قلعه پرتغالی های قشم؛ میراثی برجای مانده از مبارزه نیاکان بر علیه استعمار بیگانگان

قشم - ایرنا - قلعه پرتغالی های قشم در ضلع شمالی این جزیره میراثی برجای مانده از مبارزه نیاکان ایرانی بر علیه استعمار بیگانگان در سال های آخرین حضور پرتغالی ها در سرزمین آب و آفتاب به دستور آلفونسوآلبر کرک در مساحتی حدود ۲ هزار متر مربع ‌ساخته شده و از جاذبه های گردشگری نگین خلیج فارس است.

به گزارش ایرنا، تاریخ حضور پرتغالی ها در خلیج فارس، مملو از رفتار و عملیات تجاوز کارانه به سرزمین، حقوق شهروندان، ساکنین، منابع جزایر و بنادر ایرانی در این منطقه است.

در قرن پانزدهم میلادی، دریا سالار پرتغالی «آلفونسوآلبر کرک» در تداوم گسترش اهداف استعماری دولت وقت متبوعش با ورود به دریای عمان و خلیج فارس و حمله به جزایر و بنادر ایرانی و تسلط بر آنها، سیطره امپراتوری وقت پرتغال را بر این منطقه اعمال کرد.

حضور نیروهای پرتغالی در جزایر ایرانی قشم، هرمز و لارک تا عصر صفوی و ربع اول قرن هفدهم میلادی طول کشید و در ۱۱۸ سال استیلای بیگانگان بر آبراه راهبردی خلیج فارس، ثروت های مردم منطقه توسط اشغالگران به غارت رفت.

قلعه پرتغالی های قشم؛ میراثی برجای مانده از مبارزه نیاکان بر علیه استعمار بیگانگان

امام ‌قلی‌ خان حاکم ایالت فارس فرزند دلاور الله‌ وردی ‌خان که پس از مرگ پدرش به فرمان شاه ‌عباس صفوی به امیر الامرایی فارس (شامل چند استان فعلی جنوب کشور) منصوب شده بود، در روز ۲۵ صفر سال۱۰۳۱ هجری قمری برابر با نهم ژانویه ۱۶۲۲میلادی و ۱۶دی ۱۰۰۰هجری خورشیدی، برای بیرون راندن پرتغالی‌ ها از سواحل و جزایر ایران، فعالیت‌ خود را آغاز کرد.

وی ابتدا به بندر گامبرون (بندرعباس) حمله برد و آنجا را تصرف کرد، سپس با پیاده کردن نیرو در سواحل جزیره‌ قشم، برای نبردی تمام ‌عیار با پرتغالی‌ ها آماده شد تا اینکه با قدرت فرماندهی، نوآوری ها نظامی و سرعت عملی قابل تحسین، توانست پرتغالی‌ های اشغالگر را با همه سلاح و تجهیزات نظامی شان، به زانو درآورد و همچون اجداد دلاورش، فرماندهی نظامی قلعه را اسیر کند.

به این ترتیب در دهم جمادی‌ الاخر سال۱۰۳۱ هجری قمری برابر با ۲۹ اوت سال ۱۶۲۲ میلادی و دوم اردیبهشت ماه ۱۰۰۱ هجری خورشیدی، پرچم کشور استعمارگر، پس از ۱۱۸سال تسلط نظامی بر منطقه‌ ای سوق‌ الجیشی از خطه دلیر پرور ایران، توسط دلاور دیگری از این دیار فرود آورده و بجای آن، بار دیگر پرچم پر افتخار ایران در خلیج فارس برافراشته شد.

قلعه پرتغالی های قشم؛ میراثی برجای مانده از مبارزه نیاکان بر علیه استعمار بیگانگان

بر اساس اسناد و گزارش های موجود، در جنگ میان سپاه امام‌ قلی‌ خان و ارتش پرتغالی‌ ها، چندین هزار نفر از فرزندان ایران شرکت داشتند که هزاران نفر از آنان در راه باز پس‌ گیری جزایر قشم، هرمز و لارک شهید شدند.

این شهیدان گمنام در راه وطن برای حفظ مرزهای پر ماجرای جنوبی در دریای پارسی شهید شدند.

ایران امروز به داشتن چنین فرزندانی که در طول تاریخ همواره بی شمار بوده و به ویژه در دهه های اخیر نمونه های آنها را جهانیان نیز مشاهده کرده است، به خود می بالد و افتخار می کند.

قلعه پرتغالی های قشم؛ میراثی برجای مانده از مبارزه نیاکان بر علیه استعمار بیگانگان

اکنون آثاری از ردپای تجاوز کارانه اشغالگران پرتغالی در عهد صفوی در جزایر قشم و هرمز بر جای مانده که از آن جمله «قلعه پرتغالی ها» در این جزایر است.

امروزه به یاد مجاهدت غرور آفرین امام‌ قلی خان این سپهسالار ایرانی و فاتح خلیج فارس، تندیسی از وی در میدان اصلی جزیره قشم نصب شده است.

امام قلی خان این سردار همیشه سرافراز ایرانی، امروزه در دلهای هر ایرانی آزاده ای زنده و جاوید است.

قلعه پرتغالی های قشم؛ میراثی برجای مانده از مبارزه نیاکان بر علیه استعمار بیگانگان

قلعه تاریخی قشم با مصالح سنگ های مرجانی، لاشه و ملات ساروج در حدود ۵۰۰ سال پیش به وسیله پرتغالی ها ساخته شده است، این بنا شاخص ترین اثر تاریخی در سطح شهر قشم است که سالیانه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

به نظر می رسد در زیر بنای فعلی سازه دیگری نیز وجود داشته باشد که آثار قسمت هایی از آن در ضلع جنوبی و شمالی قابل مشاهده است و شاید قلعه را بر روی آن ایجاده کرده اند.

نقشه این قلعه که نماد و سمبل استعمار ستیزی ایرانیان است برگرفته از قلعه های دوره ساسانی است و این قلعه در ابتدا توسط پرتغالی ها و در اوایل قرن شانزدهم میلادی با هدف تسلط بر آبرهه مهم هرمز ساخته شد و به مدت ۱۱۷ سال مورد استفاده قرار گرفت.

این قلعه به صورت یک ذوزنقه قائم الزاویه است، ورودی و پاگرد قلعه در جبهه جنوبی قرار دارد، بقایای سطحی شیبدار بر دیوار شمالی دیده می شود که با توجه به تیرکش های لوله توپ در باروها، نشان از استفاده برای انتقال توپ ها دارد.

این قلعه که در سال های آخرین حضور پرتغالی ها به دستور آلفونسوآلبر کرک در مساحتی حدود ۲ هزار متر مربع ‌ساخته شده است، دارای چهار برج دیده بانی، آب انبار بزرگ مرکزی، آب انبار کوچک، اتاق، انبار مهمات، استراحتگاه نگهبان، محل قرارگیری توپ های جنگی و کارگاه تعمیر آنها است.

همه ساله با آغاز تعطیلات نوروزی، جزیره قشم مملو از جمعیت گردشگری است که از اقصی نقاط میهن اسلامی با هدف استفاده از هوای کاملا بهاری، سایت های منحصر بفرد گردشگری، سواحل زیبا و بازار مناسب خرید آن، راهی این منطقه در جنوبی ترین نقطه کشور می شوند.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

مردم ایران زمین همه ساله در ایام مختلف با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ها از شگفتی‌های عالم خلقت در قالب سایت‌های مهم گردشگری قشم همچون طولانی ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غارهای خوربس، بام قشم و دهها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن می‌کنند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌ های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌ های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌ های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورزش‌ های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خلیج فارس شناخته می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha