۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85092000
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

دلارزدایی و تاثیرات آن در تجارت جهانی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبر: 85092000
دلارزدایی و تاثیرات آن در تجارت جهانی

تهران- ایرنا- در بازه زمانی چند ماه گذشته، شماری از بلوک های منطقه ای در جهان به دلیل تزلزل پذیر بودن دلار، انجام مبادلات تجاری با ارزهای غیر از دلار آمریکا را اتخاذ کرده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «مدرن دیپلماسی»، این اقدام کشورهای مختلف به دلیل اعمال تحریم های گسترده ای است که ایالات متحده بر شماری از کشورهای مختلف از جمله روسیه اعمال کرده است.

مادامی که تحریم ها اعمال شده از سوی آمریکا، مبادلات تجاری با دلار آمریکا را برای کشورها دشوار کرده است، بنابراین کشورهای مختلف به دنبال دستیابی به راه حلی بلندمدت می گوشند دلارزدایی را در برنامه خود قرار دهند.

یکی از مهمترین این رویدادها، زمانی به وقوع پیوست که فرانسه به عنوان یک کشور در اتحادیه اروپا از واحد پولی یوان در مبادلات تجاری برای تامین انرژی استفاده کرد ...

براساس این گزارش، در ۲۸ مارس (۸ فروردین ماه سال جاری) چین اولین معامله تجاری را با واحد پول محلی خود (یوآن) به جای دلار آمریکا انجام داد.

بورس نفت و گاز شانگهای در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شرکت ملی نفت فلات قاره چین (کنوک - CNOOC) و توتال انرژی فرانسه (Total Energies) از طریق این بورس، اولین معاملات چین در زمینه گاز طبیعی مایع را که به یوان تسویه شده است، انجام دادند.

بورس نفت و گاز شانگهای افزود: این معامله شامل حدود ۶۵ هزار تُن گاز طبیعی مایع است که قبل از تسویه معامله با شرکت چینی با ارز «یوآن» توسط «توتال انرژی» از امارات وارد شده است.

دلارزدایی و تاثیرات آن در تجارت جهانی

همچنین چین و برزیل توافقنامه ای در مورد تجارت دوجانبه با یوان در تاریخ ۱۰ فروردین ماه سال جاری منعقد کردند.

به استناد گزارش های خبری، در حال حاضر برزیل بزرگ‌ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شود که آمارهای منتشر شده از تراز تجاری دو کشور با یکدیگر نشان می‌دهد، چین و برزیل تنها در سال ۲۰۲۲ مبادلاتی تجاری با یکدیگر داشته‌اند که ارزش آنها به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

به باور کارشناسان، به دنبال ایجاد نوسانات شدید در دلار در سالهای اخیر، بنظر می رسد ارزش ارزهای محلی بیشترین آسیب پذیری را در برابر ارز رایج آمریکا داشته باشند و در نتیجه کشورها برای مقاوم کردن اقتصاد خود به دنبال جایگزین مناسبی برای دلار در معاملات تجاری جهانی هستند.

کارشناسان اقتصاد بین الملل می گویند کاهش استفاده از دلار و همچنین دلار زدایی یک مساله جدید نیست اما بنظر می رسد به تازگی این رویکرد به شدت در حال جریان است و می توان شاهد تغییرات چشمگیر در آینده بود.

دلارزدایی و تاثیرات آن در تجارت جهانی

تاثیر جنگ اوکراین در دلارزدایی

تحریم های غرب به ویژه تحریم های ایالات متحده علیه روسیه به دلیل درگیری با اوکراین سبب شد بر میزان محبوبیت یوان و استفاده از آن در مبادلات میان چین و روسیه افزوده شود.

به عبارت دیگر، از آنجایی که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع کردند، مسکو و دولت چین برای کاهش وابستگی به دلار و ایجاد همکاری بین سیستم‌های مالی خود با یکدیگر متحد شده‌اند.

پس از آنکه میزان استفاده از یوان در مبادلات تجاری با چین افزایش یافت، مالزی نیز تلاش هایی را برای استفاده از ارزهای محلی آغاز کرده است.

به باور کارشناسان روابط بین الملل، جنگ اوکراین ممکن است روند سست شدن نظام مالی غرب‌محور که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود را سرعت بخشیده و مجموعه‌ای از کشورها را به سمت تضعیف نظام تحریم‌ها سوق دهد.

جنگ اوکراین، هم‌اکنون در دو میدان اقتصادی و نظامی در جریان است. کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا علاوه بر ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین، نظام مالی‌شان را هم به سلاحی علیه بخش‌های اقتصاد روسیه تبدیل کرده‌اند.

این وضعیت احتمالاً باعث خواهد شد روندی که از مدت‌ها قبل‌تر در تضعیف نهادهای مالی غربی آغاز شده بود تسریع شده و مجموعه‌ای از کشورهای ثروتمندتر را به فکر تضعیف سلاح تحریم‌ها بیندازد، چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد کشورهای دیگر از اتفاقی که برای روسیه افتاده مصون باشند. همان‌طور که پیشتر گفته شد، چنین روندی از پیش در میان حتی برخی از متحدان اروپایی آمریکا آغاز شده، اما اکنون احتمال بیشتری دارد که سرعت گرفته و به راهکارهای عملیاتی‌تر تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha