۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85096722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالانه بیش از ۳۱ هزار تن گوشت قرمز در همدان تولید می شود

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبر: 85096722
سالانه بیش از ۳۱ هزار تن گوشت قرمز در همدان تولید می شود

همدان - ایرنا- مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تولید سالانه گوشت در این استان ۳۱ هزار و ۸۰۰ تن است که ۱۹ هزار تن آن برای مصرف داخل و ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن آن به دیگر استانهای کشور ارسال می شود.

علی خدارحمی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: مصرف روزانه گوشت قرمز در استان همدان ۵۲ تن و سرانه مصرف آن نیز در استان همدان ۱۰ کیلوگرم است.

وی درباره میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی و گوساله ای ادامه داد: میزان تولید گوشت گوساله در همدان در سال ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن و گوشت گوسفندی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان تعداد اشتغال در بخش دامداری استان همدان را ۵۶ هزار و ۵۹۲ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۰۰ نفر در بخش دامداری سنگین و ۳۶ هزار و ۶۸۰ نفر در دامداری سبک فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در استان همدان ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ دام سنگین و یک میلیون و ۳۹۲ هزار راس دام سبک وجود دارد.

خدارحمی گفت: در استان ۳۸۶ واحد گاوداری شیری با ۵۲ هزار و ۴۷۰ راس دام سنگین و ۳۰۰ واحد گوساله پرواری با ۳۲ هزار راس وجود دارد.

وی درباره میزان تولید شیر استان همدان یادآور شد: میزان تولید سالانه شیر در استان ۳۴۶ هزار و ۲۰۰ تن است که ۲۰۸ هزار تن در داخل استان استفاده می شود و ۱۳۸ هزار و ۲۰ تن به دیگر استانهای کشور ارسال می شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نوع گوشت مصرف هر شهرستان را مطابق با سلیقه و گرایش تغذیه ای مردم آن منطقه دانست و یادآور شد: مردم در نهاوند و تویسرکان بیشتر گوشت گوساله و در همدان و کبودرآهنگ بیشتر گوشت گوسفند مصرف می کنند.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان حدود ۴۰۰ واحد دامداری صنعتی وجود دارد، افزود: ۱۵۶ واحد بره پرواری با ۵۷ هزار و ۶۶۰ راس بره و ۷۰ واحد پرورش میش با ۵۰ هزار و ۵۴۰ گوسفند در استان فعالیت دارند.

سالانه بیش از ۳۱ هزار تن گوشت قرمز در همدان تولید می شود

خدا رحمی درباره نحوه تامین نهاده های دامی برای دامداران گفت: تامین نهادهای دولتی به صورت مستقیم و از طریق سامانه بازارگاه بر اساس خوداظهاری دامدار تخصیص داده می شود.

وی افزود: میزان ۳۰ درصد نیاز دام سبک و ۵۰ درصد تغذیه دام سنگین از طریق سامانه بازارگاه انجام می شود و بقیه نهاده ها که بخش عمده آن علوفه است از بازار آزاد یا زمین های «خوددامدار» تهیه می شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: دولت نقشی در توزیع یونجه و کاه ندارد و این مساله در بازار داخلی و از طریق عرضه و تقاضا انجام می شود.

وی یادآور شد: دامداری صنعتی نهادهای خود را از داخل کشور و دامداری سبک نیز نهاده های مورد نیاز خود را از داخل استان تهیه می کند.

خدارحمی قیمت بره پرواری زنده را کیلویی ۱۵۰هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان و به صورت لاشه ای و قیمت گوساله نیز ۱۱۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به صورت دام زنده عنوان کرد.

وی درباره راهکارهای کاهش قیمت گوشت قرمز گفت: از طریق استفاده از نژادهای پربازده که درصد دوقلو زایی آنها بالاست مانند نژاد رومانف، بهبود تغذی، رعایت بهداشت دامداری و استفاده از پسماندها محصولات کشاورزی و کارخانجات می توان به افزایش بهره وری و در نتیجه کاهش قیمت محصول کمک کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha