مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

تبریز- ایرنا - به عقیده کارشناسان حوزه حمل و نقل، اورژانس، هلال احمر و پلیس راه آذربایجان شرقی، ایجاد مدیریت واحد و مجتمع امدادی در جاده های استان حلقه مفقوده امدادرسانی سریع و هماهنگ دستگاه‌های متولی به مصدومان بوده و راه‌اندازی چنین مرکزی در افزایش سرعت کمک رسانی و بهبود کیفیت خدمات به مصدومان موثر است.

به گزارش ایرنا، سوانح و تصادفات جاده ای، سالانه لطمات شدید انسانی، خانوادگی و اجتماعی برای جامعه داشته و تبعات اقتصادی فراوانی را به کشور تحمیل می کند و در کنار آن نبود مرکز دیسپاچینگ ( مدیریت و کنترل واحد) مشترک حوادث و فوریت های پزشکی و مدیریت واحد امدادی نیز سبب بروز عدم هماهنگی و حضور به موقع دستگاه های امدادی در سر صحنه تصادفات جاده ای و افزایش میزان فوتی، مصدوم و خسارت های مالی می شود.

تعدد شماره های تماس مراکز امدادرسان در زمانی که آسیب دیده یا حادثه دیده دچار استرس و اضطراب است وی را سردرگم می کند نبود شماره تلفن مشترک ارتباطی برای دسترسی آسان مردم و حادثه دیدگان برای دستگاه های امدادی از جمله فوریت های پلیس(۱۱۰)، پلیس راه(۱۴۱)، اعلام تصادفات(۱۲۰) اورژانس(۱۱۵) ، هلال احمر(۱۱۲)، آتش نشانی(۱۲۵) و راهداری و اعلام وضعیت هوا و جاده ها(۱۴۱) برای اعلام حوادث جاده ای و در برخی موارد تماس های اشتباه با سایر دستگاه های خدمات رسان بر اثر عجله آسیب دیدگان، موجب سردرگمی و از بین رفتن زمان طلایی برای امدادرسانی به حادثه دیدگان سوانح جاده ای و غیرجاده ای می شود.

به عقیده کارشناسان حوزه حمل و نقل آذربایجان شرقی، عوامل انسانی، ایمنی جاده و خودرو از علل و عوامل موثر در بروز تصادفات جاده ای بوده و این استان با برخورداری از ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راه، همواره شاهد بروز تصادفات مختلف جاده ای بوده و گستردگی این راه ها، کمبود امکانات و تجهیزات امدادی و نبود مجتمع های امدادی در جاده ها موجب می شود امدادرسانی به حادثه دیدگان در سریع ترین زمان ممکن انجام نشود.

به عقیده این افراد، شتاب و عجله، تخطی از سرعت مطمئنه، توجه نکردن به جلو، انحراف و تجاوز به چپ، خستگی و خواب آلودگی، عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی از مهمترین علل و عوامل بروز تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی محسوب می شوند.

کارشناسان حوزه حمل و نقل آذربایجان شرقی معتقدند، ارتقای ایمنی و کاهش آمار تصادفات جاده ای در استان مستلزم ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیکی، باورپذیری مردم در خصوص خطرات ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه، ارتقای ایمنی و استاندارد جاده ها و خودروها، هوشمندسازی و افزایش تجهیزات و امکانات کنترلی جاده ها، افزایش تعداد و ساعات حضور پلیس در جاده ها، کاهش نقاط حادثه خیز و افزایش بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی است.

کارشناسان معتقدند حوزه حمل و نقل استان با چالش های مختلفی مانند نبود مرکز مدیریت مشترک حوادث و فوریت های پزشکی و مجتمع امدادی، نبود متولی حمل اجساد سوانح جاده ای و آتش نشانی در جاده ها، کمبود اعتبار برای ارتقای ایمنی حمل و نقل، نداشتن بارنامه وانت بارها و حمل بارهای مازاد در جاده ها، فرسودگی ناوگان عمومی حمل و نقل و خودروهای امدادی، کاهش اثربخشی قوانین راهنمایی و رانندگی، تعداد زیاد نقاط حادثه خیز در جاده ها، مشکل نقطه یابی تماس، کمبود پایگاه های ثابت امداد جاده ای، عدم جذب نیروهای داوطلب متبحر و متخصص امدادرسان، عدم تامین زمین برای احداث پایگاه اورژانس و کمبود محل فرود بالگرد ( پد بالگرد) برای امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان مواجه است.

کارشناسان معتقدند حوزه حمل و نقل استان با چالش های مختلفی مانند نبود مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و مجتمع امدادی، نبود متولی حمل اجساد سوانح جاده ای و آتش نشانی در جاده ها، کمبود اعتبار برای ارتقای ایمنی حمل و نقل، فرسودگی ناوگان عمومی حمل و نقل و خودروهای امدادی، تعداد زیاد نقاط حادثه خیز در جاده ها، مشکل نقطه یابی تماس، کمبود پایگاه های ثابت امداد جاده ای، عدم جذب نیروهای داوطلب متبحر و متخصص امدادرسان، عدم تامین زمین برای احداث پایگاه اورژانس و کمبود محل فرود بالگرد ( پد بالگرد) برای امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان مواجه است.

فعالان این حوزه با ارایه راهکارهای لازم برای رفع این چالش ها، معتقد هستند با انجام اقدامات لازم در این زمینه می توان زمان رسیدن بر سر بالین حادثه دیدگان را به حداقل رساند و رسانه ها و متولیان امر نیز باید نسبت به فرهنگ سازی برای مدیریت سفر، رانندگی ایمن در جاده ها و کاهش آمار تصادفات و تلفات جانی فرهنگ سازی کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز به منظور بررسی چالش ها و مشکلات موجود در جاده های استان و عوامل بروز سوانح و تصادفات جاده ای و ارایه راهکارهای لازم برای ارتقای ایمنی حمل و نقل و کاهش تلفات جانی و مالی تصادفات جاده ای، میزگردی با حضور جمعی از کارشناسان حوزه حمل و نقل آذربایجان شرقی ترتیب داده است که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث
سرهنگ رضا کریمی نژاد، رییس پلیس راه آذربایجان شرقی

ایجاد مدیریت واحد امدادی سرعت عمل امدادرسانی به حادثه دیدگان سوانح جاده ای را افزایش می دهد

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی، با اشاره به اهمیت ایجاد مدیریت واحد امدادی و مجتمع امدادی در جاده های استان می گوید: نبود چنین مرکزی موجب اتلاف وقت دستگاه های امدادرسان برای امدادرسانی به حادثه دیدگان سوانح جاده ای می شود و با ایجاد مرکز واحد سرعت عمل افزایش می یابد.

سرهنگ رضا کریمی نژاد، می افزاید: علاوه بر آن، نبود متولی مشخص برای حمل اجساد سوانح جاده ای و نبود آتش نشانی در خارج از حریم شهری و جاده ها نیز موجب سردرگمی دستگاه های خدماتی و امدادی و تحریک و جریحه دار شدن احساسات و عواطف انسانی می شود.

سرهنگ رضا کریمی نژاد: نبود متولی مشخص برای حمل اجساد سوانح جاده ای و نبود آتش نشانی در خارج از حریم شهری و جاده ها موجب سردرگمی دستگاه های خدماتی و امدادی و تحریک و جریحه دار شدن احساسات و عواطف انسانی می شود.

وی اظهار می کند: در برخی موارد خودروهای آتش نشانی شهرهای نزدیک به محل سوانح جاده ای، خارج از محدوده وظایف خود به محل حادثه اعزام و اقدام به خاموش کردن آتش می کنند ولی در بیشتر موارد خودروهای دچار حریق در آتش می سوزند.

سرهنگ کریمی نژاد، ادامه می دهد: در صورت ایجاد مجتمع های امدادی و پایگاه مرکزی برای تمرکز و استقرار دستگاه های امدادی به همراه ماشین آلات مورد نیاز مانند آمبولانس و آتش نشانی در جاده ها می توان تا حد زیادی از میزان خسارت های مادی و معنوی سوانح جاده ای کاست.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث
کاظم تیمورزاده، معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

کاهش آمار تلفات جاده ای و خسارت های مادی نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه های امدادی و خدماتی است

معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی: سال گذشته دوره های آموزشی ارتقای ایمنی تصادفات در ۵۷ روستای استان اجرا شد معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه این اداره کل با همکاری دستگاه های متولی اقدامات زیادی برای ارتقای سطح ایمنی جاده ها انجام می دهد، می گوید: با وجود این اقدامات، به علت نقش عمده عوامل انسانی در بروز سوانح و تصادفات جاده ای، سالانه حوادث زیادی در جاده های استان روی می دهد و برای کاهش آمار تلفات جاده ای و خسارت های مادی ناشی از آن باید همه دستگاه های امدادی و خدماتی با هم همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

کاظم تیمورزاده، با بیان اینکه هم اکنون ۲۸۸ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا، ۱۲۰ شرکت و موسسه حمل و نقل مسافری، ۷۳ شرکت حمل و نقل بین المللی فعال کالا و ۶ شرکت حمل و نقل مسافری برون مرزی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، می افزاید: این اداره کل برای جلوگیری از بروز تصادفات جاده ای و رعایت حقوق مسافران و دارندگان کالاها بر فعالیت این شرکت ها و موسسه ها نظارت جدی و با متخلفان حوزه حمل و نقل برخورد می کند.

وی اظهار می کند: در این راستا همچنین طرح های مختلف ارتقای ایمنی تردد برای کاربران آسیب پذیر راه ها در روستاهای هدف با فراوانی تصادفات اجرا می کند به طوری که در سال گذشته آموزش و توزیع اقلام ایمنی شامل کلاه ایمنی، بروشور آموزشی و بازتاب آشکارساز در بیش از ۱۰۰ محل شامل ۵۷ روستا، ۱۳ پاسگاه و بیش از ۳۰ محل دیگر برای بیش از هفت هزار نفر اجرا شد.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث
مهرداد طلوعی، جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

برای ارتباط حادثه دیدگان با دستگاه های امدادی باید یک شماره تماس مشترک اختصاص یابد

جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه نبود مدیریت واحد امدادی موجب بروز مشکلاتی در ارایه خدمات امدادی به حادثه دیدگان می شود، می گوید: برای برقراری ارتباط حادثه دیدگان سوانح شهری و جاده ای با دستگاه های امدادی باید یک شماره تماس اختصاصی، اختصاص یابد.

جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه نبود مدیریت واحد امدادی موجب بروز مشکلاتی در ارایه خدمات امدادی به حادثه دیدگان می شود، می گوید: برای برقراری ارتباط حادثه دیدگان سوانح شهری و جاده ای با دستگاه های امدادی باید یک شماره تماس اختصاصی، اختصاص یابد.

مهرداد طلوعی، می افزاید: ایجاد مرکز مدیریت واحد امدادی موجب می شود تا در زمان بروز حادثه و به محض اطلاع آن، یک تیم متشکل از دستگاه های امدادی از جمله پلیس، اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی به محل حادثه اعزام شوند و هر کدام از دستگاه ها وظایف خود را در سریع ترین زمان ممکن و بدون معطلی انجام دهند.

وی با تاکید بر راه اندازی مرکز مدیریت مشترک حوادث و فوریت های پزشکی، اظهار می کند: نبود چنین مرکز و شماره تلفن مشترکی موجب می شود تا حادثه دیدگان نیز برای ارتباط با دستگاه های امدادی دچار سردرگمی شوند و در نتیجه زمان طلایی برای امدادرسانی از بین برود.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث
میرعلی آقاسیدی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی

راه اندازی مجتمع های امدادی، موازی کاری بین دستگاه های امدادرسان را از بین می برد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز با اشاره به ضرورت ایجاد و راه اندازی مجتمع های امدادی، می گوید: در صورت راه اندازی چنین مجتمع هایی خیلی از مشکلات مربوط به امدادرسانی به حادثه دیدگان سوانح جاده ای و موازی کاری بین دستگاه های امدادرسان از بین می رود.

میرعلی آقاسیدی، با بیان اینکه طرح مجتمع های امدادی از سوی این جمعیت پیشنهاد شده است، می افزاید: در زمان کنونی در ۲ منطقه ورزقان و اتوبان تبریز - سهند این مجتمع های امدادی به عنوان نمونه مطرح شده است تا چهار دستگاه امدادی شامل پلیس، اورژانس، راهداری و هلال احمر در این مجتمع ها مستقر شوند تا در زمان وقوع حوادث جاده ای به صورت یک تیم مشترک اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مجتمع امدادی در ورزقان قرار بود از سوی مس سونگون احداث شود ولی همچنان راکد مانده است، اظهار می کند: مجتمع امدادی اتوبان تبریز - سهند نیز از سوی پیمانکار ایجاد شد ولی از سوی سیستم قضایی و شهرداری دستور قلع و قمع آن صادر شد و هم اکنون در بلاتکلیفی به سر می برد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی می گوید: با ایجاد چنین مرکزی، تیم های امدادی به صورت هماهنگ عمل کرده و خدمات رسانی به حادثه دیدگان تسهیل و تسریع می شود.

آقاسیدی، ادامه می دهد: وجود شماره تلفن مشترک برای دستگاه های امدادی نیز برای اطلاع رسانی به موقع و سریع حادثه ضروری است به طوری که شماره ۱۱۲ در سطح دنیا وجود دارد و مردم می توانند از طریق آن خدمات مورد نیاز را درخواست کنند.

آقاسیدی، ادامه می دهد: وجود شماره تلفن مشترک برای دستگاه های امدادی نیز برای اطلاع رسانی به موقع و سریع حادثه ضروری است به طوری که شماره ۱۱۲ در سطح دنیا وجود دارد و مردم می توانند از طریق آن خدمات مورد نیاز را درخواست کنند.

وی یادآوری می کند: در مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی نیز می توان با ایجاد محلی برای استقرار اورژانس و هلال احمر، زمان ارایه خدمات به حادثه دیدگان سوانح جاده ای را به حداقل رساند.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

** چالش های حوزه حمل و نقل

کاهش اثربخشی و بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی از چالش های حوزه حمل و نقل است

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف و رسالت اصلی پلیس راه ایجاد انضباط ترافیکی( حرکت بین خطوط) و کاهش تصادفات جاده ای است، می گوید: کاهش اثربخشی و بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی از چالش های حوزه حمل و نقل بوده و با توجه به اینکه آخرین مورد بازنگری در این قوانین در سال ۱۳۹۰ تصویب و اجرا شده، هم اکنون اثربخشی و بازدارندگی خود را از دست داده است.

سرهنگ کریمی نژاد، با تاکید بر اینکه بر اساس قانون باید هر سه سال یکبار در این قوانین بازنگری و به روز رسانی شود، می افزاید: امید است در سال جدید این بازنگری انجام شود تا قوانین راهنمایی و رانندگی بازدارندگی و اثربخشی بیشتری داشته باشد.

وی فرسودگی ناوگان عمومی حمل و نقل را از دیگر چالش های این حوزه اعلام و اظهار می کند: میانگین سن ناوگان عمومی در حمل بار از میانگین کشوری پنج سال و در حوزه حمل مسافر سه سال بالاتر و پیرتر است.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هرچقدر عمر ناوگان عمومی افزایش یابد، احتمال وقوع تصادفات نیز افزایش می یابد، می گوید: نوسازی این ناوگان ضروری است و سرعت متوسط جاده های استان نیز از میانگین کشور یک کیلومتر بالاتر بوده و این امر ناشی از رانندگی با عجله و شتاب است.

سرهنگ کریمی نژاد، ادامه می دهد: برای کنترل سرعت متوسط جاده های استان باید آرام سازی ترافیک از طرق مختلف مانند نصب دوربین های ثبت تخلف و نصب سرعتکاه های استاندارد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در ۳۵ نقطه از جاده های استان سرعتکاه های استاندارد نصب شده است و تلاش برای افزایش آن ها ادامه دارد، یادآوری می کند: عدم خروج خودروهای فرسوده با وجود افزایش تولید سالانه خودروها از دیگر چالش های حوزه حمل و نقل استان است و این امر در افزایش تصادفات و ترافیک نقش بسزایی ایفا می کند.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی مهمترین عوامل تصادفات جاده ای استان را سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ و خواب آلودگی با ۸۲ درصد اعلام کرده و می گوید: بیش از ۵۵ درصد تصافات در نقاط حادثه خیز روی می دهد و عمده عامل انسانی بوده و باید متناسب در این مناطق سرعت خودرو را تنظیم کند.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی مهمترین عوامل تصادفات جاده ای استان را سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ و خواب آلودگی با ۸۲ درصد اعلام کرده و می گوید: بیش از ۵۵ درصد تصافات در نقاط حادثه خیز روی می دهد و عمده عامل انسانی بوده و باید متناسب در این مناطق سرعت خودرو را تنظیم کند.

سرهنگ کریمی نژاد، با تاکید بر استفاده رانندگان و سرنشینان خودروها از کمربند ایمنی، می افزاید: برابر بررسی های انجام شده، یک چهارم مرگ و میر و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بر اثر جراحت های وارده به سرنشینان به علت عدم نبستن کمربند ایمنی است.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده ۹۵ درصد افرادی که از کمربند ایمنی استفاده می کنند در تصادفات جاده ای فوت نمی کنند، می افزاید: بستن کمربند ایمنی در ۹۸ درصد به نفع رانندگان و سرنشینان و تنها ۲ درصد به ضرر آنان می شود و آن هم در برخی موارد به علت باز نشدن کمربند ایمنی است.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

کمبود اعتبار از عمده چالش های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای برای اجرای طرح های ایمنی حمل و نقل است

معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه کمبود اعتبار از مهمترین چالش های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای اجرای طرح های ایمنی حمل و نقل است، می گوید: کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای شخصی از دیگر چالش های این حوزه بوده که موجب ایجاد ترافیک، افزایش مصرف انرژی و بروز تصادفات جاده ای می شود.

تیمورزاده، با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی استان، نوسازی این ناوگان و ارایه تسهیلات مورد نیاز در این زمینه را ضروری دانسته و می افزاید: با توجه به کمبود تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی استان در ایام خاص سال مانند راهیان نور و ستاد اربعین، حوزه حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه می شود و نیاز به افزایش ظرفیت این ناوگان وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم همکاری بیشتر سازمان ها و دستگاه ها متولی در حوزه حمل و نقل، اظهار می کند: عدم استفاده وانت بارها و خودروهای حمل بار معادن از بارنامه در جاده ها و حمل بارهای مازاد موجب بروز چالش در حوزه حمل و نقل استان شده است و باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام و این دستگاه ها نیز ساماندهی شود.

وی با اشاره به لزوم همکاری بیشتر سازمان ها و دستگاه ها متولی در حوزه حمل و نقل، اظهار می کند: عدم استفاده وانت بارها و خودروهای حمل بار معادن از بارنامه در جاده ها و حمل بارهای مازاد موجب بروز چالش در حوزه حمل و نقل استان شده و باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام و این دستگاه ها نیز ساماندهی شود.

معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی می گوید: عدم رعایت قوانین مربوط به رانندگی و شرایط حرفه ای از دیگر چالش حوزه حمل و نقل در این استان بوده و قوانین مربوط به رانندگان و شرکت ها و نظارت بر آن ها نیز باید به صورت دقیق اجرا شود.

تیمورزاده، با تاکید بر اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با عملکرد خوب خود در بخش های مختلف در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه اول کشوری شد، ادامه می دهد: وضعیت جاده های استان در مقایسه با جاده های کشور در حد قابل قبول بوده ولی اقدامات لازم برای افزایش ایمنی جاده ها همچنان ادامه دارد.

وی استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، عدم رعایت محدودیت های سرعت، مصرف داروهای خواب آور به هنگام رانندگی، عدم کاهش سرعت در پیچ ها، عدم رعایت فاصله خودروهای جلویی و عدم اطلاع از وضعیت آب و هوا را از عمده مواردی اعلام کرد که موجب بروز تصادفات جاده ای در سطح استان می شود.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

مشکل نقطه یابی تماس (لوکیشن) محل بروز حادثه از چالش های حوزه امدادرسانی به حادثه دیدگان جاده ای استان است

جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه خدمات رسانی به موقع و تخصصی با استفاده از توان کل استان از رسالت های این مرکز است، می گوید: در این راستا مشکل نقطه یابی تماس ( لوکیشن) محل حادثه از چالش های حوزه امدادرسانی است و باید با ایجاد زیرساخت های لازم این مشکل رفع شود.

طلوعی، می افزاید: در زمان بروز حوادث تا زمانی که مردم حاضر در صحنه یا حادثه دیده بتوانند محل وقوع حادثه را به طور دقیق به دستگاه های امدادرسان مشخص کنند، زمان از دست می رود و این موضوع روند امدادرسانی را کند می کند.

وی با بیان اینکه پاسخ از زمان تماس تا رسیدن آمبولانس بر سر بالین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار می کند: هم اکنون زمان رسیدن بر سربالین در حوادث شهری در سطح استان ۱۴ دقیقه به علت نبود خط ویژه برای عبور آمبولانس و ترافیک شهری و در حوادث جاده ای هشت دقیقه است و باید این زمان را کاهش داد.

جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه پاسخ از زمان تماس تا رسیدن آمبولانس بر سر بالین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار می کند: هم اکنون زمان رسیدن بر سربالین در حوادث شهری در سطح استان ۱۴ دقیقه به علت نبود خط ویژه برای عبور آمبولانس و ترافیک شهری و در حوادث جاده ای هشت دقیقه است و باید این زمان را کاهش داد.

جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گوید: در سطح شهر برای کاهش زمان رسیدن سر بالین سه دستگاه موتورلانس ( آمبولانس موتوری ) در شهر مستقر شده و مناطق شرق، جنوب و مرکز شهر را پوشش می دهند.

طلوعی، با بیان اینکه این موتورلانس ها کارآیی و کفایت لازم را ندارند، ادامه می دهد: ۵۰ درصد تماس گیرندگان در سال گذشته منتقل شده اند بنابراین باید آمبولانس به این محل ها اعزام شود و این کار نیاز به ایجاد زیرساخت های لازم برای عبرور و مرور آمبولانس در سطح شهر دارد.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

کمبود تجهیزات و فرسودگی آمبولانس ها از چالش های جمعیت هلال احمر استان است

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با بیان اینکه کمبود تجهیزات و فرسودگی آمبولانس ها از چالش های این جمعت برای امدادرسانی سریع به مصدومان سوانح جاده ای است، می گوید: هم اکنون ۳۰ پایگاه امداد و نجات ثابت در سطح جاده های این استان وجود دارد که از این تعداد هفت پایگاه فاقد خودرو نجات هستند و ۲ پایگاه نیز آمبولانس ندارد.

آقاسیدی، می افزاید: در هفت تا هشت سال گذشته خودرو نجات و آمبولانس به ناوگان امدادرسانی این جمعیت اضافه نشده است و عمر تعدادی از آمبولانس ها به بیش از هفت تا هشت سال می رسد.

آقاسیدی، می افزاید: در هفت تا هشت سال گذشته خودرو نجات و آمبولانس به ناوگام امدادرسانی این جمعیت اضافه نشده است و عمر تعدادی از آمبولانس ها به بیش از هفت تا هشت سال می رسد.

وی با اشاره به ایجاد ۱۱ پست موقت امدادرسانی در ایام خاص سال در جاده های استان، اظهار می کند: با توجه به آمار حوادثی که در محل این پست های موقت روی می دهد، لازم است در این محل ها پایگاه ثابت ایجاد شود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با بیان اینکه فعالیت های این جمعیت داوطلب محور است، می گوید: این داوطلبان در طول سال آموزش های تخصصی مربوط به امدادرسانی را فرامی گیرند و هزینه های زیادی برای برای آموزش آن ها صرف می شود ولی بعد از مدتی به علت عدم جذب آن ها از فعالیت در جمعیت هلال احمر کنار می کشند.

آقاسیدی، ادامه می دهد: با خروج نیروهای متبحر و متخصص از گردونه فعالیت های این جمعیت، باید دوباره داوطلبان دیگری را آموزش داد تا به تخصص و تبحر لازم برای امدادرسانی برسند در حالی که باید با اتخاذ تدابیری، می توان افراد متخصص و متبحر را جذب سازمان هلال احمر کرد.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

** راهکارهای برون رفت از چالش های حوزه حمل و نقل

تبدیل راه های دوطرفه به یک طرفه از راه های کاهش تصادفات جاده ای در استان است

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبدیل راه های دوطرفه به یک طرفه از راه های کاهش تصادفات جاده ای در استان است، می گوید: مدیریت سفر از سوی هموطنان، کاهش مسافرت با خودروهای شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی از دیگر راه های کاهش میزان تصادفات جاده ای است.

سرهنگ کریمی نژاد، با تاکید بر شناسایی نقاط حادثه خیز جاده ها و اولویت بندی برای اصلاح این نقاط، می افزاید: در این راستا تا سال گذشته ۷۱ نقاط حادثه خیز استان شناسایی شده بود که این تعداد در سال گذشته به ۹۵ نقطه افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها روی می دهد، اظهار می کند: این موضوع به علت ایجاد کاربری ها و فعالیت صنوف مختلف و مشخص نبودن متولی در این زمینه است و در این محدوده سرعت خودروها با ظرفیت جاده همخوانی ندارد و موجب بروز تصادفات می شود.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات در ۳۰ کیلومتر شهرها روی می دهد، اظهار می کند: "این موضوع به علت ایجاد کاربری ها و فعالیت صنوف مختلف و مشخص نبودن متولی در این زمینه است و در این محدوده سرعت خودروها با ظرفیت جاده ها همخوانی ندارد و موجب بروز تصادفات می شود.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این محدوده در سطح استان و برای کاهش آمار تصادفات ۱۰ کیلومتر از سرعت جاده ها کاسته شده است، می گوید: هوشمندسازی راه ها از دیگر راهکارها برای کاهش آمار تصادفات جاده ای است و این استان در این زمینه نسبت به استان های همتراز عقب تر است.

سرهنگ کریمی نژاد، ادامه می دهد: هم اکنون ۹۹ دستگاه دوربین ثابت ثبت تخلف، ۶۵ دوربین سیار، سامانه سپه در ۱۳ پاسگاه و ۲۴ دستگاه دوربین نظارتی وجود دارد و با توجه به گستردگی حوزه استان و بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه باید این دستگاه ها افزایش یابد.

وی یادآوری می کند: در این راستا نیاز است تا تعداد دوربین های ثابت ثبت تخلف در جاده های استان به ۱۵۰ دستگاه، دوربین سیار به ۱۲۰ دستگاه، سامانه سپه در پاسگاه ها و ستاد به ۱۶ مورد و دوربین نظارتی به ۶۵ دستگاه افزایش یابد.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

ارتقای ایمنی جاده ها نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده ای دارد

معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات این اداره کل برای ارتقای سطح ایمنی جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز، می گوید: این اداره کل سالانه با اقدامات خود مانند روکش، آسفالت و خط کشی جاده ها، نصب و بازسازی علایم و گاردریل ها و ایجاد شانه خاکی نقش بسزایی در ارتقای ایمنی جاده ها و کاهش تصادفات و تلفات جاده ای استان ایفا می کند.

تیمورزاده، می افزاید: در سال گذشته با استفاده از ۳۶۶ هزار و ۵۰۲ تن آسفالت بیش از ۳۵۲ کیلومتر از جاده های استان روکش آسفالت و با استفاده از هشت هزار و ۳۵۰ تن آسفالت بیش از ۶۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع از جاده ها لکه گیری و ۱۵۲ کیلومتر درزگیری شد.

تیمورزاده، می افزاید: در سال گذشته با استفاده از ۳۶۶ هزار و ۵۰۲ تن آسفالت بیش از ۳۵۲ کیلومتر از جاده های استان روکش آسفالت و با استفاده از هشت هزار و ۳۵۰ تن آسفالت بیش از ۶۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع از جاده ها لکه گیری و ۱۵۲ کیلومتر درزگیری شد.

وی اجرای ۴۹۳ کیلومتر اسکراب سیل، یک هزار و ۶۲۰ کیلومتر لایروبی و اصلاح کانال هدایت آب، یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر اصلاح شیب شیروانی، چهار هزار و ۱۲ کیلومتر تیغ زنی و تسطیح جاده های شنی، ۲ هزار و ۲۵ کیلومتر شانه سازی و یک هزار و ۳۲۴ کیلومتر بهسازی مسیر را از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته اعلام کرد.

معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی می گوید: در سال گذشته روکش آسفالت حدود ۲۲۳ درصد، تناژ آسفالت مصرفی ۲۱۶ درصد، قیر دریافتی برای پروژه ها ۳۰۰ درصد، اعتبار هزینه شده ۳۳۰ درصد، طول درزگیری جاده ها ۱۲۰ درصد و طول اسکراب سیل ۹۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

تیمورزاده، ادامه می دهد: در سال گذشته چهار هزار و ۹۸۲ کیلومتر خط کشی راه، ۲۳ هزار و ۱۲ عدد نصب علایم، ۲ هزار و ۱۳۳ مترمربع نصب تابلوی اطلاعاتی، ۱۸ هزار و ۵۹۵ مترمربع خط نوشته، ۷۹ کیلومتر نصب و بهسازی حفاظ کناری، حدود ۱۱ کیلومتر روشنایی جدید، ۶۸ چراغ چشمک زن جدید، ۵۶ مورد اطلاح تقاطع تی شکل و چهار هزار و ۱۵۰ مترمربع رنگ آمیزی پایه های علایم در سطح جاده های استان برای ایمنی راه و حریم جاده ها اجرا شد.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

افزایش مکان فرود بالگرد در مناطق حادثه خیز استان برای تسریع در امدادرسانی به حادثه دیدگان ضروری است

جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز می گوید: ایجاد مرکز اورژانس در مرکز شهر و محدوده بازار تبریز و افزایش مکان فرود بالگرد در مناطق و جاده های حادثه خیز استان برای تسریع در امدادرسانی به حادثه دیدگان ضروری است.

طلوعی، با بیان اینکه این مرکز با مشکل نبود زمین برای احداث پایگاه در تبریز مواجه است، می افزاید: بر اساس سیاست سازمان اورژانس کشور وجود ساختمان برای تخصیص شناسنامه و شناخت پایگاه استوار بوده و تا زمانی که این امکانات وجود نداشته باشد اقدام به تامین اعتبار برای جذب نیرو و تخصیص آمبولانس نمی کند.

طلوعی، با بیان اینکه این مرکز با مشکل نبود زمین برای احداث پایگاه در تبریز مواجه است، می افزاید: بر اساس سیاست سازمان اورژانس کشور وجود ساختمان برای تخصیص شناسنامه و شناخت پایگاه استوار بوده و تا زمانی که این امکانات وجود نداشته باشد اقدام به تامین اعتبار برای جذب نیرو و تخصیص آمبولانس نمی کند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه در سال گذشته بین وزارت کشور و وزارت بهداشت برای تامین زمین جهت ساخت پایگاه اورژانس، اظهار می کند: امید است با اجرای این تفاهم نامه مشکل زمین در مرکز شهر تبریز برطرف شود.

جانشین مدیر مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر ضرورت هماهنگی هوانیروز برای اختصاص بالگرد دوم در شهرستان میانه برای پوشش ۱۰۰ درصدی امدادرسانی هوایی، می گوید: با توجه به شرایط قراردادی بالگرد و ضرورت فرود در نقاط مشخص شده (پد بالگرد)، در آزادراه تبریز - زنجان مکان (پد بالگرد) مشخص شده که با جابجایی کانکس در روزهای آینده در پایگاه «سلوک» امکان فرود بالگرد در این مسیر فراهم می شود.

طلوعی، با اشاره به اینکه در مسیر تبریز - ارومیه ۲ منطقه برای فرود بالگرد مشخص شده و قابل استفاده است، ادامه می دهد: برای پوشش هوای مسیر تبریز - سراب علاوه بر محل فرود در پایگاه «مهربان» که هم اکنون فعال است، قرار است با همکاری اعضای شورای شهر و شهرداری دوزدوزان زیرساخت لازم برای فرود بالگرد ایجاد شود.

مرکز مدیریت واحد امدادی، حلقه مفقوده در سرعت و هماهنگی امدادرسانی حوادث

فرهنگ سازی بسیاری از مشکلات مربوط به حوادث جاده ای را کاهش می دهد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرهنگ سازی در جامعه برای رانندگی ایمن و مطمئن در جاده ها بسیاری از مشکلات مربوط به سوانح جاده ای را برطرف می کند، می گوید: رسانه ها و دستگاه های متولی باید در این زمینه اقدام کنند تا سطح فرهنگ رانندگی در جامعه ارتقا یابد.

آقاسیدی، ادامه می دهد: عدم ارایه خدمات بهینه از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی موجب کاهش استقبال مردم و مسافران از این ناوگان می شود بنابراین در صورت بهبود سطح خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی، مردم به استفاده از این ناوگان علاقه مند می شوند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha