۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85083268
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا: روابط واشنگتن- پکن در وضعیت خطرناکی قرار دارد

تهران-‌ ایرنا- وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا با بالا گرفتن تنش بین واشنگتن و پکن بر سر مساله تایوان هشدار داد که روابط دو کشور بر لبه پرتگاه و در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، هنک پالسون در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز، گفت: رابطه بین آمریکا و چین بر لبه پرتگاه قرار گرفته و ارتباطات قطع شده است. اتفاقات زیادی در جهان در جریان است که دردسرساز است اما به عقیده من رابطه واشنگتن و پکن نگران کننده ترین‌شان است.

دو قدرت اقتصادی جهان در تجارت، سیاست خارجی و رقابت برای فناوری در سال‌های اخیر به شدت با یکدیگر رو در رو شده‌اند. درحالیکه تعرفه‌ها و محدودیت‌های تجاری از قبل اعمال شدند، سناریوی کاهش وابستگی متقابل که بر مبنای آن اقتصادهای دو کشور جدا از یکدیگر کار می‌کنند، می‌تواند تأثیر مهمی در روابط فی مابین داشته باشد.

اهمیت اقتصادی دو کشور، چالش‌های رقابت و درگیری بین دو طرف را بالا می‌برد و پالسون فکر می‌کند که آمریکا ممکن است آنچه چین می‌تواند انجام دهد را تضعیف کند.

وزیر خزانه داری سابق آمریکا در این مصاحبه که روز جمعه منتشر شد به فایننشال تایمز گفت: این یک وضعیت خطرناک است. من به شدت معتقد هستم که جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) تمایل به ایجاد ثبات در روابط با چین دارد اما جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در کنگره یک خط سفت و سخت را در پیش گرفتند که مسائل را برای بایدن پیچیده می‌کند.

وی افزود: نگرانی من این است که کنگره قدرت نسبی چین، بقای چین و روابط چین با بسیاری از کشورهای دیگر را تضعیف کند.

به گفته پالسون، چین در حال تقویت حضور در جهان است و یک پیام واضح می‌دهد که پکن تمایل مجددی به تجارت دارد. بنابراین اگر آمریکا با توقف تجارت و سرمایه گذاری پاسخ دهد می‌تواند بیشتر منزوی شود؛ حتی درحالیکه بقیه کشورها روابط با چین را تعمیق می‌کنند.

یکی از شکاف‌های مهم در روابط پکن- واشنگتن، مساله تایوان است که چین به صورت تاریخی آن را جزو خاک خود می‌داند. ایالات متحده یک رابطه غیر رسمی با تایوان دارد که در سال‌های گذشته با وجود هشدارهای چین، تقویت شده است.

اوایل این ماه کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا میزبان تسای اینگ ون رئیس دولت تایوان در کالیفرنیا بود که از زمان قطع روابط بین دو طرف در سال ۱۹۷۹ اولین دیدار بین یک رهبر تایوان با رئیس مجلس نمایندگان در خاک آمریکا محسوب می‌شود.

پالسون فکر می‌کند که رویکرد لفاظی آمریکا در مورد تایوان باید تغییر کند تا شرایط واشنگتن در قبال پکن را در امان نگه دارد.

وی اظهار عقیده کرد: قدرت‌های بزرگ به دنبال جنگ نیستند؛ آنها به صورت اتفاقی با ترکیبی از محاسبات اشتباه یا قضاوت نادرست یا یک حادثه دست به آن می‌زنند. پس فکر می‌کنم مهم است که لفاظی درباره تایوان را تعدیل کنیم. برغم آنچه برداشت می‌کنید، آخرین چیزی که (شی جینپینگ رئیس جمهوری چین) نیاز دارد جنگ برای تایوان است.

این اولین باری نیست که وزیر خزانه داری سابق آمریکا درباره روابط چین و آمریکا هشدار می‌دهد. در سال ۲۰۲۱، درست چند روز پس از نخستین دیدار مجازی بایدن و شی، پالسون هشدار داده بود کشورها باید بدانند که به صورت دیپلماتیک به کدام سمت می‌روند.

در ماه ژانویه (دی/ بهمن)، پالسون یادداشتی را برای نشریه «فارن افرز» با عنوان «سیاست آمریکا در برابر چین کار نمی‌کند» نوشت که در آن بر شباهت وضعیت کنونی جهان با آنچه در سال ۲۰۰۸ و حمله روسیه به گرجستان در جریان بود، تاکید کرد. تفاوت کلیدی این بود که در آن زمان، آمریکا با چین برای رسیدگی به بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای «بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان» کار کرد، اما به عقیده او در حال حاضر این مساله غیرقابل تصور است زیرا روابط ایالات متحده و چین در پایین ترین سطح تاریخی خود قرار دارد.

نشانه‌ها از روابط بین دو کشور حاکی از آن است که دشمنی بین آنها در حال کاهش نیست. این مساله مایه نگرانی سازمان‌های بین‌المللی از جمله بانک جهانی شده که به تازگی پیش بینی کرده شکاف بین دو ابر قدرت می‌تواند به رشد دیگر اقتصادها نیز آسیب بزند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha