سالانه یک هزار هکتار از اراضی ملی همدان تخریب می شود

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: سالانه یک هزار هکتار از اراضی ملی این استان تخریب و  تصرف می شود یعنی برخی با شخم زدن اراضی ملی درصدد اضافه کردن آن به اراضی کشاورزی هستند.

اسفندیار خزائی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به منظور رفع تداخلات اراضی ملی و کشاورزی اجرای مقررات موازی تا پایان امسال به پایان می رسد اضافه کرد: منابع طبیعی همدان با همکاری امور اراضی کارهای خوبی در این راستا انجام داده و از استان های پیشگام کشور در رفع تداخلات اراضی ملی و کشاورزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: بعد از اجرای طرح کاداستر، رفع تداخلات نیز در دستور کار قرار گرفت که با نهایی شدن آن، نقشه هایی با مقیاس بسیار بالا و عالی تهیه می شود و در این صورت حتی اجازه تصرف یک متر از اراضی ملی داده نمی شود.

خزائی گفت: یکی از چالش های مهم استان چرای مفرط دام و بیش از ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع است هر چند امسال برای نخستین بار عشایر تقویم کوچ را رعایت کرده و از نیمه اردیبهشت در سامان های پیش بینی شده مستقر شدند.

وی افزود: بارندگی های چند ماه گذشته موجب مطلوب شدن وضعیت پوشش گیاهی مراتع این استان شده که امید می رود این وضعیت تداوم داشته باشد.

سالانه یک هزار هکتار از اراضی ملی همدان تخریب می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: تا مراحل فنولوژی گیاه صورت نگیرد یعنی گیاه گل ندهد و به بذر ننشیند چرای آن ضربات بزرگی به مراتع و طبیعت وارد می کند.

خزائی یادآوری کرد: منابع طبیعی به واسطه مباحث زیرساختی که بخش کشاورزی و صنعت دارد از ارزش ویژه ای برخوردار است بنابراین کارگاه سه روزه آموزشی پایش نتایج و دستاوردهای ایستگاه های معرف و زوجی با حضور ۱۲ استان و به میزبانی استان همدان برگزار شد.

وی افزود: از منظر علمی بررسی این نتایج که حاصل از داده های آماری حوزه آبخیزداری و حفاظت خاک است اهمیت ویژه ای در برنامه ریزی کشور دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: همدان دارای ایستگاه معرف زوجی گنبد است که در این ایستگاه ۲ حوزه آبخیز کوچک شبیه هم کارهایی صورت می گیرد.

خزائی توضیح داد: برای نمونه در یک حوزه عملیات اجرایی انجام شده و آیتم هایی نظیر هواشناسی، فرسایش و رسوب خاک و مباحث حفاظت خاک و تغذیه آب های زیر زمینی اندازه گیری و با دیگر حوزه که به حالت طبیعی رها شده، مقایسه شد.

وی افزود: یکی از دستاوردهایی صورت گرفته در ایستگاه معرف زوجی گنبد برای استان این است که در منطقه قُرق شده ۲۲ گونه شناسایی شد که در دیگر منطقه از بین رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: از نظر دانش و علوم آبخیزداری باید در ایستگاه های معرف زوجی کار کنیم که مبنایی برای برنامه ریزی جلوگیری از وقوع فرسایش رسوب و سیل در کشور شود.

یک درصد مراتع کشور در همدان قرار دارد که سه درصد علوفه مورد نیاز کشور را تامین می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha