۱ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85060362
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فیلم/ رمزگشایی اسناد تاریخی در موزه «آیینه خانه مفخم» بجنورد

بجنورد- ایرنا- موزه «آیینه خانه مفخم» در مرکز خراسان شمالی با داشتن هزاران سند تاریخی، نسخ خطی و شی فرهنگی در انتظار بازدید گردشگران نوروزی ۱۴۰۲ است.

به گزارش ایرنا، بنای معروف به آیینه خانه یکی از یادمان های برجسته دوره قاجار خراسان شمالی است که از دوره قاجار به یادگار مانده است.

بنای آیینه خانه همراه با بناهای دیگری از جمله عمارت مفخم، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می داده است.

این بنا در دهه ۱۳۰۰ هجری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمد خان شادلو ساخته شد و به عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و دیگر رجال سیاسی دوره قاجار مورد استفاده قرار می گرفت.

ساختمان آیینه خانه در دو طبقه ساخته شده که در مجموع ۹ اتاق دارد , یکی از اتاق های طبقه فوقانی تالاری است که تمام دیوارها و سقف آن با طرح های زیبایی آیینه کاری شده و به دلیل همین تالار این بنا را آیینه خانه نامیده اند.

تالار آیینه که محور اصلی این ساختمان است در طبقه دوم قرار گرفته و در آیینه کاری ها ۱۷ طرح مختلف شامل طرح های زیبای هندسی و گیاهی، طرح چهل چراغی که در وسط تالار آویخته بوده و نیز نمای بیرونی آیینه خانه به طرز استادانه ای اجرا شده است. گرداگرد بخش فوقانی دیوارها، در قسمت قرنیز ردیفی از عکس های قدیمی شامل عکس ۱۳۴ تن از رجال سیاسی و

شخصیت های برجسته دوره صفوی و قاجار در زیر قاب های شیشه ای نصب شده است.

علاوه بر اینها ۱۳ قاب خوشنویسی شده به خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به طرز مشابهی بر روی دیوار ضلع جنوبی تالار نصب شده بود که پس از انجام عملیات مرمت از جای خود برداشته شده و اکنون در گنجینه موزه نگهداری می شود در این قاب ها آیاتی از قرآن کریم به طرز زیبایی نوشته و تذهیب شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha