توسعه شبکه بزرگراهی؛ کلید پیشرفت و آبادانی سیستان و بلوچستان+فیلم

زاهدان- ایرنا- هر چند سیستان و بلوچستان در کنار سایر عوامل عقب‌برنده از نبود راه‌ها و مسیرهای ارتباطی استاندارد در گذشته رنج می‌برد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با جهش بی‌سابقه در اجرای طرح‌های بزرگراهی در مسیر توسعه و آبادانی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا در هر کجای ایران اسلامی که باشید مطمئنا حداقل یک‌بار نام سیستان و بلوچستان و زیبایی‌ها و مناطق گردشگری و طبیعی این استان به گوشتان خورده است و شاید سفری هم به این استان داشته و از نزدیک از نعمات پروردگار در این منطقه زرخیر و خوش آب و هوا استفاده کرده‌اید.

هر نقطه از سیستان و بلوچستان زرخیز از سیستان سرافراز گرفته تا سواحل زیبای تنها بندر اقیانوسی کشور در جنوب استان با صدها جاذبه تاریخی و طبیعی دارای زیبایی‌های بی‌شمار گردشگری است که در آغوش زیبای تفتان سربلند جای خوش کرده‌اند.

همچنین طول مرزهای بین‌المللی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان بیش‌از یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر است، این استان با دارا بودن یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران از این نظر مقام نخست را در استان‌های مرزی دارد.
هم مرزی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان در شرق در یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته است.

سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار در کنار آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و برخورداری از ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند از موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسبی برای تجارت برخوردار است

وجود ۲ بندر مهم کشتیرانی شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار که با برنامه‌های توسعه دولت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی ظرفیت تخلیه آن تا ۱۰ میلیون تن افزایش یافته امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ برای آن فراهم شده است از دیگر ظرفیت های مهم این استان در حوزه اقتصادی است.

اما همانطور که می‌دانیم بهره‌مندی و استفاده از تمام این ظرفیت‌ها نیازمند وجود زیرساخت‌های بسیار مناسب بویژه راه ارتباطی ایمن و به صرفه یعنی بزرگراه است. موضوعی که متاسفانه در سال‌های گذشته در استان سیستان و بلوچستان مغفول مانده بود.

پایین بودن استانداردهای حوزه حمل و نقل در گذشته‌های نه چندان دورِ سیستان و بلوچستان خاری در چشم مزیت حمل و نقلی این استان شده بود که با همت دولت سیزدهم و درایت مدیریت استانی در سال‌های اخیر، نهضت راه‌سازی در این استان آغاز شد و با فعال شدن کارگاه‌های راه‌سازی در همه مسیرهای ارتباطی این استان به کارگاه بزرگ راه‌سازی تبدیل شده است.

سیستان و بلوچستان با وجود موقعیت خاص جغرافیایی در جنوب شرق کشور قرار داشته، استانی که شرایط ویژه‌ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کالا و تعامل و ارتباط با حوزه‌های پیرامونی بویژه کشورهای واقع در شمال و شرق خود را دارا است.

راحت‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز کشور افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای این استان و کشورهای یادشده فراهم کرده است.
کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان نیز می‌توانند کالاهای خود را از مسیرهای خشکی و از معبر رسمی میلَک در شمال سیستان وارد کرده و از طریق بندر چابهار در جنوب این استان به آبهای آزاد جهانی برسانند.

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان علاوه‌بر اهمیت‌های کشوری در موقعیت داخلی استان نیز تأثیرات بسزایی گذاشته و توانسته شاخص‌های رفاه اجتماعی را در این منطقه بالا برده و این استان را از محرومیت‌های اجتماعی دور کند

با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه راه‌ها و محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان با شتاب مناسبی در دست اقدام بوده و در صورت پایان یافتن این طرح‌ها تاثیرات فراوانی بر روند توسعه پایدار استان را شاهد خواهیم بود.

توسعه بزرگراهی در سیستان و بلوچستان با سفر آیت الله رییسی

بعد از سفر شهریور ۱۴۰۰آیت الله رییسی به سیستان و بلوچستان توسعه بزرگاه‌های این استان در قالب مصوبات سفر به طور ویژه در دستورکار مسوولان قرار گرفت به طوریکه یک‌هزار میلیارد تومان برای توسعه بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی به این نقطه از ایران اسلامی اختصاص یافت.

اعتباراتی که در بازه زمانی کمتر از یکسال از سوی دولت سیزدهم برای توسعه بزرگراه‌ها و راه‌های سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت راهبردی و نقشی که در حوزه ترانزیت، تجارت مرزی و دسترسی به آبهای آزاد دارد خود نشان از نگاه ویژه آیت الله رییسی به این استان است.

توسعه بزرگراه در سیستان و بلوچستان علاوه بر افزایش مراودات تجاری و ترانزیت با کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باعث کاهش تصادفات جاده‌ای در استانی که با ۲معضل قاچاق سوخت و قاچاق اتباع خارجی غیر مجاز دست و پنجه نرم می‌کند، می‌شود.

جاده‌هایی که در سیستان و بلوچستان روزگاری به جاده مرگ مشهور بود هم‌اینک با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه به توسعه بزرگراه و راه‌های اصلی و فرعی؛ توسعه همه جانبه این استان را رقم خواهد زد.

با همت دولت و درایت مدیریت استانی در سال‌های اخیر، نهضت راه‌سازی در سیستان و بلوچستان آغاز شد و با فعال شدن کارگاه‌های راه‌سازی در همه مسیرهای ارتباطی این استان به کارگاه بزرگ راه‌سازی تبدیل شده استدر سال‌های اخیر تاکید همه مسوولان در سیستان و بلوچستان بر این بوده که همه دست به دست هم دهند و بدون آنکه دل به اعتبارات قطره چکانی بسپارند با اجرای طرح‌های عمده در مسیرها، راه‌های این استان را از شرایط عقب مانده خارج کنند و توسعه‌ای درخور این استان به راه‌های آن دهند.
توسعه راه‌های سیستان و بلوچستان پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم موجب شد که عملیات تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه در همه مسیرهای ارتباطی استان آغاز شود و گام‌های نخست این طرح نیز دربرخی مسیرهای منتهی به زاهدان تا پایان سالجاری آماده بهره‌برداری شود.
طرح‌های تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه در مسیرهای ارتباطی زاهدان - میرجاوه، زاهدان - زابل، زاهدان - بیرجند، زاهدان - نصرت آباد، کمربندی غربی شهر زاهدان، تکمیل قطعه یک زاهدان - خاش. زابل - زهک و اسکل آباد - بزمان بصورت دوشیفت وارد فاز نهایی شده است، آنچه از سوی مدیران حوزه راه در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته تداوم نهضت راه‌سازی، چانه زنی برای گرفتن اعتبارات عمرانی بیشتر و ایجاد تحول در اعتبارات اندک و قطره چکانی است.

راه‌های مواصلاتی مناسب در هر منطقه‌ای در توسعه آن منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند، حضور گردشگران، صادرات و واردات کالا و محصولات کشاورزی و همگی از طریق راه‌های مواصلاتی مناسب امکان‌پذیر است.

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان علاوه‌بر اهمیت‌های کشوری در موقعیت داخلی استان نیز تأثیرات بسزایی گذاشته و توانسته شاخص‌های رفاه اجتماعی را در این منطقه بالا برده و این استان را از محرومیت‌های اجتماعی دور کند.

توسعه شبکه بزرگراهی؛ کلید پیشرفت و آبادانی سیستان و بلوچستان+فیلم

افتتاح ۲۹۵ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۹۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به جاده‌های این استان اضافه شده است.

محمد کرمی اظهارداشت: یکی از عوامل توسعه و پیشرفت در استان پهناور سیستان و بلوچستان وجود زیرساخت‌های جاده‌ای است.

وی بیان کرد: به همت دولت سیزدهم ما امروز شاهد پیشرفت سیستان و بلوچستان در بخش‌های تجارت، معادن و کشاورزی هستیم که در راستای پیشرفت این عرصه‌ها نیاز به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای داریم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برنامه‌ریزی‌های دقیق در خصوص توسعه جاده‌ای صورت گرفته تا رفت آمد مردم و مجموعه‌های سرمایه گذار در سطح استان تسهیل شود.

وی افزود: امروز شاهد فعالیت بخشی از مسیر ارتباطی کنارک - جاسک و کنارک - چابهار، بخش‌هایی از محور خاش - ایرانشهر و خاش - زاهدان به صورت دوبانده هستیم.

توسعه مسیرهای ارتباطی بویژه بزرگراه در سیستان و بلوچستان به منظور کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و رونق تجارت و ترانزیت در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار داردکرمی تصریح کرد: در راستای توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان تلاش می‌کنیم اعتبار لازم در جهت ساخت پروژه‌های جاده‌ای را تامین کنیم تا مردم استان بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

وی راه را مهمترین اولویت در توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: توسعه راهها بویژه بزرگراه به منظور رونق تجارت و ترانزیت و کاهش تصادفات جاده‌ای در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان به عنوان پهناورترین استان کشور کمترین طول بزرگراه را دارد این حالیست که مسیر ارتباطی چابهار - میلک به عنوان یکی از کرویدورهای اصلی تجارت جهانی ضرورت وجود راه‌های مواصلاتی استاندارد را در این پهنه جغرافیایی جنوب شرق کشور اجتناب ناپذیر کرده است.

وی همچنین بر اختصاص اعتبارات ساخت بزرگراه بر اساس بازده زمانی در دست اجرا، تامین سوخت مورد نیاز برای ماشین آلات ساخت راه سازی و همچنین توسعه راه‌های روستایی، جذب تمامی اعتبارات استانی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی و مصوب شدن جابجایی اعتبارات از یک دستگاه اجرایی به دستگاه دیگر به منظور توسعه همه جانبه استان تاکید کرد.

کرمی تامین بخشی از اعتبارات حوزه راه را از محل توازن مورد تاکید قرارداد و اظهار داشت: از آنجایی که هزینه ساخت هر یک کیلومتر باند دوم در این استان به حدود ۲۵ میلیارد تومان می‌رسد لذا بخش مهمی از اعتبارات توازن استان برای اولین بار به این حوزه اختصاص می‌یابد تا به کمک اعتبارات ملی بتوانیم عقب ماندگی تاریخی این حوزه را به سرعت جبران کنیم.
وی گفت: توسعه مسیرهای ارتباطی بویژه بزرگراه به منظور کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و رونق تجارت و ترانزیت در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

گام‌های بلند دولت با افتتاح ۲۲۳ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان

تکمیل بزرگراه زاهدان- بیرجند نیازمند بیش‌از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است

ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم شتاب گرفته است

ساخت ۲۱۰ کیلومتر بزرگراه در شمال سیستان و بلوچستان

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۱۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی طی سه سال اخیر با هدف توسعه راه‌های ایمن، افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و دستیابی به توسعه پایدار در محدوده زیر پوشش این اداره‌کل ساخته شده که اقدامی بی‌نظیر بشمار می‌رود.

عطاء اله اکبری اظهارداشت: مردم سیستان و بلوچستان از ما ساخت بزرگراه و جاده‌های دوطرفه را می‌خواهند و این ما هستیم که به عنوان خدمتگزاری که تازه هیچ منتی بر کسی نداریم باید به تعهدمان عمل و دنبال منابع مالی برویم و آن را هر چقدر سخت تامین کنیم.

وی ادامه داد: این اداره‌کل در طول سه سال اخیر ثابت کرد که اگر با نگاه تعامل و تلاش و پیگیری خستگی ناپذیر عمل شود می‌توان منابع ملی را برای توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان جذب و تامین کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سطح ملی هر مجموعه‌ای که بیشتر تلاش کند سهم بیشتری از منابع کشور را می‌تواند از آن خود کند، تصریح کرد: نگاه دولت به توسعه زیرساخت‌های این استان مثبت بوده البته تلاش‌ها در تغییر این نگاه تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه همواره یکی از افسوس ها، بودن منابع مالی فراوان در کشور و از دست رفتن فرصت تکمیل شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان در گذشته به دلایل نامعلوم است، گفت: هم‌اینک این اداره‌کل با درک صحیح و هدف دار از تاثیر تکمیل زیرساخت‌ها بر توسعه استان و اثبات این نقش در سطوح حاکمیتی و امنیتی، تکمیل شبکه بزرگراهی حوزه عملکردی را در اولویت کاری قرار داده که نتیجه آن در طول سه سال اخیر بهره‌برداری از ۲۱۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه بوده است.

اکبری تاکید کرد: همچنان این اداره‌کل با حمایت همه دلسوزان سیستان و بلوچستان و در سطح دولت وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در سال ۱۴۰۲ بنا دارد در شمال استان بیش‌از ۸۰ کیلومتر بزرگراه را به شبکه بزرگراهی استان اضافه کرده و همزمان عملیات ساخت بیش از ۱۰۰ کیلومتر باند دوم را نیز آغاز کند.

وی تصریح کرد: توسعه بزرگراه ها در سیستان و بلوچستان نه تنها مسیر توسعه این استان را هموار کرده بلکه سبب افزایش ایمنی سفر در راه‌ها شده بطوریکه به گفته مسوولان با وجود افزایش ۴۱ درصدی تردد در مسیرهای ارتباطی استان در نوروز امسال شاهد کاهش ۴۳ درصدی در تعداد تلفات انسانی هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha