سامانه «اسناد افتخار» دسترسی نویسندگان به آثار شهدا را تسهیل کرد

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه «اسناد افتخار» سهولت دسترسی نویسندگان و پژوهشگران به اسناد و آثار شهدا و ایثارگران است تا با دسترسی به این اسناد، آثار عمیق پژوهشی برای شناساندن راه و سبک زندگی شهدا به جامعه تولید شود.

به گزارش ایرنا از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سید محمدصادق هاشمی با اشاره به ماده ۶۴ قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران و تکلیف بنیاد به راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی، درخصوص اسناد شهدا و ایثارگران اعلام کرد هم‌زمان با ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱ روز بزرگداشت شهدا از سامانه «اسناد افتخار» که شامل بیش از ۹ میلیون سند دیجیتال باقی مانده از شهدا است با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: راه‌اندازی «سامانه اسناد افتخار» اسناد به جا مانده از شهدا و ایثارگران به‌عنوان اثربخش‌ترین و بی‌واسطه‌ترین شیوه ابلاغ انگیزه، آرمان و اهداف شهدا و ایثارگران به جامعه در راستای تقویت ارتباط بین نسلی و ترویج واقعی فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی با اشاره به اینکه شهدا به‌عنوان بهترین الگو نباید به فراموشی سپرده شوند، درباره ضرورت راه‌اندازی این سامانه برخط گفت: آشنایی نسل‌ نوجوان و جوان کشور با واقعیت‌های هشت سال دفاع‌مقدس و نیز الگو گرفتن آنها از سبک زندگی شهدا ضرورت فرهنگی امروز ما است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان لزوم راه‌اندازی یک سامانه برخط برای گردآوری سریع اسناد از استان‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان نهادی که وظیفه سنگین زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به عهده دارد، به عنوان نماینده دولت برای جمع‌آوری اسناد تعیین شده است.

هاشمی با تأکید بر اینکه کارهای بسیاری باید در راستای انعکاس صحیح ارزش‌های والای شهدا و ایثارگران انجام شود، اظهار کرد: یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه «اسناد افتخار» سهولت دسترسی نویسندگان و پژوهشگران به اسناد و آثار شهدا و ایثارگران است تا با دسترسی به این اسناد، آثار عمیق پژوهشی برای شناساندن راه و سبک زندگی شهدا به جامعه تولید شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه سامانه اسناد افتخار، قابلیت ذخیره، بازیابی و گزارش‌گیری از حجم بزرگ‌داده‌های تصویری، صوت، فیلم و متن را دارد، افزود: این سامانه قابلیت استفاده از بانک‌های اطلاعاتی با سیستم فایل‌های توزیع شده، تکثیر سرور، تعامل با بقیه سیستم‌ها از طریق وب سرویس و افزودن اسناد به سیستم را دارد و محیط کاربری تحت وب برای استفاده محققان، کاربران برون‌سازمانی و عموم مردم تعریف شده است.

هاشمی گفت: امکان تعریف پویایی فیلدهای اطلاعاتی مرتبط با هر سند، امکان تعریف فیلدهای LOOK UP مانند موضوع و فیلدهای درختی مانند ساختار استان، امکان تعریف سطوح دسترسی برای کاربران مختلف به اسناد، امکان پیوست متن، صوت، تصویر و فیلم به هر سند و امکان نمایه‌گذاری بر روی تصویر، متن، فیلم و صوت، از دیگر قابلیت‌های «سامانه اسناد افتخار» است و امیدواریم این سامانه یاری‌دهنده ما در ترویج هرچه بهتر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha