شهردار: ۶۶ درصد تهرانی ها با وسایل شخصی تردد می کنند/ عضو شورا: حوزه حمل و نقل رها شده است

تهران -ایرنا - در حالی که شهردار تهران معتقد است|؛ ۶۶ درصد تردد در تهران با وسایل شخصی است و کاهش تردد حمل و نقل با وسایل خصوصی و شخصی به ۵۵ درصد در سالجاری هدفگذاری شده است، اما عضو شورای شهر معتقد است که حوزه حمل و نقفل دچار نوعی رهاشدگی جدی است.

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، علیرضا زاکانی روز یکشنبه به منظور روز ملی شوراها و ارائه گزارشی از وضعیت حمل و نقل پایتخت در جلسه علنی یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت.

وی در ارائه گزارش خود با بیان اینکه اولویت جدی شورای شهر موضوع حمل و نقل است، گفت: این اتفاقی است که باید در شهر بیفتد تا بتوانیم گام‌های بلندی برای کیفیت بخشی به زندگی مردم برداریم.

زاکانی با تبریک روز ملی شوراها ابراز امیدواری کرد که شورای ششم و مدیریت شهری که این شورا انتخاب کرده است در مسیر تلاش خود، رضایت مندی خوبی برای مردم فراهم کنند.

شهردار تهران با ارایه گزارش خود، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۶ درصد حمل و نقل در تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد با وسایل حمل و نقل عمومی انجام می شود.

وی افزود: ۳۴ درصد تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، شامل ۱۰ درصد با مترو، ۶ درصد با اتوبوس و مینی‌بوس، ۱۶ درصد با تاکسی و ۲ درصد با تاکسی اینترنتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهر تهران هفت خط فعال مترو دارد اما ناوگان این خطوط از فرسودگی رنج می برند و علاوه بر این، خطوط هشت تا ۱۱ نیز نیازمند آغاز کار و توسعه است.

وی تاکید کرد: در خصوص این هدف گذاری ماهانه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای شهر گزارش ارائه خواهد داد.

زاکانی گفت: اگر همین امروز بخواهیم تمام ظرفیت حمل و نقل عمومی را فعال کنیم با بهای تمام شده، نیازمند ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

به گفته شهردار تهران بر اساس مصوبه بودجه که در شورای شهر تصویب شده است، ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمل و نقل در نظر گرفته شده اما شهرداری تهران تلاش دارد ۶۴ هزار میلیارد تومان در این حوزه هزینه کند.

 پیش‌پرداخت هزینه ساخت ۷۹۰ واگن تا پایان ماه جاری

زاکانی با بیان اینکه در نوسازی سه بخش را هدف گذاری کردیم؛ افزود: از سال ۹۵ تعداد ۶۳۰ واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده که پیش پرداخت صورت بگیرد و پس از سالیان سال در دولت کنونی، این رقم تقبل شد و دولت قول هفته آینده را داد اما پیش بینی ما تا پایان اردیبهشت ماه است.  

شهردار تهران ادامه داد: با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که ۷۹۰ دستگاه واگن را با همان پیش پرداخت داشته باشیم و قرار شده در سفری که به چین خواهیم داشت واگن ها ۱۴ ماهه تحویل داده شود.

نخستین قطار بازسازی شده از خرداد وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود

شهردار تهران با بیان اینکه بازسازی در مترو نیز مورد توجه است، گفت: ۱۷۵ رام قطار داریم که بخش زیادی از آن نیازمند بازسازی است که از این تعداد ۶۰۰ مورد واگن در مرحله بازسازی و ۲۹ رام قطار در سال جاری در حال بازسازی است که در خردادماه رونمایی می شود.  

شهردار تهران با بیان اینکه خط هشت مترو ۳۹ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه دارد، گفت: کنسرسیومی از خارج و یک بخش داخلی اقدامات این خط را قبول کردند و آماده انعقاد تفاهم نامه هستیم و اجرای آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: برای خط ۱۱ نیز با ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه نیز در حال انعقاد تفاهم نامه با مپنا هستیم و اگر تفاهم نامه امسال به نتیجه برسد سال آینده آغاز می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در خردادماه سال قبل طرح های این چهار خط به وزارت کشور تحویل داده شد، گفت: مجوز تعریف پدافند غیرعامل هر چهار خط دریافت شده و مسیر مجوز ماده ۲۳ نیز از سازمان برنامه هموار شده و جهشی در ارائه خدمت ایجاد خواهد کرد.

شهردار تهران گفت: تکمیل فاز دوم پایانه اکباتان نیز در حال انجام است تا بتوانیم خدمات ویژه ای به شهروندان ارائه دهیم؛ پایانه خط ۱۰ نیز به صورت شرکت پروژه و زیرزمینی اجرا خواهد شد که ۲۵ هکتار به مترو تحویل داده شده و در حال دنبال کردن ساز و کارها هستیم.

مترو پرند امسال به بهره برداری می‌رسد 

وی با بیان اینکه دولت انتظار دارد که برای اجرای خط ورامین، پرند و پردیس، مترو تهران نیز همکاری شود، گفت: خط پرند با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی ایستگاهی و ۸۵ درصد ساختمانی روبه رو است و تأخیر در واگذاری زمین وجود داشت که خارج از حوزه وظایف مترو و پیمانکار بود که جلسه ای با حضور شهرداری تهران، وزارت راه و معاون اجرایی ریاست جمهور برگزار شد و امسال مردم می توانند از این خط استفاده کنند.

شهردار تهران با اعلام اینکه مشاور را برای خط ورامین-پیشوا معرفی کرده ایم، گفت: برای خط پردیس نیز قرار شد که در جلسه آینده تعیین تکلیف شود و بتوانیم اجرای خط را دنبال کنیم؛ کل هزینه های خطوط حومه را دولت پرداخت خواهد کرد و بهره برداری آن با شهرداری تهران خواهد بود تا الگوی مشترک حمل و نقلی را داشته باشد.

اجرای خط شرقی غربی تراموا

 زاکانی با اشاره به پیگیری اجرای تراموا در تهران تاکید کرد که خط یک بی آرتی از ترمینال شرقی به میدان آزادی و خط دو در خیابان جمهوری پیش بینی شده که خط یک در حال حاضر مدنظر ما قرار دارد.

وی افزود: این خط ۱۸ کیلومتر است و سالانه ۵۵ میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و ارائه خدمت آن کاملا به صورت هوشمند خواهد بود.

به گفته وی، ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت و شرکت طرف قرارداد خواهد بود.

وی افزود: ادامه این خط به چیتگر می تواند نقطه اشتراکی را با خطوط ۳، ۵، ۹ و ۱۱ ایجاد کند.

بازسازی ۵۰۰ اتوبوس دوکابین

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پرداخت و گفت: امسال سقف اتوبوس در گردش را از هزار و ۶۰۰ دستگاه به چهار هزار دستگاه افزایش خواهیم داد. ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین از مدار خارج شدند که قرار شده امسال پس از بازسازی اساسی به ناوگان اضافه شود.

شهردار تهران با بیان اینکه برای هزار دستگاه نوسازی داخلی نیز انجام می شود، خاطرنشان کرد: هزار دستگاه مجوز واردات دریافت کردیم که مبتنی بر خرید داخلی است؛ برای واردات منعی نداریم و در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه به اتوبوس های شهر تهران افزوده خواهد شد که البته تعهد یکصد دستگاه را نیز داریم و در صورت ورود این اتوبوس ها، به تعداد چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه دست خواهیم یافت.

تهران ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد

شهردار تهران با با اینکه شهر تهران حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، گفت: با خودروسازی های داخلی در جدول تحویلی به جمع بندی رسیدیم و در بخش ون نیز ایران خودرو و سایپا دو الگو وجود دارد که پول ۶۳۰ دستگاه را برای ون های ایران خودرو واریز کرده ایم و وزارت کشور نیز باید سهم خود را بپردازد.

شهردار تهران ادامه داد: نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتور برقی نیز دنبال می شود که تهران را از آلودگی ناشی از تردد موتورسیکلت ها نجات دهد.

تارا، سورن، شاهین و ساینا؛ تاکسی‌های پیشنهادی

شهردار تهران با بیان اینکه برای اجرایی کردن تفاهم نامه با وزارت صمت جلساتی را تشکیل دادیم، گفت: چهار نوع تاکسی توسط ایران خودرو و سایپا شامل تارا، سورن، شاهین و ساینا پیشنهاد شده است.

شهردار تهران تأکید کرد: در حمل و نقل هوشمند بار به دنبال این هستیم که پایانه از شهر خارج شود و توزیع بار به صورت مویرگی باشد.

 وی با بیان اینکه برای تأمین منابع کل ظرفیت های موجود را بازبینی می کنیم تا از طریق مولدسازی در اختیار قرار بگیرد، تأکید کرد: به دنبال این هستیم که هوشمندسازی چراغ ها و هوشمندسازی جابجایی مسافران را نیز دنبال کنیم و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری موارد را به نتیجه برسانیم.

 اعضای شورای اسلامی شهر تهران به سخنان زاکانی واکنش نشان دادند.

حوزه حمل و نقل و ترافیک دچار رهاشدگی جدی است 

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه و پس از سخنان علی‌رضا زاکانی شهردار تهران، به سخنان وی واکنش نشان داد و با اشاره به وضعیت بازار تهران از زاکانی خواست بدون اعلام قبلی سوار موتورسیکلت شده و در بازار تهران دور بزنند تا وضعیت حمل و نقل تهران را ببینند.

اقراریان گفت: پلیس راهور در مناطق شمالی تهران به وفور دیده می شود اما در جنوب تهران پلیس راهور حضور ندارد.

وی تاکید کرد که حمل و نقل پایتخت دچار رها شدگی جدی است و افزود: اتوبان امام علی در شمال تهران زیبا است اما وقتی به جنوب تهران و ورود به خیابان ۱۷ شهریور می رسد، وضعیت نامناسبی دارد.

وی با بیان اینکه باید با خود صادق باشیم، اظهار داشت: آیا مردم جنوب تهران اولویت ما هستند؟  

ممانعت از تردد خودروها با پلاک‌های شهرستان در تهران 

میثم مظفر دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دغدغه شورای شهر را افزایش ناوگان اتوبوسرانی دانست و گفت: قرار داد وزارت کشور و پیش پرداخت خرید ۶۴۰ اتوبوس پرداخت شده است.

وی گفت: مدیران حمل و نقل تأمین اصل نقدینگی خود را به جدیت دنبال کنند که برنامه حمل و نقل تهران محقق شود.

مظفر افزود: یکی از مسایل که در تردد تهران اثر گذار است تردد پلاکهای خارج از تهران است.  

وی تاکید کرد: در احکام برنامه چهارم توسعه آمده که باید از تردد خودروهای فاقد پلاک تهران و ماندن طولانی مدت تنها در تهران ممانعت شود که این بند از برنامه چهارم باید با جدیت دنبال شود.

اولویت های حمل و نقل فراموش نشود

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران سخنان زاکانی را آرمانگرایی دانست و با بیان اینکه آرمانگرایی برای مدیران خوب است، گفت: اولویت های حمل و نقل ما باید تا دو سال آتی محقق شود و زمان زیادی نداریم.

وی بر نوسازی توسعه ناوگان تاکید کرد و گفت: این‌ موضوع خواسته شهروندان از مدیریت شهری است.

امانی با بیان اینکه شهرداری‌ تهران باید برنامه ها را اولویت بندی کند، تاکید کرد: مترو ایستگاه داریم اما از ظرفیت آنها نمی‌توانیم استفاده کنیم و باید اولویت ها در حمل و نقل را رعایت کنیم.

وی با اشاره به وضعیت موتورسیکلت ها در تهران گفت: وضعیت موتور سیکلت ها دارای هرج و مرج است، چه کسی باید وضعیت موتور سیکلت ها را سامان دهد؟

ضرورت نگهداشت المان های ترافیکی در شهر 

سید احمد علوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بر نگهداشت آلمان های ترافیکی تاکید کرد و گفت: همان اندازه که نگهداشت شهر مهم است، نگهداشت المان های ترافیکی و چراغهای هوشمند مهم است.

وی خواستار تخصصی تر شدن امور حمل و نقل شد و افزود: معابر زیاد شده و هوشمند سازی اضافه شده و نیاز به تخصصی تر شدن حمل و نقل هست.

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به سخنان علی‌رضا زاکانی گفت: موضوع حمل‌ونقل باز هم اهمیت دارد.

وی افزود: شورای شهر برای انجام و تحقق برخی موارد به شهردار تهران شیرینی زیاد بدهکار است.

ماشین زنگ زده و در گل نشسته به زاکانی تحویل دادیم 

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز دغدغه شورای شهر را دغدغه مردم عنوان کرد و گفت: به عنوان نمایندگان یادمان باشد که چه چیزی را تحویل شهردار دادیم.

وی با بیان اینکه چهار سال کارِ متوقف شده آن را به شهردار دادیم، گفت: باید ماشین زنگ زده در گل فرورفته را از کار بیرون می آوردیم و بعد مطالبه داشته باشیم.

حمل و نقل عمومی پایتخت از وضعیت قرمز عبور کرده است 

نرگس سلیمانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز خواستار دریافت گزارش اقداماتی عملیاتی در حوزه حمل و نقل عمومی شد.

وی افزود: حمل و نقل عمومی از وضعیت قرمز هم گذشته و باید رنگهای دیگر را پیدا کنیم برای وضعیت موجود.

وی افزود: وضعیت مترو تهران نیز وضعیت نامناسبی است و وضعیت تامین آسفالت مناسب نیز باید مهیا شود.

تقویم اجرای پروژه‌های شهرداری به شورا اعلام شود

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز روز ملی شوراها را به اعضای شورا و مهدی چمران تبریک گفت و افزود: آقای چمران مدت زیادی را در پایه گذاری و راهبری شورا ها صرف کرده اند که جا دارد از ایشان‌ تشکر کنیم.

وی افزود: خیلی از مطالبی که در جلسه شورا مطرح شد به دلیل دغدغه اعضای شورا و مسیولیت آنها در قبال مردم است.

پیرهادی با بیان اینکه شهردار حرکت خوبی را در شهر آغاز کرده است، گفت: یکی از دغدغه ها این است که بازه زمانی شروع پروژه ها و پایان آنها را به اعضای شورا اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: در برخی موارد خیلی از پروژه ها در شهر اتمام می یابد اما سیستم اطلاع‌رسانی به مردم و اعضای شورا دارای ضعف است.  

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دفترچه زمان بندی پروژه ها به اعضای شورای اسلامی شهر تهران باید ارایه شود، گفت: در خصوص تراموا نیز باید گفت اتفاق خوبی است اما چه زمانی اتفاق می افتد؟  

پیرهادی نوسازی تاکسی ها را ضروری دانست و گفت: شهردار تهران اعلام کنند که در چه بازه زمانی وچه تعداد تاکسی قرار است نوسازی شوند.

از سفرهای خارجی مدیران شهرداری تهران مطلع نیستیم 

مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه بسیاری از موارد در شهر تهران وعده داده شده اما تحقق نیافته، اظهار داشت: موضوع کودکان کار و متکدیان که وعده داده شد بود ۲ ماهه جمع شود، چه شد؟

وی با بیان اینکه شهروندان از ما می پرسند که گزارشی که مدیران شهری می دهند، آیا درباره تهران است یا شهری دیگر، گفت: گاهی خود ما به شبهه می رفتیم که گزارش ها درباره کدام شهر است.

وی با بیان اینکه در شهرداری شفافیت وجود ندارد، گفت: برای مثال از سفرهای خارجی مدیران شهرداری تهران مطلع نیستیم.

ادامه سخنان عباسی با واکنش پرویز سروری مواجهه شد و مهدی چمران نیز از عباسی خواست تنها انتقادها به وضعیت حمل و نقل را مطرح کند.

وی نیز ادامه داد: برای مثال در حوزه حمل و نقل مترو از وضعیت خوبی برخودار نیست، هم در بخش آسانسور، فروش و همه موارد دارای چالش است.

وی افزود: شرکت کنترل ترافیک هنوز بلاتکلیف مانده و این موضوع باید تعیین تکلیف شود، امروز نیز مقابل شورای در این خصوص تجمع شده بود.

عباسی خواست تا شورای شهر جلسه اختصاصی علنی با حضور رسانه ها برگزار کند و وی، مواردی و مسایل موجود را ارایه کند.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha