۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۰:۱۲
کد خبر: 85070637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار یزد: مشکلات شهرستان اردکان نتیجه سال‌ها بی‌توجهی است

یزد - ایرنا - استاندار یزد گفت: مشکلات شهرستان اردکان نتیجه سال‌ها بی توجهی انباشته شده در طی دولت‌های مختلف است اما در دولت مردمی سیزدهم با رویکرد حفظ محیط زیست و حمایت تولید داخلی و فناوری های نوین برای رفع این مشکلات حرکت می‌کنیم تا خواسته به حق مردم این شهرستان برآورده شود.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی ، جمعه شب در نشست استاندار یزد با جمعی از اقشار مختلف و فرهیختگان شهرستان اردکان ، افزود: اگر طی ۴۴ سال گذشته بررسی کنید، برای اولین بار و فقط در دولت سیزدهم ، بارگذاری صنایع آلاینده محیط زیستی از عقدا تا مهریز ممنوع و این محدودیت ایجاد شد تا توسعه صنعتی به سمت دانش بنیان و صنایع پاک حرکت کند.

وی ادامه داد: باید از علم و فناوری در راستای استفاده از ثروت هایی که خدا در اختیار ما قرار داده ، استفاده کنیم، دولت سیزدهم و برای اولین بار و طبق استاندارد محیط زیست قراردادی برای مطالعات زیست محیطی با دانشگاه تهران البته با مشارکت دانشگاه یزد و اردکان بسته شد تا در مورد آلایندگی های این منطقه پژوهش شود.

فاطمی افزود: برای توسعه استان یزد به دو بال فناوری و گردشگری نیاز داریم تا افق جدیدی از پیشرفت و تعالی در استان ایجاد کنیم همچنین مورد آموزش و پرورش نیز هیچ موفقیتی اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه این بخش تقویت شود زیرا فقرآموزش باعث ضعف و ناکارآمدی دیگر بخش ها می شود.

استاندار یزد: مشکلات شهرستان اردکان نتیجه سال‌ها بی‌توجهی است

استاندار یزد ادامه داد: مدیریت ارشد استان با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری های مستمری را برای انتقال آب از محل درآمد معادن انجام دادند، از طریق این مصوبه استان همجوار یزد بودجه گرفت و در حال اجرای پروژه است اما در این استان هنوز همراهی نکردند و گفتند مجمع عمومی باید تایید کند که با هیات مدیره جدید امیدواریم این مشکل رفع شود.

استاندار در پاسخ به درخواست دیگری برای تامین آب شرب نیز گفت: موافقت اولیه اتصال خط خلیج فارس به شهر اردکان گرفته شده است همچنین برای راه اندازی شهرک صنعتی شماره دو اردکان نیز موافقت شده و با رویکرد استقرار صنایع پاک، کم آبخواه و فناور این طرح پیگیری می شود.

فاطمی ادامه داد: در طول بیش از چهل سال گذشته معادن اردکان مورد استخراج قرار گرفته و برای اولین بار درصد حقوق دولتی معادن به استان برگشت که این مهم در دولت مردمی سیزدهم محقق شد و تا قبل از آن ریالی به استان بر نمی گشت و فقط در یک مورد بیش از ۹۰ میلیارد تومان در اواخر سال گذشته به اردکان داده شد .

وی افزود: امسال نیز صندوق پیشرفت و عدالت به لطف مجلس راه اندازی شده و سهم اعتبارات به مراتب بیشتر خواهد شد همچنین در مورد تکمیل ۱۸ مدرسه نیمه تمام اردکان نیز همه این مدارس در سال ۱۴۰۲ باید تکمیل شود و در این زمینه قول تکمیل طرح ها را می دهم.

استاندار یزد: مشکلات شهرستان اردکان نتیجه سال‌ها بی‌توجهی است

استاندار یزد همچنین اظهار داشت: ۵۰۶ میلیارد تومان در سال گذشته به اردکان داده شده و بعد از مرکز استان ، اولین شهرستان در دریافت بیشترین اعتبارات بوده است و همچنین ۸۳۰ میلیارد تومان نیز سهم شهرستان از مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به استان یزد بود و ۳۱۵ میلیارد تومان نیز مصوبه دور دوم سفر و در ۱۹ ماه اخیر هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بجز اعتبارات ملی در اردکان هزینه شده است.

فاطمی در پاسخ به گلایه ای در مورد مشکلات زیست محیطی نیز گفت: با هر صنعتی که شاخص های قانونی محیط زیست را رعایت نکند، قطعا برخورد می کنیم و همچنین دستگاه پایش محیط زیستی از محل مصوبات سفر دوم، دو دستگاه مصوب شده که برای این شهرستان راه اندازی می شود.

وی افزود: در مورد ساختمان بیمارستان این شهرستان نیز ، بلاتکلیفی آن در این شهرستان معدنی و صنعتی زیبنده نیست و نباید این اتفاق می افتاد و حتما این پروژه فعال خواهیم شد تا مطالبات شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود.

استاندار یزد: مشکلات شهرستان اردکان نتیجه سال‌ها بی‌توجهی است

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست گفت:ما به سرمایه های مادی و فرهنگی این شهرستان افتخار می کنیم و باید از این سرمایه ها بیش از پیش برای توسعه شهرستان بهره برداری شود.

محمدرضا دشتی اردکانی افزود: شهرستان اردکان باید در اعتبارات سهم بیشتری داشته باشد و همه اقرار دارند بدلیل صنعتی و مهاجرپذیر بودن ،جمعیت شهرستان روند افزایش دارد و این اعتبارات کفاف جمعیت را نمی دهد، حتی هنوز آب پایدار در این شهر وجود ندارد .

وی گفت: اقتصاد در این شهرستان خصولتی و دولتی است و معادن را به برخی از استان‌های همجوار می دهند اما در استان و شهرستان خودمان در تامین خوراک صنایع دچار مشکل هستیم از سوی دیگر ورزش در اردکان مغفول مانده و برخی هیات های ورزشی نابود شده است، چند باشگاهی که تاسیس شده نیز فقط محل کسب درآمد برای عده ای غیربومی است و هیچ آورده ای برای شهرستان ندارد،هنر نیز در این شهرستان تعطیل است.

دشتی ادامه داد: برای اول مهر امسال در اردکان به جای بحران در زمینه فضای آموزشی فاجعه داریم ، بانوان نیز فضای ورزشی کافی وجود ندارد و شرکت های دانش بنیان نیز محلی برای استقرار ندارند و مراکز رشد هیچ حمایتی نمی شود .

وی همچنین تصریح کرد: مشکلات آلودگی هوا برای اردکان و شهرها و روستاهای مجاور بسیار زیانبار شده است و نساجی که صنعتی پاک است، در این شهر تعطیل شده است، هر چند نرخ بیکاری مردان صفر است ولی نرخ بیکاری زنان بالاست .

در این دیدار 13 نفر از اقشار مختلف مردم و نمایندگان گروه‌های مختلف درخواست ها و مطالبات شهرستان اردکان را بیان کردند و از طرف استاندار یزد در خصوص موارد مطرح شده، توضیحاتی ارائه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha