۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85084301
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نبود زیرساخت، سدی در برابر جذب گردشگر در طارم سفلی

۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبر: 85084301
نبود زیرساخت، سدی در برابر جذب گردشگر در طارم سفلی

قزوین - ایرنا - بخش طارم سفلی قزوین با وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری به دلیل فقدان زیرساخت ها، نبود امکانات رفاهی اولیه و نداشتن سرمایه‌گذار سهمی در جذب گردشگر ندارد.

به گزارش ایرنا، طارم سفلی از توابع شهرستان قزوین و در شمال غرب مرکز استان در همسایگی با استان های گیلان و زنجان قرار دارد، این بخش با یک هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع، ۱۰۱ روستای دارای سکنه و ۲۵ هزار جمعیت از حیث مساحت بزرگترین بخش استان به شمار می رود.

طارم سفلی با برخورداری از طبیعت بکر کوهستانی، وجود دژ باستانی شمیران، باغ های متراکم زیتون، جنگل های متراکم حسن آباد، دریاچه سدسفید، روستاهای با بافت سنتی و برخورداری از رودها و چشمه های معدنی با خواص درمانی از اماکن جذاب و دیدنی برای دوستداران سفر، به ویژه طبیعت گردان به شمار می رود.

طارم سفلی بخشی با روستاهای زیبا و چشم نواز اما بدون اقامتگاه بوم گردی

در کنار وجود جاذبه های متنوع طبیعی و تاریخی در این بخش، فقدان زیرساخت های اولیه مناسب مانند جاده مناسب و تاسیسات گردشگری از جمله اقامتگاه های بوم گردی و عدم معرفی مناسب آنها موجب شده تا طارم سفلی در حوزه گردشگری ناشناخته باقی بماند.

روستاهای زیبا و با طبیعت بکر و چشم نواز زیادی در طارم سفلی وجود دارد که خیلی از آنها می تواند گردشگران داخلی و حتی خارجی را به خود جذب کند اما متاسفانه این بخش که به لحاظ مساحت و تعداد روستا صاحب بزرگترین بخش در استان قزوین محسوب می شود، فاقد حتی یک اقامتگاه بوم گردی است.

نبود اقامتگاه بوم گردی در طارم سفلی در حالی است که خیلی از روستاهای این بخش بافت سنتی خود را حفظ کرده اند و در کنار آنها باغات متراکم زیتون و سایر محصولات می تواند جاذبه ای مناسب برای جذب گردشگر به این مناطق باشد.

نبود زیرساخت، سدی محکم برای جذب گردشگر در طارم سفلی

گردشگری طبیعی، ظرفیتی مغفول در طارم سفلی قزوین

طارم سفلی قزوین در کنار طارم علیا زنجان قطب تولید زیتون در ایران به شمار می رود، با این حال به دلیل نبود بازارهای عرضه و وجود بازار متراکم این محصول در شهرستان رودبار، بیشتر گردشگران شناختی از این ظرفیت ندارند.

فقدان بازار و مکان های مناسب برای عرضه موجب شده تا زیتون و فرآورده های آن به عنوان یک سوغات برای جذب گردشگر به این منطقه مورد استفاده قرار نگیرد.

همچنین این بخش از جاذبه های طبیعی زیادی همانند دربندها و چشمه های معدنی با خواص درمانی بالا نیز برخوردار است اما نبود زیرساخت های اولیه مناسب مانند راه های ارتباطی موجب شده تا این ظرفیت ها همچنان مغفول باقی بماند.

نادر محمدی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بخش طارم سفلی از ظرفیت های فراوانی در حوزه گردشگری طبیعی و کشاورزی برخوردار است اما نبود امکانات و سرمایه گذار موجب شده تا این قابلیت ها مغفول باقی بماند.

فقدان بازار و مکان های مناسب برای عرضه موجب شده تا زیتون و فرآورده های آن به عنوان یک سوغات برای جذب گردشگر به منطقه طارم قزوین مورد استفاده قرار نگیردوی در مورد جاذبه دریاچه سد منجیل و استفاده نشدن از این ظرفیت برای جذب گردشگر به طارم سفلی، اظهار کرد: در سال های اخیر تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیرو منعقد شد تا از ظرفیت سدها و رودخانه ها برای ایجاد تاسیسات گردشگری استفاده شود اما در مرحله اول امکان سنجی با نظر شرکت آب منطقه ای مکان های دیگری مانند سد انحرافی زیاران و سد نهب انتخاب شدند.

محمدی اظهار کرد: دریاچه سد سفیدرود یک ظرفیت مکمل برای جذب گردشگر به طارم سفلی است و در صورت وجود سرمایه گذار برای ایجاد تاسیسات و زیرساخت های حوزه گردشگری از آن استقبال می کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین با بیان اینکه دژ یا قلعه شمیران یا سمیران از بناهای تاریخی مطرح استان در طارم سفلی قرار دارد که کاوش های باستان شناسی متعددی در آن انجام شده است، تصریح کرد: این مجموعه تاریخی که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی گردد نیز می تواند در صورت معرفی و برنامه ریزی برای اجرای تور از مسیرهایی نظیر تهران و به شرط فراهم شدن زیرساخت های رفاهی در جذب گردشگر به طارم سفلی موثر باشد.

این مسوول در رابطه با فقدان اقامتگاه های بوم گردی در طارم سفلی، یادآور شد: با وجود جاذبه های طبیعی و روستاهایی با طبیعت بکر و چشم نواز متاسفانه در این حوزه با فقدان امکانات روبرو هستیم اما به تازگی ۲ سرمایه گذار در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند و درخواست آنان در حال طی کردن فرایندهای اداری است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین افزود: سال گذشته نخستین مجوز طرح گردشگری کشاورزی در طارم سفلی صادر شد که این مساله می تواند موجب جذب گردشگر به منطقه و به دنبال آن تمایل به سرمایه گذاری برای ایجاد تاسیسات گردشگری شود.

نبود زیرساخت، سدی محکم برای جذب گردشگر در طارم سفلی

طارم سفلی از مستعدترین مناطق کشور در زمینه گردشگری کشاورزی

اخیرا پروژه گردشگری کشاورزی با همکاری دستگاه های جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در قزوین کلید خورده که در قالب آن به مناطق مستعد مجوز فعالیت و بهره برداری در زمینه جذب گردشگر ارایه می شود.

با اجرای این پروژه می توان امیدوار بود از ظرفیت های گردشگری کشاورزی طارم سفلی برای معرفی قابلیت های این بخش و جذب گردشگر استفاده کرد.

آزیتا اسدی، مدیر پروژه پیشران گردشگری کشاورزی استان قزوین در این رابطه اظهار کرد: با توجه به قابلیت بالای بخش طارم سفلی در حوزه گردشگری کشاورزی، مجوز فعالیت در این بخش به یک مجموعه کشت و صنعت مربوط به تولید و فرآوری زیتون داده شده است.

به گفته وی، با هماهنگی های انجام شده این مجموعه، موفق به برگزاری تورهایی نیز شده اما آمار آن را هنوز در اختیار نداریم.

مدیر پروژه پیشران گردشگری کشاورزی استان قزوین از طارم سفلی به عنوان یکی از مستعدترین مناطق کشور در زمینه گردشگری کشاورزی یاد کرد و افزود: البته فعالیت در این حوزه و این منطقه باید برنامه ریزی شده باشد تا شاهد برنامه های تکراری و بی مخاطب نباشیم.

طارم سفلی به عنوان یکی از مستعدترین مناطق کشور در زمینه گردشگری کشاورزی استاین مسوول یادآور شد: ممنوعیتی برای ارایه مجوز در حوزه گردشگری کشاورزی در سایر نقاط طارم سفلی نداریم اما نمی خواهیم با تعدد ارایه مجوزها این منطقه را در زمینه گردشگری کشاورزی در خصوص یک محصول (زیتون ) به اشباع برسانیم.

اسدی اضافه کرد: طارم سفلی از قطب های تولید انار نیز به شمار می رود و از باغات بی شمار این محصول نیز برخوردار است که در صورت وجود متقاضی در این زمینه با هماهنگی میان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی آماده ارایه مجوزات مربوطه هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا پروژه گردشگری عشایر استان قزوین را از طارم سفلی کلید بزنیم، تصریح کرد: تلاش هایی در این زمینه انجام شده اما عشایر منطقه بدلیل مسایل فرهنگی زیاد به این مساله رضایت ندارند ولی تلاش داریم تا با اقناع آنها این برنامه را که موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای این قشر می شود را پیاده کنیم.

نبود زیرساخت، سدی محکم برای جذب گردشگر در طارم سفلی

نبود جاده و امکانات مانع اصلی جذب گردشگر در طارم سفلی

علیرضا حسنی، بخشدار طارم سفلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این بخش از ظرفیت های فراوانی در حوزه گردشگری برخوردار است اما فقدان امکانات کافی از جمله راه های ارتباطی و تاسیسات رفاهی موجب شده تا از این ظرفیت برای توسعه طارم سفلی استفاده نشود.

این مسوول با بیان اینکه متاسفانه طارم سفلی از راه های ارتباطی مناسبی برخوردار نبوده و وضعیت جاده های روستایی آن نیز جالب نیست، افزود: در وهله نخست برای جذب سرمایه گذار و گردشگر در این بخش بایستی شاهد ارتقای زیرساخت های ارتباطی و راه های روستایی آن باشیم.

طارم سفلی از راه های ارتباطی مناسبی برخوردار نبوده و وضعیت جاده های روستایی آن نیز جالب نیستبخشدار طارم سفلی خاطرنشان کرد: مناظر طبیعی عمقین و جنگل های علی آباد، باغات زیتون طارم سفلی و کلج، دژ و قلعه های تاریخی سمیران در بهرام آباد، دریاچه سد سفید رود و چشمه های آب معدنی از جمله کسمغین با خواص درمانی بالا مانند درمان سنگ کلیه در منطقه از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود که به دلیل نبودن امکانات و زیرساخت های لازم متاسفانه سهمی در جذب گردشگر ندارند و تنها مورد استفاده مردم بومی قرار می گیرند.

حسنی با بیان اینکه این بخش رتبه دوم تولید زیتون در کشور را داراست اما به دلیل نبودن مراکز عرضه و بازارچه های عرضه، این محصول پس از برداشت از باغات برای فروش به طارم علیا در زنجان یا شهرستان رودبار در استان گیلان ارسال می شد، افزود: این درحالی است که در صورت وجود بازارچه های عرضه محصول، این مکان ها می توانند به جذب گردشگر کمک کنند.

نخستین بازارچه زیتون طارم سفلی در قالب مجتمع خدمات رفاهی در حاشیه آزادراه قزوین - رشت پس از لوشان و در ورودی استان قزوین در دست احداث استوی با بیان اینکه از ظرفیت آزادراه قزوین - رشت باید برای جذب گردشگران عبوری به طارم سفلی استفاده کرد، گفت: در حال حاضر اولین بازارچه زیتون طارم سفلی در قالب مجتمع خدمات رفاهی در حاشیه آزادراه قزوین - رشت پس از لوشان و در ورودی استان قزوین در دست احداث است اما هنوز مجوزهای لازم را برای بهره برداری دریافت نکرده ایم که امیدواریم با همراهی مسوولان دستگاه های ذیربط شاهد این اتفاق در آینده نزدیک باشیم.

حسنی از طارم سفلی به عنوان قطب تولید عسل در منطقه و استان قزوین یاد کرد و افزود: در تولید انار نیز بعضی روستاهای این بخش از جمله سنگان در سطح ملی مطرح هستند که از آن می توان به عنوان یک ظرفیت و جاذبه گردشگری یاد کرد.

رهاورد:

دستگاه های اجرایی استان قزوین بایستی برای رفع محرومیت بخش طارم سفلی در حوزه های زیرساختی، به ویژه راه های ارتباطی تلاش جدی تری به عمل بیاورند تا زمینه لازم برای حضور فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنها در این بخش از جمله در حوزه گردشگری فراهم شود.

از سویی دیگر باید با معرفی مشوق و بسته های سرمایه گذاری مناسب و ترغیب بومیان و شهروندان طارمی ساکن در دیگر شهرها که از تمکن مالی برخوردار هستند را برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد تاسیسات گردشگری این منطقه ترغیب کرد.

تقویت گردشگری در طارم سفلی بدون شک خلق درآمدهای جدید برای روستاییان، ایجاد شغل برای جوانان روستایی و پیشگیری از مهاجرت آنان به شهرها را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha