عرضه بیشتر مسکن قیمتها را در بازار کنترل می کند

مشهد-ایرنا- معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تولید و عرضه بیشتر مسکن در جامعه، باعث کاهش تقاضا شده و همچنین منجر به کاهش قیمتها و ملایم شدن شیب صعودی افزایش قیمت مسکن می شود.

محمدعلی منصوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی های انجام گرفته و بخشنامه های ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سال ۱۴۰۱، قیمت مسکن طی دو مرحله و در هر مرحله ۱۷ درصد افزایش داشت که به منظور جبران بخشی از افزایش ها، نرخ تعدیل ابلاغی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مبلغ قرارداد اعمال می شود.

وی اظهار کرد: هنوز از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در خصوص نرخ تعدیل مسکن در سه ماهه سوم و چهارم سال ۱۴۰۱ موردی ابلاغ نشده، اما مطالعات انجام گرفته این اداره کل، گویای افزایش قیمت تمام شده مسکن است.

او ادامه داد: براساس مطالعات اولیه انجام گرفته توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به سبب جهش قیمتی در اقلام اساسی در سه ماهه سوم و چهارم سال گذشته، قیمت مسکن در استان در مدت مزبور حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است که این افزایش هم مربوط به قیمت مسکن و هم مربوط به نرخ اجاره بها، می شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: دولت در تلاش است با دادن زمین رایگان، اعطای تسهیلات بانکی، یارانه پروانه و خدمات نظام مهندسی در قالب نهضت ملی مسکن، در نهایت مردم خود سازنده مسکن باشند و دولت نظارت عالیه بر آن را انجام دهد.

منصوری اضافه کرد: هم اینک طرح نهضت ملی مسکن در سه شهر مشهد، سبزوار و نیشابور و بخشی از سایت های شهرهایی نظیر قوچان، تربت حیدریه و گناباد با محدودیت تامین زمین دولتی مواجه است و واحدها در قالب انبوه سازی ساخته می شود اما در سایر شهرها و سایت ها واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله به مردم به صورت قرعه کشی انجام و طرح نهضت ملی مسکن در قالب گروه ساخت اجرا می شود.

وی تاکید کرد: در روش مزبور لازم است فرمانداران و سایر دستگاه های نظارتی برای ایجاد اطمینان بخشی از ساخت مسکن در این اراضی توسط متقاضیان، به کمک راه و شهرسازی و بنیاد مسکن بیایند.

منصوری از توجه ویژه اداره کل راه و شهرسازی در خراسان رضوی به روش ساخت تفاهم نامه ای خبر داد و گفت: در این روش سعی می شود برای افراد تحت پوشش و کارکنان دستگاه هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی، آموزش و پرورش، نیروهای نظامی و انتظامی و واحدهای تولیدی و صنعتی که واجد شرایط نهضت ملی مسکن هستند اراضی لازم در قالب تفاهم نامه در اختیار دستگاه یا شرکت های تعاونی تخصصی مورد تایید آن دستگاه ها قرار داده شود تا عملیات ساخت با استفاده از سازندگان مورد تایید حوزه آنها و تزریق سایر منابع در زمان تعیین شده انجام گیرد.

برای خواندن مطالب بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

ثبت‌نام یک چهارم متقاضیان نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی تایید نهایی شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha