۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۲۴
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85050987
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: مشکلات چهار طرح و پروژه صنعتی و ورزشی آستارا رفع می‌شود

آستارا - ایرنا - فرماندار آستارا گفت: مشکلات ۲ واحد تولیدی صنعتی، یک پروژه احداث گلخانه و یک واحد ورزشی این شهرستان بررسی و برای رفع موانع موجود و بازگشت آنها به چرخه فعالیت اقدام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور عصر سه‌شنبه در حاشیه نشست کارگروه رفع موانع تولید آستارا اظهار کرد: دولت سیزدهم در راستای اشتغالزایی و رونق تولید نسبت به رفع موانع بر سر راه واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این شهرستان توجه ویژه دارد و در این راستا مشکلات هر واحد و پروژه به صورت جداگانه بررسی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس در نشست امروز کارگروه رفع موانع تولید با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه چهار پرونده بررسی شد که یکی از آنها مربوط به واحدی بود که پیش‌تر در زمینه تولید کودهای شیمیایی کشاورزی فعالیت داشت اما به دلیل و کمبود سرمایه در گردش و نداشتن مواد اولیه مورد نیاز فعالیتش متوقف شد.

فرماندار آستارا بیان کرد: این واحد تولیدی که در یک شیفت کاری فعالیت داشت و زمینه اشتغال ۱۷ نفر را فراهم کرده بود، سالانه حدود پنج تن محصول روانه بازار می‌کرد که به گفته مالک مجموعه، اوایل دهه ۹۰ بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از بازار داخلی و بخشی را از طریق واردات تامین می‌کرد اما به علت نداشتن سرمایه در گردش به حالت راکد درآمد.

وی با اشاره به اینکه واحد مورد نظر در حال حاضر تنها ۲ نفر کارگر دارد، اضافه کرد: این واحد در صورت راه‌اندازی دوباره و افزایش شیفت‌های کاری می‌تواند زمینه اشتغال ۲۰ تا ۳۰ نفر را فراهم کند و با تولید سالانه ۵ تا ۱۵ تن کود شیمیایی بخشی از نیاز کشور در زمینه این کالای راهبردی را هم تامین نماید.

رضایی‌پور عنوان کرد: این واحد برای احداث و سرمایه در گردش پیش‌تر از بانک تسهیلات دریافت کرده بود که به دلیل مشکل در تولید، از بازپرداخت قسط‌ها بازماند و اکنون که برای راه‌اندازی دوباره نیاز به تسهیلات جدید دارد، به دلیل بدهی بانکی نمی‌تواند تسهیلات جدید دریافت کند.

وی گفت: بدهی این واحد کمتر از ۱۰ میلیارد ریال بود که اکنون به بیش از ۲۰ میلیارد ریال رسیده است؛ با این حال مالک آمادگی دارد تا در صورت همکاری بانک عامل نسبت به پرداخت کامل بدهی و تسویه تسهیلات پیشین اقدام کند.

فرماندار آستارا افزود: چنان که مالک این واحد تولیدی اذعان داشت، کارخانه با دریافت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش می‌تواند به چرخه تولید بازگردد و با توجه به بازاری که دارد، بدهی خود را به تدریج تسویه کند که بر این اساس موضوع برای تصمیم‌گیری به کارگروه رفع موانع تولید استان گیلان ارجاع خواهد شد.

وی اظهار کرد: پرونده دیگر مربوط به یک متقاضی سرمایه‌گذاری برای احداث گلخانه‌ای بزرگ در بخش لوندویل بود که از حدود چهار سال پیش درگیر دریافت استعلام‌ها و مجوزهای لازم از دستگاه‌های اجرایی مختلف شده است.

رضایی‌پور اضافه کرد: بنابر اعلام این سرمایه‌گذار، برآورد اولیه اجرای طرح حدود پنج میلیارد ریال بود که با توجه به افزایش قیمت‌ها در شرایط حاضر به حدود ۷۰ میلیارد ریال رسیده است اما با توجه ارزش افزوده‌ای که محصولاتش در پی خواهد داشت، اجرای آن همچنان از نظر اقتصادی توجیه دارد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار به دنبال ایجاد این گلخانه در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع است تا در زمینه پرورش گونه گیاهی آلوئه‌ورا اقدام کند که عصاره آن در زمینه تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و درمانی کاربرد دارد و جزو مواد ارزآور و دارای ارزش افزوده به شمار می‌رود.

فرماندار آستارا گفت: با توجه به مشکلاتی که برای این سرمایه‌گذار در زمینه استعلام‌های مورد نیاز از دستگاه‌های مختلف اجرایی پیش آمده بود، قرار شد موضوع با محوریت اداره جهاد کشاورزی تا رسیدن به نتیجه مطلوب در خود شهرستان پیگیری شود.

وی تشریح کرد: پرونده دیگر مربوط به یک کارخانه تولیدی فولاد در آستارا بود که مشکلاتی با بانک عامل و اداره امور مالیاتی داشت؛ بدین صورت که در نتیجه سوء‌تفاهم و رسیدگی نکردن مناسب به پرونده از سوی چند کارشناس، برای این شرکت بدهی قابل توجهی منظور شده بود که قرار شد موضوع در سطح استان مورد رسیدگی بیشتر و بازنگری قرار بگیرد.

رضایی‌پور افزود: همچنین به علت دریافت تسهیلات از بانک رفاه کارگران، برای این شرکت در سیستم بانکی چک برگشتی و بدهی منظور شده است که مالک برای پرداخت کامل اصل بدهی و سود متعلقه اظهار آمادگی کرد و از این رو قرار شد با جلب همکاری بانک عامل در سطح استان نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

وی عنوان کرد: همچنین پروژه احداث یک استخر در حاشیه آستارا در نشست امروز بررسی شد که مالک به دلیل گرانی و تورم با وجود دریافت سه وام مختلف هنوز قادر به تکمیل و راه‌اندازی پروژه نشده است.

فرماندار آستارا بیان کرد: این استخر نیمه‌کاره که بنابر نظر کارشناس اداره ورزش و جوانان شهرستان در صورت تکمیل می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد و خدمات مناسبی به شهروندان و مسافران ارائه دهد، در شرایط کنونی به دلیل کاستی‌هایش قابل بهره‌برداری نیست و از طرفی با توجه به دریافت تسهیلات متعدد امکان دریافت تسهیلات جدید در شهرستان هم ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت ایجاد اشتغال و خدماتی که پروژه به شهروندان و ورزشکاران می‌تواند ارایه دهد، قرار شد موضوع برای کمک بیشتر از منابع بانکی و تعیین تکلیف به کارگروه رفع موانع تولید استان گیلان ارجاع شود تا نسبت به تکمیل و راه‌اندازی آن تصمیم مناسبت گرفته شود.

افزون بر ۵۰ واحد و پروژه صنعتی در حال حاضر در آستارا وجود دارد که بیش از نیمی از آنها درون محدوده تنها شهرک صنعتی شهرستان مستقر هستند.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha