه های دیگر هم اجرایی و به آنها کمک کنیم و در محیطی که حداقل برای دانشگاه های استان تهران فراهم شده است، پذیرای دانشجویان آنها باشیم. این کمپ دارای خوابگاه، محیط تفریحی، فرهنگی و ورزشی است از طرف دیگر دانشجویان می توانند از شرکت ها و کارخانجات و شرکت های فناور و دانش بنیان در شهرک صنعتی اشتهارد بازدید کنند و با صنعت و کسب و کارهای واقعی جامعه آشنا شوند.

مقیمی ادامه داد: آشنایی با این مکان ها صرفا برای ایجاد یک آگاهی و بینش جدید نیست؛ این اتصالی است که بین دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها برقرار می شود؛ بنابراین نمایشگاه کار که قرار است برگزار شود، یکی از حلقه های وصل ما است که این زنجیره را تکمیل خواهد کرد. این نمایشگاه در ادامه زنجیره ای است که ما در ارتباط با دانشگاه های کارآفرین تعریف کرده ایم.

وی با بیان اینکه در شهرک صنعتی اشتهارد نزدیک به ۶ هزار فرصت شغلی در حال حاضر وجود دارد، گفت: اگر این اتصال برقرار شود، می توان فرصت های کاری جدیدی ایجاد کرده و حتی گروه های مختلف را مشغول به کار کرد. حتی دانشجویان می توانند کسب و کارهای مستقل را با الهام گرفتن از صاحبان مشاغل ایجاد کنند.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: در این همگرا کردن، در داخل دانشگاه رابطه بین پایان نامه ها و رساله ها را با پارک علم و فناوری برقرار کردیم. معمولاً وقتی نظام های سازمانی و واحدهای سازمانی شکل می‌گیرند، رویکرد بروکراتیک یک مرزی را دور واحدها می کشد که افراد و مدیران واحدها فقط ماموریت‌های واحد خود را مدنظر قرار می دهند؛ بنابراین سعی کردیم که این مرزهای بروکراتیک را بشکنیم و در قالب یک زنجیره آن را تعریف کنیم.

مقیمی گفت: نمی شود با ابزار دانشگاه بروکراتیک به این اهداف دست یافت. این موضوع نیاز به شکستن مرزهای بروکراتیک دارد و معتقدیم شیوه و سبک جهاد علمی می تواند جایگزین رفتارهای بروکراتیک باشد که آن هم البته نیاز است که دائم به روز شود و بهبود یابد؛ بنابراین در بخش پایان نامه ها ارتباط ارگانیکی را بین پارک علم و فناوری و پردیس های فناوری برقرار کردیم.

وی اظهار داشت: بخشی از نمره هایی که به پایان نامه ها اختصاص خواهد یافت و یکی از معیارهایی که برای تصویب پروپوزال در نظر گرفته شده، این است که چقدر می تواند به یک کسب و کار تبدیل شود و وقتی هیات داوری ارزیابی می کند که این قابلیت را دارد، حمایت مالی انجام می شوند و با صندوقی که ایجاد کردیم، از این پایان نامه ها حمایت می شود.

مقیمی با بیان اینکه تلاش ما این است که پیوند دانشگاه با محیط صنعت و کسب و کار را ایجاد کنیم، گفت: رویکرد ما باید فراتر از این باشد چرا که برای دستیابی به توسعه سه بخش اصلی دولتی، خصوصی و جامعه مدنی ایفای نقش می کنند. اگر بخواهیم پیشرفت واقعی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و در خصوص اینکه دانشگاه نقش تمدن سازی خود را ایفا کند،‌ داشته باشیم باید همه ارکان جامعه در سه بخش با محوریت دانشگاه و نهاد علم همگرا شوند.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: این انشقاق بین بخش های مختلف جامعه وجود دارد و پیش از آن که در محیط دانشگاه این عدم همگرایی وجود داشته باشد، در محیط جامعه با وضوح بیشتری دیده می شود. بخش دولتی و خصوصی هر کدام کار خود را انجام می دهد. البته کاش کار خود را انجام می دادند در حالی که رویکردشان با یکدیگر رویکرد تقابلی است. یعنی بخش خصوصی می گوید دولت و بخش عمومی مانع کار من است و بخش دولتی هم می گوید که بخش خصوصی دنبال کاسبی خود است و می خواهد سود خود را ببرد حتی اگر به منافع اجتماعی صدمه بزنند.

وی گفت: گاهی اوقات شاهد این هستیم که ابزاری برای بیگانگان می شوند که اثر منفی روی جامعه می گذارند. این رویکرد تقابلی که بین دستگاه های مختلف وجود دارد، باعث شده که نه تنها هم افزایی نداشته باشیم حتی انرژی یکدیگر را هم دفع کنیم. دانشگاه می تواند این نقش همگرایی را ایفا کند. اول باید این رویکردها و ذهنیت ها را اصلاح کنیم و در این زمینه دانشگاه باید اول از خود شروع کند.

مقیمی ادامه داد: باید زبان مشترک آن طور که شایسته جمهوری اسلامی است، بین بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی و جامعه ایجاد شود؛ بنابراین در گام اول دنبال ایجاد زبان مشترک هستیم. رویکردهایمان را با هم مرور کرده همدیگر را نقد کنیم و بعد از این چالش ها به یک مفاهیم مشترک دست پیدا کنیم و اقدام مشترک انجام دهیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: تلاش ما در دانشگاه تهران این است که کارها را روی کاغذ به عنوان برنامه و سند راهبردی محدود نکنیم. یکی از عارضه هایی که در کشور شاهد آن هستیم و در دوره های مختلف مدیریت باب شده، و ژستی است برای سازمان های اجرایی برای اینکه نشان دهند سازمان های پیشرفته ای هستند؛ به این صورت که سند راهبردی می نویسند و در بیشتر جلسات تودیع و معارفه یکی از بحث های آنها درباره نوشتن همین سندها است که به مدیر بعدی پیشنهاد می کنند آن را اجرا کند. باید به این افراد گفت اگر این سندها قابلیت اجرا داشتند، چرا شما در زمان خود آنها اجرا نکردید.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه اجرایی و دانشگاهی به شدت دچار بی عملی هستیم، افزود: دائما سندهایی را روز کاغذ می آوریم و زمانی که به مرحله عمل می رسند یا دوره مدیریت ما تمام شده است یا حاضر نیستم چالش ها و مخاطرات اجرای آنها را بپذیریم یا اینکه اصلا بلد نیستیم آنها را اجرایی کنیم.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha