۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۵۲
کد خبر: 85065227
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرغ مکرون یک پا دارد؛ بی‌تفاوتی مستاجر الیزه به فریادهای یک ملت

تهران_ ایرنا- رییس جمهور فرانسه با وجود ماه‌ها اعتصاب‌های گسترده و فراگیر و برگزاری ده‌ها تظاهرات میلیونی که بارها به خشونت کشیده و توسط پلیس به شدت سرکوب شده است، بر اجرای قانون جنجالی اصلاحات بازنشستگی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لوموند، امانوئل مکرون روز جمعه در حاشیه برگزاری اجلاس سران اروپا در بروکسل اظهار داشت: من در اختیار اتحادیه‌های بین‌المللی هستم تا درباره مسائل مربوط به کار بحث کنم.

وی بدون اشاره به قانون جنجالی بازنشستگی در فرانسه که سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش داده است، از آمادگی خود برای گفت‌وگو با اتحادیه‌ها در زمینه مسائل کارگری اطمینان داد.

رئیس جمهور فرانسه درمورد اصلاحات قانون بازنشستگی که خیل عظیمی از مردم فرانسه را علیه او متحد کرده است نیز گفت: یک مسیر دموکراتیک وجود دارد که باید ادامه یابد. ما به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهیم و کشور نمی‌تواند ثابت بماند.

وی در مورد ناآرامی های روز گذشته که به سرکوب شدید تظاهرکنندگان فرانسوی منجر شد، ضمن توجیه و تایید رفتار پلیس کشورش، خشونت را محکوم کرد و هشدار داد: ما در برابر عاملان این اقدام‌ها بسیار محکم خواهیم بود.

مکرون اضافه کرد: من صحنه‌هایی دیدم که بسیاری از افسران پلیس و ژاندارم‌های ما مورد حملات سخت از سوی شبه‌نظامیان بسیار خشن و مجهز قرار گرفتند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سفر چارلز سوم پادشاه بریتانیا به پاریس که پیشتر برای روزهای ۲۶ تا ۲۹ مارس برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق افتاده است، دلیل این امر را برگزاری تظاهرات در نقاط مختلف فرانسه اعلام کرد.

مستاجر الیزه ادامه داد: عقل و دوستی، ما را به تعویق این سفر دعوت کرد. تصور بازدید دولتی در میانه تظاهرات غیرممکن است.

به گزارش ایرنا، اظهارات امروز مکرون در مورد اجرای قانون جنجالی بازنشستگی در حالی مطرح می‌شود که منابع دولتی فرانسه روز گذشته اعلام کردند بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات سراسری این کشور علیه این قانون شرکت کردند و صدها نفر دستگیر و زخمی شدند.

وزارت کشور فرانسه پنجشنبه شب اعلام کرد که بیش از یک میلیون معترض در تظاهرات سراسری علیه اصلاحات قانون بازنشستگی تظاهرات کردند اما روزنامه لوموند تعداد معترضان را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی فرانسه CGT شمار تظاهرات‌کنندگان را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کردند.

پلیس فرانسه اضافه کرد که در پاریس پایتخت این کشور حدود ۱۲۰ هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند اما اتحادیه CGT تعداد معترضان در این شهر را ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد.

این تظاهرات با خشونت همراه بود و نیروهای پلیس با معترضان درگیر شده و برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند، روزنامه لو فیگارو در این رابطه از آتش‌سوزی مقابل ساختمان شورای شهر بورودو خبر داد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که در خیابان‌های پاریس سطل‌های زباله و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به آتش کشیده شده‌اند.

وزارت کشور فرانسه گزارش داد که در درگیری‌های پنجشنبه ۱۲۳ پلیس زخمی و ۸۰ معترض نیز بازداشت شدند.

اتحادیه‌های صنفی و کارگری فرانسه درخواست کرده‌اند که معترضان ۲۸ مارس (هشتم فروردین) برای حضور در دهمین تظاهرات سراسری به اصلاحات بازنشستگی به خیابان‌ها بیایند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha