۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۴۴
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85087523
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فرنجیه: لبنان باید به روند رفع اختلافات در منطقه بپیوندد/ آماده گفتگو با همه طرفها هستم

تهران – ایرنا - سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده لبنان و یکی از چهره های مطرح برای نامزدی پست ریاست جمهوری این کشور، گفت که رفع اختلافات منطقه ای، به نوعی بر صحنه سیاسی لبنان نیز اثر خواهد گذاشت و لبنان نیز باید به این روند ملحق شود.  

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری العهد لبنان نوشت: سلیمان فرنجیه رئیس جنبش المرده پس از دیدار با «بشاره الراعی» سراسقف مسیحیان مارونی لبنان در منطقه بکرکی اعلام کرد که با هیچ یک از کشورهای عربی دشمنی ندارد و امیدوار است که در منطقه اجماع حاصل شود و تاثیر مثبت بر لبنان نیز داشته باشد.

وی گفت: بر خلاف مطالب تحریف شده ای که برخی رسانه ها منتشر می کنند، روند رفع اختلافات در منطقه آغاز شده است و طرف های نزاع در حال آشتی هستند و بازی تغییر کرده است. این موضوع قطعا بر روی لبنان نیز تاثیر خواهد داشت و وی از سیاستمداران می خواهد ببینند اوضاع به چه سمتی در حال حرکت است.

فرنجیه اضافه کرد: ما هرگز هیچ نگاه خصمانه ای به هیچ کشور عربی به ویژه عربستان نداشته ایم. ما در جهان عرب بدنیا آمده ایم و برای اعراب و عربستان جز نیکی چیزی نمی خواهیم و امیدواریم که اعراب نیز با هم مصالحه کنند و این امر بر روی منطقه و لبنان تاثیر بگذارد.

وی گفت: قابل قبول نیست که کسی به یک کشور عربی تعرضی کند، روشن است که ما دنبال اصلاحات هستیم و از توافق با صندوق بین المللی پول و هر حکومتی که دارای برنامه اصلاحی باشد، حمایت خواهیم کرد.

فرنجیه در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: اینکه گفته شده که عربستان (نامزدی من در ریاست جمهوری) را وتو کرده را از رسانه های لبنان شنیده ام و هرگز از خود عربستان و دوستان و متحدانش چیزی در این خصوص نشنیده ام. من آماده گفتگو با همه هستم و ما باید به روند رفع اختلافات در منطقه بپیوندیم.

وی وعده داد که (در صورت انتخاب بعنوان رییس جمهوری لبنان) فراخوان یک گفت و گوی ملی برای بحث درباره راهبرد دفاعی این کشور به نحوی که منافع ملی لبنان را رعایت و در عین حال نگرانی همه را برطرف کند، را اعلام خواهد کرد.

فرنجیه تاکید کرد که هدف او کسب قدرت نیست بلکه رسیدن به ریاست جمهوری است تا بتواند کاری برای کشورش انجام دهد.

وی افزود: ما باید جزو روند رفع اختلافات در منطقه باشیم؛ برخلاف آنچه که در سال‌های 1989-1990 اتفاق افتاد و برخی گروهها در روند قرار نگرفتند و مسیحیان لبنان هزینه اش را پرداختند.

این نامزد مطرح تصدی پست ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که از روابطش با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حزب الله لبنان در جهت منافع این کشور بهره خواهد گرفت.

فرنجیه همچنین گفت که موضوع آوارگان سوری مستقر در لبنان در مسیر درست قرار گرفته است و برخورد مناسب با آن، منجر به بازگشت آنها به سوریه خواهد شد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان چندی پیش در سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز و اعیاد شعبانیه حمایت حزب الله از سلیمان فرنجیه را اعلام کرد.

این موضع حزب الله چند روز پس از اعلام حمایت جنبش امل از فرنجیه صورت گرفت.

سید حسن نصرالله همچنین خواستار مشارکت همه احزاب لبنانی برای دستیابی به توافق بر سر پرونده ریاست جمهوری شد و تصریح کرد: اگر به رویکرد فعلی در انتخاب رئیس جمهور ادامه دهیم، خلاء ریاست جمهوری ممکن است سال ها ادامه یابد.

"سلیمان تونی فرنجیه" نوه سلیمان فرنجیه است که بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ رئیس جمهور لبنان بود، پدر وی نیز تونی فرنجیه یکی از وزرای دولت لبنان در بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ بود.

خانواده سلیمان فرنجیه در سال ۱۹۷۸ به دست سمیر جعجع و شورشیان فالانژ به رگبار بسته شدند و او به دلیل مسافرت از این جنایت جان سالم به در برد.

وی در بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ به ترتیب وزارتخانه های مسکن(۲ دوره)، امور شهر و روستا، بهداشت(۳ دوره) وکشور در دولت های مختلف را عهده دار بود.

فرنجیه همچنین یکی از شخصیت های نزدیک به خط مقاومت در داخل لبنان به شمار می آید که از نظر سیاسی همواره بر ضرورت وجود مقاومت در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری در سوریه تاکید داشته است.

علنی شدن حضور سلیمان فرنجیه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری فضای راکد و بی رمق عرصه سیاسی لبنان را وارد دور جدیدی از رقابت های سیاسی کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha