جذب یک‌میلیون بیمه‌شده، افزایش حقوق بازنشستگان و مبارزه با فساد در تامین اجتماعی

تهران - ایرنا - سازمان تامین‌اجتماعی حسب ماموریت قانونی تعریف‌شده از نهادهای موثر در تحقق آرمان عدالت اجتماعی است که از طریق بازتوزیع درآمدها متولی حمایت از بیمه‌شدگان است و جذب یک‌ میلیون بیمه‌شده، افزایش حقوق بازنشستگان و مبارزه با فساد از مهمترین دستاوردهای این سازمان در سال گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، سازمان تامین‌اجتماعی به‌موجب اساسنامه و قوانین حاکم بر فعالیت، مهم‌ترین حلقه در نظام بیمه‌اجتماعی و بازنشستگی کشور به‌شمار می‌رود که وظیفه پوشش کارگران مزد و حقوق‌بگیر (به‌صورت اجباری) و سایر صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به‌صورت اختیاری) را برعهده دارد.

یک نهاد عمومی غیردولتی که بخش عمده منابع مالی آن از محل اخذ حق‌بیمه‌ها (با مشارکت بیمه‌شده و کارفرما) تأمین می‌شود و متکی به منابع دولتی نیست؛ تکیه‌گاه اصلی این سازمان، مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی است و با هدف پایداری منابع و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و دارایی‌های ذی‌نفعان، سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های مختلف اقتصادی را نیز با رعایت اصولی چون شفافیت، پاسخگویی، پرهیز از بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی با ریسک اندک در دستور کار دارد.

با آغاز به‌کار دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۱ این اهداف با تاکید بر سه محور اساسی «تحقق عدالت، ارتقای اعتماد مخاطبان و ذی‌نفعان و نیز تحول» مورد توجه این نهاد اجتماعی قرار گرفت و اقداماتی از قبیل سفرهای استانی به منظور اشرافی دقیق بر چگونگی ارائه خدمات به مخاطبان در واحدهای اجرایی و نیز ظرفیت‌ها و مشکلات موجود در هرمنطقه انجام گرفت.

بنابراین سفرهای استانی با هدف ارزیابی‌ مستقیم از ظرفیت‌ها و امکانات و موانع خدمت‌رسانی، بررسی و اطلاع دقیق از مسائل و مشکلات و تلاش برای رفع برخی نواقص احتمالی یکی از مهمترین طرح‌های سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته بود که به اعتقاد مسئولان این حوزه فرصتی ارزشمند را جهت آشنایی با دغدغه‌های مخاطبان فراهم ‌آورد.

برای نمونه، در سفرهای استانی مدیرعامل سازمان که با اولویت مناطق کمتر برخوردار انجام می‌شد، علاوه بر دیدار با مسئولان محلی و مقام‌های ارشد استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با اعضای کانون‌ها و تشکل‌های صنفی کارگری و بازنشستگی، اعضای تشکل‌های صنفی کارفرمایی و اتاق بازرگانی و نمایندگان فعالان و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، تشخیصی و دارویی استان نیز گفت‌وگو ‌شد تا از نقطه‌نظرات، انتقادات و پیشنهادات هم برای توسعه فعالیت‌ها و ارتقای کمی و کیفی خدمات قابل ارائه به مخاطبان استفاده شود؛ روندی که به گفته میرهاشم موسوی (مدیرعامل) در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

جذب یک میلیون بیمه‌شده جدید در سال ۱۴۰۱

در راستای تحقق سه مفهوم تحول، عدالت و اعتماد در دولت سیزدهم (در حوزه تامین‌اجتماعی)، توسعه پوشش بیمه همگانی نیز در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت و یک میلیون بیمه‌شده جدید در راستای طرح «بیمه خانواده ایرانی» در سال ۱۴۰۱ جذب شد و سازمان تامین اجتماعی توانست بر یکی از چالش‌های جدی موجود یعنی ناترازی منابع و مصارف و کسری منابع غلبه کند

در راستای تحقق سه مفهوم مذکور (تحول، عدالت و اعتماد) در دولت سیزدهم (در حوزه تامین‌اجتماعی)، توسعه پوشش بیمه همگانی نیز در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت و یک میلیون بیمه‌شده جدید در راستای طرح «بیمه خانواده ایرانی» در سال ۱۴۰۱ جذب شد و سازمان تامین اجتماعی توانست بر یکی از چالش‌های جدی موجود یعنی ناترازی منابع و مصارف و کسری منابع غلبه کند.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد، یکی از علل اصلی چالش‌های امروز تأمین‌اجتماعی، ناترازی منابع و مصارف است و انباشت بدهی دولت‌ها و کارفرمایان در این رابطه نقشی حائز اهمیت ایفاء می‌کند؛ از مواردی که مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های ابلاغی تکلیف کرده‌اند.

بازپراخت بدهی انباشته ۸۸ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی در این راستا نیز با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی در سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولتی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود و این نهاد با تأمین منابع مورد نیاز و بازپراخت بدهی انباشته ۸۸ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی بزرگترین تسویه در تاریخ نظام بانکی کشور انجام شود.

واگذاری ۶۶ درصد از سهام بانک رفاه در بورس

یکی دیگر از برنامه های تامین اجتماعی واگذاری سهام بانک رفاه بود که طی سال گذشته با همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرمایه بانک رفاه کارگران به ۶۶۰ هزار میلیارد ریال رسید و پس از انجام تشریفات اداری و قانونی ثبت افزایش سرمایه که با رشد حدود ۲۵۰درصدی همراه بوده است؛ خدمات این بانک برای جامعه هدف توسعه خواهد یافت.

این افزایش سرمایه به اعتقاد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، شاخص‌های مهمی نظیر کفایت سرمایه بانک رفاه کارگران را از حد استانداردهای شبکه بانکی کشور (۸ درصد) فراتر برده و به عنوان بانک اول کشور از منظر سرمایه، علاوه بر رفع محدودیت‌های قانونی همچون سقف تسهیلات و تعهدات کلان، می‌تواند در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی کشور حضور بسیار مؤثر و پررنگ‌تری داشته باشد.

جذب یک‌میلیون بیمه‌شده، افزایش حقوق بازنشستگان و مبارزه با فساد در تامین اجتماعی

مصطفی سوری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی هم در این باره معتقد است: افزایش سرمایه بانک رفاه از ۱۹۲,۶۸۹ میلیارد ریال به ۶۶۰,۰۰۰ میلیارد ریال منجر به تقویت بانک برای پاسخگویی هرچه بهتر به نیازهای سازمان تأمین‌اجتماعی جهت ایفای تعهدات به ذینفعان خود خواهد شد.

مبارزه با فساد و صیانت از حقوق ذی‌نفعان

مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌های تامین اجتماعی نیز یکی دیگر از راهبردهای اصلی سازمان در سال ۱۴۰۱ بود که منجر به پیگیری برخی از پرونده‌های مربوط به سال ۹۰ و۹۱ در راستای شفافیت و حفاظت از منابع ملی شد؛ اقدامی که به گفته مدیرعامل این سازمان باید در ۱۴۰۲ نیز تداوم خواهد داشت.

توسعه کمی و کیفی خدمات و صیانت مالی از بیمه‌شدگان در بخش سلامت نیز از راهبردهای این نهاد اجتماعی در حوزه درمان در این دوره بود؛ اختصاص منابع برای توسعه پروژه‌های عمرانی به‌ویژه پروژه‌های درمانی مناطق کمتر برخوردار، پیش‌بینی ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه پروژه‌های عمرانی در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۷۸ پروژه عمرانی تأمین‌اجتماعی در ۲۳ استان کشور، بهره‌برداری از بیمارستان نوبنیاد هدایت تهران و بیمارستان شهید املاکی در شهر لنگرود و درمانگاه‌های ساری، دیواندره، بندرگز و مُهر و نیز طرح‌های توسعه ظرفیت‌های درمانی تأمین‌اجتماعی در استان‌های اصفهان، قزوین، گلستان، سمنان، مرکزی، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، لرستان، یزد و بوشهر شامل ایجاد بخش‌های جدید درمانی در بیمارستان‌های حکیم جرجانی گرگان، شوشتر و سقز و بازسازی و نوسازی بخش‌های ویژه آی.سی.یو، سی.سی.یو و ان.آی.سی.یو و هتلینگ بخش‌های مختلف از جمله این طرح‌هاست که جمع ارزش ریالی آنها برابر با ۳۹ هزار میلیارد ریال و مجموع زیربنای آن‌ها بیش از ۳۶۶ هزار متر مربع بود و در مجموع توانست ۲۵۶ تخت عمومی و ۶۴ تخت ویژه را به ظرفیت درمانی این سازمان اضافه کند.

حذف فرانشیز خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی برای بیمه‌شدگان بیش از ۶۵ سال و جمعیت (بیمه‌شده) ساکن در مناطق فاقد بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی، راه‌اندازی و توسعه ۱۸۰ کلینیک دیابت و فشار خون با هدف غربالگری و ارائه بهنگام خدمات پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن و نیز پوشش بیمه‌ای درمان‌ بیماری‌های خاص و پوشش بیمه‌ای داروها و درمان‌های ناباروری با تشکیل بیش از ۲۰ هزار پرونده برای زوجین نابارور نیز از دیگر خدمات ارزشمند حوزه بیمه و درمان است که از آغاز دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت.

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

در موضوع افزایش مستمری‌ها مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی موادی است که به پرداخت حقوق بازنشستگان مربوط است و هر گونه تکلیف که ذیل این دو ماده قانونی برای سازمان تامین اجتماعی تعیین شود؛ باید انجام پذیرد.

افزایش ۵۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و افزایش ۳۸ درصدی به اضافه مبلغ ۵۱۵ هزار تومان برای سایر سطوح از جمله این تکالیف بود که در این دوره اتفاق افتاد و توانست نقشی در بهبود نسبی وضعیت مستمری‌بگیران داشته باشد.

جذب یک‌میلیون بیمه‌شده، افزایش حقوق بازنشستگان و مبارزه با فساد در تامین اجتماعی

طی سال ۱۴۰۱ همچنین رشد ۱۲۰ درصدی در مبلغ مورد تعهد در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان محقق شد و عدد ۴۵ هزار و ۵۰۰ هزار تومان سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان در سال گذشته، در سال جاری به ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ در آغاز این دولت، سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در حق بیمه تکمیلی بازنشستگان ۲۳ هزار تومان بود که در یک مرحله به ۴۵ هزار تومان و امسال به ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

تسهیلات وام قرض‌الحسنه بازنشستگان، پرداخت بالغ بر ۲۰۰ هزار فقره اعتبار در این زمینه و اعزام رایگان بالغ بر ۳۰ هزار نفر از جمعیت بازنشستگان به مشهد مقدس نیز از دیگر اقدامات حمایتی این سازمان در سال ۱۴۰۱ است.

توسعه خدمات الکترونیکی و پنجره ملی اطلاعات

یکی دیگر از طرح‌های موفق سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته که باعث شد این ارگان به عنوان اولین نهاد پنجره ملی اطلاعات معرفی شود، ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در قالب طرح ۳۰۷۰ و نسخه الکترونیک در راستای تامین‌اجتماعی هوشمند بود.

سازمان تامین اجتماعی در دوره جدید مدیریتی از حدود ۳۰ خدمت غیرحضوری به ۴۲ خدمت رسید و برخی از این خدمات نظیر ارسال لیست حق بیمه در راستای کاهش اختلافات میان کارگر و کارفرما انجام شد؛ در موضوع نسخه الکترونیک هم از حدود ۶۰ درصد به بیش از ۹۰ درصد رسید و پایداری سیستم بالای ۹۹ درصد را تجربه کرد.

امروز سازمان تامین اجتماعی با ۵۰۰ شعبه بیمه‌ای و ۴۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی و نیز ادارات‌کل بیمه‌ای و درمانی را در استان‌های مختلف‌، در قالب مجموعه‌ای عظیم از مراکز خدمت‌رسان برای تولید وارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی بیش از ۴۵ میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه اعم از بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارآفرینان را تحت پوشش داشته و درصدد توسعه این خدمات در راستای افزایش سطح رضایتمندی آحاد جامعه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha