۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۰۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85063260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سخنگوی سازمان ملل:مخالف شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی هستیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی سازمان ملل درباره لایحه جدید کنست رژیم صهیونیستی در موافقت با حضور مجدد اسرائیلی ها در شهرک ها در غزه گفت: موضع سازمان ملل در خصوص شهرک ها تغییری نکرده است و ما مخالف آنها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که این اقدامات در روند صلح مشکل ایجاد می کنند. ما از همه طرف ها می خواهیم که به خصوص در زمان ماه مقدس رمضان از اقدامات تشدید کننده خودداری کنند.

وی تصریح کرد که این اقدام رژیم صهیونیستی ناامید کننده است و تمام اقدامات شهرک سازی به روند صلح کمکی نمی کند.

پارلمان رژیم صهیونیستی روز گذشته طرح لغو قانون موسوم به قانون قطع تماس را به تصویب رساند که با لغو یک قانون مصوب سال ۲۰۰۵ امکان بازگشت اشغالگران به شهرک‌های تخلیه‌شده در شمال کرانه باختری و نوار غزه را فراهم می‌کند. این قانون در سال ۲۰۰۵ اجرایی شد و دستور برچیدن ۲۱ شهرک صهیونیست‌نشین در شمال کرانه باختری و نوار غزه و  تخلیه شهرک‌نشینان و اسرائیلی و ارتش رژیم از این منطقه را صادر کرده بود.  روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده است طرح لغو برخی از بندهای «قانون قطع تماس» با ۳۱ رأی موافق و ۱۸ رای مخالف به تصویب رسید. 

اقدامات رژیم اسرائیل در حالی است که  شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ / اول اسفند ۱۴۰۱ با صدور بیانیه‌ای رسمی،طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد؛ اقدامی که پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت و آمریکا نیز در نقش مخالف متحد دیرینه اش ظاهر شد.

آخرین بار، در دسامبر ۲۰۱۶ دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده، به قطعنامه ای در شورای امنیت که از رژیم صهیونیستی خواسته بود شهرک‌سازی را متوقف کند، رای ممتنع داد.

توضیف وضعیت خاورمیانه برعهده خبرنگاران و تحلیلگران است

این مقام سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره تحلیل وضعیت خاورمیانه را برعهده خبرنگاران و تحلیلگران گذاشت. خبرنگاری از او پرسید که پس از توافق ایران و عربستان برای احیای مجدد روابط دیپلماتیک، پادشاه عربستان، رییس جمهور ایران را دعوت کرد که این دعوت مورد استقبال رئیس جمهور ایران قرار گرفت و پس از آن نیز خبر سفر بشار اسد به امارات منتشر شد و همچنین مذاکرات در یمن به جریان افتاد. به نظر می رسد یک جو دوستی در منطقه ایجاد شده است, سازمان ملل این فضا در خاورمیانه را چگونه توصیف می کند؟

فرحان حق پاسخ داد که توصیف و تحلیل این فضا و جو بر عهده خبرنگاران و تحلیلگران است اما بدون شک مسائلی وجود دارند که می توانیم آنها را گسترش دهیم. به عنوان مثال می توانیم تبادل زندانیان در یمن را گسترش دهیم.

استقبال از تلاش کشورها برای پایان جنگ اوکراین

فرحان حق در خصوص پیشنهاد چین برای پایان جنگ در اوکراین نیز با بیان اینکه به جزئیات بیشتری برای بررسی این پیشنهاد نیاز داریم، گفت: با این حال از تلاش همه کشورها برای پایان جنگ میان روسیه و اوکراین از طریق گفتگو استقبال می کنیم. اگر از طریق تلاش این کشورها مسیری برای صلح وجود داشته باشد، ما آنها را تشویق می کنیم تا به تلاش های خود ادامه دهند.

معاون سخنگوی سازمان ملل در خصوص تصمیم دولت انگلیس برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین نیز افزود که ما در طول سالهای گذشته در مورد استفاده از چنین مهماتی و عواقب آنها هشدار داده ایم و این هشدار شامل هر کشوری است که قصد استفاده یا صادرات این نوع مهمات را دارد.

دیدار اسد و مقام ارشد سازمان ملل 

فرحان حق در خصوص دیدار مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل با بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز اظهار کرد این دیدار بخشی از تلاش های گریفیتس برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه است. این اقدامات برای هماهنگی کمک رسانی ما به افراد آسیب دیده از زلزله ماه گذشته در سوریه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha