۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85101256
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۳ درصد مزارع گندم، جو و کلزا گنبدکاوس دچار خسارت خشکسالی هستند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: براثر کم بارشی در سال زراعی جاری (مهر پارسال تاکنون) به‌خصوص در زمان کاشت زراعت پاییزه و نیز فصل زمستان، مزارع گندم، جو و دانه روغنی کلزای این شهرستان دچار ۷۰ تا ۸۳ درصد خسارت خشکسالی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالملک آرخی روز پنجشنبه در جلسه شورای کشاورزی گنبدکاووس با موضوع هماهنگی برداشت محصولات پاییزه گفت: از مجموع ۱۱۷ هزار و ۸۶۰ هکتار سطح زیرکشت گندم در این شهرستان حدود ۱۰۸ هزار هکتار آن به سطح سبز رسید اما به سبب خشکسالی فقط ۶۰ هزار هکتار آن با پیش بینی تولید ۸۰ هزار تن (معادل ۷۰ درصد کاهش تولید) قابل برداشت است.

وی افزود: از مجموع ۲۴ هزار و ۶۵۳ هکتار سطح زیرکشت جو در گنبدکاووس مقدار ۱۹ هزار و ۸۹۷ هکتار آن به سطح سبز رسید که از این مقدار فقط ۶ هزار و ۷۴۴ هکتار آن با پیش‌بینی تولید ۶ هزار و ۶۵۴ تن (معادل ۸۳ درصد کاهش تولید) قابل برداشت است.

آرخی اضافه کرد: از مجموع ۸ هزار و ۲۳۲ هکتار سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس ۷ هزار و ۷۲۱ هکتار آن به سطح سبز رسید که از این مقدار فقط ۳ هزار و ۸۶ هکتار آن با پیش بینی تولید ۳ هزار و ۳۵۱ تن (معادل تقریبی ۷۰ درصد کاهش تولید) قابل برداشت است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: فصل برداشت سه محصول اشاره شده در این شهرستان به تدریج از هفته آینده آغاز خواهد شد و برای این منظور ۱۳ مرکز خرید گندم و کلزا با قیمت تضمینی پیش بینی شده است.

وی بابیان اینکه خرید جو توافقی است، گفت: امسال تعاون روستایی متولی خرید گندم و دانه روغنی کلزا تعیین شده و لازم است همه دستگاه‌های عضو شورای کشاورزی شهرستان با این نهاد همکاری نمایند.

آرخی از وجود حدود ۴۸۰ دستگاه کمباین در گنبدکاووس خبر داد و افزود: تاکنون ۳۸۴ دستگاه موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شدند.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در این جلسه گزارشی از وضعیت بارش‌ها طی سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۱ تاکنون) در این شهرستان ارائه داد و گفت: در مدت اشاره شده درمجموع ۱۵۱ میلی‌متر باران بارید که در مقایسه با دوره آماری ۳۰ ساله و نیز مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد کاهش داشته است.

منصور فرشاد افزود: مقدار بارش ها در گنبدکاووس طی فصل زمستان گذشته تنها ۳۷.۶ میلی‌متر بود که نسبت به دوره آماری و مدت مشابه سال قبل آن ۷۷ درصد کاهش داشته که خشکسالی بسیار شدید محسوب می‌گردد.

وی اضافه کرد: مقدار بارش باران طی پنج ماه متوالی سال زراعی جاری در گنبدکاووس نیز دارای کمترین میزان در بین شهرستان‌های گلستان بوده و از این جهت (شاخص بارش) دچار خشکسالی متوسط و بسیار شدید بوده است.

فرشاد از افزایش یک درجه‌ای دما طی سال زراعی جاری در گنبدکاووس هم خبر داد و گفت: افزایش ساعات آفتابی و تبخیرها از دیگر پیامدهای کم بارشی و خشکسالی در این شهرستان طی سال زراعی جاری بوده است.

وی همچنین پیش بینی کرد: بارش‌ها در ماه‌های پیش رو در گنبدکاووس مطابق سال قبل و نرمال خواهد بود.

رییس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گنبدکاووس نیز از پیش بینی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت نفت‌گاز (گازوئیل) ویژه ماشین آلات و ادوات کشاورزی این شهرستان در فصل بهار خبر داد و گفت: تاکنون ۴ میلیون و ۷۵۰ لیتر آن تخصیص یافته است.

هادی قزل سفلی افزود: برای توزیع عادلانه سوخت کشاورزی باید این سوخت به اراضی کشاورزی اختصاص یابد زیرا برخی کشاورزان چند دستگاه تراکتور یا ادوات کشاورزی (موتور آب) دارند و بیش از نیاز سوخت دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: سوخت مازاد در دست کشاورز سبب عرضه خارج از شبکه توزیع می‌شود بطوری‌که در سال گذشته ۷۴ هزار لیتر سوخت قاچاق (عرضه خارج از شبکه) در گنبدکاووس کشف و ضبط شد.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با اشاره به در پیش بودن فصل برداشت زراعت پاییزه (گندم، جو و دانه روغنی کلزا) در این شهرستان، خوستار همراهی کامل اعضای عضو شورای کشاورزی با متولیان خرید محصول شد.

مهدی دهرویه، برنامه ریزی برای توزیع عادلانه سوخت بین کشاورزان را مهم دانست و افزود: یکی از دلائل اصلی بی نظمی و بعضا وجود رانت و فساد در بیشتر بخش‌ها، بی برنامگی است که باید مدیران متولی نسبت به رفع این نقیصه اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: امسال به سبب خشکسالی شرایط بحرانی در گنبدکاووس حاکم است و باید تمهیدات لازم متناسب با آن اتخاذ شود از جمله اینکه بسیاری از کشاورزان خرده پا با مشکل مالی و معیشتی مواجه خواهند شد که باید نسبت به پرداخت تسهیلات مناسب به آنها اقدام شود.

دهرویه تاکید کرد: جلسات شورای کشاورزی گنبدکاووس برای اتخاذ تصمیمات مقتضی تا ۲ ماه آینده هر ۱۵ روز یکبار برگزار خواهد شد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و از شهرستان های مهم در تولیدات کشاورزی استان گلستان به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha