۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85097047
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولتخانه صفوی قزوین به سایت موزه تاریخی تبدیل می‌شود

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 85097047
دولتخانه صفوی قزوین به سایت موزه تاریخی تبدیل می‌شود

قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: دولتخانه صفوی قزوین در قالب طرح احیا و ساماندهی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به سایت موزه تاریخی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا خزائلی روز یکشنبه در حاشیه تور رسانه ای خبرنگاران به مناسبت در پیش بودن هفته میراث فرهنگی افزود: در قالب این پروژه (احیا و ساماندهی) که تکمیل آن در مصوبات سفر رئیس جمهور به قزوین نیز آمده فعالیت های مرمتی، پژوهشی و باستان شناسی در دولتخانه صفوی انجام و پس از آزادسازی اراضی باقی مانده این مجموعه به یک سایت موزه تاریخی تبدیل می شود.

این مسوول با بیان اینکه تلاش می کنیم دولتخانه صفوی به عنوان یک مجموعه تاریخی فاخر معرف شایسته برای ظرفیت های میراث فرهنگی قزوین به مردم کشور باشد، افزود: در سایت موزه امکان بازدید مردم و علاقه مندان به میراث فرهنگی از بناهای تاریخی و مجموعه آثار تاریخی کشف شده در این مکان وجود دارد.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به قزوین برکات زیادی برای حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به همراه داشت،افزود: یکی از این موارد تکمیل دولتخانه صفوی از طریق مصوبه آزادسازی و تملک اراضی باقی مانده و اعتبارات مرمت در این مجموعه بود.

این مسوول با بیان اینکه بعد از سفر سال گذشته رئیس جمهور و بازدید و دستور وی پس از سالها پروژه تکمیل و ساماندهی دولتخانه صفوی که پس از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۸۲ بود به جریان افتاد،افزود: با انجام مصوبه کارآزادسازی اراضی باقی مانده این مجموعه تاریخی شامل یک فضای آموزشی و یک فضای ورزشی بالاخره کلید خورد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: در حال حاضر ساخت مدرسه و سالن ورزشی در اراضی تحویل داده شده به ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان برای ساخت بناهای جایگزین دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی با سرعت مناسبی در حال انجام است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می کنیم ساخت مدرسه معوض امسال به پایان برسد و بلافاصله پس از آن کار تملک دبیرستان پاسداران واقع در دولتخانه صفوی انجام می شود.

خزائلی ادامه داد: همزمان با پیشبرد موضوع آزادسازی و تملک اراضی دولتخانه صفوی، کار مرمت بخشی از بناهای موجود از جمله تزیینات کاخ چهلستون در حال انجام است.

وی افزود: در سال گذشته نیز بخش دیگری از تزیینات این بنا مرمت شد و در کنار آن کار کاوش و مرمت هشتی در این مجموعه تاریخی انجام شد و کاوش و مرمت رواق صفوی نیز در دست اجرا قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین همچنین اظهار کرد: ساماندهی بقعه چهارانبیاء و الحاق آن به دولتخانه صفوی با مشارکت اوقاف از دیگر برنامه‌های در طرح ساماندهی و احیای این مجموعه تاریخی گران سنگ است.

این مسوول در ادامه از انتشار سومین فراخوان جذب سرمایه گذار برای گراند هتل از دیگر بناهای تاریخی موجود در دولتخانه صفوی قزوین خبر داد و گفت: این بنا نیز قرار است به یک مکان فرهنگی، خدماتی و پذیرایی تبدیل شود و گالری های مختلفی در کنار یک مجموعه اقامتی در آن راه اندازی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مرمت مسجد جامع عتیق از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور،گفت: مسجد جامع به نوعی از اولین سازه های اسلامی در منطقه و قزوین به شمار می رود و کار ساخت این بنای فاخر صدها سال به طول انجامیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین افزود: این بنا نمایانگر شکوه و عظمت تاریخی شهر قزوین است و مرمت و صیانت از آن برای ما ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

در این برنامه خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی قزوین از روند مرمت مسجد جامع عتیق و دولتخانه صفوی بازدید کردند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha