۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۴
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85093656
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت در زنجان زیر سایه شفافیت

زنجان – ایرنا – فرآیند شناسایی اموال مازاد دولتی برای مولدسازی در استان زنجان گام به گام پیش می‌رود و به گفته مسئولان قرار است این طرح با دقت و شفافیت اجرا شود و همه شهروندان در جریان آن قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا، دارایی‌های دولت یا سرمایه‌های راکد کشور می‌تواند گره‌های پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌های ضروری اما فاقد پشتوانه مالی را باز کند و نیاز هر طرح دیگری را که به‌دلیل کمبود یا نبود اعتبار متوقف شده است، تامین کند.

به کار انداختن این دارایی‌های راکد سال‌ها در محافل قانونگذاری و اجرایی کشور مطرح بود اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت که این مهم را به مرحله اجرا برساند.

استفاده از سرمایه‌های راکد دولت در مسیر توسعه و تولید در نشست‌های مختلف قوه مجریه و همچنین جلسات شورای سران قوا مورد اشاره و تأکید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور قرار گرفته است که نشان می‌دهد دولت برای اجرای این مهم عزم خود را جزم کرده است.

پس از بررسی‌ طرح‌های پیشنهادی برای انجام این مهم در جلسات متعدد و تبادل دیدگاه‌ها و نظرات میان سه قوه و دفتر مقام معظم رهبری، ۲۱ آبان ماه سال گذشته، مصوبه شصت‌وهفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تأیید رهبر معظم انقلاب رسید و هیأتی با اختیارات ویژه متشکل از معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه مأمور شدند تا مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت را اجرایی کنند.

به زبان ساده این هیأت هفت نفره قرار است درباره دارایی‌های دولت اعم از املاک و اراضی و مستغلات که به‌صورت مازاد در اختیار قوه مجریه است، تصمیم‌گیری و آنها را از حالت راکد خارج کند و در مسیر تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام یا متوقف به کار بگیرد.

اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت در زنجان زیر سایه شفافیت

موانع تسهیلگری در اجرای طرح مولدسازی باید مرتفع شود

استاندار زنجان معتقد است: اموال مازاد و نیمه کاره به بیت المال تعلق دارد که راکد شده و بر زمین مانده است و باید در این خصوص قدرت ریسک داشته باشیم تا یک ثروت را به ثروت دیگر تبدیل کنیم.

محسن افشارچی می گوید: مدیران دستگاه‌های اجرایی برای نگهداری زمین های مازاد در اختیار خود نباید پافشاری کنند چون دستگاه های اجرایی جدا از هم نیستند و لازم است در پیشبرد طرح ها امکانات را در اختیار یکدیگر بگذارند.

وی اظهار می کند: این نگاه که دارایی های مازاد فقط و منحصرا از آن یک دستگاه خاص است و باید در هر شرایطی آن را حفظ کرد، نگاه درستی نیست، چراکه می توان با واگذاری برخی دارایی های مازاد مثل زمین، منشأ خدمات قابل توجهی در قسمت های دیگر شد.

این نگاه را که یک مدیر ممکن است با واگذاری دارایی های مازاد در مجموعه خودش زیر سوأل برود، باید کنار بگذاریم. این رویه مانعی بزرگی برای تسهیلگری در اجرای مولدسازی است. استاندار زنجان تصریح می کند: این نگاه را که یک مدیر ممکن است با واگذاری دارایی های مازاد در مجموعه خودش زیر سوأل برود، باید کنار بگذاریم، این رویه مانعی بزرگی برای تسهیلگری در اجرای مولدسازی است.

استاندار زنجان با بیان اینکه در زمان حاضر ساختمانهای نیمه کاره زیادی در استان و این شهر وجود دارد اما از آن به نحو مطلوبی استفاده نمی شود، می گوید: بر این اساس مدیران استانی باید متفاوت عمل کنند و به اصطلاح ریسک داشته باشند.

افشارچی با بیان اینکه با انجام اقدامات این چنینی می توان به توسعه استان کمک کرد، خاطرنشان کرد: مدیران استانی از چیزی که دارند از تبدیل به احسن کردن آنها نباید ترس داشته باشند و با ریسک پذیری در این زمینه وارد عمل شوند.

فرآیند مولدسازی دارایی های مازاد در زنجان به شکل شفاف و دقیق انجام می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه می خواهیم در اجرای مولدسازی هدفمند و شفاف جلو برویم، می گوید: نحوه اجرا و نیز نحوه هزینه ها در معرض اطلاع و آگاهی مردم قرار خواهد گرفت.

حسین محمدی به شناسایی طرح های نیمه تمام در استان اشاره و بیان می کند: تکمیل این پروژه ها از محل فروش اموال مازاد انجام می شود.

وی می گوید: یکسری از این طرح های نیمه تمام بودجه و ردیف دارند ولی برخی دیگر این وضعیت را ندارند و تامین اعتبار آنها از محل مولدسازی می تواند عامل مهمی در تکمیل آنها باشد.

هر اتفاقی در فرآیند مولدسازی دارایی های مازاد به شکل شفاف و دقیق انجام می شود و اطلاعات در این خصوص از طریق سامانه برای همه قابل رصد خواهد بود. محمدی خاطرنشان می کند: بخشی از پروژه های نیمه تمام در فهرست اموال مازاد قرار گرفته است که لیست این طرح ها نیز در استان شناسایی شده و قصد داریم تا با تهاتر یا تغییر کاربری زمینه مولدسازی این نوع پروژه ها را نیز فراهم کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان خاطرنشان می کند: در شناسایی طرح های نیازمند تکمیل و نیز پروژه های نیمه تمام مازاد به دنبال بالانس کردن ۲ طرف هستیم تا با واگذاری یکسری از آنها به نفع بخشی دیگر اقدام کنیم.

محمدی تصریح می کند: هر اتفاقی در فرآیند مولدسازی دارایی های مازاد به شکل شفاف و دقیق انجام می شود و اطلاعات در این خصوص از طریق سامانه برای همه قابل رصد خواهد بود.

پیشنهاد ۵۹ دارایی مازاد و طرح نیمه تمام استان زنجان به هیات عالی مولدسازی

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان با بیان اینکه در خصوص مولدسازی دارایی ها و اموال غیر منقول دستگاه های مشمول آیین نامه در ۲ بخش اقدام می کنیم، می گوید: بخش اول مربوط به اموال مازاد دستگاه های مشمول است که در قالب فروش، اجاره، تهاتر، مشارکت، معاوضه، بهره برداری و اقدامات مشابه انجام می شود که به منظور ایجاد ارزش افزوده اقتصادی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هدفگذاری شده است و کارهای لازم را در این زمینه در استان شروع کرده ایم.

اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت در زنجان زیر سایه شفافیت

محمدرضا نادری ادامه می دهد: بخش دوم کار در حوزه مولدسازی مربوط به طرح های نیمه تمام دستگاه های مشمول است که با هدف تکمیل و بهره برداری و مشارکت بخش عمومی و خصوصی یا به صورت فروش، برنامه هایی را مدنظر داریم تا منجر به ارزش افزوده اقتصادی برای طرح ها و پروژه های نیمه تمام شود.

تاکنون ۵۹ دارایی مازاد و طرح نیمه تمام استان زنجان برای هیات عالی مولدسازی پیشنهاد شده است که در صورت تصویب در هیات اقدامات لازم در خصوص آنها انجام می شود. وی خاطرنشان می کند: ممکن است در خلال اقدامات به این نتیجه برسیم که برخی از طرح ها به اهداف خود نرسیده و فاقد توجیه است که در این صورت نسبت به حذف طرح اقدام می شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان از همه شهروندان و فعالان بخش عمرانی، فنی و اقتصادی درخواست کرد تا حضور فعالی در این حوزه داشته باشند و در این کار به دولت کمک کنند.

نادری می گوید: بسیاری از دستگاه های مشمول، طرح های نیمه تمامی دارند که سال ها بدون تعیین تکلیف مانده و مطالبه عمومی برای ضایع نشدن منابع و بیت المال خواسته دولت و مردم است.

ویبا بیان اینکه تاکنون ۵۹ دارایی مازاد و طرح نیمه تمام برای هیات عالی مولدسازی پیشنهاد شده است که در صورت تصویب در هیات، اقدامات لازم در خصوص آنها در استان انجام می شود، اظهار می کند: علاوه بر این موارد، تعدادی دیگر از طرح ها و دارایی های مازاد استان نیز در دست نهایی سازی تا پایان اردیبهشت ماه جاری است و در صورت تصویب در هیات عالی مولدسازی به مرحله اجرایی خواهند رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha