ماموریت سرنشین‌دار کرو-۶ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد

تهران- ایرنا- شرکت اسپیس ایکس، بالاخره پس از ۶ روز تاخیر،‌ ماموریت سرنشین‌دار «کرو-۶» (Crew-۶) را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، این ماموریت چهار نفره به مقصد «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) که «کرو-۶» (Crew-۶) نام دارد، قرار بود در اوایل صبح ۲۶ فوریه از «مرکز فضایی کندی» (KSC) ناسا در فلوریدا پرتاب شود اما ناسا و اسپیس ایکس پس از یک بررسی طولانی روی آمادگی پرواز در روز ۲۱ فوریه، تصمیم گرفتند که پرواز را ۲۴ ساعت به تعویق بیندازند. این پرتاب پس از آن نیز بنا به دلایل فنی، تا امروز به تعویق افتاده بود.

این نهمین پرواز سرنشین‌دار اسپیس ایکس تا به امروز، ششمین ماموریت عملیاتی آن برای برنامه تجاری سرنشین‌دار ناسا و چهارمین پرواز کپسول «دراگون» (Dragon) موسوم به «انداور» (Endeavour) به شمار می رود. خدمه این ماموریت جایگزین چهار فضانورد ماموریت «کرو-۵» (Crew-۵) می‌شوند که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساکن هستند.

اسپیس اعلام کرد: ماموریت «کرو-۶»، بامداد امروز دوم مارس همراه با چهار فضانورد به فضا پرتاب شد و در مسیر ملاقات با «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) قرار گرفت.

این پرتاب با استفاده از یک موشک «فالکون۹» (Falcon ۹) از سکوی پرتاب ۳۹A در «مرکز فضایی کندی» (KSC) ناسا در فلوریدا در ساعت ۱۲:۳۴ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شد.

حدود دو دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از بلند شدن، نخستین مرحله فالکون ۹ جدا شد و شروع به بازگشت به زمین کرد. این تقویت‌کننده فقط ۹.۵ دقیقه پس از پرتاب، روی سکوی فرود شناور بی‌سرنشین اسپیس ایکس نشست. مرحله بالایی موشک، اندور را در مدار قرار داد و ۱۲ دقیقه پس از پرتاب، کپسول از مرحله بالایی فالکون ۹ جدا شد و آزادانه شروع به پرواز کرد.

این نخستین بارگیری و فرود این تقویت‌کننده بود و به دلیل استفاده مجدد از موشک یک موقعیت بزرگ برای اسپیس ایکس به شمار می‌رود. «وودی هوبرگ» فضانورد ناسا و خلبان کرو-۶، اندکی پس از جدایی فضاپیما به تیم پرتاب اسپیس ایکس با اعلام تشکر خود، گفت: به‌ عنوان یک تازه‌کار می گویم که این یک سواری خوب بود. کپسول دراگون معجزه علم مهندسی است و بسیار خوش‌ شانس هستم که می‌توانم با این وسیله شگفت‌ انگیز پرواز کنم.

دو نفر دیگر از خدمه این پرواز، «سلطان النیادی» (Sultan Al Neyadi)، فضانورد امارات متحده عربی و «آندری فدیایف» (Andrey Fedyaev)، فضانورد روسی نیز برای نخستین بار به فضا سفر می‌کنند اما «استفان باون» (Stephen Bowen)، فضانورد ناسا و فرمانده این ماموریت، پیشتر سه بار در طول دوران کار حرفه‌ای خود از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha