لغزش داریم تا لغزش + فیلم

تهران- ایرنا- در دعای چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم ما را از هر گونه لغزش و افتادن در گناهان دور کند و خدا به خیر بگذراند برخی لغزشگاه‌ها را که گاهی انسان را به زمین می‌کوبد.

پیامبر اکرم (ص) در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ لاتُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لاتَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضا لِلْبَلایا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ؛ خدایا مرا در این ماه بر لغزش ها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.

ای کاش همانگونه که هنگام رانندگی در جاده های خارج از شهر و درحالی که صدها متر با خطر مرگ فاصله داریم، دیدن تابلوهای پیچ خطرناک باعث می شود تا پا را از روی اهرم گاز برداریم، قبل از رسیدن به پیچ و خم های زندگی هم می توانستیم از سرعت خود کم کنیم و به سلامت از کنار دره های گناه عبور کنیم و از جاده دین منحرف نشویم. چه بسیار افرادی که در این مسیر لغزیدند و از جاده اصلی خارج شده و به خاکی زدند یا به دره گمراهی منحرف شدند؛ هرچند افرادی راه بلد و راه شناس بودند.

اگر از آن دسته از رانندگانی که دست فرمان خوبی دارند و سال ها هم در پیچ و خم های کوه و دشت رانندگی کردند، سوال کنید که چگونه از جاده های لغزنده هنگام برف و بوران عبور می کنید؛ به طور قطع به علائم هشدار دهنده اشاره می کنند که اگر مامورین راهداری و مسئولان جاده ای این تابلوها را در مسیرهای خطرناک نمی کاشتند، اکنون زنده نبودند. حال و روز بسیاری از ما هم اینگونه است. چون بسیاری از کسانی که اهل دین و دیانت هستند، نمی توانند تضمین کنند که از گذرگاه های دنیا به سلامت عبور می کنند و لذا به دعای عاقبت به خیری توصیه شده و داشتن حالت خوف و رجا یکی از ویژگی های مومن است. چون نمی داند آیا که تا لحظه مرگ می تواند به سلامت از لغزشگاه های دنیایی عبور کند یا نه.

در روایات نیز تاکید شده از لغزندگی دیگران خوشحال نشوید که امیر سخن فرمود از به زمین خوردن دیگران شاد نشو؛ چون نمی دانی که زمانه با تو نیز چه خواهد کرد یا آن حضرت فرمود از خطای دیگران هرگز شادمان نشو؛ زیرا تو نیز برای همیشه از خطا کردن در امان نیستی.

به همین دلیل شناسایی لغزشگاه ها باعث می شود تا کمتر دچار انحراف و خطر سقوط در گناهان شویم. همه افراد با انواع لغزشگاه های بزرگ و کوچک روبرو هستند. مسئولان و کارگزاران به شکلی، فقیران و ثروتمندان یا دانشمندان و صاحبنظران یا حتی پیر و جوان و مرد و زن هم به شکلی هایی دیگر. ممکن است برخی مردان یا زنان در پیچ و خم های عفت و حیا دچار لغزش شوند یا مدیران و کارگزاران اقتصادی در گذرگاه های رشوه و ربا بلغزند یا نمایندگان و وزیران به پست و مقام خود بنازند.

شاید بتوان گروه آخر را یکی از مهمترین گروه هایی دانست که بیش از دیگران دچار لغزش و انحراف می شوند. چون همانگونه که دوربین های جاده ای تصاویری از لغزش های خودروها را ثبت می کند، خطا و لغزش کارگزاران بیش از دیگران دیده می شود. ممکن است استیضاح برخی وزیران برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک لغزشگاه باشد و شاید نحوه انتخاب فرمانداران و مسئولان استانی آزمونی سخت برای دولتمردان. به همین دلیل حضرت آیت الله خامنه ای به مسئولان هشدار دادند که رقابت بر سر پست و مقام از لغزشگاه های بزرگ است.

رهبر معظم انقلاب در سال ۹۵ نیز به مسئولان و کارگزاران سفارش کردند که مبادا خودرایی باعث لغزش آنان شود و افزودند: تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزش گاه‌هایی که دشمن می تواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.

فضای مجازی را هم نباید دست کم گرفت که یکی از لغزشگاه های خطرناک است و هیچ تابلویی هم وجود ندارد که مشخص کند کجای آن خطرناک است. رهبر انقلاب بارها از مسئولان به ویژه شورای عالی فضای مجازی انتقاد کردند که چرا فکری برای این لغزشگاه نمی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha