۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85048279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فراز و فرود عرصه فرهنگی گیلان در ۱۴۰۱

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۵۴
کد خبر: 85048279
فراز و فرود عرصه فرهنگی گیلان در ۱۴۰۱

رشت - ایرنا - سال که جاری می شود به حکم طبیعت و خرد، روزهایش در شادی و تلخکامی، خسران و منفعت می گذرد حوزه میراثی و فرهنگ و هنر گیلان، این سرزمین خرم هم در این یک سال از این موضوع مستثنی نبوده است.

اینک مروری گذرا بر مهمترین های حوزه فرهنگ و هنر ومیراث مادی و معنوی این خطه در این یک سال می کنیم که بارزترینش ورود ارزیابان به گیلان برای ثبت جهانی بود.

به گزارش ایرنا، گیلان سفرنامه ای بی منتها برای آنانی شده که از ذوق سفر سرشارند؛ حظ جنگل و باران، برنج و شالی، خروش رود و رنگ پامچال ها، زیستگاه قو و مرغابی، شکوه روز و شب دریا، جشن رنگ در رخت محلی، رسوخ طعم طبیعت در غذاهای محلی و جشن‌ها و آئین های عتیق و هزاران جاذبه دیگر سبب میزیانی بیش از ۸۵ میلیون گردشگر در سال ۱۴۰۱ شد و ارزیابان جهانی را به سوی خود فراخواند.


ورود ارزیابان جهانی
نعیمه بن کاری از کشور عمان بعنوان ارزیاب یونسکو بالاخره پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز فرآیند ثبت جهانی ماسوله، ششم مهرماه وارد این شهر تاریخی شد و فرآیند اولیه ثبت جهانی ماسوله را آغاز کرد. بن کاری درخصوص ثبت جهانی ماسوله گفت: کارهای بسیار خوبی در خصوص ثبت جهانی این شهر تاریخی در استان گیلان توسط مردم و مسئولان انجام شده و ماسوله پتانسیل‌های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی دارد. نتیجه این ارزیابی تیرماه ۱۴۰۲ مشخص می شود.
رشت در آذر ماه ۱۴۰۱ نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شد و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی وضعیت شهر رشت بمنظور دریافت عنوان شهر جهانی وارد گیلان شدند.
آصف شیخ یکی از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی، رشتی دوزی را هنری استثنایی و بی نظیر در جهان توصیف کرد و گفت: در حین بازدید از صنایع دستی شهر رشت با هنر رشتی‌دوزی آشنا شدیم که علاوه بر رنگ، طرح و اصالت؛ نامش برگرفته ازخود این شهر است که برای ارزیابان بسیار جذاب است.


همایش فرصت های سرمایه گذاری گردشگری گیلان الگو شد
نخستین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری گیلان با هدف بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان بمدت سه روز در تالار مرکزی رشت برگزار و ۵۰ فرصت سرمایه گذاری در بخش طبیعی و تاریخی از شهرداری‌های استان احصاء شد و برگزاری این همایش از سوی وزارتخانه به همه استان های کشور توصیه شد.


جام ساسانی پرماجرا در موطنش رونمایی شد
جام سیمین زراندود «رشی» یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی پس از سه دهه دوری ۲۸ اردیبهشت ماه به همراه ۱۵۰ اثر مربوط به همین عصر بمناسبت روز جهانی موزه در موطنش گیلان و در گنجینه بیستون رشت رونمایی شد.
جام مکشوفه یادشده در روستای رشی (وجه تسمیه رشی به معنای قهوه ای و سیاه است و ریشه در مباحث اقلیمی منطقه دارد) بخش رحمت آباد رودبار بعد از زلزله رودبار در مرمت و بازسازی یک واحد مسکونی به همراه مجموعه ای از جام های پایه دار، اشیا مفرغی و ظروف سفالی به طور اتفاقی کشف و در سال ۷۲ وارد موزه رشت شد. اما متاسفانه ۶ ماه بعد از آن به سرقت رفت. موضوع مهم سرقت جام (ظروفی که در آن طرح های نقش برجسته حکاکی شده است) رشی که در واقع بشقاب سیمین زراندود است، پس از تشکیل پرونده در اینترپل (پلیس بین الملل) مورد پیگیری قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۳ در لندن شناسایی و پس از اعلام نظر کارشناسی توسط مرحوم علی حاکمی، این شی در همان سال به کشور بازگردانده شد و با شماره ۴۱۵ در موزه ملی ایران به ثبت رسید.

اما در بخشی دیگر؛ حوزه فرهنگی صرف استان هم از تحولات، اقدامات و وقایع قابل تامل تهی نبود و همراه با خوشی ها و ناخوشی هایی در این سال شد.

عرصه فرهنگ و هنر گیلان به تجلیل از بزرگان گره خورد
احمد سمیعی گیلانی پدر ویراستاری نوین ایران در اردیبهشت ماه با حضور میهمانان کشوری و استانی تجلیل شد و وی در این مراسم بیان کرد: الان در زمانه دهکده جهانی هستیم و نباید از درک آن غافل شد، بلکه باید تلاش کرد برای بهره گیری از آن به زبانی مشترک مسلط شد.
احمد سمیعی گیلانی، چهره ماندگار در رشته ادبیات و ویرایش، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشگر، مترجم و ویراستار، زاده‌ی ۱۱ بهمن‌ماه ۱۲۹۹ که او را پدر ویرایش در ایران می‌شناسند، سرزمینش گیلان را هر بار به یمن وجود، بزرگواری لفظ و لطافت طبع شادمانی تازه می‌بخشد.

تلخ ترین خبر در حوزه مفاخر رفتن " سایه " بود
امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به «ه. ا. سایه» شاعر و غزلسرای معاصر که سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم جهان را درنوردید و دغدغه سرزمین و ارغوانش تصنیف خنیاگران این مرز و بوم شد، در مردادماه در آلمان ابدی شد و نامش به نامداران پیوست و تلاش برای خاکسپاری در موطنش آغاز شد و سرانجام در پنجم شهریور ماه در میان بدرقه باشکوه مردمان این دیار فرهنگی در سایه سار درختان باغ محتشم رشت
آرام گرفت.


پاسداشت حافظ میراث روستایی گیلان
دکتر محمود طالقانی «استاد دانشگاه های ایران و فرانسه» از آن روی حافظ میراث روستایی گیلان نام گرفت که پس از زلزله دهشتناک رودبار در سال ۱۳۶۹ بر مبنای لزوم شناخت خود و سرزمین خود، افق بسته ای را گشود و برای حفاظت از میراث روستایی سرزمینش «اکو موزه میراث روستایی گیلان» را ایجاد کرد.

بازگشایی تئاتر شهر رشت در پس ۱۷ سال توقف

استان گیلان در سال ۱۴۰۱ شاهد اتفاقات خوبی در بخش فرهنگی و هنری بود که یکی از آنها بازگشایی مجموعه تخصصی تئاترشهر رشت پس از ۱۷ سال است.

فاز اول مجموعه تخصصی تئاتر شهر رشت از قدیمی‌ترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری گیلان که محل برگزاری تئاتر های فاخر استانی بود پس از ۱۷ سال با هفت میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهوری و اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازسازی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی شد.

برگزاری کنگره ملی سردار جنگل و همایش ملی آل بویه همراه با جشنواره های موسیقی و نمایشگاههای متعدد دیگر از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگی استان بود که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در سال ۱۴۰۱ اجرایی شد و به انجام رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha