فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

تهران- ایرنا- فرانسه در سال ۱۴۰۱ شاهد بحران‌ها و رویدادهای سیاسی و اجتماعی بسیاری همچون انتخاب مجدد امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهور این کشور، شکسته شدن رکورد تورم ۳۷ ساله، بحران انرژی، موج جدید کرونا و اعتصاب‌های گسترده و سرکوب تظاهرات مستمر و میلیونی علیه اصلاحات قانون بازنشستگی بود.

به گزارش ایرنا، فرانسه در سال گذشته در یک نگاه کشوری بحران‌زده در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود و مکرون به عنوان سیاستمداری که تجره یک دوره پنج ساله ریاست جمهوری را در کارنامه داشت، با تصمیمات جنجالی خود به جای کاستن از چالش‌ها به ابعاد مشکلات دامن زد.

سیاستمداری که بهار سال گذشته را با پیروزی در انتخابات حساس اما کم رونق ریاست جمهوری آغاز کرد و با از دست دادن اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی به شیری بی‌یال و اشکم بدل گشت و زمستان را با موج اعتصاب‌ها و تظاهرات‌هایی که به سونامی سرکوب شهروندان انجامید، به پایان رساند.

در تبیین گام به گام اهم رویدادهای فرانسه در سال ۱۴۰۱ می‌توان به سخنان ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه وقت این کشور در نخستین روزهای فروردین اشاره داشت که بر لزوم بازگشت هرچه سریعتر به برجام تاکید کرد و افزود: در این حوزه آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای درباره مسائل امنیتی و ثبات، حائز اهمیت است.

سیاستی که در ماه‌های بعد و در عمل به دلیل شکل‌گیری چارچوبی غیرواقعی از ادعاها و اتهام‌های غرب علیه جمهوری اسلامی، به چالش کشیده شد و مسیر گفت‌وگوها از یک طرف به دلیل پافشاری تهران برای دستیابی به حقوق قانونی ایرانیان و از سوی دیگر زیاده‌خواهی غرب به سرکردگی آمریکا، به بیراهه رفت.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

زنگ خطر کمبود انرژی به صدا درآمد

هشتم فروردین رئیس کمیسیون تنظیم انرژی فرانسه از مردم این کشور خواست تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند، زیرا در زمستان با تنش‌های عرضه مواجه می‌شوند.

ژان فرانسوا کارنکو (Jean-François Carenco) در گفت‌وگو با نشریه لِ‌زِکو (Les Echos) خواستار رهبری و صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق در مواجهه با خطرات تامین انرژی در زمستان شد.

رئیس کمیسیون تنظیم انرژی فرانسه با بیان اینکه یک وضعیت اضطراری وجود دارد و همه باید این کار را انجام دهند، تاکید کرد که این اقدامی فوری است و همه باید شروع کنند.

وی اضافه کرد: ما باید اکنون با کاهش گرمایش، تهویه مطبوع و چراغ‌ها در مصرف گاز و برق در فرانسه صرفه‌جویی کنیم؛ در غیر این صورت زمستان ممکن است شرایط بدی حاکم شود.

همزمان شدن سقوط بی‌سابقه تولید برق هسته‌ای در این کشور که سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۱ کاهش یافت، با نبود اطمینان در مورد تحویل گاز روسیه، از جمله مولفه‌هایی است که به آنها اشاره شده است.

انتخابات ریاست جمهوری

بخش مهمی از رویدادهای سیاسی فرانسه در سال گذشته زیر چتر انتخابات ریاست جمهوری و سپس پارلمانی این کشور قرار داشت؛ انتخاباتی که با استقبال کم شهروندان همراه شد و ضربه سختی به شمایل جمهوری پنهم فرانسه وارد کرد.

در همین پیوند کمپین رسمی انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه از روز دوشنبه ۲۸ مارس آغاز و ۱۲ نامزد وارد گود رقابت‌ها شدند.

در این ارتباط نگرانی از مشارکت پایین فرانسوی‌ها در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور باعث شد که برخی شرکت‌ها برای تشویق شهروندان به رای دادن، پیشنهادات تبلیغاتی یا تخفیفاتی ارائه دهند؛ از ارایه خدمات رایگانی همچون اسکوتر و دوچرخه‌ برقی و اشتراک روزنامه تا ارایه بلیت یک یورویی اسکی که به طور معمول به قیمت حدودی ۳۸ یورو فروخته می‌شد.

اما مجموع این سیاست‌ها تاثیر چندانی در بهبود شرایط انتخاباتی نداشت و افزایش چشمگیر آرای ممتنع، نمادی از بی‌اعتمادی شهروندان فرانسوی به سیاستمدارانشان پرده برداشت؛ موضوعی که روزنامه لو فیگارو پیش از آغاز رای‌گیری آن را به شبح آرای ممتنع تشبیه کرد.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

ناآرامی و خشونت در پس رای‌گیری

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مکرون با کسب ۲۷.۶ درصد آرا و مارین لو پن نامزد حزب استگرای "مجمع ملی" با ۲۳ درصد به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در پی اعلام نتیجه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شهرهای بزرگی چون رن، پاریس و لیون به صحنه اعتراض، ناآرامی و خشونت تبدیل شد.

این ناآرامی‌ها که هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شد در روزهای بعد به دانشگاه‌ها کشیده شد و دانشجویان دانشگاه سوربُن در اعتراض به نتایج انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه، با تجمع در داخل این دانشگاه و ایجاد تنش، شعار "نه مکرون، نه لو پن" سردادند.

پلیس مستقر در مقابل این دانشگاه هدف اشیاء پرتاب شده قرار گرفت و مجبور شد برای جلوگیری از ورود تظاهرکنندگان جدید به این دانشگاه، از گاز اشک‌آور استفاده کند.

دانشجویان در اعتراض به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، همچنین دانشکده ساینس‌پو پاریس (موسسه مطالعات سیاسی پاریس که به اختصار سیانس‌پو شناخته می‌شود) را تا حدی مسدود کردند.

در همین پیوند روزنامه لَ لیبر بلژیک نیز اعلام داشت که دانشگاه پانتئون سوربن پاریس توسط فعالان ضد فاشیست اشغال شده است.

بر اساس این گزارش، در پایتخت فرانسه و درست سه روز پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور، فعالان دانشگاه پاریس ۱ پانتئون سوربن را اشغال کردند.

لَ لیبر می‌افزاید: دانشجویان ناراضی به وضوح درب یک ساختمان را بازکردند تا در آن محل تجمع کنند و آمفی تئاتر این دانشگاه پر از معترضانی است که سرودهای ستیزه جویانه و ضد فاشیستی می‌خوانند.

از طرف دیگر صدها تن از فعالان محیط زیستی فرانسه در واکنش به آنچه اهمیت ندادن سیاستمداران کشورشان به این حوزه در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری عنوان کردند، در بلوار بُن نووِل واقع در قلب پاریس چادر زدند و دیگر نقاط این کشور نیز شاهد خشونت پلیس علیه منتقدان به نتیجه انتخابات بود.

در نهایت این اعتراض‌ها به دبیرستان‌های فرانسه نیز کشیده شد و ظهر سی‌ام فروردین چندین دبیرستان در پایتخت فرانسه صحنه اعتراض مخالفان نامزدهای پیروز دور نخست انتخابات شد.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

مکرون از نوع سلاح‌های ارسالی به کی‌یف پرده برداشت

رئیس جمهور فرانسه سکوت این کشور در زمینه نوع سلاح‌های تحویلی به اوکراین را در تاریخ دوم اردبهشت شکست و از تحویل موشک میان برد و قابل حمل ضد تانک «میلان» خبر داد. تحویل «هویتزر» خودکششی ۱۵۵ میلیمتری سزار نیز در فهرستی که رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد، به چشم می‌خورد.

فرانسه برخلاف دیگر متحدان غربی خود، تا آن تاریخ در مورد محتوای محموله‌های نظامی تحویلی خود به اوکراین سکوت کرده و وزارت نیروهای مسلح این کشور نیز در هفته‌های اخیر بارها در پاسخ به سوالات رسانه‌ها در این زمینه، مایل به توضیح نشده بود.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

رنسانس مکرون

یکشنبه چهارم اردیبهشت مکرون برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و برای یک دوره پنج ساله بار دیگر کرسی الیزه را از آن خود کرد.

وی شب با کسب ۵۸ درصد آرا در برابر ۴۲ درصد آرایی که مارین لو پِن رقیب وی از حزب راست افراطی "مجمع ملی" کسب کرد، پرچمدار دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه شد و پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۷ را تکرار کرد.

بر اساس نتایج منتشر شده، ۲۸.۸ درصد در دور دوم انتخابات امسال غایب بودند؛ موضوعی که در این انتخابات به یک چالش تبدیل شد.

ژان لوک ملانشون نامزد انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه که در جایگاه سوم دور نخست این انتخابات ایستاد، "امانوئل مکرون" را بدترین رئیس جمهور جمهوری پنجم این کشور خطاب کرد.

ملانشون نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به شدت مورد تمسخر قرار داد و اضافه کرد: لو پن شکست خورده است و فرانسه به وضوح از سپردن آینده خود به او امتناع کرده که این خبر بسیاری خوبی است. مکرون نیز بدترین رئیس جمهور جمهوری پنجم است که انتخاب شد. او در اقیانوسی از آرای ممتنع، سفید و باطل شناور است.

انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه در حالی یکشنبه شب با تکرار پیروزی مکرون خاتمه یافت که تحلیل‌ها در زمینه تاثیرگذاری دولتمردان و رسانه‌های غربی در این رقابت انتخاباتی کم نبود و برخی آن را اثرگذاری در تصمیم‌گیری نهایی رای‌دهندگان فرانسوی و به شکلی دخالت در انتخابات تعبیر کردند. رویکردی که نمونه بارز آن تاخیر در ارایه و اجرای طرح تحریم بخش انرژی روسیه به دلیل تاثیر این سیاست بر افزایش تورم و احتمال دلسردی رای دهندگان نسبت به عملکرد مکرون ارزیابی شد.

ورود فرانسه به تنگنای اقتصاد تورمی پایدار

در گرماگرم پیروزی مکرون و تشدید بحران انرژی در فرانسه، رئیس بزرگترین اتحادیه کارفرمایان این کشور (Medef) اعلام کرد که فرانسه وارد اقتصاد تورمی پایدار شده است؛ شرایطی که بسیاری از شخصیت‌های تجاری هرگز آن را نمی‌شناختند.

ژفرو رو دو بزیو در مصاحبه با رسانه فرانسوی ژورنال دو دیمانش، با ابراز نگرانی نسبت به این امر، درخواست خود را برای کاهش مالیات تولید تکرار کرد.

گزارش بانک مرکزی و چندین موسسه معتبر دیگر فرانسه در تاریخ ۲۱ اردیبهشت نیز حاکی از کاهش نرخ رشد اقتصادی، افزایش تورم و بروز مشکلات عدیده در زنجیره تامین بود؛ مولفه‌هایی که اقتصاد این کشور را دچار چالش‌های جدی کرد.

رئیس بانک مرکزی فرانسه (بانک دو فرانس La Banque de France) در گفت‌وگو با کانال رادیویی فرانس اَنتر (France Inter) تاکید کرد: نگرانی شماره یک کارآفرینان و دغدغه نخست فرانسوی‌ها تورم است.

در همین پیوند وزیر اقتصاد فرانسه شرایط حاکم را نخستین شوک نفتی در جهان مقایسه کرده و گفت که دولت مطبوعش برای گذر از بحران انرژی از خانوارها و مشعال حمایت‌های مالی می‌کند اما این حمایت محدودیت‌هایی خواهد داشت.

نتایج تحقیق موسسه CSA Research (شرکت مستقل در تحقیقات بازار) که برای موسسه Cofidis (متخصص در امر فروش اعتباری) صورت گرفته بود نیز نشان داد که فرانسویان ماهیانه ۴۹۰ یورو برای زندگی آبرمندانه کم دارند.

نتایج این گزارش حکایت از آن دارد که خانوارهای فرانسوی قصد دارند با صرف نظر از تفریح (۵۵ درصد)، خرید لباس (۴۵ درصد)، مسافرت (۴۱ درصد)، اوقات فراغت (۳۸ درصد) و محصولات فرهنگی (۳۶ درصد) خود را از برخی لذت‌ها محروم کنند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

بحران آب و پیش‌بینی کاهش ۴۰ درصد محصولات کشاورزی

در بحبوحه انتخابات پارلمانی فرانسه، فدراسیون ملی اتحادیه‌های کشاورزان این کشور (FNSEA) اعلام کرد: بیش از هر زمان دیگری نیاز به ذخیره آب داریم چراکه کمبود آن رشد غلات را تهدید می‌کند.

این فدراسیون اواخر اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد: آب‌های زیرزمینی به اندازه کافی ذخیره نشده‌اند و گرمای تابستان و کمبود باران در سراسر فرانسه رشد غلات و به ویژه گندم را تهدید می‌کند.

مِتِئو فرانس (Météo-France مؤسسه دولتی، خدمات رسمی هواشناسی و اقلیم‌شناسی در فرانسه) نیز از آغاز یک دوره گرما در این کشور خبر داد و با اشاره به اهمیت هفته‌های پیش رو در رشد غلات و ابراز نگرانی از شرایط کم آبی حاکم بر فرانسه، هشدار داد که با ادامه این روند برای چند هفته، کاهش عملکرد تولید تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

احضار وزیر امور خارجه فرانسه به دادگاهی در مالی

ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه پیشین فرانسه به عنوان بخشی از تحقیقات درباره "آسیب به اموال عمومی و سایر جرایم" که به سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد، توسط دادگاهی در کشور مالی احضار شد.

یک منبع قضایی مالی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که این تحقیقات به دنبال شکایتی از سوی چندین انجمن جامعه مدنی این کشور صورت می‌گیرد و به نحوی به قراردادهای اعطا شده به یک شرکت فرانسوی که پسر لو دریان نیز با آن مرتبط است، پیوند دارد.

بر اساس یک سند رسمی که توسط خبرگزاری فرانسه مورد بررسی قرار گرفته است، این پرونده به سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود؛ زمانی که ابراهیم ابوبکر کیتا رئیس جمهور مالی بود و در آن زمان، یک شرکت فرانسوی (Oberthur Technologies) قرارداد تولید گذرنامه‌های بیومتریک مالی را به مدت ۱۰ سال به دست آورد.

یکی دیگر از منابع قضایی مالی به خبرگزاری فرانسه گفت: لو دریان در آن زمان وزیر دفاع فرانسه بود. آیا او از این موقعیت برای دفاع از یک شرکت فرانسوی یا منافع آن حمایت کرد؟ این چیزی است که دستگاه قضایی مالی در تلاش برای درک آن است.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

بازداشت ۲ فرانسوی سازمان‌دهنده آشوب در ایران

اواخر اردیبهشت و درست یک روز بعد از آنکه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای، از بازداشت دو فرد اروپایی سازمان دهنده آشوب و بی‌نظمی در کشورمان خبر داد، پاریس اعلام کرد که این دو نفر تبعه فرانسه هستند و در این ارتباط کاردار ایران را احضار کرده است.

صادرات گاز روسیه به فرانسه قطع شد

مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه (GRTgaz) اواخر خرداد اعلام کرد که از ۱۵ ژوئن با قطع جریان فیزیکی گاز بین فرانسه و آلمان، گاز روسیه را با خط لوله دریافت نکرده و این جریان به طول کامل قطع شده است.

به نقل از هفته نامه سیاسی لوپوئن (Le Point)، فرانسه برای حدود ۱۷ درصد گاز خود به روسیه متکی است که می‌تواند این میزان را از طریق خط لوله گاز یا به شکل مایع توسط حامل‌های ال‌ان‌جی (LNG) دریافت کند.

طبق گزارش شبکه انتقال گاز فرانسه، از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ درصد واردات گاز فرانسه از روسیه کاهش یافته بود و این نقطه وارداتی از ابتدای سال ۲۰۲۲ فقط با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کرد.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

تورم فرانسه رکورد ۳۷ ساله را شکست

موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه اواخر بهار نخستین برآورد خود از نرخ تورم ۵.۲ درصدی در ماه می امسال را تایید کرد؛ رقمی که حکایت از شکسته شدن نرخ تورم این کشور در ۳۷ سال گذشته دارد.

این موسسه ملی ضمن تایید تحلیل دو هفته پیش خود، اعلام کرد: در ماه می قیمت مصرف کننده در فرانسه ۵.۲ درصد طی یک سال افزایش یافت. بر اساس این گزارش، طی یک سال، قیمت‌های مصرف‌کننده پس از افزایش ۴.۸ درصدی در ماه آوریل، به ۵.۲ درصد در فرانسه رسیده است.

لو فیگارو با میان تیتر "افزایش روز افزون تورم از ابتدای سال"، می‌افزاید: اگر جزئیات مورد بررسی قرار گیرد، در بسیاری از بخش‌ها شاهد افزایش قیمت هستیم. این امر به ویژه در مورد انرژی که توسط بنزین و گازوئیل مدیریت می‌شود به رکورد رسیدند و در بخش گاز نیز قیمت‌ها در حال شتاب هستند.

بر اساس این گزارش، قیمت مسکن، پذیرایی، بیمه، خدمات حمایت اجتماعی، اجاره، آب، جمع‌آوری زباله‌های خانگی و یا حتی قیمت‌های نگهداری و تعمیر خودروهای شخصی و محصولات تولیدی همگی در حال افزایش هستند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

انتخابات پارلمان فرانسه؛ بازنده جمهوری پنجم

آمارهای دور نخست انتخابات پارلمان ملی فرانسه حکایت از تلاش ناموفق سیاستمداران و احزاب برای جلب نظر مردم و مشارکت پایین شهروندان در رای‌گیری داشت؛ شرایطی که در دور دوم نیز تکرار شد و تحلیل‌گران آن را یک شکست دست جمعی در جمهوری پنجم فرانسه ارزیابی کردند.

با وجود تلاش احزاب و ائتلاف‌های مختلف فرانسه برای جلب نظر رای‌دهندگان، ۷۵ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله حاضر نشدند نخستین رای خود را به صندوق‌ها بیندازند؛ یک شکست بزرگ در سپهر سیاسی فرانسه که نگرانی تحلیل‌گران و سیاستمداران این کشور را به دنبال داشت.

لازم به یادآوری است که بر اساس آمارهای منتشر شده وزارت کشور فرانسه، در دور نخست این انتخابات ۵۲.۳ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکردند تا پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات پارلمان ملی جمهوری پنجم فرانسه به ثبت برسد.

تحلیل‌گران این شرایط را رکورد تاریخی و یک مولفه واقعی در عرصه دموکراتیک ارزیابی می‌کنند؛ چراکه این وضعیت تعیین‌ کننده وزن نیروهای سیاسی در پارلمان ملی فرانسه برای پنج سال آتی خواهد بود.

لو فیگارو می‌نویسد: این آمار برای افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله ۷۵ درصد رای ممتنع و برای افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله به مرز ۶۵ درصد ممتنع رسید و این سوال مدام در نظرسنجی‌ها بین این قشر مطرح می‌شود که "رای دادن چه فایده‌ای دارد؟"

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

رئیس جمهور بدون اکثریت مطلق پارلمان

در نهایت اواخر خرداد انتخابات ۲۰۲۲ پارلمان ملی فرانسه با شکست تاریخی مکرون در کسب اکثریت قاطع کرسی‌های این مجلس خاتمه یافت تا چشم‌انداز مبهمی برای قدرت سیاسی وی و راهی بن‌بست برای آینده دموکراتیک فرانسه تعریف شود.

طی چهار دوره‌ای که انتخابات مجلس قانونگذاری بعد از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شده است، این نخستین بار بود که رئیس جمهور قادر به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس نشد. به عبارت دیگر در گذشته انتخابات پارلمان ملی فرانسه نه تنها پیروزی چهره‌ای که وارد الیزه شده بود را تایید بلکه تقویت هم می‌کرد؛ شرایطی که سال گذشته محقق نشد.

نتایج این انتخابات بدان معنی بود که مکرون برای پیشبرد اهداف خود، ناگزیر باید با دیگر احزاب ائتلاف کند و این موضوع قدرت سیاسی و چانه‌زنی دولت را به شدت کاهش داد.

خیز هفتم کرونا در فرانسه؛ ثبت روزانه ۵۵ هزار مورد

در نخستین روزهای تیرماه موج هفتم کرونا از زیر سویه‌های اُمیکرون در تمامی کلانشهرها و همه گروه‌های سنی در فرانسه آغاز شد و روزانه ۵۵ هزار مورد ثبت شد.

ژیل پیالو (Gilles Pialoux) رئیس بخش بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان تنون (Tenon) پاریس، در این زمینه تاکید کرد: ما با یک موج هفتم مواجه هستیم که قابلیت انتقالی حتی بیش از نخستین اُمیکرون دارد.

شبکه بهداشت عمومی فرانسه نیز در گزارش هفتگی خود تاکید کرده است که گردش ویروس SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کرونا) در سراسر کلان شهرهای فرانسه، با افزایش تعداد بستری‌های جدید همراه است.

این شرایط در حالی رخ داد که سیستم بهداشت و درمان فرانسه در ماه‌های منتهی به تیر به شدت با چالش‌های مختلف و نارضایتی کارکنان و پرستاران مواجه بود و این موضوع به فشار مضاعفی بر دولت مکرون تبدیل شد.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

مکرون خواستار نفت ایران

اوایل تیرماه وزیر خارجه فرانسه بر لزوم بازگشت هرچه سریعتر به برجام تاکید کرد و گفت: در این حوزه آغاز گفت و گوی منطقه‌ای درباره مسائل امنیتی و ثبات حائز اهمیت است.

در همین پیوند رئیس جمهور فرانسه نیز با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای برجام، بازگشت نفت ایران را به بازارهای جهانی خواستار شد و خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر، از تمایل پاریس برای بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی خبر داد.

دفتر مکرون در این زمینه اعلام کرد: فرانسه از تولیدکنندگان نفت می‌خواهد که تولید خود را با حجم "استثنایی" افزایش دهند.

لو فیگارو نیز در این باره با اشاره به اظهارات رئیس جمهور فرانسه، به نقل از مکرون نوشت: "اکنون مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران در زمینه مسائل هسته‌ای کامل شده اما در رابطه با موضوع تحریم‌های آمریکا مرتبط با تروریسم تکمیل نشده است".

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: "پس گره‌ای وجود دارد که در صورت لزوم باید باز شود تا نفت ایران دوباره به بازارها بازگردانده شود". همچنین نفت ونزوئلا نیز باید به بازارها بازگردد.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

انتقال ریاست اتحادیه اروپا از فرانسه به چک

رئیس جمهور فرانسه ریاست دوره‌ای شش ماهه شورای اتحادیه اروپا را دهم تیرماه به شکل نمادین به پیتر فیالا نخست وزیر چک سپرد.

مکرون در حاشیه نشست ناتو در مادرید، آخرین تلاش فرانسه در این سمت را دستیابی به توافق نهایی بین بلغارستان و مقدونیه شمالی برای مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا اعلام کرد.

فرانسه پس از ۱۴ سال از اول ژانویه ۲۰۲۲ تا شب گذشته ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ به مدت ۶ ماه، ریاست چرخشی شورای اتحادیه اروپا را بر عهده داشت.

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که افزون بر نیمی از فرانسوی‌ها عملکرد رئیس‌جمهور فرانسه را بر ریاست دوره‌ای شورای اروپا مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

هشدار بنگاه‌های اقتصادی فرانسه به افزایش قیمت انرژی

رهبران ۸۴ بنگاه اقتصادی فرانسه اواسط تیرماه ضمن اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت انرژی و تبعات آن در جامعه جهانی، خواستار تعادل و هوشیاری در مصرف انرژی با تبدیل این رویکرد به یک انتخاب جمعی شدند.

به گفته هفته نامه فرانسوی لو ژورنال دو دیمناش (Le Journal du dimanche)، این بیانیه به امضای روسای نهادهایی بزرگی همچون شرکت برق چند ملیتی فرانسه (EDF)، شرکت چندملیتی فرانسوی آنژی Engie (فعال در حوزه انتقال انرژی، تولید و توزیع برق، گاز طبیعی، هسته‌ای و انرژهای تجدیدپذیر و نفت) و همچنین شرکت چندملیتی توتال انرژی (غول فعال در حوزه انرژی و نفت و یکی از هفت شرکت بزرگ این حوزه) نیز رسیده بود.

امضاءکنندگان این بیانیه خواستار هوشیاری در مصرف انرژی برای مقابله با تنش‌های عرضه و افزایش قیمت‌ها شدند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

مکرون در میانه رسوایی اوبر

بررسی ۱۲۴ هزار سند داخلی فاش شده از ابر استارت‌آپ آمریکایی اوبر حاکی از ابعاد گسترده تخلفات این شرکت برای تسخیر بازار جهانی با استراتژی آشوب اجتماعی و لابی گسترده با اقتصاددانان، روزنامه‌نگاران و سیاستمدارانی همچون مکرون بود.

رسوایی اوبر با انتشار اسناد ارسال شده از یک منبع ناشناس به روزنامه بریتانیایی گاردین درز پیدا کرد و کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (Consortium international des journalistes d’investigation) شامل ۴۲ رسانه از جمله لوموند به بررسی ابعاد آنها پرداخت؛ اسنادی که از عملکرد مافیایی این شرکت واقع شده در سان‌فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا، پرده برداشت.

تحقیقاتی که استوار بر ۱۲۴ هزار سند از جمله ۸۳ هزار ایمیل مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ اوبر است و اسرار استارت‌آپی را فاش می‌کند که در آن دوره به دنبال تثبیت خود در شهرهای سراسر جهان با هر قیمت و هر شکلی بود؛ اسنادی که به تفصیل توضیح می‌دهند که چگونه اوبر، در فرانسه و مناطق دیگر جهان از تمام ترفندهای لابی‌گری برای تغییر قانون به نفع خود استفاده کرده است.

این تحقیقات که با نام "پرونده‌های اوبر" (Uber Files) در قالب دست‌کم هشت گزارش تحقیقی در لوموند و ده‌ها گزارش و نظرسنجی به رسانه‌های پرشمارگان فرانسه بازتاب داشت، نشان می‌دهد که چگونه این استارت‌آپ آمریکایی مصمم است که خود را در قالب یک رخداد انجام شده و در صورت لزوم با فعالیت‌های غیرقانونی به کشورها و دولت‌ها تحمیل و به صورت عمد با محدودیت‌های قانونی و قضایی بازی کند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

افزایش ۳۰ درصدی شکایت از خشونت جنسی در پاریس

دادستان عمومی پاریس اواخر شهریور اعلام کرد که تعداد شکایت‌های مبتنی بر خشونت جنسی در سال جاری نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد در پایتخت فرانسه افزایش یافته است.

لور بکو (Laure Beccuau) در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فرانس‌انفو (Franceinfo) با تاکید بر اینکه باید شفاف عمل کنیم، گفت: با نگاهی به آخرین اطلاعاتی که توسط پلیس قضایی ارسال شده است، درمی‌یابیم که تعداد شکایات در زمینه خشونت جنسی در حال افزایش است.

روزنامه لو پاریزین نیز چندی پیش از این مصاحبه، گزارش داده بود که از ابتدای سال جاری میلادی هر روز حدود چهار تجاوز جنسی در پاریس ثبت شده است.

محکومیت سه افسر پلیس فرانسه و تکرار خشونت ژاندارم‌ها

سه افسر پلیس فرانسه که در سال ۲۰۱۵ در دستگیری منجر به کشته شدن یک سیاه پوست مشارکت داشتند، در دادگاه پاریس محکوم شدند. هفته نامه لوپوئن اعلام کرد که دادگاه کیفری پاریس این سه افسر پلیس را به دلیل قتل عمد امادو کومه (Amadou Koumé) به ۱۵ ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

این سه افسر متهم بودند که این شهروند سیاه پوست را در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۵ در حین بازداشت در یک کافه واقع در پایتخت فرانسه به قتل رساندند.

بر اساس این گزارش، مقتول که یک پدر ۳۳ ساله بود، عصر روز مورد اشاره به دلیل خفگی و در حالی که ۶ دقیقه روی زمین با دستان بسته در پشت سرش قرار داشت، جان باخت.

اما برگزاری این دادگاه و دادگاه‌های مشابهی که در طی سال‌ها و دهه‌ها در فرانسه برگزار شده است، تاثیری بر عملکرد پلیس این کشور که در جهان به پلیس خشن شهرت دارد، نداشت و در تاریخ ۲۰ مهر فرانسه بار دیگر صحنه خشونت پلیس شد و این بار دانش‌آموزان قربانی آن بودند.

در این پیوند اعتراض مسالمت‌آمیز دانش‌آموزان دبیرستان ژولیوت کوری (Joliot-Curie) شهر نانتر (Nanterre) فرانسه با خشونت گسترده پلیس و شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی (LBD) پاسخ داده و در جریان آن ۱۴ نوجوان دستگیر شد.

روزنامه لوپاریزین اعلام داشت که دانش‌آموزان این دبیرستان نسبت به تعلیق و سپس انتقال کای ترادا (Kai Terada) معلم ریاضی این دبیرستان معترض بودند و این امر با اعتصاب معلمان و تجمع چند روزه دانش‌آموزان تجلی یافت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ۱۰ تن از دستگیرشدگان این تجمع، دانش‌آموزان دبیرستانی هستند که بیشترشان بین ۱۵ تا ۱۷ سال سن دارند و چهار نفر نیز دانش‌آموزان این موسسه نیستند.

۲.۵ میلیون بیمار خانه‌نشین فرانسه قربانی تورم

اتحادیه ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خانگی فرانسه (FEDEPSAD) که به افزون بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار خدمات ارائه می‌کند اواخر مهرماه به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها نسبت به ورشگستگی گسترده فعالان این حوزه هشدار داد.

این اتحادیه که از اعضای فعال جنبش شرکت‌های فرانسوی (MEDEF) شناخته می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خانگی با خطر جدی ورشکستگی در اوایل سال ۲۰۲۳ روبرو هستند.

این اتحادیه همچنین هشدار داد که فعالان این اتحادیه که با بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار کار می‌کنند، بین افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش هزینه‌ها به دام افتادند و در اوایل سال آتی میلادی با خطر عظیم ورشکستگی‌ روبرو هستند.

بر اساس این گزارش بیمارانی همچون مبتلایان به آپنه خواب، دیابت، ناتوانی و اعتیاد، از جمله اقشاری هستند که در صورت ورشکستگی این اتحادیه، دچار چالش خواهند شد.

اتحادیه ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خانگی فرانسه یادآوری کرد که روند حاکم منجر به از دست دادن درآمدهای این بخش و ۳۲ هزار کارمند آن شده است.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

تنش آبی در فرانسه؛ سیاست دولت، سرکوب معترضان

گسترش خشکسالی که زنگ خطر آن پیش از تابستان در فرانسه به صدا درآمده بود، خسارت‌های هنگفتی به کشاورزان این کشور زد و حتی اعتراض فعالان محیط زیستی را به سیاست‌های دولت معطوف کرد؛ اعتراضاتی که با سرکوب نیروهای پلیس خشن فرانسه پاسخ داده می‌شود.

بخشی از بهای خشگسالی در فرانسه به قیمت پرداخت افزون بر ۷۶ میلیون دلار خسارت به کشاورزان آسیب دیده از تنش‌های آبی در تابستان امسال رقم خورد.

اما نحوه مدیریت دولت فرانسه در این بخش، مخالفان بسیاری داشت و اوایل آبان چندین هزار نفر در مخالفت با احداث حوضه‌های آبی جدید در منطقه دو-سِور (Deux-Sèvres) تجمع کردند تا مخالفت خود را با سیاست مکرون مبنی بر احداث حوضه‌های آبی جدید که برای آبیاری کشاورزان در نظر گرفته شده است، اعلام دارند.

اما درحالی که فرانسه همواره خود را مهد دموکراسی و آزادی بیان معرفی می‌کند، برگزاری این تجمع توسط دولت ممنوع اعلام شده بود و این ممنوعیت برای روزهای بعد نیز تمدید شد و در نهایت اعتراض‌ها به درگیری پلیس با معترضان انجامید.

زخمی شدن حدود ۳۰ نفر از تظاهرکنندگان تنها بخشی از استقبال نه چندان گرم یکهزار و ۵۰۰ پلیسی بود که تجمع‌کنندگان را با خشونت سرکوب کردند و این اقدام با چاشنی شلیک گاز اشک‌آور همراه بود.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

گرسنگی در فرانسه بیداد می‌کند

موسسه ملی آمار فرانسه (اَنسی: INSSE) اوایل آذرماه اعلام کرد: میلیون‌ها فرانسوی غذای کافی ندارند و مجبورند وعده‌های غذایی خود را حذف کنند یا کمتر بخورند تا به فرزندانشان غذا بدهند.

تارنمای هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن با اشاره به این بیانیه اعلام کرد: نتایج نظرسنجی موسسه اَنسی که از چهار هزار و ۵۰۰ مخاطب جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که از هر پنج نفری که مورد بررسی قرار گرفتند، چهار نفر از کمبود غذا رنج می‌برند.

بر اساس نتایج این تحقیقات، افزون‌بر نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از تمام شدن غذا می‌ترسند و ۴۹ درصد اعلام داشته اند که مقدار غذای خود را کاهش می‌دهند یا وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند.

موسسه ملی آمار فرانسه اضافه می‌کند که یک سوم مخاطبان این تحقیقات، شب ها گرسنه به رختخواب می‌روند و به همین میزان سهم بزرگسالان برای تغذیه بهتر کودکان، کاهش می‌یابد.

اَنسی برآورد کرده است که تا انتهای سال گذشته میلادی بین ۳.۲ تا ۳.۵ میلیون نفر به کمک‌های غذایی متوسل شدند.

بر اساس نتایج این تحقیقات، ۸۶ درصد مخاطبان این نظرسنجی مسکن دارند یا نزد اقوام خود اقامت می‌کنند و فقط چهار درصد بی‌خانمان هستند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

اعتصاب‌ها در فرانسه به حوزه پزشکان رسید

تمام اتحادیه‌های پزشکان مستقل فرانسه که در حال مذاکره با بیمه سلامت بودند، خواستار تعطیلی مطب‌های خود در اواسط آذرماه شدند.

تارنمای روزنامه لوموند اعلام کرد که این اعتصاب توسط آزمایشگاه‌ها حمایت می‌شود و برای دومین بار در طول یک ماه رخ می‌دهد.

لوموند اضافه می‌کند که از سال ۲۰۱۵ و حتی از سال ۲۰۰۲ شاهد چنین ناامیدی در میان جامعه پزشکی فرانسه نبوده‌ایم.

تجدید نظر در ارزیابی هزینه مشاوره پزشکی پایه از ۲۵ یورو کنونی به ۵۰ یورو از خواسته‌های فعالان این حوزه بیان شد؛ هزینه‌ای که در اروپا حدود ۴۶ یورو اعلام می‌شود.

درهم تنیدگی بحران‌های اقتصادی در فرانسه و گسترش دامنه آن به بخش سلامت و بهداشت، آتش خشم کارکنان بیمارستان‌ها، پرستاران، پزشکان عمومی و فعالان آزمایشگاهی را شعله‌ور کرده و اعتصاب‌ها و تظاهرات این قشر، نظام سلامت فرانسه را در آستانه فروپاشی قرار داد.

سال ۲۰۲۲ میلادی در حالی در فرانسه پایان یافت که این کشور اروپایی از یک طرف درگیر اپیدمی سه گانه آنفلوآنزا، کووید-۱۹ و برونشیولیت (التهاب نایژک‌ها که کوچک‌ترین معابر تنفسی در ریه‌ها هستند) و از طرف دیگر بخش بهداشت و درمان آن ماه‌ها درگیر اعتصاب‌ها و اعتراض‌های فعالان این بخش بود؛ روندی که دامنه آن همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش این روزنامه فرانسوی، درست در نخستین پنجشنبه سال جدیدی میلادی، چهار هزار پزشک در پاریس راهپیمایی کردند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

هجوم فرانسویان برای خرید ژنراتور و فانوس

درحالی که مکرون اواسط آذر و در پایان سفر خود به آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی TF۱ ضمن اطمینان بخشیدن به فرانسویان مبنی بر شرایط پایدار برق در این کشور، خواستار مسئولیت‌پذیری مردم کشورش در مصرف انرژی شد، فیلم‌ها و گزارش‌های بسیاری مبنی بر هجوم شهروندان فرانسوی برای خرید ژنراتور برق، چراغ‌قوه، فانوس، باتری‌های قابل حمل و پنل‌های خورشیدی منتشر شد که از بی‌اعتمادی مردم این کشور به رهبرانشان حکایت داشت.

روزنامه پرشمارگان لو فیگارو با انتشار گزارشی با تیتر "ژنراتور، چراغ قوه ... فرانسویان در انتظار قطع برق خود را مجهز می‌کنند"، نوشت: سخنان لائوتسه فیلسوف مشهور چینی که گفته بود "بهتر است یک شمع روشن کنیم تا اینکه به تاریکی نفرین کنیم"، امروز به خوبی مورد استقبال فرانسوی‌ها قرار گرفته است؛ چراکه بسیاری برای پشت سر گذاشتن زمستان و بحران انرژی، آستین‌ها را بالا زده اند.

فیلیپو ستیمی (Filippo Settimi) مدیرعامل شرکت AgriEuro و مدیر فروش برخط (آنلاین) بخش ماشین‌آلات کشاورزی و باغبانی در اروپا، اعلام کرد که در فرانسه، سفارش برای مجموعه ژنراتورها نسبت به سال گذشته ۱۲۲ درصد افزایش یافته است.

لو فیگارو با بیان اینکه مدیرعامل AgriEuro تنها کسی نیست که متوجه این افزایش سفارش ها برای ژنراتورهای برق شده است، می‌نویسد: کَستورَما (Castorama) یک گروه بزرگ توزیع اقلام نیز توضیح می‌دهد که فروش این مجموعه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ برابر شده است.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

بازگشت جلیقه زردها به خیابان

افزایش بی‌سابقه تورم، آغاز دوران تاریک رکود، مخالفت با اصلاحات بازنشستگی و در یک کلام مخالفت با سیاست‌های رئیس جمهور فرانسه باعث شد که اواسط دیماه بار دیگر آتش اعتراض شهروندان فرانسوی شعله‌ور شود جلیقه زردها به خیابان‌های فرانسه بازگردند.

نخستین زمزمه‌ها از تولد موج جدید تظاهرات جلیقه زردها پیش از آغاز سال نو میلادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فرانسوی زبان مشاهده شد و در نخستین هفته سال ۲۰۲۳ میلادی نمود عینی یافت.

تارنمای روزنامه پاریسی لو پاریزین که پیشتر در گزارشی فراخوان تظاهرات در هفتم ژانویه را پوشش خبری داده و با طرح این سوال که "آیا این فراخوان نشانه بازگشت اعتراض‌هاست؟" از افزایش درخواست‌ها برای احیای مجدد جنبش جلیقه زردها در هفتم ژانویه خبر داده بود.درخواست‌هایی که در نهایت با حضور هزاران جلیقه زرد در خیابان‌های فرانسه تجلی یافت.

اصلاحات بازنشستگی؛ فرانسه درگیر انفجار نارضایتی‌ها شد

دولت مکرون بعد از ظهر بیستم دیماه لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی را ارایه کرد؛ طرحی که پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر اینکه فیوز اعتراض‌ها را در این کشور اروپایی روشن می‌کند، تجلی بخشید و موجب انفجار نارضایتی‌ها شد.

طرحی که روزنامه پرشمارگان لو فیگارو از آن به عنوان عامل بی‌نظمی جنبش‌های اجتماعی و اعتصاب‌ها یاد کرده بود و در نهایت نیز همان شد.

جنجال اصلاحات بازنشستگی در گام نخست با مخالفت گسترده شهروندان و طیف گسترده‌ای از سیاستمداران این کشور همراه شد و به دعوت رهبران سیاسی فرانسه برای برگزاری تظاهرات میلیونی در تاریخ ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) انجامید.

این تظاهرات با استقبال چشمگیر و میلیونی فرانسویان همراه و در هفته‌های بعد نیز بارها و بارها تکرار شد اما در نهایت نتوانست دولت فرانسه را مجبور به عقب نشینی کند و این لایحه تصویب شد.

برگزاری چندین تظاهرات میلیونی و حتی شبانه، موج مستمر و گسترده اعتصاب‌ها در مشاغلی همچون شبکه حمل و نقل ریلی و هوایی، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت، بنادر و باراندازها، فرودگاه‌ها و مشارکت کارگران مشاغل خرد و کلان از جمله عواقب این طرح مکرون بود که همچنان نیز ادامه دارد.

برای نمونه سومین دور اعتصاب‌ها و تجمع‌های گسترده علیه طرح اصلاح قانون بازنشستگی دولت مکرون به مسدود شدن فرایند ورود و خروج کالا به بندر «لو آور» (Le Havre) دومین بندر بزرگ این کشور و سرکوب اعتراض دانش‌آموزان با گاز اشک‌آور منجر شد و از آن تاریخ گزارش‌های بسیاری از خشونت و سرکوب پلیس در تظاهرات‌های مشابه منتشر شده است.

البته طرح دولت مخالفان بسیاری نیز در بین نیروهای پلیس دارد و رسانه‌های فرانسوی در گزارش‌های خود بارها به حضور اعضای اتحادیه‌های پلیس این کشور در اعتراض به اصلاحات قانون بازنشستگی خبر دادند.

نتایج نظرسنجی موسسه Odoxa-Backbone که اواسط بهمن انجام شد نیز نشان می‌دهد که ۷۱ درصد فرانسوی‌ها تظاهرات علیه اصلاحات قانون بازنشستگی دولت مکرون را تایید و حمایت می‌کنند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

بازگشت فرانسه به مدار جنگ‌افروزی

همزمان با نزدیک شدن به یک سالگی جنگ در اوکراین، مکرون از طرح خود برای افزایش چشمگیر بودجه نظامی و اطلاعاتی فرانسه خبر داد؛ موضوعی که تحلیلگران آن را در راستای تقویت جبهه نظامی این کشور در شرق اروپا و با هدف جنگ‌افروزی در اوکراین تعبیر می‌کنند.

در همین ارتباط رئیس جمهور فرانسه مدعی شده است که نیروهای فرانسوی نیاز به اصلاح و تغییر دارند و بر این اساس بودجه دفاعی این کشور برای دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ معادل ۴۱۳ میلیارد یورو پیش‌بینی شده است؛ رقمی که رشد ۴۰ درصدی را نسبت به بودجه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ با رقم ۲۹۵ میلیارد یورویی ثبت می‌کند.

البته مکرون برای اعلام ارقام جدید بودجه نظامی فرانسه، از یک ماه قبل مقدمه‌چینی کرده بود و در حالی که قصد داشت در جشن کریسمس سربازان شرکت کند، روی عرشه ناو هماپیمابر شارل دو گُل با اشاره به ادامه جنگ در اوکراین اعلام کرده بود که بازگشت جنگ به اروپا، کشورمان را مجبور کرد تا راهبرد نظامی خود را تقویت کنیم.

سخنانی که از آن به عنوان نخستین جرقه‌ها برای رونمایی از راهبرد جدید فرانسه در جهت تقویت بازوی نظامی این کشور به ویژه طولانی‌کردن جنگ در اوکراین تعبیر می‌شود.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

پاریس زیر چرخ تراکتورها

هزاران کشاورز فرانسوی اواسط بهمن ماه با صدها دستگاه تراکتور در اعتراض به طرح دولت فرانسه مبنی بر ممنوعیت استفاده از برخی حشره‌کش‌ها در پرورش چغندر، خیابان‌های پاریس را به تصرف درآوردند.

فدراسیون ملی اتحادیه‌های کشاورزان فرانسه و ستاد پلیس پاریس در بیانیه‌ای اعلام کردند که دست کم ۵۰۰ تراکتور و حدود ۲ هزار کشاورز در اعتراض به ممنوعیت نئونیکوتینوئیدها در پایتخت این کشور تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از اتحادیه‌ها و انجمن‌های کشاورزان همچون اتحادیه ملی تولیدکنندگان سیب زمینی، انجمن عمومی تولیدکنندگان گندم و سایر غلات و همچنین انجمن تولیدکنندگان ذرت برای تجمع امروز فراخوان داده بودند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

آمار تکان‌دهنده ورشکستگی در فرانسه

بانک مرکزی فرانسه (بانک دو فرانس) که پیشتر نیز آمار سنگینی از ورشکستگی مشاغل این کشور منتشر کرده بود، اواخر بهمن ماه اعلام کرد که تعداد شکست‌های تجاری کسب‌وکارها در این کشور همچنان در حال افزایش است و در ماه ژانویه این رقم در مشاغل خُرد و همچنین کسب‌وکارهای متوسط و کوچک حدود ۲ برابر افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۲، ورشگستگی‌های تجاری ۵۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۱۲ ماه گذشته به رقم ۴۲ هزارو ۶۴۰ مورد رسید.

این گزارش می‌افزاید: ماه گذشته میلادی ورشکستگی‌ها تجاری در طول یک سال برای مشاغل خُرد (بسیار کوچک) با کمتر از ۱۰ کارمند افزایش ۹۴.۸ درصدی را شاهد بود.

برای مشاغل کوچک با نیروی کار بین ۱۰ تا ۴۹ نفر نیز شاهد افزایش ۹۷.۲ درصدی ورشکستگی‌های تجاری هستیم.

بر اساس آمار بانک مرکزی فرانسه، این آمار برای شرکت‌های متوسط با ۵۰ تا ۲۴۹ کارمند، به ۸۲.۲ درصد افزایش یافته است و برای شرکت‌های خُرد خودکارآفرینان، این افزایش ۴۹.۱ درصد بود.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

افزایش قیمت مواد غذایی؛ خرید شهروندان محدود شد

نتایج بررسی موسسه تحقیقات صنعتی IRI نشان می‌دهد که روند تورم مواد غذایی در فرانسه همچنان در حال افزایش است و در ماه فوریه به ۱۴.۵ درصد افزایش یافت.

تارنمای روزنامه لو فیگارو اوایل اسفند با انتشار نتایج این بررسی، اعلام کرد: این ماه نیز قیمت‌ مواد غذایی در قفسه‌ها به افزایش خود ادامه و مصرف‌کنندگان با محدود کردن خرید خود پاسخ دادند.

بر اساس این گزارش، قبض خرید همچنان در سوپرمارکت‌ها افزایش می‌یابد و برخی متخصصان به تعبیری یک ماه مارس سرخ را پیش‌بینی می‌کنند.

لو فیگارو یادآوری می‌کند که این تورم سرسام‌آور به شکل مستقیم بر کیف پول فرانسویان تاثیر می‌گذارد چراکه مجبورند برای مدیریت بودجه، خریدهای خود را محدود کنند.

فرانسه بازیچه ادعای نشریه آمریکایی علیه برنامه هسته‌ای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اواسط اسفند با استناد به ادعای یک نشریه آمریکایی و در راستای افزایش تنش‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که برنامه هسته‌ای تهران بسیار نگران کننده است.

آن-کلر لژاندر (Anne-Claire Legendre) در حالی که بسیاری از کارشناسان از مخدوش و هدف‌دار بودن گزارش نشریه بلومبرگ خبر می‌دادند، با استناد به همین گزارش مسیر برنامه هسته‌ای تهران را محکوم و بسیار نگران‌کننده دانست.

گزارش روزنامه لو فیگارو مدعی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیومی با غنای ۸۳.۷ درصد در ایران شناسایی کرده که درست کمی کمتر از ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید بمب اتمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه این موضوع را «یک تحول بی‌سابقه و بسیار جدی» دانست و گفت: این گزارش مسیر بسیار نگران‌کننده‌ای از ایران را نشان می‌دهد که هیچ توجیهی ندارد.

ادعای افزایش سطح غنی‌سازی در ایران در حالی مطرح می‌شود که یک هفته قبل از آن، نشریه آمریکایی بلومبرگ با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.»

وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

بازرسان آژانس طبق اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان سه‌شنبه هفته پیش تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند و محمد اسلامی در همین رابطه به خبرنگاران گفت: روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان برقرار است و مواردی را که بازرس آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس که در تهران هستند، بررسی کردند.

وی تصریح کرد: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، رفع و رجوع شده است.

همچنین میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز دیروز در توئیتی عنوان کرد که موضوع غنی‌سازی ۸۴ درصدی با موفقیت حل‌وفصل شده و «دیگر چیزی برای حدس و گمان وجود ندارد.»

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

انتقاد شدید فرانسه به رژیم اسرائیل

وزارت امور خارجه فرانسه اواسط اسفند اظهارات وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی درباره محو شهرک فلسطینی «حواره» در نابلس را غیر قابل قبول و غیرمسئولانه اعلام کرد.

تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در بیانیه‌ای که در قالب پرسش و پاسخ روی خروجی خود منتشر کرد، اعلام داشت: ما از اظهارات بزالل اسموتریچ در مورد محو روستای فلسطینی حواره وحشت زده شده‌ایم.

وزارت امور خارجه فرانسه تاکید کرد: "این اظهارات غیرقابل قبول، غیرمسئولانه و ناسزاوار، از یکی از اعضای دولت اسرائیل است که مسئول اداره مدنی سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. "

پاریس در پاسخ خود تصریح کرده است که "این نظرات تنها به نفرت پراکنی و مارپیچ خشونت فعلی دامن می‌زند. "

این بیانیه تاکید دارد: "فرانسه بار دیگر از دولت اسرائیل می‌خواهد که تحت تعهدات بین‌المللی خود به عنوان قدرت اشغالگر، از غیرنظامیان فلسطینی محافظت و عاملان خشونت را محاکمه کند. "

آزادی بیان به سبک فرانس ۲۴

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در آخرین هفته اسفند اعلام کرد که چهار خبرنگار تحریریه عربی خود را به اتهام انتقاد از رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی، تعلیق و تحقیقات داخلی در این زمینه را آغاز کرده است.

تارنمای روزنامه لو فیگارو نیز با انتشار خبر تعلیق این خبرنگاران، از بازجویی و تهیه اسکرین‌شات از پیام‌های این افراد در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

بر اساس این گزارش، این خبرنگاران عرب زبان، توسط شبکه خبری فرانس ۲۴ به اتهام یهودی‌ستیزی و پیام‌هایی ضد اسرائیلی تعلیق شده‌اند.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در توجیه این اقدام خود مدعی شده است که "تعلیق این خبرنگاران در راستای حفاظت از یکپارچگی فعالیت در تمام تحریریه‌های عرب زبان این شبکه صورت گرفته است که محتوای آنها چه روی آنتن و چه در محیط‌های دیجیتال، فرانس ۲۴ را به یک کانال متعادل و غیرحزبی تبدیل می‌کند".

بر اساس گزارش لو فیگارو، این چهار روزنامه‌نگار توسط سازمان غیردولتی آمریکایی کمرا (CAMERA) که به وسیله مرکز یهودی سیمون ویزنتال (The Simon Wiesenthal) اداره می‌شود، بازجویی شده اند.

این گزارش می‌افزاید: این سازمان غیردولتی آمریکایی، چهار خبرنگار یاد شده از جمله یک خبرنگار در لبنان، یک خبرنگار در بیت‌المقدس و یک خبرنگار در ژنو را با استناد به اسکرین‌شات‌هایی که از فضای مجازی جمع‌آوری کرده است، متهم می‌کند که در گذشته پیام‌های ضدیهودی یا خشونت‌آمیز ضداسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده‌اند.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از رُنسانس مکرون تا سرکوب مردم

سارکوزی: اروپا وحشی‌ترین قاره است

در حالی که سال ۱۴۰۱ با خبرهای داغ از انتخابات فرانسه آغاز شده بود در واپسنین روزهای اسفند با نقد آتشین و بی‌پرده «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور اسبق فرانسه به آنچه وحشیگری و بربریت در قاره اروپا نامید، خاتمه یافت.

این سخنان تند و صریح سارکوزی از حزب میانه‌رو جمهوری‌خواه که در ادبیات سیاسی کشورش به صراحت‌ لهجه و رُک‌گویی شهرت دارد، باعث شگفتی بسیاری از سیاستمداران و شهروندان اروپایی شده است.

او روز شانزدهم مارس به همراه فرانسوا اولاند رئیس جمهور سابق فرانسه و به دعوت اولیویه مارلیکس (Olivier Marleix) رئیس گروه محافظه‌کار جمهوریخوان در رویدادی که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی جمهوری پنجم این کشور رخ می‌داد، جهت توضیح "دلایل از دست دادن حاکمیت و استقلال انرژی فرانسه" در کمیسیون تحقیق پارلمان ملی حضور داشت.

سارکوزی در این جلسه پارلمانی، افزون بر ۲ ساعت به توضیح درستی سیاست هسته‌ای خود با توجه به رویدادهای جاری فرانسه پرداخت و به شدت سیاست‌های جانشینش یعنی اولاند که در دوره ریاست جمهوری خود خواستار تعطیلی نیروگاه‌های اتمی و کاهش وابستگی این کشور به برق هسته‌ای بود را زیر چکش نقد برد؛ سیاستی که نتایج آن یعنی کاهش وابستگی به برق هسته‌ای در دوران جنگ در اوکراین که به تحریم گاز روسیه انجامید، زخم عمیقی بر پیکر اقتصاد و صنعت فرانسه گذاشت و موجب شکسته شدن رکورد تورم ۳۷ ساله در این کشور شد.

در میانه این جلسه طولانی، سارکوزی گریزی نیز به فلسفه اتحادیه اروپا و موضوع برگزیت زد که ناگهان با گفتن سخنانی آتشین از آنچه بربریت و وحشیگری در قاره اروپا عنوان کرد، حاضران را در بهت و حیرت فرو برد.

رئیس جمهور اسبق فرانسه تاکید کرد: اروپا در میان تمام قاره‌های جهان، وحشی‌ترین است؛ آفریقا و آسیا نیست، اروپا است؛ می‌خواهم چیز دیگری بگویم، قرون وسطی نیست و قرن ۲۱ است.

سارکوزی با یادآوری جنگ بوسنی، اظهار داشت: جنگ روسیه و اوکراین به هیچ وجه بازگشت به جنگ در اروپا نیست و گفتن این موضوع احمقانه است چراکه بوسنی را فراموش کرده‌ایم.

رئیس جمهور اسبق فرانسه یادآوری کرد: در اروپا بود که یهودیان کشته شدند و این اروپاست که در آن وحشیانه‌ترین جنگ‌ها جریان داشت.

سارکوزی با بیان اینکه قاره ما بی‌رحم و وحشی است، اضافه کرد: در میان تمام قاره‌های جهان، اروپا وحشی‌ترین قاره است و می‌تواند این وحشی‌گری و بربریت تکرار شود.

رئیس جمهور اسبق فرانسه ضمن حمایت از اتحادیه اروپا و بیان اینکه برگزیت یک اشتباه بود، یادآوری کرد: اگر اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد، خطرات قابل توجهی از تقابل وجود خواهد داشت.

هرچند رویارویی دو رئیس جمهور پیشین فرانسه و تبیین راهبرد آنها در حوزه انرژی هسته‌ای سوژه مهمی در رسانه‌های فرانسه بود، اما آنچه به سوژه داغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، بریده سخنان سارکوزی در زمینه وحشی‌گری اروپا بود؛ سخنانی بی‌پرده و آتشین که در کنار تجربه قرن‌ها استعمار اروپاییان، تبیین کننده نگاه غرب به جهان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha