اسناد سرّی پنتاگون؛ روایت ضد و نقیض‌های آمریکا در افغانستان
عکس ارشیوی است/ منبع عکس خبرگزاری د پ آ

تهران - ایرنا - در ادامه انتشار اخبار مربوط به اسناد فاش شده پنتاگون، روزنامه واشنگتن پست به تازگی در گزارشی نوشت که برخی از این اسناد حکایت از آن دارد که افغانستان به کانون تحرکات تروریستی و یک پایگاه هماهنگی برای تروریست ها از جمله داعش تبدیل شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، طبق گزارش واشنگتن پست که گویا بر اساس اسناد افشا شده پنتاگون تهیه شده است، گروهی از تروریست های داعش در افغانستان مشغول طراحی برای انجام حملاتی در اروپا و آسیا و اماکنی نظیر سفارتخانه ها، کلیساها، مراکز خرید و رویدادهای مهم ورزشی جهان نظیر رقابت های جام جهانی فوتبال بوده و هستند .

این گزارش واشنگتن پست با واکنش طالبان افغانستان همراه بود و مقامات این حکومت ضمن مغرضانه و جعلی خواندن این دست گزارش ها، تاکید کردند که گروه داعش در داخل خاک افغانستان سرکوب شده و درحال نابودی است.

ذبیح لله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه ای اعلام کرد نشر این گزارش از سوی واشنگتن پست نمایانگر آن است که «برخی نهادهای اطلاعاتی امریکایی هنوز هم از دشمنی با افغانستان دست‌برنداشته اند ».

عبدالطیف پدرام رئیس حزب کنگره ملی افغانستان هم در توییتی در واکنش به خبر واشنگتن پست مبنی بر اینکه افغانستان به کانون تروریسم تبدیل شده است، نوشته است: بعد از دو دهه حضور اشغالگرانه در افغانستان، این پیام شان بود! پس در افغانستان شما امریکایی ها چه غلطی می کردید؟

صرف نظر از اینکه وضعیت کنونی افغانستان به لحاظ امنیتی چگونه است و حکومت طالبان چه عملکردی در مقابله با عناصر و گروه های تروریستی در داخل افغانستان داشته ، این سوال مطرح است: آمریکایی ها که در سال ۲۰۰۱ با شعار جنگ علیه ترور ، با همراهی گسترده چند کشور هم پیمان خود به افغانستان حمله کردند، به مدت ۲۰ سال این کشور را تحت اشغال نظامی خود داشتند، تریلیون ها دلار برای این جنگ و اشغالگری هزینه کردند و جان صدها هزار نظامی و غیرنظامی افغان و غیرافغان را گرفتند، دستاوردشان بعد از این همه سال جنگ و اشغالگری و این همه هزینه های سرسام آور چه بود؟

اگر واشنگتن پست امروز با استناد به اسناد افشا شده پنتاگون ادعا می کند که افغانستان به کانون هماهنگی تروریست های داعش تبدیل شده است، چرا در این گزارش نمی نویسد که آمریکایی ها در دوره ۲۰ ساله اشغال افغانستان دقیقا چه هدفی را دنبال می کردند؟ مگر نه اینکه طبق ادعای خودشان برای پاکسازی افغانستان از ترور و تروریسم به این کشور حمله کرده بودند؟

چنین تناقض های فاحشی در ادعاها و رفتار دولت های مختلف آمریکا ، چه دمکرات و چه جمهوری خواه، حکایت از آن دارد که حضور طولانی مدت آنها در افغانستان، هرگز به دلیل دلسوزی برای مردم جنگ زده و آواره این کشور نبوده و هرگز تصمیمی برای ایجاد ثبات و آرامش در افغانستان نداشته اند.

آمریکایی که مدعی بودند برای زدودن ناآرامی و ناامنی و فقر از چهر افغانستان به این کشور لشکرکشی کرده اند، دو سال پیش و بعد از بیست سال لگدمال کردن امنیت و جان و مال مردم افغانستان، این کشور را در بدترین شرایط رها کردند و غیرمسئولانه خاک افغانستان را ترک کردند و افغان را با هزار و یک مشکل به حال خود رها کردند.

آمریکایی ها که خوی توسعه طلبی سلطه جویی آنها در نقاط مختلف جهان بر کسی پوشیده نیست، شعار مبارزه با ترور در افغانستان را دستاویزی قرار داده بودند تا با حضور گسترده نیروها و پایگاه های خود در این کشور دارای موقعیت جغرافیایی راهبردی و سوق الجیشی ، جایی برای نفوذ خود در آسیا با هدف رصد اطلاعاتی تحولات کشورهای پیرامونی افغانستان دست و پا کنند.

اگر ادعاهای مقامات وقت کاخ سفید در سال ۲۰۰۱ مبنی بر حمله افغانستان برای مبارزه با تروریسم در این کشور واقعیت داشت و اگر نیروهای آمریکا و ناتو واقعا بر سرکوب تروریسم و تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات افغانستان تمرکز می کردند، افغانستانی باید سالها پیش از این به آرامش می رسید؛ کشوری که امروز گرفتار انبوهی از مشکلات و بحران های انسانی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha