ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

تهران-ایرنا- تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری ایران و هند، بالاگرفتن جدال صهیونیستها، آمادگی اعضای گروه هفت برای تحریم‌های جدید علیه روسیه، فرودسیزدهمین هواپیمای کمک های ایران در فرودگاه حلب و ۵۰ هزار قربانی در زلزله ترکیه و سوریه مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری ایران و هند/ صادرات فرآورده نفتی ایران به هند ۴ برابر شد

تجارت ایران و هند در سال ۲۰۲۲ با رشد ۴۸ درصدی به ۲.۵ میلیارد دلار رسید و واردات فرآورده‌های نفتی ایران توسط هند در این سال ۴ برابر شد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

وزارت بازرگانی و صنعت هند کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۲ را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و هند در این دوره با رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کل مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار اعلام شده بود.

صادرات هند به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ رشد ۴۴ درصدی را تجربه کرده و به یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار رسیده است. هند در سال میلادی قبل از آن یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات هند از ایران نیز در سال ۲۰۲۲ رشد ۶۰ درصدی داشته و به ۶۵۳ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل از آن ۴۰۹ دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش برنج مهم‌ترین کالای صادراتی هند به ایران در سال ۲۰۲۲ بوده است به‌طوری‌که ۵۹ درصد از کل صادرات هند به ایران در این سال مربوط به برنج بوده است.

صادرات برنج هند به ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و از ۷۱۹ میلیون دلار به یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار رسیده است. چای با ۸۶ میلیون دلار و شکر با ۷۹ میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالای صادراتی هند به ایران بوده‌اند.

همچنین فرآورده‌های نفتی مهم‌ترین کالای وارداتی هند از ایران در سال ۲۰۲۲ بوده و ۱۷۵ میلیون دلار فرآورده نفتی از ایران در این سال وارد شده است. واردات فرآورده‌های نفتی ایران توسط هند در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۴ برابر شده است. هند در سال پیش از آن ۴۳ میلیون دلار از این کالا را از ایران وارد کرده بود.

مواد خام تولید رنگ با ۱۵۲ میلیون دلار و میوه با ۱۴۸ میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالاهای وارداتی هند از ایران در سال ۲۰۲۲ بوده است.

https://irna.ir/xjLQs۷

**سخنگوی سازمان ملل: طرح پیشنهادی چین درباره اوکراین، مهم است

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل طرح پیشنهادی چین درباره پایان یافتن جنگ اوکراین را مهم دانست.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک درباره طرح پیشنهادی صلح چین در خصوص جنگ اوکراین گفت: من فکر می کنم طرح پیشنهادی چین یک مشارکت و ایفای نقش مهم است.

وی تصریح کرد: درخواست چین برای جلوگیری از استفاده از سلاح هسته ای به صورت ویژه مهم است. همه ما وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک صلح عادلانه همگام با قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه اخیر مجمع عمومی انجام دهیم.

وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ادامه داد: مسکو از طرح صلح چین استقبال می کند. ما از تلاش‌های صادقانه در راه صلح، مانند پیشنهاد چین استقبال می‌کنیم.

پیشنهاد چین برای توقف درگیری‌ها، آتش‌بس و از سرگیری گفتگوهای مستقیم میان روسیه و اوکراین که در قالب یک سند ۱۲ ماده‌ای از سوی وزارت خارجه چین منتشر شده با واکنش‌های متفاوت غرب روبرو شده است.

بلومبرگ در گزارشی این پیشنهاد را مداراجویانه برای روسیه قلمداد کرده و مدعی شده است که درخواست چین از شانس کمی برای جلب حمایت گسترده در غرب برخوردار است.

https://irna.ir/xjLQrb

**اوکراین: برای پیروزی مقابل روسیه به تسلیحات بیشتری نیاز داریم

الکسی سرهیف معاون وزیر کشور اوکراین جمعه شب گفت که کی‌یف برای پیروزی مقابل روسیه به تسلیحات بیشتری نیاز دارد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

معاون وزیر کشور اوکراین به این شبکه قطری گفت: از شرکایمان انتظار داریم که هواپیما و تسلیحات دوربرد در اختیار ما قرار بدهند.

وی با بیان اینکه اوکراین به تسلیحات بیشتری نیاز دارد، افزود: ما باید همه خاک اوکراین از جمله کریمه را آزاد کنیم.

معاون وزیر کشور اوکراین مدعی شد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شکست خورده است اما ما هنوز پیروز نشده‌ایم.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.
https://irna.ir/xjLQrc

**بایدن: با گروه ۷ برای تحمیل هزینه‌های بی سابقه به پوتین گفت وگو کردیم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نخستین سالگرد جنگ اوکراین گفت که با رهبران گروه ۷ برای تحمیل هزینه‌های بی سابقه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت وگو کردیم.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نخستین سالگرد جنگ اوکراین گفت: امروز، یک سال از شروع بمبآران ها می گذرد و اوکراین هنوز مستقل و آزاد است. از خرسون تا خارکیف، جنگجویان اوکراینی سرزمین خود را پس گرفته اند و در بیش از نیمی از قلمروی که روسیه سال گذشته تصرف کرده بود، پرچم اوکراین با افتخار بار دیگر به اهتزاز درآمد.

وی تصریح کرد: یک سال پیش، جهان برای سقوط کی یف آماده می شد. من این هفته در پایتخت اوکراین بودم و می توانم گزارش دهم: کی یف قوی، سربلند و مهمتر از همه آزاد ایستاده است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: من امروز همان سخنانی که یک سال پیش هنگام آغاز حمله روسیه به اوکراین گفتم، تکرار می کنم. دیکتاتوری که قصد بازسازی یک امپراتوری را دارد، هرگز عشق مردم به آزادی را از بین نخواهد برد.

بایدن اضافه کرد: بی رحمی هرگز اراده آزادگان را خدشه دار نمی کند. اوکراین هرگز یک پیروزی برای روسیه نخواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: یک سال پیش، گروه ۷ پس از حمله پوتین به اوکراین تشکیل جلسه داد. اکنون نه تنها اوکراین پابرجاست، بلکه ائتلاف جهانی در حمایت از اوکراین قوی‌تر از همیشه است و گروه ۷ در مرکز این حمایت است.

بایدن تصریح کرد: ما امروز دوباره گفتگو کردیم تا تعهد خود را برای تحمیل هزینه های بی سابقه به پوتین تجدید کنیم. همانطور که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در دسامبر گذشته هنگام دیدار با ما گفت: این جنگ مشخص می‌کند که فرزندان و نوه‌های ما و نسل آینده آنها در چه دنیایی زندگی می‌کنند. او تنها درباره کودکان اوکراینی صحبت نمی کرد، اشاره او به همه ما بود.

رئیس جمهور آمریکا در حالیکه در کشورش بر سر حمایت های مالی و نظامی از اوکراین در پی کسب قدرت جمهوری خواهان در کنگره اختلاف نظرهای جدی وجود دارد، ادعا کرد: پرچم های اوکراین در سراسر آمریکا، در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک، به اهتزاز درآمده است. طی سال گذشته، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با یکدیگر متحد شدند تا از آزادی دفاع کنند. آمریکایی ها چنین ملتی هستند. این کاری است که آمریکایی ها انجام می دهند.

دولت جو بایدن روز جمعه به وقت محلی در سالگرد جنگ میان روسیه و اوکراین، مجموعه ای از تحریم های جدید علیه مسکو وضع کرد. آمریکا و متحدان آن در گروه هفت، ۲۰۰ فرد و نهاد روسی از جمله ۱۲ موسسه مالی و بخش‌های دفاعی، فناوری و معدن روسیه را تحریم کردند. برخی از افراد تحریم شده در خارج از روسیه و در اروپا، آسیا و خاورمیانه حضور دارند.

علاوه بر این، وزارت بازرگانی آمریکا محدودیت های صادراتی علیه ۹۰ شرکت مرتبط با روسیه از جمله برخی شرکت های چینی اعلام کرده است.

این وزارتخانه ادعا کرده که این محدودیت ها به دلیل کمک به روسیه برای دور زدن تحریم ها معرفی شده اند. این اقدام وزارت بازرگانی آمریکا صادرات کالا و فناوری آمریکا مانند ریزتراشه ها را به روسیه و کشورهای ثالث که با روسیه تجارت می کنند، محدود می کند.

دولت آمریکا اقدامات جدیدی را برای جلوگیری از استفاده ارتش روسیه از قطعات پهپادهای ایرانی انجام خواهد داد. بایدن همچنین در دستوری تعرفه بیش از ۱۰۰ نوع از محصولات فلزی با تمرکز بر آلومینیوم، مواد معدنی و محصولات شیمیایی روسیه را افزایش داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در نخستین سالگرد جنگ اوکراین نام ۲۲ فرد و ۸۳ نهاد روسیه را به فهرست تحریم‌های ضد روسی خود افزود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. دولت بایدن در نخستین سالگرد جنگ اوکراین اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار تجهیزات و تسلیحات نظامی جدید به کی یف برای آماده ساختن این کشور در نبرد با روسیه در فصل بحران اختصاص داده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه ای با سی ان ان گفت که در مورد ارائه جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین اظهار نظر نمی کند اما انتظار دارد در مورد درگیری مذاکرات نهایی انجام شود.

رئیس پنتاگون گفت: به احتمال زیاد، این جنگ با نوعی مذاکره پایان خواهد یافت. پوتین فکر می‌کرد که دفاع اوکراین نابود خواهد شد، عزم آمریکا شکسته خواهد شد و جهان توجه نخواهد کرد. او اشتباه می کرد.

وی در بیانیه ای به مناسبت سالگرد جنگ اوکراین گفت که آمریکا در سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین از جمله ۸ هزار ۵۰۰ موشک جاولین سامانه ضد زره و ۳۸ سامانه راکتی هیمارس ارائه کرده است.

دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

https://irna.ir/xjLQrg

**چاینا دیلی: جنگ اوکراین به ساختار امنیتی و رشد اقتصادی اروپا ضربه زده است

چاینا دیلی نوشت، درگیری نظامی روسیه و اوکراین که یک سال پیش آغاز شد و پایانی برای آن متصور نیست‌، صلح، آرامش و ساختار امنیتی در اتحادیه اروپا را شکسته و به رشد اقتصادی و ثبات اجتماعی آن ضربه زده است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

چاینا دیلی جمعه شب افزود، پرچم اوکراین متشکل از دو نوار افقی زرد و آبی، برای نشان دادن حمایت از کی‌یف در درگیری روسیه و اوکراین، از سال گذشته در گوشه و کنار شهرهای اروپایی از جمله در نمای ساختمان بِرلیمونت (Berlaymont) که محل کمیسیون اروپا در بروکسل است، ظاهر شده است.

به گفته کارشناسان، این درگیری نظامی که یک سال پیش آغاز شد و پایانی برای آن متصور نیست، منجر به تغییرات بزرگی در چشم‌انداز امنیتی، سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا و ۲۷ کشور عضو آن شده است.

دینگ چون مدیر مرکز مطالعات اروپایی در دانشگاه فودان در شانگهای گفت: درگیری نظامی در اوکراین، صلح، آرامش و ساختار امنیتی در اتحادیه اروپا را شکسته و به رشد اقتصادی و ثبات اجتماعی آن ضربه زده و برنامه‌ریزی‌های این اتحادیه برای دوران نقاهت همه‌گیری کرونا را در کشورهای عضو نقش بر آب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن که در مجموع از اوکراین حمایت می‌کنند و مخالف روسیه هستند، درگیر یک جنگ بی‌سابقه تحریم‌ها و ضدتحریم‌ها با مسکو شده‌اند، برای توصیف وضعیت این اتحادیه به ضرب‌المثلی چینی اشاره کرد: این وضعیت اتحادیه اروپا را در شرایطی قرار داده است که اگرچه آنها هزار نفر از سربازان دشمن را می‌کشند اما ۸۰۰ نفر را از سربازان خویش را نیز از دست می‌دهند.

کمیسیون اروپا از کشورهای عضو خواسته است که تا روز جمعه دهمین دور پیشنهادی تحریم‌ها علیه روسیه را تایید کنند، اما برخی سوالاتی را درباره دستاوردهای تحریم‌های پیشین که قرار بود فلج‌کننده باشند، مطرح می‌کنند.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که اقتصاد روسیه برخلاف کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی که موسسه‌های مالی غربی پیش‌بینی کرده بودند، در سال گذشته فقط به میزان متوسط ۲.۲ درصد کوچک شده است. صندوق بین‌المللی پول نیز رشد اقتصادی روسیه را ۰.۳ درصد در سال جاری و ۲.۱ درصد در سال آینده پیش‌بینی کرده است.

پیش‌بینی می‌شود آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، امسال تنها ۰.۱ درصد و در سال آینده ۱.۴ درصد و ۲۰ عضو دیگر این اتحادیه در منطقه یورو ۰.۷ درصد در سال جاری و ۱.۶ درصد در سال آینده رشد اقتصادی داشته باشند.

در اتحادیه اروپا، قیمت‌های بالای انرژی شرایط بسیار سختی را پدید آورده است. تحلیلی که توسط اندیشکده بروگل در بروکسل انجام شد، نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا ۶۸۱ میلیارد یورو (۷۲۶ میلیارد دلار) را به عنوان یارانه به خانوارها و شرکت‌ها در مقابله با بحران انرژی در نظر گرفته یا تخصیص داده‌اند.

در حالی که اتحادیه اروپا واردات انرژی روسیه را کاهش داد، ایالات متحده فروش سوخت فسیلی خود را به این اتحادیه افزایش داد و امسال به بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی آن تبدیل خواهد شد.

سال گذشته، ایالات متحده تقریباً ۱۰ میلیون متر مکعب LNG در ماه به اتحادیه اروپا صادر کرد که ۱۳۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود که در همان سال نیز حدود نیمی از کل LNG وارداتی اروپا را تأمین می‌کرد.

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه و رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان، هر دو آمریکا را به سود بردن از مناقشه اوکراین و بحران انرژی و وابستگی اروپا به LNG خود متهم کرده‌اند.

کوین یان یکی از تحلیلگران موسسه ارائه‌دهنده داده‌های مالی «ریفاینیتیو» در اسلو، گفت: ایالات متحده به عنوان صادرکننده بزرگ انرژی، بدون شک سودهای بادآورده زیادی را در نتیجه افزایش تقاضای اروپا برای سوخت‌های فسیلی غیر روسی به دست آورده است.

وی افزود: بحران انرژی اتحادیه اروپا برغم کاهش اخیر قیمت گاز و زمستان نسبتا معتدلی که تجربه می‌کند، هنوز به پایان نرسیده است. با توجه به اینکه بازار جهانی گاز در حال حاضر با کمبود عرضه مواجه است و بهبود شرایط اقتصادی، تقاضای انرژی را افزایش می‌دهد، کشورهای اروپایی برای دریافت LNG مورد نیاز خود باید قیمت بالاتری پیشنهاد بدهند.

واشنگتن همچنین از افزایش فروش تسلیحات خود در سال گذشته سود هنگفتی برده است، زیرا کشورهای اروپایی به دلیل جنگ در اوکراین، برای خرید تسلیحات آمریکایی با یکدیگر در حال مسابقه هستند.

اوایل ماه گذشته، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فروش تسلیحات آمریکا به اروپا که در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۴.۸ میلیارد دلار شد، در سال ۲۰۲۲ حتی ۴۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ نیز افزایش یافته است.

آلمان یکی از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات آمریکایی در اروپا بود که ژوئن سال گذشته ۳۵ جت جنگنده اف۳۵ را به همراه مهمات و تجهیزات آن به ارزش ۸.۴ میلیارد دلار سفارش داد.

مدیر مرکز مطالعات اروپایی در دانشگاه فودان در شانگهای در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه درگیری نظامی در اوکراین، اتحادیه اروپا را وادار کرده است تا تابوی خود مبنی بر ندادن تسلیحات به کشورهای درگیر در یک مناقشه نظامی را بشکند، تاکید کرد: این درگیری نظامی، بسیاری از کشورهای عضو را بر آن داشته تا بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

دینگ افزود: برخلاف سال‌های گذشته که اتحادیه اروپا به اولویت‌های خود شامل جهانی شدن، انقلاب سبز و سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتال افتخار می‌کرد، شاهد خواهیم بود که این اتحادیه برای مدت طولانی اولویت‌های خود را به قدرت نظامی سخت (تجهیزات نظامی)، ژئوپلیتیک و امنیت تغییر خواهد داد.

وی اظهار کرد: این درگیری موجب رونق گرفتن پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری «ترانس آتلانتیک»، احیای چشمگیر ناتو (احیای نظامی‌گری) و عقبگرد از جنبه استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا شده است.

اگرچه مکرون ناتو را به یک بیمار «مرگ مغزی» تشبیه کرد اما با این‌حال شاهد هستیم که فنلاند و سوئد سال گذشته درخواست‌هایی را برای پیوستن به این ائتلاف نظامی ارائه کردند.

لای سوتی محقق مرکز مطالعات اروپایی در دانشگاه مطالعات خارجی گوانگدونگ در گوانگژو گفت: درگیری نظامی در اوکراین، اروپا و همچنین جهان را به گذشته یعنی دوران جنگ سرد بازمی‌گرداند.

وی افزود: چنین درگیری بزرگی در اروپا به اروپایی‌ها یادآوری می‌کند که چرا آنها پروژه یکپارچگی اروپایی را آغاز کردند.

https://irna.ir/xjLQr۸

**رئیس جمهور مجارستان: جنگ اوکراین هیچ برنده‌ای ندارد

ویکتور اوربان رئیس جمهور مجارستان گفت: در جنگ اوکراین و روسیه هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت و مذاکرات فوری آتش بس و صلح باید در اسرع وقت آغاز شود.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

رئیس جمهور مجارستان جمعه تصریح کرد: "روسیه نمی‌تواند در جنگ پیروز شود زیرا غرب آنقدر سلاح، انرژی و پول برای اوکراین بسیج می‌کند که پیروزی در تقابل نظامی رودررو برابر چنین قدرتی غیرممکن است. اما در مقابل، تصور کسانی که فکر می‌کنند روسیه که یک قدرت هسته‌ای است از پا در می‌آید، باطل است. "

اوربان افزود، پیشنهاد مجارستان برای اعزام نیروهای صلح به قلمرو اوکراین ممکن است به زودی در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت، اروپا اشتباه کرد که کمک به اوکراین را محدود نکرد؛ زیرا با گذشت هر روز بیشتر و بیشتر پایش به جنگ کشیده می شود.

روسیه جنگ خود را با اوکراین در ۵ اسفند سال گذشته آغاز کرد.

اوربان از سران حزب ملی گرای فیدز که خود وابسته به آن است، خواسته است تا از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت کنند، اما این مسئله هنوز جای بحث بسیار دارد.

وی گفت: "اگر سوئد و فنلاند می‌خواهند مجارستان منصف باشد و به عضویت آنها در ناتو کمک کند، پس این کشورها باید همان مراحل را طی کرده و ادعاهای دروغین درباره مجارستان را گسترش ندهند. "

رئیس جمهور مجارستان همچنین افزود که صدای ترکیه در خصوص نگرانی‌هایش در مورد پیشنهاد سوئد باید شنیده شود.

اوربان گفت: ترکیه همچنان نگرانی‌هایی در مورد سوئد دارد. نگرانی ترکیه این است که سازمان‌های تروریستی علیه‌اش در سوئد فعالیت می‌کنند. آنها(ترکیه) متحدان ما هستند و ما باید صدای آنها را بشنویم. "

حزب حاکم مجارستان همچنان بر روی پیشنهادات فنلاند و سوئد وحدت نظر ندارد. مجلس ملی و پارلمان این کشور، مهیای رای دادن به این موضوع در اواسط اسفند می‌شوند.

برخی نمایندگان مجارستان نمی‌خواهند از این دو کشور اسکاندیناوی حمایت کنند؛ چرا که می‌گویند آنها ادعاهای دروغین درباره مجارستان را گسترش می‌دهند.

ترکیه و مجارستان تنها اعضای ناتو هستند که هنوز پیشنهاد عضویت سوئد و فنلاند را تصویب نکرده‌اند.

فنلاند و سوئد پس از سال‌ها سیاست‌های دیرینه خود را در مورد بی طرفی نظامی رها کردند و پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند سال گذشته، درخواست عضویت در ناتو کردند.

اما ترکیه، عضو ناتو هنوز الحاق آنها را تأیید نکرده است. این امر مستلزم تصویب متفق‌القول از طرف همه اعضای اتحادیه است.

به گفته مقامات ترکیه، دو کشور، به ویژه سوئد، هنوز اقدامات لازم علیه تروریسم را انجام نداده‌اند.

با این حال، آنکارا اظهار داشت که در نظر دارد برنامه عضویت فنلاند در ناتو را به طور جداگانه از سوئد تصویب کند.

https://irna.ir/xjLQrh
**امیرعبداللهیان از بیمارستان امام علی (ع) در نجف بازدید کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آخرین برنامه سفر به عراق را به بازدید از بیمارستان امام علی (ع) در نجف اشرف اختصاص داد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

امیرعبداللهیان شامگاه جمعه در بازدید از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی امام علی(ع) نجف با پرسنل درمانی گفت وگو کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این بیمارستان قرار گرفت.

دکتر وسکویی مدیر این بیمارستان در این دیدار گزارشی مفصل از فعالیت‌های این مرکز درمانی را به اطلاع وزیر امور خارجه رساند.
ساعتی پیش از این بازدید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جوار آرامگاه شهید ابومهدی المهندس یار عراقی همیشه همراه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در وادی السلام نجف اشرف حاضر شد.

امیرعبداللهیان در سفر به عراق با مقام‌های ارشد عراقی و سران احزاب و جریان‌های تاثیرگذار عراق دیدار و بر تقویت مناسبات تهران - بغداد تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدارها به ویژه با فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق آخرین تحولات مربوط به پرونده ترور فرماندهان شهید پیروزی، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را پیگیری کرد.

امیرعبداللهیان در سفر به عراق به دعوت فواد حسین همتای عراقی خود با مقام‌های ارشد عراقی از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان، رئیس شورای عالی قضایی، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی، رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح، رئیس ائتلاف دولت قانون، رئیس فراکسیون بابلیون مسیحی، رئیس مجلس اعلای اسلامی، رئیس هیات حشدالشعبی و رئیس حزب اسلامی عراق دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیش تر در ابتدای سفر خود با اشاره به خرسندی ایران از بازگشت عراق به نقش طبیعی و موثر خود در منطقه گفت که این سفر با هدف پیگیری موضوعات دوجانبه و ادامه مشورت‌ها با بغداد در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی صورت می‌گیرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: مشورت‌های نزدیکی بین تهران و مقامات عالی رتبه عراق درخصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی وجود دارد.

وی ادامه داد که به دعوت فواد حسین وزیر امور خارجه عراق به این کشور سفر کرده است تا مشورت‌ها را تکمیل کند.

در سفر امیرعبداللهیان به عراق همچنین موضوعات متعددی مانند امنیت مرزها ،حضور جریان‌های ضدانقلاب و تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق و ضرورت اخراج گروه‌های تروریستی از اقلیم، پیگیری پرونده ترور فرماندهان پیروزی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پیگیری مطالبات اقتصادی ایران و مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین وزیر امور خارجه در دیدار با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق از سفر قریب الوقوع دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق برای امضا سند همکاری امنیتی خبر داد.

https://irna.ir/xjLQrt

**شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۵۰ هزار نفر گذشت

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند بنابر آمارهای منتشر شده، شمار قربانیان زلزله اخیر در ترکیه و سوریه از ۵۰ هزار کشته عبور کرده است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

آژانس مدیریت سوانح و حوادث غیر مترقبه ترکیه اعلام کرد، شمار کشته‌های زلزله اخیر در جنوب این کشور به ۴۴ هزار و ۲۱۸ نفر رسیده است.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد، شمار قربانیان زلزله در سوریه نیز به ۵ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

آژانس مدیریت سوانح و حوادث غیر مترقبه ترکیه همچنین اعلام کرد از آغاز زلزله در این کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۳۶ پس لرزه به وقوع پیوسته است.

پیش تر سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که ۸.۸ میلیون نفر در سوریه تحت تأثیر تبعات زلزله شمال این کشور قرار خواهند گرفت.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

https://irna.ir/xjLQrr

**نتایج یک نظرسنجی: غربی‌ها همچنان به پایان جنگ اوکراین تمایل ندارند

نتایج نظر سنجی جدیدی در آمریکا و چندین کشور غرب اروپا حکایت از آن دارد که با وجودی که هر روز شمار بیشتری از مردم اوکراین در نتیجه جنگ فعلی کشته می‌شوند، آمریکا و اروپا تمایل ندارند که این جنگ پایان یابد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

بر اساس نظر سنجی مشترک شورای روابط خارجی اروپا و دانشگاه آکسفورد، مردم کشورهای ترکیه، هند و چین خواستار توقف جنگ اوکراین هستند حتی اگر بخشی از خاک اوکراین از این کشور جدا شود؛ در مقابل، آمریکایی‌ها و مردم کشورهای غرب اروپا بر این عقیده‌اند که جنگ اوکراین فقط به شرط پیروزی این کشور پایان یافتنی است حتی اگر چند سال طول بکشد و شمار بیشتری از مردم اوکراین جان خود را از دست بدهند.

این نظر سنجی که از ۱۹ هزار و ۷۶۵ نفر در ۹ کشور اروپایی، انگلیس، آمریکا، چین، هند، ترکیه و روسیه برگزار شده است همچنین نشان می‌دهد دولت‌ها و مردم اروپا فکر می‌کنند تنها راه توقف جنگ اوکراین، غلبه بر روسیه است.

۲۴ درصد پرسش شوندگان چینی فکر می‌کنند جنگ بین اوکراین و روسیه باید متوقف شود.

۵۴ درصد هندی‌ها و ۴۸ درصد پرسش شوندگان در ترکیه نیز خواستار آتش بس در اوکراین هستند.

در پاسخ به این پرسش که "به نظر شما جایگاه روسیه برای کشور شما چیست؟"، ۷۹ درصد پرسش شوندگان چینی گفتند روسیه متحد چین است و دو کشور منافع و ارزش‌های مشترکی دارند.

با این حال، ۷۰ درصد پاسخ دهندگان در آمریکا و اروپا به روسیه به عنوان کشوری متخاصم و رقیب نگاه می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، خصومت مردم اروپا با روسیه را می‌توان در ترجیح آنها برای نخریدن سوخت‌های فسیلی روسیه حتی اگر منجر به مشکلات تامین انرژی شود، مشاهده کرد.

https://irna.ir/xjLQrz

**سازمان ملل: شهرک سازی‌های اسرائیل نقض آشکار قوانین بین‌المللی است

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد شهرک سازی های رژیم اسرائیل هیچ اعتبار قانونی ندارد و نقض آشکار قوانین بین المللی است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی گفت: دبیرکل سازمان ملل به شدت نگران طرح اسرائیل برای ساخت واحد های جدی و شهرک سازی است.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: در صورت اجرا، این طرح ارتباط میان شمال و جنوب کرانه باختری اشغالی را قطع خواهد کرد.

دوجاریک گفت: دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تاکید می کند این شهرک سازی ها هیچ اعتبار قانونی ندارند و نقض آشکار قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت هستند.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: این طرح ها اشغال نظامی سرزمین های فلسطینی را گسترش می دهند و امکان ایجاد یک کشور مستقل فلسطین همسو با راهکار دو کشوری را تضعیف می کنند.

دوجاریک تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل خواهان توقف اقدامات یکجانبه‌ای است که امکان دستیابی به راه حل سیاسی را نابود می کنند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد شورای عالی برنامه ریزی و شهرک سازی رژیم صهیونیستی، با ساخت ۴ هزار واحد مسکونی به صورت نهایی در شهرک های کرانه باختری و قدس اشغالی موافقت کرده است.

کابینه افراطی نتانیاهو طی دو روزهای گذشته با ساخت ۷ هزار و ۲۸۷ واحد مسکونی موافقت کرده است.

به گزارش میدل ایست، شورای عالی برنامه ریزی و شهرک سازی رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب نیز با ساخت ۳ هزار واحد مسکونی موافقت کرده بود.

موافقت با ساخت این تعداد واحد مسکونی، موافقت با بیشترین تعداد واحد مسکونی طی دو سال گذشته است.

https://irna.ir/xjLQrK

**المشاط: واشنگتن هشدارهای رهبر انصارالله را جدی بگیرد

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن جمعه شب گفت که آمریکا باید هشدارهای «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله را جدی بگیرد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

مهدی المشاط گفت: واشنگتن باید هشدارهای عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله را جدی بگیرد و نادیده گرفتن این هشدارها عواقب وخیمی دارد.

وی تأکید کرد که مردم یمن پس از ۸ سال تجاوز و محاصره، فداکاری‌های بزرگی انجام دادند و همچنان به حقوق مشروع و آرمان عادلانه خود پایبند هستند.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن از کشورهای متجاوز خواست تا جنگ علیه یمن را متوقف کنند، به محاصره پایان دهند و به همه تعهدات خود در نتیجه تجاوز پایبند باشند و همچنین خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور شد.

المشاط همچنین بر لزوم برخورداری مردم یمن از منابع این کشور برای دریافت حقوق و خدمات تأکید کرد.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله روز پنجشنبه با تاکید بر اینکه حضور آمریکا و انگلیس در یمن تجاوز و اشغالگری است، گفت که نمی‌توان این را پذیرفت و به عنوان نیروی اشغالگر با آنها برخورد خواهد شد.

وی خطاب به نیروهای متجاوز گفت: آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، سعودی‌ها و اماراتی‌ها بدانند که در چارچوب هر توافقی باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

https://irna.ir/xjLQrL

**امارات سه فرد و یک شرکت را در فهرست تروریستی خود قرار داد

امارات متحده عربی جمعه شب سه فرد و یک شرکت را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

شورای وزیران امارات متحده عربی در مصوبه‌ای سه فرد و یک شرکت صرافی را به فهرست افراد، نهادها و سازمان‌های تروریستی خود اضافه کرد.

بر اساس این گزارش، حسن مقلد، رانی حسن مقلد و ریان حسن مقلد و همچنین شرکت صرافی « CTEX Exchange » متعلق به حسن مقلد مستقر در لبنان سه فرد و شرکتی هستند که به فهرست تحریمی امارات متحده عربی افزوده شدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۴ ژانویه این سه فرد و شرکت آنها را به انتقال پول به حزب‌الله متهم کرده و در لیست تحریمی خود قرار داده بود.

شورای وزیران امارات متحده عربی تاکید کرد کرده است که کلیه مراجع نظارتی باید مراودات مالی، تجاری و فنی افراد و شرکت‌ها با شرکت تحریم‌شده را شناسایی و به بلوکه کردن دارایی‌های آنها اقدام کنند.

این در حالی است که امارات متحده عربی بعد از خیانت به آرمان‌های ملت فلسطین و سازش با رژیم صهیونیستی، درهای خود را به روی صهیونیست‌ها به طور گسترده باز کرده است و عملا با حضور شرکت‌های مختلف رژیم صهیونیستی و خریدهای تسلیحاتی و حضور امنیتی و نظامی صهیونیست‌ها به مستعمره آنها تبدیل شده است؛ امری که کارشناسان سیاسی درباره پیامدهای ناگوار آن بر صلح و ثبات منطقه هشدار می‌دهند.

https://irna.ir/xjLQrR

**واکنش اوکراین به طرح صلح چین: هرپیشنهادی باید همسو با قطعنامه سازمان ملل باشد

وزیر امور خارجه اوکراین درباره طرح صلح چین، آن را جالب دانست و گفت که هرگونه پیشنهاد خارجی باید همسو با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین عصر جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت که طرح صلح پیشنهادی چین را مطالعه کرده ایم.

وی با بیان اینکه که با عناصر و اصولی وجود دارد که ما با آنها موافقیم، افزود: یک اصل در این طرح وجود دارد که با آن مخالفیم و آنها لغو تحریم ها علیه روسیه است که معتقدیم تحریم ها یک ابزار مهم هستند.

وزیر خارجه اوکراین اضافه کرد که در مجموع این طرح جالبی است و ما باید آن را به دقت بررسی کنیم. این امر خوبی است که چین موضع جامع خود را در خصوص این جنگ بیان کرده است.

کولبا با بیان اینکه ۱۴۱ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه ای که چگونگی پایان این جنگ را ترسیم می کند، رای دادند، گفت: هرگونه پیشنهادی باید همسو با این قطعنامه باشد.

مجمع عمومی سازمان ملل در سالگرد جنگ اوکراین و پس از دو روز بحث و رایزنی به قطعنامه‌ای رای داد که خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین و توقف درگیری‌ها شده است.

در یازدهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل که به درخواست اوکراین و غرب تشکیل شد، قطعنامه ای در مورد صلح در اوکراین و خروج نیروهای روسیه در دو روز به بحث و بررسی گذاشته شد که این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع عصر پنجشنبه به وقت محلی (۴ اسفند ۱۴۰۲- ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ ) تصویب شد.

قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر خلاف قطعنامه‌ های شورای امنیت الزام‌آور نیستند. روسیه در شورای امنیت سازمان ملل یکی از پنج کشوری است که از حق وتو برخوردار است. هفت کشوری که به این قطعنامه رای منفی دادند، علاوه بر خود روسیه، کشورهای سوریه، بلاروس، نیکاراگوئه، مالی ، اریتره و کره شمالی بودند.

جمهوری اسلامی ایران، چین، کوبا، پاکستان، هند ، ویتنام، زیمباوه، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، اوگانادا، توگو، آفریقای جنوبی، سودان، سریلانکا، نامیبیا، اتیوپی ، بنگلادش و الجزایر از جمله ۳۲ کشوری بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

دیمیترو کولبا وزیر امورخارجه اوکراین نیز روز جمعه در سخنان خود در شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای جهان خواست تا طرح صلح ۱۰ ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور را که به گفته او با قطعنامه سازمان ملل برای خروج روسیه از این کشور مطابقت دارد، تصویب کنند.

وزارت خارجه چین نیز روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ادامه داد: مسکو از طرح صلح چین استقبال می کند. ما از تلاش‌های صادقانه در راه صلح، مانند پیشنهاد چین استقبال می‌کنیم.

پیشنهاد چین برای توقف درگیری‌ها، آتش‌بس و از سرگیری گفتگوهای مستقیم میان روسیه و اوکراین که در قالب یک سند ۱۲ ماده‌ای از سوی وزارت خارجه چین منتشر شده با واکنش‌های متفاوت غرب روبرو شده است.

بلومبرگ در گزارشی این پیشنهاد را مداراجویانه برای روسیه قلمداد کرده و مدعی شده است که درخواست چین از شانس کمی برای جلب حمایت گسترده در غرب برخوردار است.

https://irna.ir/xjLQrV

**بورل: اقتصاد روسیه در دومین سال جنگ آسیب خواهد دید

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اقتصاد روسیه در دومین سال جنگ آسیب خواهد دید.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

در حالی که جنگ اوکراین وارد دومین سال خود می‌شود، بورل در مصاحبه با این شبکه تاکید کرد: اقتصاد روسیه به دلیل قطع عمده صادرات گاز و ادامه تحریم‌ها توسط اروپا، مشکلات بیشتری را تجربه خواهد کرد.

وی افزود: سال گذشته، روسیه به دلیل قیمت‌های بالای انرژی توانست پول زیادی به دست آورد و ما همچنان به واردات گاز از روسیه وابسته بودیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: اما آن دوران تمام شد، اروپا دیگر گاز روسیه را مصرف نمی‌کند. ما برای گاز مصرفی خود تا ۴۰ درصد به روسیه وابسته اما الان فقط ۶ درصد وابسته هستیم.

بورل با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا دیگر به نفت روسیه نیاز ندارد، تصریح کرد: سازوکار تحریم‌ها اگرچه آهسته کار می‌کند اما تاثیر خود را خواهد گذاشت و از نظر اقتصادی، مسکو هزینه زیادی برای این جنگ خواهد پرداخت.

به نوشته سی ان ان، زمانی که جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شد، کشورهای غربی با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای برای مجازات مسکو و اعمال فشار بر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور، پاسخ دادند. در نتیجه اقتصاد روسیه ضعیف شد، اما مسکو در مقابل، از خود انعطاف‌پذیری نشان داد. با کاهش تقاضای نفت روسیه در اروپا، روسیه بشکه‌های خود را به سمت آسیا هدایت کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای سوخت‌های فسیلی روسیه در سال ۲۰۲۱ هزینه کردند، گام‌های بزرگی در حذف تدریجی خرید انرژی از این کشور برداشته‌اند.

اتحادیه اروپا که سال گذشته به طور چشمگیری وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه را کاهش داد، در دسامبر ۲۰۲۲ به طور رسمی اکثر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را ممنوع کرد. اعضای این اتحادیه ممنوعیت مشابهی را در مورد فراورده‌های نفتی تصفیه شده این کشور در ماه جاری تصویب کردند.

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آذر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای انرژی این اتحادیه به توافق سیاسی در مورد ایجاد یک مکانیسم موقتی برای تعیین سقف قیمت گاز به قیمت ۱۸۰ یورو (۱۹۱ دلار) به ازای هر مگاوات در ساعت دست یافتند.

در این بیانیه آمده است: وزرای انرژی اتحادیه اروپا به توافق سیاسی دست یافتند که یک مکانیسم اصلاح بازار را برای محافظت از شهروندان و اقتصاد در برابر قیمت‌های بالا تعیین می‌کند.

بر اساس این بیانیه، در صورتی که قیمت گاز از ۱۸۰ یورو به ازای هر مگاوات در ساعت فراتر رود، مکانیسم مذکور به کار گرفته خواهد شد.

به نوشته این بیانیه، شورای اتحادیه اروپا افزود که این مکانیسم از ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ (۲۶ بهمن) اعمال خواهد شد و آژانس تنظیم کننده انرژی اروپا بر آن نظارت خواهد کرد.
https://irna.ir/xjLQrP
**مکرون: ترکیه با فرار روسیه از تحریم‌های غرب مقابله کند
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی از رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود خواست با فرار روسیه از تحریم‌های غرب مقابله کند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

مکرون جمعه در این گفت‌وگو بر لزوم مبارزه با هرگونه فرار روسیه از تحریم‌ها تأکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه گفت: "فشار و انزوای روسیه باید افزایش یابد" تا مسکو (در جنگ اوکراین) مجبور به تسلیم شود.

اردوغان با امتناع از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه و افزایش تجارت دو جانبه در طول جنگ، توانسته است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط خود را حفظ کند.

رئیس جمهور ترکیه از روابط خوب خود با مسکو و کی‌یف استفاده کرده تا سعی کند واسطه پایان دادن به درگیری‌ها باشد.

ترکیه میزبان دو دور مذاکرات صلح بود و با حمایت سازمان ملل موفق شد توافق نامه‌ای برای بازگرداندن نقل و انتقال غلات در دریای سیاه را به امضای دو طرف درگیری برساند.

اردوغان همچنین بارها ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و پوتین را برای مذاکرات در مورد برقراری آتش‌بس ترغیب کرده است.

همزمان با سخنان مکرون، کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفت: اردوغان و پوتین روز جمعه در تماس تلفنی، جنبه‌های عملی افزایش منابع انرژی روسیه را مورد بحث قرار دادند.

آنها همچنین در مورد ابتکار عمل برای صادرات غلات دریای سیاه، کودهای روسیه و محصولات کشاورزی گفت وگو کردند.

اردوغان در این تماس تلفنی خواستار برقراری "صلح عادلانه" در اوکراین شد و بر لزوم پایان دادن به درگیری‌ها تأکید کرد.

https://irna.ir/xjLQrQ

**مدودف: تضمین صلح پایدار، عقب راندن مرزهای کشورهای متخاصم است

دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه گفت، تنها راه مسکو برای تضمین صلح پایدار، عقب راندن مرزهای کشورهای متخاصم حتی تا مرزهای لهستان به عنوان عضو ناتو است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

دیمیتری مدودف جمعه تصریح کرد که تنها راه مسکو برای تضمین صلح پایدار با اوکراین این است که مرزهای کشورهای متخاصم را باید تا حد امکان به عقب راند، حتی اگر این به معنای مرزهای لهستان عضو ناتو باشد.

وی این اظهارات را یک سال پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در آنچه که آن را «عملیات نظامی ویژه» برای محافظت از روس‌ها، روسی‌تبارها و تضمین امنیت خود می‌خواند، بیان کرد.

اوکراین ادعا می‌کند که از خود در برابر یک جنگ تجاوزکارانه به سبک دوران استعماری دفاع می‌کند و متعهد شده است که تمام اراضی خود از جمله کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد، با قوه قهریه بازپس گیرد.

مدودف متحد نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با پیش‌بینی اینکه این جنگ در نهایت با نوعی توافق سست پایان خواهد یافت، افزود: همه ما می‌خواهیم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و آن روز فرا خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این مناقشه نظامی، مذاکرات سختی با اوکراین و غرب در پی خواهد داشت که به نوعی «به توافق» ختم خواهد شد، خاطرنشان کرد: این توافق فاقد آن چیزی است که «توافق‌های اساسی در مورد مرزهای واقعی» دارند، بنابراین به یک پیمان امنیتی فراگیر اروپایی تبدیل نمی‌شود. همین موضوع گسترش مرزهای روسیه را برای مسکو به امری حیاتی تبدیل می‌کند.

مدودف گفت: به همین دلیل است که دستیابی به تمام اهداف عملیات ویژه نظامی بسیار مهم است.

لهستان دارای مرزهای طولانی شرقی با اوکراین و بلاروس (متحد روسیه) و مرزی به طول ۲۰۰ کیلومتر در شمال شرقی خود با منطقه کالینینگراد روسیه است.

هرگونه تجاوز به مرزهای لهستان برای اولین بار روسیه را به درگیری مستقیم با ناتو می‌کشاند. جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده هفته پیش در سخنرانی خود در ورشو متعهد شد که در صورت حمله روسیه به اعضای سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی، از هر وجب از خاک ناتو دفاع کند.

پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjLQrZ

**اعضای گروه هفت خود را برای تحریم‌های جدید علیه روسیه آماده می‌کنند

اعضای گروه هفت یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های جدید و گسترده‌تری را علیه مسکو آماده می‌کنند که بخش‌های کلیدی اقتصاد این کشور و سایر کشورها یا سازمان‌هایی که به تلاش‌های جنگی روسیه کمک می‌کنند را هدف قرار می‌دهند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

رهبران بلوک کشورهای توسعه یافته (گروه هفت) عصر جمعه به مناسبت سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین بطور مجازی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار و وعده بسته تحریمی جدید علیه مسکو در هفته‌ها و ماه‌های آتی را اعلام کردند.

ژاپن به عنوان رئیس‌ کنونی این گروه بدون ارائه جزئیات این تحریم‌ها، اعلام کرد که در حال بررسی اقدامات جدید است و خواستار اتخاذ موضع واحد در قبال مسکو شد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری به مناسبت سالگرد آغاز جنگ در اوکراین، گفت: روسیه از تغییر موضع تندرو خویش خودداری می‌کند و حال جامعه بین‌المللی باید با هم متحد شود و همبستگی خود را نشان دهد و تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کند.

پیش از این، بریتانیا و ایالات متحده به‌طور جداگانه تحریم‌های جدیدی از جمله ممنوعیت صادرات و تعرفه بر تمام مواد مورد استفاده در جنگ و همچنین کشورهایی در سراسر اروپا، آسیا و خاورمیانه که از تلاش‌های جنگی روسیه حمایت می‌کنند، اعمال کردند.

گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است. همین گروه سال گذشته ساعاتی پس از آغاز حمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین برای اعمال دور اول تحریم‌ها بر علیه مسکو گرد هم آمدند.

وزرای دارایی گروه هفت در نشست گروه ۲۰ (۱۵ دسامبر ۲۰۲۲) به میزبانی هند رئیس کنونی کشورهای گروه ۲۰، خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه و همچنین کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین شدند.

جانکارلو جورجتی وزیر اقتصاد ایتالیا خواستار همسویی کشورهای گروه ۲۰ در هرگونه تحریم‌های گروه هفت علیه روسیه شد و گفت: در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که اثرات این تحریم‌ها کمتر از انتظارات ما باشد.

مقامات گروه ۲۰ به رویترز گفتند: هند که موضع بی‌طرفی خود را در قبال این درگیری حفظ کرده است، نمی‌خواهد گروه ۲۰ درباره تحریم‌های اضافی علیه روسیه بحث کنند. همچنین این کشور فشار می‌آورد که از استفاده از کلمه «جنگ» برای توصیف درگیری جاری در اوکراین در بیانیه گروه ۲۰ خودداری شود.

هند از زمان آغاز جنگ، خرید نفت ارزان‌تر روسیه را به شدت افزایش داده است.

https://irna.ir/xjLQs۵

**رسانه چینی: جنگ اوکراین و روسیه؛ پرهزینه برای کی‌یف، آسیب رسان به اقتصاد مسکو

تارنمای چینی سی جی تی ان در یکسالگی جنگ اوکراین و روسیه در تحلیلی به بررسی ابعاد مختلف این جنگ بر وضعیت کنونی دو کشور پرداخته و نوشت: درحالی که این جنگ برای اوکراین پرهزینه بوده، همزمان به اقتصاد روسیه نیز آسیب زده است بطوریکه انتظار نمی‌رود مسکو در سال ۲۰۲۳ هم اقتصاد بهتری را تجربه کند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

این رسانه چینی در این تحلیل خود نوشت: در سپیده دم ۵ اسفند ۱۴۰۰، نیروهای مسلح روسیه آنچه را که یک عملیات ویژه نظامی خوانند، به دنبال «نظامی زدایی و نازی زدایی اوکراین» آغاز کردند.

ارتش روسیه با حمله‌های سنگین زمینی در چندین منطقه حمله را آغاز کرد و تعدادی از مناطق شمال کی‌یف از جمله نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفت.

از آغاز این درگیری یک سال گذشته است و بسیاری از کشورها اثرات غیرمستقیم آن را احساس کرده‌اند اما در هر حال این دو کشور که مستقیماً درگیر آن هستند، بیش از بقیه از ابعاد و جهات مختلف از آن متاثر شده‌اند.

هزینه انسانی جنگ
در حالی که این درگیری از نظر اقتصادی هم برای اوکراین و هم روسیه هزینه داشته است، اما به سرمایه انسانی آنها نیز لطماتی وارد شده است.

وزارت دفاع انگلیس ادعا می‌کند که حدود ۶۰ هزار سرباز روسی تاکنون در این جنگ کشته شده‌اند.

یک نظرسنجی انجام شده در دی ماه در روسیه گزارش داد که ۵۲ درصد پرسش شوندگان، دوست یا خویشاوندی داشتند که در عملیات نظامی ویژه خدمت کرده بودند.

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک آمریکا با طرح این ادعا که نیروهای مسلح اوکراینی و روسیه هر کدام تا صدهزار تلفات را متحمل شده‌اند، مدعی تلفاتی حتی شدیدتر شده است.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) طی یک سال گذشته ۱۸ هزار و ۹۵۵ تلفات غیرنظامی در اوکراین را ثبت کرد: ۷ هزار و ۱۹۹ کشته و ۱۱ هزار و ۷۵۶ زخمی.

همچنین گفته می‌شود که بیش از ۸ میلیون نفر از کشور فرار کرده‌اند و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار آواره داخلی وجود دارد.

به گفته مقامات اوکراینی و روسی، بیش از دو میلیون پناهنده اوکراینی به روسیه اعزام شده‌اند. اوکراین می‌گوید این نقل و انتقالات اجباری است اما روسیه آنها را تخلیه‌های بشردوستانه می‌نامد. لهستان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و آلمان بیش از یک میلیون پناهنده داشته است. در عین حال کمک‌های نظامی خارجی همچنان در حال سرازیر شدن به اوکراین است. آمریکا و متحدانش تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین عرضه کرده‌اند.

هزینه مالی جنگ
عملیات نظامی برای اوکراین پرهزینه بوده است. تورم در این کشور نسبت به بهمن ۱۳۹۹ هنگامی که ۶.۱ درصد بود، چهار برابر شده و ماه گذشته این رقم ۲۶ درصد بود.

اوکراین به شدت به واردات متکی است. در دی ۱۴۰۰، این کشور از شکاف تجاری ۲.۷ میلیارد دلاری خبر داد.

سی جی تی ان گزارش می‌دهد البته برای روسیه نیز این درگیری دشوار بوده است. کسری بودجه این کشور در بهمن ماه به رکورد ۲۴.۴ میلیارد دلار رسید و درآمد روسیه بیش از یک سوم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

انتظار نمی‌رود سال ۲۰۲۳ هم برای اقتصاد روسیه سال بهتری باشد. بانک جهانی پیش بینی کرده است که در یک سناریوی بدترین حالت، تولید ناخالص داخلی روسیه می‌تواند تا ۵.۶ درصد کاهش یابد.

https://irna.ir/xjLQrH

**سفیر روسیه: حمایت‌های آمریکا به پیروزی اوکراین کمک نمی‌کند

سفیر روسیه در آمریکا گفت، حمایت‌های نظامی و اقتصادی واشنگتن برای شکست مسکو در درگیری‌ها با اوکراین کمک نمی‌کند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا جمعه شب با اشاره به آخرین بسته تحریم‌های اعلام شده توسط جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در سالگرد جنگ اوکراین، این اقدام را «بی‌اهمیت» خواند و به نیوزویک گفت: «آن‌ها یک بار دیگر می‌خواهند ما رنج بکشیم».

وی افزود: آیا واقعاً کسی باور دارد چنین اقداماتی موجب می‌شود کشور ما از مسیر مستقل خود دست بکشد و از مسیر انتخاب شده به سوی جهانی چندقطبی بر اساس اصل امنیت تجزیه ناپذیر، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل منحرف شود؟

سفیر روسیه افزایش اخیر کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و دیگر کشورهای غربی به اوکراین را مورد انتقاد قرار داد.

آنتونوف گفت: «آنها درک نمی‌کنند که ارسال تسلیحات جدید، مانند همه سلاح‌های قبلی، فقط درگیری را طولانی می‌کند و به خونریزی ادامه می‌دهد. به هیچ وجه به نزدیک شدن صلح کمک نمی‌کند. در همین حال، ارتش روسیه در تکمیل وظایف تعیین شده برای دفاع از میهن به پیشرفت‌های خود ادامه می‌دهد. ارتش ما توسط ملت پشتیبانی می‌شود.»

به گزارش نیوزویک، در حالی که هر دو طرف به طور معمول گزارش‌های متناقضی از پیشرفت خود در طول درگیری ارائه می‌دهند، گزارش‌ها حاکی است که روسیه در جبهه حیاتی باخموت در منطقه دونباس پیشرفت کرده است.

واشنگتن و متحدان غربی‌اش همچنان از کی‌یف حمایت می‌کنند و در هفته‌های اخیر از تامین تانک‌ها و خودروهای زرهی مختلف برای نیروهای اوکراین خبر داده‌اند. بایدن نیز در اوایل این هفته اولین سفر خود را به اوکراین انجام داد و روز جمعه با دیگر رهبران گروه ۷ که شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس می‌شود و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، دیدار کرد.

بایدن در توییتر نوشت: «یک سال پیش، گروه ۷ پس از حمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین تشکیل جلسه داد. اکنون نه تنها اوکراین پابرجاست، بلکه ائتلاف جهانی در حمایت از اوکراین قوی‌تر از همیشه است و جی‌۷ تکیه گاه آن است.»

زلنسکی نیز از آمریکا و مردم آن برای دور جدید کمک‌های دفاعی ۲ میلیارد دلاری و کمک مالی ۹.۹ میلیارد دلاری تشکر کرد.

وی در سالگرد آغاز جنگ آن را "یک سیگنال قدرتمند برای متجاوز" خواند و تاکید کرد که کشورش در مسیر پیروزی قرار دارد. اما آنتونوف روایت غرب مبنی بر انزوای مسکو را رد کرد.

آنتونوف اظهار داشت: «واشنگتن و متحدانش در تلاش‌های خود برای خفه کردن روسیه با تحریم‌ها موفق نیستند. ما یاد گرفته‌ایم که تحت فشار اقتصادی و سیاسی زندگی کنیم. اقتصاد روسیه در حال تنظیم مجدد است و توانایی‌های ما در جایگزینی واردات در حال افزایش است.»

وی افزود: "کشاورزی روسیه در مقایسه با بسیاری از کشورها نتایج چشمگیر و غبطه انگیزی از خود نشان می‌دهد. حتی موسساتی چون برتون وودز نیز در حال پیش‌بینی رشد برای کشور ما در سال جاری هستند. "

صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود که در ژانویه منتشر شد، رشد منفی ۲.۲ درصدی برای تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۲ را گزارش کرد، اما رشد ۰.۳ درصدی را برای سال ۲۰۲۳ و رشد ۲.۱ درصدی را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرد که بیش از دو برابر رشد ۱ درصدی پیش بینی شده برای آمریکا در همان سال محسوب می شود.

آنتونوف پیش بینی کرد چشم اندازاقتصادی کشورهایی که تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده‌اند بدتر می‌شود و این تحریم‌ها به جای تأثیرگذاری بر سیاست‌های دولت عمدتاً به شهروندان عادی در روسیه آسیب خواهد زد.

وی افزود: «در عین حال، در بیشتر کشورهایی که محدودیت‌ها را ایجاد کرده‌اند، بحران بیداد می‌کند؛ آن‌ها با کمبود فزاینده کالا و تورم شدید مواجه هستند. تجربیات قبلی در مورد تحریم‌ها نشان داده است که این تحریم‌ها در درجه اول به بازار جهانی آسیب می زند و وضعیت را برای شهروندان عادی در کشورهایی که تحریم‌های بی پروا را آغاز کرده یا از آن حمایت می‌کنند، وخیم‌تر می‌کند.»

وی افزود: «ادعاهای آمریکا در مورد «انزوای» روسیه کاملا نادرست است. ما با جامعه بین‌المللی حتی فعال‌تر از قبل همکاری می‌کنیم. تنها تفاوت این است که ما اکنون بر کشورهایی که آماده همکاری بر مبنای سود متقابل و برابر هستند، تمرکز داریم؛ نه بر شرکای پیشین که اعتماد ما را از دست داده‌اند.»

آنتونوف با اشاره به مراسمی که در آستانه سالگرد آغاز جنگ در سفارت روسیه در واشنگتن دی سی برگزار شد، گفت: تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه و سایر بخش‌های آسیا همچنان با روسیه در ارتباط هستند.

سفیر روسیه در آمریکا اضافه کرد: «در واقع واشنگتن عمدا گفت وگوهای دوجانبه و روابط بین‌الملل را از بین می‌برد. و هیچ‌کس از جمله در دولت ایالات متحده، به نظر نمی‌رسد مایل به جستجوی راهی برای خروج از این مشکل باشد.»

https://irna.ir/xjLQs۲

**حملات ائتلاف سعودی به الحدیده یمن

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته استان الحدیده یمن را هدف حملات هوایی، موشکی و توپخانه قرار داده و ۹۶ بار آتش‌بس ادعایی در این استان را نقض کرده‌ است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

اتاق عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان الحدیده اعلام کرد، پهپادهای شناسایی و جاسوسی ائتلاف سعودی وارد آسمان مناطقی در حیس و مقبنه شدند و به گشت زنی پرداختند.

بر اساس این گزارش، حملات راکتی ائتلاف سعودی نیز در مناطق مختلفی از استان الحدیده ادامه داشته است و واحد توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطقی را در حیس و مقبنه را هدف قرار دادند.

این گزارش می‌افزاید، هواپیماهای شناسایی و مسلح ائتلاف سعودی نیز در یک نوبت منطقه‌ای را در مقبنه هدف قرار دادند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

https://irna.ir/xjLQsc

**چین: آمریکا تعهدات بین المللی هواپیمایی را نقض می کند

سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه اعلام کرد آمریکا تعهدات خود بر اساس کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری موسوم به کنوانسیون شیکاگو را با توصیف کردن بالون غیرنظامی چین به بالون جاسوسی نقض کرده است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

وانگ ونبین این اظهارات را در یک نشست خبری در واکنش به اقدام آمریکا برای انجام تحقیق و تجسس پس از ورود بالون‌ چینی به حریم هوایی ایالات متحده بیان کرد.

وانگ تصریح کرد: چین چندین بار به صراحت به آمریکا گفته است که ورود هواپیمای بدون سرنشین غیرنظامیبه حریم هوایی آمریکا یک رویداد کاملا ناخواسته، غیر منتظره بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به صورت یکجانبه و مخفیانه در حال انجام آزمایشهایی بر روی بقایای این بالون است.

وانگ افزود: چین از طریق مجاری کنسولی از آمریکا خواسته است هر گونه پیشرفت صورت گرفته در این خصوص را به اطلاع پکن برساند، این در حالیست که واشنگتن تاکنون پاسخی به این درخواست نداده است.

وی خاطرنشان کرد: چین به شدت خواستار شفافیت از سوی آمریکا در خصوص تحقیقات صورت گرفته شده است. سخنگوی وزرات خارجه چین همچنین این سوال را مطرح کرد که انجام چنین تحقیقاتی چه اعتباری خواهد داشت؟

وانگ گفت: موضع آمریکا در خصوص این حادثه مدتهاست که وجود دارد. ایالات متحده از طریق اتخاذ چنین سیاست هایی خواستار مهار و سرکوب چین است.

وی همچنین اعلام کرد همانگونه که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ یکم فوریه (۱۲ بهمن ماه)، دستور هدف قرار دادن این بالن غیرنظامی را صادر کرده است، نتایج تحقیقات صورت گرفته در خصوص این بالن نیز در حال جعل شدن است.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) برای نخستین بار بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده که حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

پس از آن اعلام شد که بالون های دیگری نیز در اسمان آمریکا مشاهده و سرنگون شده اند اما رویت اشیاء ناشناخته پرنده در آمریکا و پنهانکاری دولت این کشور در ارائه اطلاعات درباره آنها نگرانی های امنیتی را برانگیخته است .

https://irna.ir/xjLQt۶

**بالاگرفتن جدال صهیونیستها؛ لیکود باراک را به دادگاه کشاند

حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به دلیل دعوت از نیروهای نظامی این رژیم برای نافرمانی و سرپیچی از دستورات فرماندهان خود شکایت کرد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

حزب لیکود که ریاست آن را «بنیامین نتانیاهو» بر عهده دارد، از «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی شکایت کرد.

این حزب نزد پلیس رژیم صهیونیستی از ایهود باراک شکایت و اعلام کرد که وی صهیونیست ها را به شورش، ناآرامی های گروهی و خشونت دعوت می کند.

بر اساس این گزارش، در پی لایحه اصلاحات قضایی ارایه شده از جانب کابینه نتانیاهو که جناح اپوزیسیون آن را «کودتای قضایی» می خواند، ایهود باراک نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفته بود که نیروهای نظامی باید از دستورات فرماندهان خود نافرمانی و سرپیچی کنند.

ایهود باراک همچنین کابینه نتانیاهو را غیرمشروع توصیف کرده و گفته بود که این کابینه رژیم صهیونیستی را از یک نظام دموکراتیک (ادعایی صهیونیست ها) به سوی نظام دیکتاتوری سوق می دهد.

حزب لیکود در اعتراض به سخنان باراک اعلام کرد: آزادی بیان (مورد ادعای صهیونیستها) نمی تواند از مسئول پیشین محافظت کند؛ مسئولی که از این امر به عنوان سلاحی برای ایجاد جنگ داخلی استفاده کند و "اسرائیلی ها" را تشویق به نافرمانی از کابینه ای کند که در انتخابات کنست (پارلمان رژیم اسراییل)، رای اعتماد گرفته است.

این حزب خواستار انجام تحقیقات جنایی علیه نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی شد و تاکید کرد که اظهارات ایهود باراک تحریک آمیز بوده و مخالفان لایحه اصلاحات قضایی را به سوی خشونت سوق می دهد؛ خشونتی که می تواند به نظم عمومی آسیب بزند.

ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از سخنان خود افشا کرد که تلاش نتانیاهو و حزب وی برای اصلاحات در دستگاه قضایی که صهیونیست‌ها از آن به عنوان کودتا یاد می کنند، برای تبرئه نتانیاهو از محاکمه است.

نتانیاهو در چهار پرونده مهم متهم است؛ پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف شده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستکم بیش از ۱۰ بار به بازجویان پلیس پاسخ داده که علاوه بر پرونده‌های مذکور، پرونده فساد مالی همسرش نیز در میان آنهاست.

نتانیاهو در پرونده موسوم به ۱۰۰۰، متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است.

بر اساس پرونده مزبور، نتانیاهو به کلاهبرداری، فریب کاری و خیانت در امانت متهم شده است.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

https://irna.ir/xjLQt۲

**پافشاری بایدن بر عدم ارسال اف ۱۶ به اوکراین در کنار رد پیشنهاد صلح چین

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی ای بی سی ضمن پافشاری بر ضرورت نداشتن ارسال جنگنده های اف ۱۶ به اوکراین در شرایط فعلی، هشدار داد که در صورت کمک نظامی چین به روسیه، شرکت های آمریکایی از این کشور نیز خارج خواهند شد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

با وجود اصرار مقام های اوکراینی، بایدن شب گذشته (۵ اسفند) گفت که آمریکا "فعلاً" جنگنده های مذکور را به این کشور ارسال نمی کند و ارتش آمریکا معتقد است که همسایه غربی روسیه در حال حاضر به کمک های مهمتری نیاز دارد.

بایدن گفت: ما اقلامی را که به باور ارتش، اوکراین در حال حاضر به آنها نیاز دارد، ارسال می کنیم. اوکراین به تانک، توپخانه، پدافند هوایی و راکت انداز پیشرفته "هایمارس" نیاز دارد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تهدید کرد در صورتیکه چین سلاح های مرگبار به روسیه ارسال کند تا علیه اوکراین استفاده شود، واشنگتن واکنش نشان خواهد داد. وی با این حال و بر خلاف هشدار مقام های دولتی پیش بینی کرد که پکن دست به چنین اقدامی نزند.

بایدن درمورد واکنش احتمالی واشنگتن، به صورت تلویحی تحریم های اعمال شده بر دیگر کشورهای حامی روسیه را مطرح کرد و گفت: (در مورد چین نیز) همانند کشورهای دیگری که از خط قرمز ما عبور کردند، واکنش نشان خواهیم داد. به بیان دیگر ما تحریم های سختی بر هر کشوری که چنین کرد، اعمال کرده ایم.

رئیس جمهوری آمریکا با ذکر جزئیات گفت و گوی تابستان امسال با همتای چینی خود درمورد پیامدهای اقتصادی کمک به روسیه گفت: ۶۰۰ شرکت آمریکایی، از مک دونالد گرفته تا (غول نفتی) اکسان، روسیه را ترک کردند. اگر شما با حمایت از قساوتی که در جریان است درگیر چنین بی رحمی ای شوید، با چنان پیامدی مواجه خواهید شد.

وی "طرح صلح" پیشنهادی چین را رد کرد و گفت: من در این طرح چیزی ندیدم که نشان دهد در صورت پیگیری آن، کشور دیگری به غیر از روسیه از آن سود خواهد برد.

بایدن افزود: این ایده که چین در مورد نتیجه این جنگی که کاملاً برای اوکراین ظالمانه است مذاکره کند، اصلاً منطقی نیست.

وی در این گفت و گو بار دیگر بر نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تاکید کرد.

https://irna.ir/xjLQvJ

**بولتون: چین برنده بزرگ جنگ اوکراین است/ مخالفت جدی با بازگشت ترامپ به قدرت

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید گفت که تاکنون چین برنده بزرگ جنگ اوکراین بوده و به دقت درحال بررسی و نظارت است که آمریکا و ناتو چه کار می‌کنند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

بولتون در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پشت با اشاره به این موضوع مدعی شد که با توجه به این مسائل چین پیش‌بینی‌های مناسبی انجام می‌دهد درباره اینکه فعالیت نظامی احتمالی این کشور علیه تایوان یا دیگران چه می‌تواند باشد.

بولتون که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی در دولت سابق آمریکا بود، این ادعا را مطرح کرده است که رابطه نزدیک‌تر چین و روسیه برای روس‌ها تا پایان قرن، بد تمام خواهد شد اما درحال حاضر برای واشنگتن و اروپا و آسیا بد است.

به اعتقاد این مقام پیشین آمریکایی، بسیاری از به اصطلاح کارشناسان گفته اند که چین از جنگ اوکراین ناراحت شده است و آنها در تلاش برای جدا کردن خودشان از کاخ کرملین بودند اما در روزهای اخیر مشخص شد این درست نیست.

بولتون مدعی است که چین خرید نفت و گاز روسیه را به طور قابل توجهی افزایش داده است و هیچ شکی نیست که موسسه‌های مالی تحریم شده روسی از طریق نظام بانکی چین پولشویی می‌کنند. درحالیکه عده زیادی از کارشناسان و ناظران سیاسی معتقد هستند که واشنگتن با سیاست گسترش ناتو به شرق شروع کننده جنگ اوکراین بوده، این سیاستمدار جنگ طلب آمریکایی بر این عقیده است که بیشترین کشوری که در جهان از سوی چین تهدید می‌شود اوکراین است.

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در مورد اینکه ترامپ در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور آینده چگونه روابط با روسیه و اوکراین را مدیریت می‌کند، گفت: می‌دانم که وی در هفته‌های اخیر چه گفته است. او گفته، اگر بتواند زلنسکی و پوتین را در یک اتاق با همدیگر داشته باشد، می‌تواند ۲۴ ساعته مشکل را حل کند. این متوهمانه است و متاسفانه این نوع رویکرد ترامپ به مسائل است.

وی افزود: بدترین قسمت دولت ترامپ برای من در زمینه امنیت ملی فرصت‌های بزرگی بود که از دست دادیم زیرا او نمی‌تواند روی سیاست برای دوره زمانی پایدار متمرکز باشد. اگر ترامپ دوباره برگردد بدتر از آن زمان خواهد بود.

بولتون اضافه کرد: من در کتابم گفتم و امروز هم باور دارم، اگر ترامپ دوباره انتخاب شود به نظرم از ناتو خارج می‌شود. فکر می‌کنم که این یک فاجعه خواهد بود.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مشارکت در پیمان نیو استارت را به حالت تعلیق درآورد، بیان کرد: این یک موهبت است. آرزو می‌کردم او کاملا خارج می‌شد. معاهده نیواستارت یک توافق بد در سال ۲۰۱۰ بود، زمانیکه سنا آن را تصویب کرد. دولت بایدن اشتباه بزرگی انجام داد که در سال ۲۰۲۱ بدون هیچ امتیازی از طرف روس‌ها آن را به مدت ۵ سال تمدید کرد.

بولتون همچنین با تاکید بر اینکه واشنگتن باید بازنگری گسترده در دکترین هسته‌ای داشته باشد، ادامه داد: قبل از اینکه به توافقنامه‌های کنترل تسلیحات دیگری دست پیدا کنیم، باید مطمئن شویم که سلاح‌های کافی برای محافظت از خود داریم.

https://irna.ir/xjLQsV

**یکسالگی جنگ اوکراین؛ پیشنهاد صلح برزیل روی میز روسیه

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین، پیشنهاد خود مبنی بر ایجاد گروهی از کشورها برای تشکیل میز مذاکره به منظور دستیابی به صلح را تکرار کرد و مسکو از بررسی این پیشنهاد خبر داد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری چپگرای برزیل در صفحه توییتر خود نوشت: در زمانی که بشریت به صلح نیاز دارد، یکسال از جنگ بین روسیه و اوکراین می‌گذرد. ضروری است تا گروهی از کشورها که درگیر این جنگ نیستند، مسئولیت انجام مذاکره برای بازگرداندن صلح را بر عهده بگیرند.

داسیلوا پیشنهاد خود را برای اولین بار در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در برازیلیا به صورت علنی اعلام کرد.

لولا داسیلوا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدراعظم آلمان گفت: پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها ایجاد شود که گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را برای یافتن صلح ترویج کند و پیشنهاد می‌کنم این گروه از خود آلمان، فرانسه و ایالات متحده و در میان دیگر کشورها، برزیل، چین و هند به عنوان میانجی‌های احتمالی تشکیل شود.

میخائیل گالوزین معاون وزیر خارجه روسیه نیز پنجشنبه گذشته گفت مسکو در حال ارزیابی این پیشنهاد است.

معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت: ما اظهارات رئیس‌جمهوری برزیل را در مورد میانجیگری احتمالی برای یافتن راه هایی برای جلوگیری از تشدید تنش در اوکراین مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی افزود: ما به صورت عمده از نقطه نظر سیاست متعادل برزیل و البته با در نظر گرفتن شرایط موجود در حال بررسی ابتکارات هستیم.

لولا داسیلوا از ارسال مهمات به اوکراین خودداری کرده و اطمینان داده است که برزیل کشور صلح است. اظهار نظر این سیاستمدار چپگرا در سال گذشته مبنی بر اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین «به اندازه ولادیمیر پوتین در این درگیری مسئول است»، سروصدای زیادی به پا کرد.

مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل دیروز جمعه اعلام کرد برزیل «راه‌حل آماده ای ندارد»، اما به دنبال گفت‌وگو با سایر کشورها برای بررسی «مسیرهای ایجاد صلح» است.

با گذشت یکسال از جنگ اوکراین، دولت اوکراین نیز در نظر دارد با کسب حمایت لولا داسیلوا، روابط نزدیک با آمریکای لاتین را برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری افه، زلنسکی دیروز (جمعه) از علاقه خود برای دیدار با همتای برزیلی خود خبر داد؛ طبق اعلام زلنسکی، «دیداری که به اوکراین کمک کند تا آمریکای لاتین به تلاش‌های این کشور برای دستیابی به صلح عادلانه از طریق خروج نیروهای روسی از اوکراین اضافه شود».

پدرو بارروس تحلیلگر برزیلی به تازگی به اسپوتنیک گفت: پیشنهاد لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل مبنی بر ایجاد انجمنی که به دنبال صلح میان روسیه و اوکراین باشد، نشان‌دهنده اراده او برای ایفای نقش رهبری در جهان در زمان فقدان یک قدرت هدایت‌کننده است.

به گفته این کارشناس، تعهد برزیل به گفت‌وگو می‌تواند جایگزینی برای راه‌های دیگر برای حل مناقشات مانند اعمال تحریم‌ها یا تلاش برای سرنگونی دولت‌ها باشد.

بارروس همچنین تاکید کرد که لولا داسیلوا «بسیار به صلح به‌عنوان سنت سیاست خارجی برزیل، متعهد است». وی اطمینان داد که برای برازیلیا، حفظ خطوط دیپلماتیک با هر دو طرف درگیری، اساسی و ضروری است.

https://irna.ir/xjLQvB

**افقی روشن پیش روی روابط چین و ایران

تارنمای اینترنتی روزنامه "چاینا دیلی" چین در گزارشی با عنوان "توسعه همکاری های ایران و چین در انتظار آینده ای روشن" ، به سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن پرداخته و از آن به عنوان موفقیتی بزرگ برای توسعه همکاری دو طرف یاد کرده است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

در بیانیه مشترک میان ایران و چین جنبه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و روابط تاریخی دو کشور برشمرده است و از این سفر به عنوان فرصت مناسبی برای توسعه همکاری میان دو کشور یاد شده است.

همچنین طرح یک کمربند-یک جاده از سوی تهران به عنوان یک راهبرد کلیدی برای تسهیل توسعه جهانی در میان هم افزایی های ارتباطی جدید در نظر گرفته می شود.

رئیس جمهوری ایران در سفر به چین همچنین اعلام کرد: ایران از این طرح حمایت می کند. بنابر اعلام رئیسی، طرح یک کمربند-یک جاده ابتکار عملی برای توسعه جهانی و امنیت جهانی است و ایران در آن مشارکت خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، عزم مشترک برای سرعت بخشیدن به توسعه کشاورزی، صنعت، انرژی های تجدید پذیر و زیرساخت می تواند زمینه های بیشتری را برای توسعه طرح یک کمربند-یک جاده فراهم کند.

بر اساس این گزارش، عزم تزلزل ناپذیر چین و ایران برای توسعه همکاری های دوجانبه زمینه را برای اجرایی شدن توافقات دو کشور فراهم می آورد.

همچنین تمرکز بر گسترش تولید کالاهای با کیفیت بالا در ایران و افزایش همکاری شرکت های ایرانی با بازار چین می تواند تنوع بخشی در مبادلات تجاری میان دو کشور را به همراه داشته باشد.

توسعه روابط میان ایران و چین با در نظر گرفتن جایگاه پکن به عنوان شریک تجاری برتر ایران می تواند اهمیت زیادی در اجرایی شدن توافق نامه همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور داشته باشد.

بدون شک حمایت مشترک از چندجانبه گرایی و دسترسی به بازار می تواند افق های جدیدی را برای توسعه همکاری در چارچوب های کلیدی منطقه ای بگشاید.

این مساله بیانگر ابتکار مضاعف چین برای گسترش عضویت در بریکس و حمایت مستمر ایران از مشارکتهای احتمالی در سازمان همکاریهای شانگهای است.

این گزارش می افزاید سفر رئیسی به چین گامی روبه جلو برای توسعه همکاری های اقتصادی با چین به شمار می آید.

همچنین چین و ایران صرف نظر از اینکه جریانات بین المللی به کدامین سو خواهد رفت، به توسعه همکاری های دو جانبه ادامه خواهند داد.

همچنین توسعه همکاری میان ایران و چین می تواند به عنوان الگوی از بروز ثبات در خاورمیانه به شمار آید.

همچنین چین حمایت خود را از توسعه فن آوری کشاورزی در چین اعلام کرده است.

رئیسی با اشاره به ریشه های تاریخی دو کشور اعلام کرد ابتکار عمل یک کمربند-یک جاده دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر می کند.

این واقعیت را همچنین می توان در نظر گرفت که دو طرف به عنوان کشورهای متمدن آسیایی شناخته می شوند و این آمادگی را دارند انرژی خود صرف اتصال جاده ابریشم در سراسر مناطق کنند. تهران و پکن همچنین آمادگی دارند در زمینه انرژی و حمل و نقل مشارکت داشته باشند.

در این گزارش همچنین به امضای دهها سند همکاری دوجانبه در سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به چین اشاره شده است.

در مجموع شکی نیست که توسعه روابط میان ایران و چین می تواند زمینه را برای ایجاد ثبات در منطقه خارومیانه، پیش برد همکاریهای برد-برد در طرح یک کمربند-یک جاده و توسعه مردم محور فراهم آورد.

https://irna.ir/xjLQx۴

**اسرائیل در انتظار یک ترور سیاسی بزرگ

در ادامه نگرانی ها و هشدارهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره آینده این رژیم، یک افسر عالیرتبه سازمان امنیت داخلی موسوم به "شاباک" اذعان کرد که رژیم صهیونیستی در آستانه وقوع یک ترور سیاسی و رفتن به سمت گسیختگی و زلزله ای ویران کننده تر از ترور "اسحاق رابین" نخست وزیر اسبق این رژیم است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

"زهیر اندراوس" روز شنبه در یادداشتی در روزنامه "رای الیوم" چاپ لندن، نوشت: مقامات امنیتی و اطلاعاتی کنونی و سابق رژیم اشغالگر قدس یکی پس از دیگری زنگ خطر را در اسرائیل به صدا در می آورند و هشدارهایی درباره احتمال وقوع ترور سیاسی در این رژیم می دهند که عواقب آن بسیار خشن تر و ویران کننده تر از ترور اسحاق رابین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ خواهد بود.

این هشدارها همزمان با برگزاری اعتراضات مختلف خیابانی در سرزمین های اشغالی است که در پی آغاز "کودتای سیاسی" در این رژیم توسط بنیامین نتانیاهو برای تضعیف دستگاه قضائیه مطرح می شود. یکی از اهداف نتانیاهو از تضعیف دستگاه قضایی در پوشش لایحه اصلاحات قضایی، فرار از پیگیرد قضایی شخص خودش بدلیل پرونده های فساد، رشوه خواری، خیانت در امانت و کلاهبرداری است.

پس از هشدار کمیسر کل پلیس رژیم اشغالگر نسبت به احتمال وقوع ترور سیاسی و برپایی تظاهرات و بروز اختلافات در تشکیلات رژیم اشغالگر در هفته های اخیر درباره برنامه نتانیاهو برای اصلاحات در قوه قضاییه، "رونن بار" رئیس شاباک با سران جناح اپوزیسیون یعنی "یائیر لاپید" و "بنی گانتز" نخست وزیر وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی از یک سو و از سوی دیگر با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر کنونی دیدار کرد و خواستار آرامش سیاستمداران و آرامش در خیابانها شد.

در همین راستا، "دویر کریف" یک افسر سابق شاباک در مصاحبه با رادیو رژیم صهیونیستی در مورد ادامه این وضعیت هشدار داد و گفت: «اوضاع کاملا ویژه و فوق العاده شده است. پیش تر "گرمی غیلون" رییس اسبق شاباک پیش از ترور اسحاق رابین (نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی) در هشداری اعلام کرده بود که در آستانه وقوع یک ترور سیاسی هستیم و همه می دانند که بعد از آن چه شد".

وی افزود: "نداو ارگامان" رئیس سابق شاباک حدود یک سال پیش در کمپین انتخاباتی گفته بود که نزاع های جاری ممکن است به وقوع خشونت ایدئولوژیک منجر شود اما تفاوت آن با مورد قبلی این خواهد بود که اتفاق جدید ممکن است در طرف مقابل یعنی چهره های فکری بیفتد، و این یک هشدار کاملا جدی و بی سابقه است که برای سومین بار مطرح می شود.

کریف افزود: می دانیم که رئیس شاباک یک فرد ستادی نیست بلکه حرفه‌ای و عملیاتی است که "در حوزه خنثی سازی تروریسم و حفظ دموکراسی" (مورد ادعای صهیونیستها) تخصص دارد بنابراین وقتی می گوید، اطلاعاتی دارد که ممکن است ترور سیاسی اتفاق بیفتد، معنای این حرف روشن است و به نظر من، یک گسست و زلزله ای در اسرائیل رخ خواهد داد که از زلزله مرگ رابین مهمتر خواهد بود.

از سوی دیگر، یک افسر سابق رژیم صهونیستی نیز در اظهاراتی به رادیو رژیم اسرائیل، چنین تعبیر کرد که "کشتن رابین، به منزله کشتن رئیس دموکراسی (مورد ادعای صهیونیستها) در اسرائیل بود اما تصویب لایحه مورد نظر نتانیاهو در مورد اختیارات قوه قضاییه، به منزله کشتن خود (این) دموکراسی (ادعایی) است". به گفته کریف، ترجمان این حرف این است که دیگ در حال جوشیدن است و زلزله ای در راه است که باعث وقوع یک سونامی خواهد شد که باید دید آیا همه ما را با خود خواهد برد یا نه؟

در پایان این یادداشت رای الیوم آمده است: شکاف درونی که رژیم اشغالگر قدس اکنون با آن دست به گریان است، بی سابقه است و پیش از این دیده نشده است و کارشناسان بر عمق مخاطره آمیز بودن رخدادهای جاری تاکید می کنند؛ به گونه ای که آشتی میان دو طرف درگیری را غیرممکن می دانند و بر همین اساس، نسبت به تبعات این امر هشدار می دهند و از وقوع آنچه "جنگ برادرکشی و جنگ داخلی واقعی" می خوانند، بیم دارند.
گفتنی است که سرزمین های اشغالی در طول هفته های اخیر شاهد تظاهرات گسترده مخالفان سیاست های کابینه راست افراطی نتانیاهو برای اصلاحات در نظام قضایی این رژیم بوده است. این تظاهرات ها از جمله در شهر اشغالی قدس و مقابل کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی برگزار شد. در قدس مخالفان سیاست های نتانیاهو در مقابل گروهی از شهرک نشینان موافق سیاست های او صف آرایی کرده و یکدیگر را تهدید کردند. مقابل کنست نیز دهها هزار نفر از مخالفان سیاست کابینه نتانیاهو برای اصلاحات در نظام قضایی تجمع کرده و علیه او شعار دادند. معترضان تلاش کردند تا از حصار ایجاد شده توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی عبور کرده و وارد ساختمان کنست شوند که پلیس با آنها درگیر شد. حضور این صهیونیست ها در مقابل کنست همزمان با بررسی لایحه اصلاحات قضایی بود که کابینه نتانیاهو به کنست فرستاده بود.

این تظاهرات‌ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می دانند و از مدتها قبل این نکته را مطرح کرده اند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLQxn

**سفر صدراعظم آلمان به هند؛ توسعه تجارت دوجانبه و گفت‌ وگو درباره مسائل جهانی

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با هدف تقویت بیشتر روابط دوجانبه امروز وارد هند شد تا با نارندرا مودی گفت وگو کند. تقویت تجارت دوجانبه با هند و گفت و گو درباره مسائل بین المللی مهم ترین اهداف این سفر اعلام شده است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

اولاف شولتس صدراعظم آلمان امروز وارد هند شد تا با نخست وزیر این کشور، نارندرا مودی گفتگو کند.

شولتس در نخستین اظهارنظر خود درباره این سفر گفت: ما در حال حاضر روابط خوبی با هند داریم و امیدوارم که این روابط را تقویت کنیم. قصد داریم در مورد همه موضوعات مرتبط با توسعه کشورهای خود و همچنین نیاز شدید به صلح در جهان گفتگو کنیم.

انتظار می‌رود که جنگ روسیه و اوکراین که یک سال آن به پایان رسید، در بحث‌های نخست وزیر مودی و شولز نقش برجسته‌ای داشته باشد.

خبرگزاری پی تی آی (PTI) گزارش داد که آنها همچنین احتمالاً در مورد گسترش بیشتر روابط دوجانبه کلی در تعدادی از زمینه های کلیدی از جمله فناوری های جدید، انرژی پاک و تجارت و سرمایه گذاری صحبت خواهند کرد.

پیش از ورود شولتس به هند، «فیلیپ آکرمن» سفیر آلمان در دهلی گفت: درگیری روسیه و اوکراین و اقدامات چین در سرتاسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام در دستور کار مذاکرات دوجانبه خواهد بود. تقویت تجارت و سرمایه گذاری نیز برای شولتس در اولویت قرار دارد که با یک هیئت تجاری پرقدرت شامل ۱۲ مدیر عامل شرکت های بزرگ آلمانی مانند زیمنس و نرم افزار ساپ همراه است.

سفر شولتس به عنوان تلاشی برای متقاعد کردن هند در مورد موضع اروپا در مورد مناقشه اوکراین تلقی می شود.

این دیدار فرصتی برای طرف هندی خواهد بود تا درک بهتری از سیاست آلمان در حوزه هند و اقیانوس آرام داشته باشد، جایی که اقدامات تهاجمی و قاطعانه چین باعث نگرانی چندین کشور شده است.

این اولین سفر شولتس به هند پس از تصدی صدراعظم آلمان در سال گذشته است. همچنین این اولین سفر مستقل صدراعظم آلمان از زمان تأسیس مکانیسم دوسالانه مشاوره بین دولتی میان هند و آلمان (IGC به اختصار) در سال ۲۰۱۱ است.

دو طرف راه‌هایی را برای رشد تجارت دوجانبه از سطح فعلی ۳۰ میلیارد یورو در سال بررسی خواهند کرد و انتظار می‌رود چندین توافق تجاری در طول سفر شولز منعقد شود. آلمان همچنین ۱.۳ میلیارد یورو در سال به پروژه های انتقال آب و هوا و انرژی سبز در سراسر هند اختصاص داده است.

همچنین انتظار می‌رود که دو طرف راه‌هایی را بررسی کنند که هند می‌تواند به آلمان در رفع نیازهای خود به نیروی انسانی ماهر، از جمله از طریق تسریع مهاجرت قانونی، کمک کند. آلمان در حال حاضر میزبان ۳۵۰۰۰ دانشجوی هندی است و قرار است ۱۸۰۰۰ نفر دیگر در ماه های آینده به آنها بپیوندند.

علاوه بر گفتگوهای دوجانبه با نخست وزیر مودی، شولتس روز شنبه در یک نشست تجاری شرکت خواهد کرد. او همچنین با رئیس جمهور هند «دروپدی مورمو» دیدار خواهد کرد. روز یکشنبه، شولز برای جلسات بیشتر با تمرکز بر تجارت و فناوری به بنگلور سفر خواهد کرد.

مودی و شولتس در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ در بالی در حاشیه اجلاس گروه بیست در بالی گفتگو کردند. شورای صبح یکشنبه به وقت محلی عازم بنگالورو می شود و قرار است حدود ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر به وقت هند از ایالت کارناتاکا به آلمان پرواز کند.

https://irna.ir/xjLQxx

**قدیروف: اروپا با دنباله روی از آمریکا به سمت ویرانی می رود

رئیس جمهوری چچن در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الشرق، رئیس جمهوری اوکراین و اطرافیان او را "عروسک دست غرب" توصیف کرد و گفت که مذاکره با "کی‌یف" بی فایده است و مقامات اروپایی با دنباله روی از سیاست های آمریکا کشورهایشان را به سمت خود ویرانی می برند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

«رمضان قدیروف» در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «الشرق» افزود: "مذاکرات با «کی یف» که عروسکی در دست غرب است، فایده‌ای ندارد ، غرب از کی‌یف به عنوان سرنیزه ای برای مقابله با روسیه استفاده می‌کند و عملیات نظامی ویژه در اوکراین تحت هر شرایطی باید ادامه یابد."

وی با بیان اینکه "از این پس روسیه شرایط خود را تحمیل خواهد کرد"، ادامه داد که مسکو به رغم اینکه با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رو در رو است، از تمام منابع نظامی موجود خود در اوکراین استفاده نکرده است.

رئیس جمهوری چچن ناتو را متهم کرد که «تمام توافقات شفاهی و کتبی را زیر پا گذاشته و به مرزهای روسیه نزدیک و در آنها مستقر شده است. »

قدیروف اضافه کرد: «روسیه اکنون با یک تهدید واقعی از سوی یک همسایه تروریست و متجاوز رو به رو است که آرزوی پیوستن به ناتو را دارد و در صورت داشتن سلاح یا بمب هسته‌ای می‌تواند کمتر از دو دقیقه روسیه را هدف قرار دهد که آن زمان دیگر جلوگیری از چنین حمله‌ای غیرممکن خواهد بود.»

وی گفت: «این یک تهدید مستقیم برای موجودیت کشور ما است و همه اینها روسیه را بر آن داشت تا عملیات نظامی ویژه را [علیه اوکراین] آغاز کند.»

رئیس جمهوری چچن اظهار کرد که کل بلوک ناتو و نه فقط اوکراین رودروی روسیه قرار گرفته اند.

به گفته قدیروف، «نیروهای چچن برای دستیابی به یک پیروزی بزرگ در مسیر صحیح قرار دارند و شکست‌های متعدد نیروهای نظامی اوکراین در همه جبهه‌ها و خسارات سنگینی که آن‌ها متحمل شده اند، گواه آن است.»

وی اضافه کرد: «افزون بر ۶۵۰۰ نیرو، ده‌ها هزار داوطلب از جمهوری چچن تحت نظارت دقیق مربیان مجرب به منطقه عملیات ویژه نظامی اعزام شده اند.»

قدیروف درباره میزان ارزیابی خود از روند جنگ اوکراین اظهار داشت: در چارچوب عملیات رزمی و با هدف یافتن مزیت برتری بر دشمن، باید راهبرد و تاکتیک را تغییر داد و نیروها را تجدید قوا کرد.

مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید

رئیس جمهوری چچن ادامه داد: به ذهنشان خطور نکرده بود که امکانات نظامی کشور ما تا این حد زیاد است، هرچند که نیروهای روسی به صورت کامل با نیروهای آن‌ها درگیر نشده اند.

وی درباره امکان دستیابی به راه حلی برای بحران از طریق مذاکرات صلح ابراز عقیده کرد: «جنگ اکنون در خاک روسیه در مناطق لوگانسک و دونتسک و مناطق زاپوروژیا و خرسون در حال وقوع است بنابراین ساکنان این مناطق تمایل خود را برای تبدیل به بخشی از کشور ما ابراز کردند تا ساکنان از ترور خونینی که ناسیونالیست‌های اوکراینی و ناتو علیه آن‌ها انجام می‌دادند محافظت شوند.»

قدیروف گفت: «هیچ یک از مذاکرات به نتیجه ملموس نخواهد رسید زیرا ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و اطرافیانش عروسک‌های خیمه شب بازی در دست کشورهای غربی هستند.»

رئیس جمهوری چچن افزود: «تا زمان نابودی گروه‌های پاندیرا و نازی‌ها عملیات ویژه نظامی تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود و تا زمانی که یکی از عناصر وابسته به پاندیرا زنده است، صلح در اوکراین محقق نخواهد شد و مساله مهم اکنون، حرکت به سوی هدف است. »

وی ادامه داد: نیازی به مذاکره نداریم زیرا این مذاکرات به سود روسیه نخواهد بود اما به طرف مقابل این فرصت را می‌دهد که به موقع و با ریاکاری عمل کنند، همانطور که در مورد «توافق‌نامه‌های مینسک» انجام دادند.

غربیها کشورهای خود را به سمت خود تخریبی می برند

قدیروف اضافه کرد: مقامات غربی، کشورهای خود را به سمت خود تخریبی سوق می دهد و معتقدم این اتفاق به زودی خواهد افتاد. انحطاط اخلاقی، اعمال تحریم‌هایِ خود ویران کننده، افزایش قیمت سوخت و نیازهای اولیه و شاخص‌های بحران جهانی غذا و سایر جنبه‌های ناشی از سیاست‌های بی‌پروای دولت بایدن، باعث خواهد شد که شر دامن خود عروسک دست نشانده‌ آمریکایی و اروپایی را بگیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه کشورهای اروپایی در صورت ادامه گوش دادن به سخنان آمریکا آینده‌ای نخواهند داشت و حرکت آنها به سمت توسعه قابل اعتماد از همه جهات تنها از طریق دوستی با روسیه محقق می‌شود، به کشورهای اروپایی توصیه می‌کنم که در اقدامات خصمانه خود نسبت به روسیه تجدید نظر کنند و به آن‌ها می‌گویم که در حال کشتن اقتصاد خود هستید.

https://irna.ir/xjLQtC

**فضاسازی جدید انگلیس در مورد پهپادهای ایران

رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس در تداوم ادعاهای مقامات غربی درباره مشارکت تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین که بارها از سوی کشورمان رد شده است، عنوان کرد: پهپادهای ساخت ایران از ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن ۱۴۰۱) به این سو در جنگ استفاده نشده است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

وزارت دفاع انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد ادعا کرد: هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی (OWA-UAVS) از حدود ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ در اوکراین منتشر نشده است.

در این بیانیه ادعا شده که اوکراین بین اواخر ژانویه و اوایل فوریه «دستکم ۲۴ پهپاد شاهد» را منهدم کرده است. عدم به‌کارگیری از پهپادهای ایرانی طبق ادعای وزارت دفاع انگلیس نشان‌دهنده خالی شدن انبار روسیه و تلاش احتمالی مسکو برای سفارش‌های جدید است.

در این بیانیه ادعا شده است: «اگرچه این تسلیحات برای از بین بردن اهداف مورد نظر سابقه خوبی ندارند، اما احتمالاً روسیه آنها را به عنوان ابزار مفیدی می‌داند که می تواند سامانه دفاع هوایی اوکراین را از موشک‌های موثرتر کروز منحرف کند.

این ادعا درحالی تکرار می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی و سپس ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده در این زمینه را رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این زمینه گفت: متأسفانه کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در یک طرف جنگ و نه در کنار یک طرفی دیگر قرار دارد، تاکید کرد: ایران چنین طرح‌هایی را حتی در دست پیگیری هم ندارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تشویق طرفین برای توسل به راهکار سیاسی و همچنین تشویق جامعه بین‌المللی برای کمک به شکل گیری راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ است.

https://irna.ir/xjLQC۳

**وزیر خارجه اوکراین: طرح پکن را رد نکردیم/ امیدواریم پینگ با زلنسکی دیدار کند

وزیر خارجه اوکراین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «الشرق» با تاکید بر اینکه کشورش طرح صلح پکن را رد نکرده و درحال بررسی آن است، ابراز امیدواری کرد که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دیدار کند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

«دیمیترو کولبا» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «الشرق» تصریح کرد: «اوکراین با پیشنهاد روسیه درخصوص به رسمیت شناختن تغییرات منطقه ای جدید موافقت نمی کند و مسکو متوقف نخواهد شد؛ مگر اینکه آن را مجبور به این کار کنیم.»

کولبا با تاکید بر اینکه کی یف طرح پکن را رد نکرده و نیاز به بررسی آن دارد، افزود که باید این طرح مدنظر قرار گیرد.

وزیر خارجه اوکراین با بیان اینکه هرگونه طرحی برای پایان دادن به جنگ اوکراین باید در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد که روز پنجشنبه تصویب شد، اضافه کرد: اوکراین در خصوص این طرح با پکن رایزنی و در مورد چگونگی تماس با رئیس جمهوری این کشور نیز گفت وگو خواهد کرد.

کولبا گفت: «امیدوارم که رئیس جمهوری چین بزودی تایید کند که با رئیس جمهوری اوکراین دیدار خواهد کرد. ما می خواهیم که تماس های مداومی از طریق تماس های تلفنی و یا دیدارهای شخصی با مقامات ارشد چین داشته باشیم. مایل هستیم نه تنها با اروپایی ها و آمریکای شمالی بلکه با کشورهای آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین هم گفت وگو کنیم.

وزیر خارجه اوکراین گفت: «دوست داریم که جنگ در سریع ترین زمان ممکن با صلحی عادلانه به پایان برسد، این امر بدان معناست که روسیه به طور کامل از خاک اوکراین خارج شود. ما تلاش می کنیم که این کار را از طریق دیپلماتیک محقق کنیم اما گزینه نظامی نیز وجود دارد، زیرا روسیه ترجیح می دهد که بجنگد.»

وی گفت: «اوکراین از خاک خود دفاع خواهد کرد و سرقت خاک دیگران درتضاد با منشور سازمان ملل است. نمی توانم تصور کنم که یک کشور بپذیرد یک کشور همسایه به آن حمله و بر خاک آن سیطره پیدا کند. روسیه اگر به دنبال صلح است، باید اعتراف کند که این خاک اوکراین است اما مشکل اینجاست که روسیه دست از این کار بر نخواهد برداشت، مگر اینکه آن را مجبور به این کار کنیم.»

وزارت خارجه چین روز گذشته (جمعه )از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

طرح صلح چین همزمان با اولین سالگرد جنگ اوکراین منتشر شده است .

مجمع عمومی سازمان ملل در آستانه سالگرد جنگ به درخواست اوکراین و غرب یازدهمین نشست اضطراری خود درباره جنگ اوکراین را برگزار کرد و قطعنامه‌ای درباره آن به رای گذاشت.

این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع تصویب شد. ایران، چین و هند از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه غیرالزام‌آور رای ممتنع دادند.

https://irna.ir/xjLQyB

**امارات از بهره برداری تجاری سومین واحد نیروگاه هسته ای خود خبر داد

امارات از بهره برداری تجاری(آزمایشی) سومین واحد نیروگاه هسته ای خود خبر داد و اعلام کرد که با بهره برداری سه نیروگاه برق در «براکه»، در مجموع توان تولید برق به ۴۲۰۰ مگاوات در ساعت افزایش می یابد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

سازمان فدرال اداره نظارت بر مقررات هسته ای در امارات با اعلام این خبر افزود: با بهره برداری از سومین نیروگاه برق «براکه» ، ۱۴۰۰مگاوات برق بدون کربن به شبکه برق کشور اضافه می شود.

براساس این گزارش، از زمان صدور مجوز بهره برداری از این نیروگاه در ژوئن ۲۰۲۲، سازمان فدرال نظارت بر مقررات هسته ای امارات بر تمام مراحل بارگذاری سوخت و تست های آزمایشی نظارت داشته است.

این سازمان ضمن تاکید بر تعهد اپراتور این نیروگاه (شرکت انرژی نواه) به رعایت تمام الزامات نظارتی برای شروع این مرحله مهم، اعلام کرد: این دستاورد در نتیجه فعالیت‌های کنترلی شدید از جمله بازرسی و کنترل مستمر، برای اطمینان از ایمنی و امنیت نیروگاه هسته ای مزبور حاصل شده است.

سازمان انرژی هسته‌ای امارات سپتامبر گذشته، از آغاز به کار سومین نیروگاه برق «براکه» خبر داده بود.

در مارس ۲۰۲۲ نیز معاون شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، از راه اندازی موفق دومین نیروگاه برق براکه خبر داده بود، نخستین واحد نیروگاهی براکه نیز اوایل اوت ۲۰۲۰، به بهره برداری رسیده بود.

نیروگاه براق «براکه» از غرب در حدود ۵۰ کیلومتری مرز عربستان، ۳۲۰کیلومتری مرز با عمان و ۳۵۰ کیلومتری مرز با ایران قرار دارد.

بر اساس این گزارش، سازمان آب و انرژی کره جنوبی تفاهم نامه‌ای را در زمینه تحقیق و توسعه با سازمان انرژی هسته‌ای امارات به منظور توسعه و تبادل فن آوری هسته‌ای میان دو کشور امضا کرده بود.

طبق این توافق نامه، دو طرف طی سه سال آینده در زمینه تحقیق و توسعه تجهیزات نیروگاه هسته ای، مواد شیمیایی و سایر موارد همکاری خواهند کرد.

رآکتور براکه در نزدیکی ابوظبی قرار دارد و ظرفیت تولید یکهزار و ۴۰۰ مگاوات برق را داراست.

عملیات ساخت نیروگاه هسته‌ای «براکه» از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت «کپکو» کره جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آن‌ها، مجموعا ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

برخی کشورهای منطقه و حتی شماری از انجمن‌های تخصصی نسبت به وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه سوال‌های جدی دارند و حتی کشوری همچون قطر این نگرانی‌ها را به آژانس انرژی اتمی منعکس کرده است.

کارشناسان با بیان اینکه امارات باید در خصوص وضعیت امنیت و ایمنی این نیروگاه به کشورهای منطقه پاسخگو باشد، گفته اند: کشورهایی که می‌خواهند از انرژی پیشرفته هسته‌ای بهره‌برداری کنند باید بتوانند استانداردهای پیشرفته ایمنی و امنیت آن را نیز رعایت کنند.

https://irna.ir/xjLQBK

**اتحادیه اروپا گسترش شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

دفتر سخنگویی کمیسیون اروپا با صدور بیانیه‌ای تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت ۷ هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های اشغالی کرانه باختری را محکوم کرد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: اتحادیه اروپا موافقت مقامات اسرائیلی با طرح‌هایی برای توسعه بیش از ۷ هزار واحد مسکونی در شهرک های غیرقانونی سراسر کرانه باختری را محکوم می‌کند. این تعداد بیشتر از شمار شهرک‌سازی‌های صورت گرفته در کل ۲۰۲۲ است و یک رکود در زمینه توسعه شهرک‌سازی غیرقانونی بشمار می‌رود.

اتحادیه اروپا ضمن تکرار موضع خود مبنی بر غیرقانونی بودن شهرک سازی‌ها در کرانه باختری بر اساس قوانین بین المللی، از مقامات صهیونیستی خواست که نسبت به «توقف ساخت‌وساز شهرک‌سازی و لغو تصمیم‌های اخیر در این زمینه» فورا اقدام کند.

کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو علاوه بر مشروعیت بخشی به ۹ شهرک صهیونیست نشین در کرانه باختری، مجوز و پروانه احداث ۷ هزار خانه و آپارتمان در این منطقه را صادر کرده است.

در روزهای گذشته،‌ فرانسه آلمان، انگلیس، آمریکا و ایتالیا نیز در بیانیه‌ای مخالفت خود را با تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کردند. سازمان ملل هم اقدام تل‌آویو را نقض آشکار قوانین بین المللی دانسته که هیچ اعتبار قانونی ندارد.

اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی، نقض آشکار قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (سوم دی ۹۵) است.

این قطعنامه ضمن غیرقانونی خواندن شهرک سازی در اراضی فلسطینی ها از رژیم صهیونیستی می خواهد که عملیات شهرک سازی را متوقف کند.

با وجود قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل برای توقف شهرک سازی‌ها در کرانه باختری، همچنان سیاست اشغالگری صهیونیست‌ها ادامه دارد؛ تا جایی‌ که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان کارزار انتخابات پارلمانی، وعده الحاق بخش هایی از کرانه باختری را به سرزمین های اشغالی داده بود.

https://irna.ir/xjLQDf

**زلنسکی: قصد دارم با رئیس جمهوری چین ملاقات کنم

به دنبال رونمایی چین از سند ابتکاری خود برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در یکسالگی شروع این جنگ، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین گفت که قصد دارد با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین دیدار کند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

خبرگزاری "یوکراینفورم" اوکراین ضمن اعلام این خبر، به نقل از زلنسکی نوشت که دیدار وی با همتای چینی به نفع روابط دو کشور و به سود امنیت جهان خواهد بود.

پیش از این نیز دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «الشرق» با تاکید بر اینکه کشورش طرح صلح پکن را رد نکرده و درحال بررسی آن است، ابراز امیدواری کرد که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دیدار کند.

زلنسکی گفت: ما تبادلات تجاری زیادی با چین داریم. موضوع فقط جنگ نیست. موضوع این است که ما کشورهایی هستیم که علاقه مند به حفظ روابط اقتصادی هستیم.
رییس جمهور اوکراین گفت که چین به تمامیت ارضی احترام می گذارد و بنابراین باید در گفت و گوهایش با طرف روسی تمام تلاش خود را به کار گیرد تا روسیه را متقاعد به خارج کردن نیروهایش از خاک اوکراین کند زیرا این موضوع دقیقا احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی است.

https://irna.ir/xjLQDq

**مدودف: روسیه با یک امپراتوری از دشمنان متنوع روبرو است

دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه اعلام کرد که مسکو دوباره با یک امپراتوری از دشمن‌های متنوع روبرو شده است.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

مدودف در یادداشتی که امروز شنبه در مجله «دفاع ملی» منتشر شد، با اشاره به جنگ بین روسیه و اوکراین نوشت: یک سال پس از شروع عملیات نظامی ویژه، ما در فوریه (اسفند) ۲۰۲۳ یک روز مهم دیگر را در تاریخمان جشن گرفتیم.

رییس جمهوری سابق روسیه این رویداد را هشتادمین سالگرد پیروزی مردم شوروی در جنگ استالینگراد دانست؛ جنگ بزرگ قرن بیستم که به گفته وی بعد از آن «شکست نهایی ارتش‌های هیتلری اجتناب ناپذیر شد.»

این مقام بلند پایه روسیه با اعتقاد به اینکه تاریخ یک بار دیگر تکرار می‌شود، نوشت: ما در واقع دوباره با یک امپراتوری از دشمنان متنوع یعنی نئونازی‌های اروپایی و اوکراینی، ایالات متحده، دیگر آنگلوساکسون‌ها و اقلیت‌های آنها (حدود ۵۰ کشور) روبرو شده‌ایم.

پس از شروع جنگ اوکراین در روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی (۵ اسفند ۱۴۰۰)، مجموعه غرب به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا محدودیت‌های اقتصادی و تحریم‌های گسترده علیه مسکو اعمال کردند. غربی‌ها همچنین در این جنگ به طور کامل از اوکراین حمایت کرده و انواع تسلیحات را از جمله تانک‌های پیشرفته در اختیار این کشور قرار دادند.

همچنین ایالات متحده و اروپایی‌ها با رایزنی با کشورهای مختلف سعی کردند تا آنها را با سیاست‌های خود در جهت انزوای روسیه همسو کنند.

اکنون که وارد دومین سال از جنگ اوکراین شدیم، هنوز هیچ چشم انداز مثبتی برای به دست آمدن صلح بین کی‌یف و مسکو وجود ندارد و انتظار می‌رود تنش‌ها بیش از پیش افزایش یابد.

https://irna.ir/xjLQCL

**سازمان ملل: تصمیم دیوان بین‌المللی لاهه درباره کریدور لاچین الزام‌آور است

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: دبیرکل به دستور دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که در جریان دادرسی بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر شد توجه دارد و تصمیمات این دیوان درباره کریدور لاچین را الزام‌آور می‌داند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

خبرگزاری آرمن پرس به نقل از استفان دوجاریک گفت: دبیر کل از اعتماد دولت های ارمنستان و آذربایجان به دیوان بین المللی عدالت با درخواست از آن برای رفع اختلافات شان استقبال می کند.

وی یادآور شد که تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری الزام آور است و اطمینان داد که دو طرف دستورات آن را از جمله مربوط به اقداماتی برای اطمینان از حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در طول کریدور لاچین در هر دو جهت اجرا خواهند کرد.

ارمن پرس نوشت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرده که ارمنستان و آذربایجان به همکاری برای تقویت روابط دوجانبه ادامه دهند و قویا دو طرف را به مذاکرات سازنده تشویق کرده است.

وزارت امور خارجه هلند اجرای تصمیم دادگاه لاهه در مورد کریدور لاچین را مهم دانست

وزارت خارجه هلند نیز اعلام کرد دیوان بین المللی دادگستری تصمیمی در مورد اقدامات موقت در پرونده ارمنستان در مقابل آذربایجان اتخاذ کرده است. مهم است که این رویه قانونی اجباری اجرا شود و آذربایجان حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله ها را از طریق کریدور لاچین تضمین کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری حکم قانونی و الزام آور (با شماره ۱۳-۲) را در مورد آخرین درگیری‌های حقوقی در منازعات طولانی مدت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ صادر کرد.

این دیوان به جمهوری آذربایجان دستور داد تا موانع موجود در تنها جاده میان ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را که به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است، بردارد.

حکم روز چهارشنبه این دیوان در مورد جاده مسدود شده معروف به کریدور لاچین، کمی بیش از ۲ سال پس از پایان جنگ میان دو کشور همسایه در قره باغ کوهستانی که در جریان آن حدود ۶ هزار و ۸۰۰ سرباز کشته و ۹۰ هزار غیرنظامی آواره شدند، صادر شد.

کریدور لاچین از ۲۱ آذر مسدود شده است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و آنتونیو گوترش روز پنجشنبه در تماس تلفنی درباره امکان اعزام یک هیات حقیقت یاب سازمان ملل به قره باغ و کریدور لاچین گفت و گو کردند.

دولت ارمنستان در بیانیه‌ای گفت: در این گفت و گو، دو طرف بحران انسانی در قره باغ ناشی از محاصره غیرقانونی کریدور لاچین توسط آذربایجان و راه‌های غلبه بر آن را مورد بررسی قرار دادند.

پاشینیان روز ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) به عنوان یکی از جدیدترین طرح‌های خود برای ایجاد صلح بیان کرد که ارمنستان ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف قره باغ با تضمین‌های بین‌المللی را پیشنهاد کرده است.

https://irna.ir/xjLQGL

**واکنش مکرون به طرح چینی صلح میان روسیه و اوکراین

رئیس جمهور فرانسه یک روز پس از رونمایی طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای برقراری صلح میان اوکراین و روسیه، با اعلام تصمیم خود برای سفر به پکن در اوایل ماه آوریل، گفت: این صلح درصورتی امکان پذیر است که از طریق یک توافق انجام شود.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

به نقل از روزنامه لو فیگارو، امانوئل مکرون روز شنبه در حاشیه نمایشگاه بزرگ کشاورزی فرانسه اعلام کرد که اوایل آوریل به چین می‌رود و از پکن می‌خواهد تا در راستای فشار به روسیه جهت توقف «تجاوز» به اوکراین و ایجاد صلح کمک کند.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد که این صلح تنها در صورتی امکان‌پذیر است که از طریق یک توافق انجام شود.

به گفته مکرون، توقف تجاوز روسیه، خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین و احترام به حاکمیت ارضی و مردم این کشور، راه رسیدن به این صلح است.

وزارت خارجه چین روز گذشته از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

به دنبال رونمایی چین از سند ابتکاری خود برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در یک سالگی شروع این جنگ، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که قصد دارد با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کند.

پیش از این نیز دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق با تاکید بر اینکه کشورش طرح صلح پکن را رد نکرده و درحال بررسی آن است، ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور چین با زلنسکی دیدار کند.

وزیر امور خارجه اوکراین درباره طرح صلح چین، آن را جالب دانست و به خبرنگاران در نیویورک گفت که هرگونه پیشنهاد خارجی باید همسو با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک درباره طرح پیشنهادی صلح چین در خصوص جنگ اوکراین گفت: من فکر می‌کنم طرح پیشنهادی چین یک مشارکت و ایفای نقش مهم است.

https://irna.ir/xjLQH۲

**چرا هیات رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا اخراج شد؟

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در اظهاراتی دلیل بیرون کردن هیات رژیم صهیونیستی از نشست اخیر اتحادیه آفریقا را تشریح کرد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

نالیدی باندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی در اظهاراتی گفت: با تصمیم انتخاب رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا مخالفت کردیم زیرا بر این باوریم که تداوم اشغال سرزمین فلسطین و ساخت شهرک های جدید و ممانعت رفت و آمد و اینکه یک شهروند فلسطینی نمی تواند برای خود خانه بسازد و مطمئن باشد که صهیونیست ها آن را اشغال نکنند، در تضاد با منشور اتحادیه آفریقا است.

وی تاکید کرد: بنابراین رژیم صهیونیستی پایبند به ارزش ها، آرمان ها و اهداف اتحادیه آفریقا نیست.

بر اساس این گزارش، این اظهارات وزیر خارجه آفریقای جنوبی با تمجید و استقبال حامیان مساله فلسطین در سرتا سر جهان همراه بود.

حامیان مساله فلسطین جملات وزیر خارجه آفریقای جنوبی را فوق العاده، رسا، مستقیم و واضح توصیف و تاکید کردند که این جملات باید عنوانی برای مواضع رهبران جهان باشند.

سی و ششمین نشست سران اتحادیه آفریقا درحالی اخیرا در آدیس آبابا برگزار شد که پیش از برگزاری برخی از کشورها خواستار لغو عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در آن شده بودند.

دبیرخانه اتحادیه آفریقا پیش از برگزاری نشست با فشارهای الجزایر و آفریقای جنوبی، دعوت خود از رژیم صهیونیستی برای شرکت در این نشست را پس گرفته بود.

با این حال هیئت رژیم صهیونیستی در میانه‌های جلسه به صورت مخفیانه وارد سالن شد که با اعتراض برخی از اعضا و توسط نیروهای انتظامات به خارج از سالن محل برگزاری نشست بیرون رانده شدند.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در این باره گفت که عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در این اتحادیه تعلیق شده و تصمیم جدیدی در این باره اتخاذ نشده است.

«موسی فکی محمد» با بیان اینکه نشست سران اتحادیه آفریقا سال گذشته این وضعیت را به حالت تعلیق درآورد و کمیته‌ای از سران کشورها برای رسیدگی به این موضوع نیز تشکیل شد، ادامه داد: این بدان معناست که تا زمانی که این کمیته در این باره بحث می‌کند، وضعیت معلق است بنابراین ما از مقامات رژیم صهیونیستی برای شرکت هیچیک از دیپلمات‌های این رژیم در اجلاس خود دعوت نکرده ایم.

وی به اقدام غیرقانونی و خارج از پروتکل رژیم صهیونیستی برای حضور در نشست اخیر سران اتحادیه آفریقا تأکید کرد.

https://irna.ir/xjLQGn

**وزیر فرهنگ لبنان: جنگ دشمنان علیه اشتراکات فرهنگی ایران و لبنان است

وزیر فرهنگ لبنان گفت: جنگ دشمنان علیه فرهنگ کشورهای ایران و لبنان است، لذا باید روابط فرهنگی ۲ کشور نزدیک شود تا دشمن به مقاصد خود نرسد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

محمد وسام المرتضی روز شنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا با تاکید بر روابط حسنه بین دو کشور افزود: باید از تحقق خواسته دشمن مبنی بر جدایی و گسست اشتراکات فرهنگی بین ایران و لبنان، جلوگیری نمود.

وی با اشاره به سابقه مبارزات ضداشغالگری علیه رژیم صهیونیستی بیان کرد: لبنان کشوری است که به تنهایی در برابر رژیم صهیونیستی ایستاد، این رژیم نیز با توجه به همین تنهایی، حملاتی را به لبنان آغاز نمود اما در آینده همین تنهایی به نقطه قوت لبنان تبدیل شد.

وسام المرتضی ادامه داد: با شروع انقلاب اسلامی در ایران، لبنان نیز وارد عصر جدیدی از تحول فرهنگی و قدرت یابی در برابر اسرائیل شد و در ادامه توانستیم به بهای خون هزاران شهید چند منطقه جدا شده از لبنان را بازگردانیم.

وی بیان داشت: در ادامه مبارزات ضد صهیونیستی، در سال ۲۰۰۰ میلادی توانستیم بخش دیگری از خاک لبنان را آزاد کنیم و در سال ۲۰۰۶ نیز با تقدیم هزاران شهید دیگر بر سیطره اسرائیلی و آمریکایی بر دیگر بخش های اشغال شده خاک لبنان پایان دادیم.

وزیر فرهنگ لبنان گفت: در ادامه، طی سالهای اخیر گروه های تکفیری برای تسخیر بر سرزمین سوریه و لبنان حملات را آغاز کردند، اگر تسلط تکفیری ها بر لبنان و سوریه تداوم می یافت سلطه گران دوباره می توانستند به اهداف خود برسند.

وی ادامه داد: در این دوره در ۲ منطقه از لبنان مقابل تکفیری ها جنگیدیم و خاک لبنان و مقدسات اسلامی و مسیحی را از گزند تکفیری های داعشی حفظ نمودیم که برای پاسداری از زمین و مقدسات دینی خود خونهایی زیادی از شهدا به زمین ریخته شد.

وسام المرتضی بیان داشت: خطر ایجاد داعش کمتر از اسرائیل نبود، بلکه بیشتر نیز بود چرا اسرائیل به دنبال تسلط بر سرزمینها بود اما داعش نه تنها به دنبال تسلط بر زمین بلکه می خواست فرهنگ و همه هستی ملت های منطقه را به تاراج ببرد.

وی با بیان اینکه اسرائیل و داعش دو روی یک سکه هستند که برای تحقق اهداف آمریکا در منطقه عمل می کنند، افزود: کاری که اسرائیل در هجوم نظامی سال ۲۰۰۶ در لبنان نتوانست انجام دهد، آمریکا می خواست از طریق داعش در جنگ سوریه و لبنان به اجرا در آورد.

"وسام المرتضی" وزیر فرهنگ لبنان به همراه مسوولانی از بنیاد شهید این کشور و فلسطین با هدف زیارت بارگاه منور رضوی در سفری ۲ روزه میهمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در مشهد بود و امروز مشهد را به مقصد تهران ترک کرد.

https://irna.ir/xjLQFX

**دبیرکل حزب الله به ضعف داخلی اسرائیل پی برده است/ به آخر خط رسیده ایم

رسانه های رژیم صهیونیستی با اشاره به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نوشتند: دبیرکل حزب الله با نگاه به بحران شدید حاکم در اسرائیل به ضعف داخلی ما پی برده و ما را تهدید می کند و میلیون ها اسرائیلی احساس می کنند که به آخر خط رسیده اند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مقاله ای با اشاره به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نوشت: دبیرکل حزب الله با نگاه به بحران شدید حاکم بر حوزه قانونگذاری و سیاسی، به ضعف داخلی اسرائیل پی برده و بر همین اساس به تهدید ما پرداخته است.

این رسانه صهیونیستی مدعی ورود سامانه های پدافندی ایران به لبنان شد و افزود: سخنان (سید حسن) نصرالله همراه با اقدامات عملی مانند ورود سامانه‌های پدافند هوایی ایران به لبنان بود. ورود این سامانه ها موجب تضعیف برتری هوایی نیروی هوایی اسرائیل می شود. علاوه براین، ده‌ها نقطه دیده‌بانی حزب‌الله در امتداد مرز لبنان با (فلسطین اشغالی) برقرار شد.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز در مقاله‌ای به سخنان سید حسن نصرالله پرداخت و نوشت: دبیرکل حزب الله با تمام توان دست بر نقطه ضعف و بحران عمیق جاری در درون اسرائیل گذاشته است.

این روزنامه همچنین به یادآوری سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش نسبت به سست تر بودن رژیم صهیونیستی از "خانه عنکبوت" پرداخت و نوشت: بحران‌های داخلی در اسرائیل هر هفته خطرناک‌تر می‌شود.

سید حسن نصرالله در جشن سالروز آزادسازی جنوب لبنان از دست دشمن صهیونیست در ۲۵ ماه مه سال ۲۰۰۰ میلادی، ساختار رژیم اسرائیل را "سست تر از خانه عنکبوت" توصیف کرده بود، از آن زمان به بعد این تعبیر در اذهان جمعی صهیونیستها حک شده و حالا نیز درپی سخنان اخیر دبیرکل حزب الله لبنان، در رسانه های این رژیم مجددا مطرح شده است.

روزنامه صهیونیستی معاریو همچنین با اشاره به یاس و ناامیدی حاکم بر فضای عمومی رژیم اسرائیل و "برهه خطرناک و وحشتناک کنونی" برای این رژیم نوشت که ممکن است این برهه به ایجاد شکافی عظیم در ساختار رژیم اسرائیل و درنهایت فروپاشی و نابودی رؤیای صهیونیسم منتهی شود.

این رسانه صهیونیست در اشاره به سخنان اخیر سید حسن نصرالله درباره ضعف و زوال صهیونیستها و مبارزه مسلحانه رزمندگان فلسطینی در کرانه باختری و غزه علیه رژیم صهیونیستی نوشت: "با وجود غریو شادمانی (در سخنرانی دبیرکل حزب الله) و صدای انفجارهای پی در پی در اطراف ما (در غزه و کرانه باختری)، تشکیلات کابینه اسرائیل لحظه ای دست از بحران و اختلاف بر نمی دارد. هر روز با یک قانون جدید، یک اقدام جنون آمیز دیگر، اسرائیلی ها را به خیابان می آورند. این بحران می رود که همه چیز را ویران کرده و شهر را با ساکنانش طعمه آتش کند. "

روزنامه صهیونیستی "معاریو" نتیجه گیری کرد: "میلیون ها اسرائیلی احساس می کنند به آخر خط رسیده اند، افکار عمومی در ذهن خود، سابقه چنین بحرانی را ندارد".

عامی آیالون، رئیس سابق دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به "شاباک" نیز با اشاره به اعتراضات صهیونیستها در سرزمیتهای اشغالی گفت: "همه ما باید نگران باشیم، فشار جمعی به سطح بی سابقه ای رسیده است. به همین دلیل، وقتی افراد حس می کنند که مسیر دیگری برای متوقف کردن روند نابودکننده جاری ندارند، ممکن است افرادی هم پیدا شوند که این نگرانی و ناامیدی را به ابزار خشونت تبدیل کنند. "

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است.

این تظاهرات‌ ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر ۴ پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.

https://irna.ir/xjLQFJ

**سیزدهمین هواپیمای کمک های ایران به زلزله زدگان سوریه در فرودگاه حلب فرود آمد

سیزدهمین هواپیمای کمک های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه امروز (شنبه) در فرودگاه شهر حلب در شمال غرب سوریه فرود آمد و محموله آن تحویل مقامات سوری شد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

"سلمان نواب نوری" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حلب در گفت وگو با ایرنا در سوریه با بیان این که تاکنون ۳۸۷ تُن کمک های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران با ۱۳ فروند هواپیما به سه فرودگاه این کشور حمل و تحویل مقامات سوری شده، گفت: این هشتمین هواپیمای کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه می باشد که در چند روز اخیر به حلب رسیده و شامل ۱۲ تُن انواع کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده شمال غرب سوریه می باشد.

وی محموله این هواپیما را شامل، مواد غذایی و شیرخشک اعلام کرد.

پیش از این سه محموله کمک های هوایی جمهوری اسلامی ایران به دمشق، سه محموله به لاذقیه و شش محموله دیگر نیز به حلب ارسال شده بود که با ارسال این هواپیما به حلب، شمار هواپیماهای اعزامی کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه به ۱۳ فروند رسید.

در اثر زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنه (۱۷ بهمن ماه) شمال غرب سوریه علاوه بر خسارت های زیاد در پنج استان شمال غرب سوریه، تعداد زیادی نیز کشته شده اند.

زلزله شهر حلب ۵۴ ساختمان این شهر را بکلی ویران کرده و موجب کشته شدن ۵۰۰ نفر و مصدوم شدن شماری زیادی از شهروندان این شهر شده که ۷۵۰ نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند.

تاکنون شماری از کشورهای مختلف با بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما کمک های خود را به سوریه ارسال کرده اند.

https://irna.ir/xjLQJS

**اذعان صهیونیست‌ها: مقاومت بازدارندگی را تحمیل کرده است

به دنبال تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و نگرانی‌ صهیونیست‌ها از پاسخ مقاومت فلسطین به جنایت نابلس، رسانه‌های رژیم اشغالگر به ناتوانی نهاد امنیتی این رژیم در مقابل مقاومت و تحمیل بازدارندگی بر صهیونیست‌ها اذعان کردند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند که نهاد امنیتی رژیم اسرائیل قادر به ایجاد یک پاسخ تاکتیکی یا استراتژیک برای مقابله با موج مورد انتظار عملیات فلسطینی‌ها نیست.

«زویکا یحزکلی» تحلیلگر مسائل عربی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در این باره به تنش‌های امنیتی تشدید شده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرداخت و گفت: همیشه ترس و نگرانی در دستگاه امنیتی اسرائیل وجود دارد و ماه رمضان توسط حماس به ماه جهاد تبدیل شده است و به همین سبب ما همیشه می‌ترسیم و نگران هستیم.

یحزکلی در ادامه از سیاست کابینه تندرو رژیم صهیونیستی درقبال فلسطین انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: آتش درگیری شعله‌ور شده، «عرین الأسود» در داخل (داخل اراضی اشغالی) لست و منطقه نیز پر از سلاح شده است.

این کارشناس صهیونیست ادامه داد: موج احتمالی حملات فلسطینی‌ها از سوی ساکنان بیت المقدس صورت خواهد گرفت که از کارت‌های شناسایی آبی و پلاک‌های زرد خودرو استفاده می‌کنند.

وی همچنین اذعان کرد: واقعیت آنگونه که اسرائیلی‌ها تصور می کنند نیست و غزه بازدارندگی را بر اسرائیل تحمیل کرده است.

پیشتر نیز کارشناسان نظامی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از ناتوانی و پاسخ ضعیف نخست‌وزیر این رژیم به حملات موشکی مقاومت فلسطین انتقاد کرده بودند.

امیر بوخبوط کارشناس و خبرنگارنظامی پایگاه عبری زبان "واللا" روز پنجشنبه نوشت: گروه‌های مقاومت فلسطین، معادله میدانی جدیدی را به نتانیاهو تحمیل کرده اند.

وی اضافه کرد: هر حادثه غیرعادی در کرانه باختری با موشکباران شهرک های صهیونیست نشین از غزه پاسخ داده می شود.

یائیر لیوی کارشناس نظامی رسانه های رژیم صهیونیستی نیز نوشت: کابینه نتانیاهو باردیگر تصمیم گرفته است در برابر موشک پراکنی فلسطینی ها سکوت کند و پاسخ های اسرائیل رو به ضعف است.

گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه بامداد پنجشنبه در پاسخ به جنایت روز چهارشنبه صهیونیست ها در نابلس، شهرک های صهیونیست نشین را موشکباران کردند.

در همین رابطه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به دنبال حملات موشکی از نوار غزه، آژیر هشدار حملات موشکی در سدیروت و عسقلان به صدا در آمد.

نظامیان رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه به بهانه بازداشت چند فلسطینی به شهر نابلس در کرانه باختری یورش برده و با فلسطینیان درگیر شدند که در نتیجه آن، ۱۱ نفر از فلسطینیان شهید و ۱۰۲ نفر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjLQJM

**کیشیدا: ژاپن «از طریقی منحصربفرد» به اوکراین کمک می‌کند

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن که در نخستین سالگرد آغاز جنگ در اوکراین سخن می‌گفت، تاکید کرد که توکیو «از طریقی منحصربفرد» و تا جایی که سیاست محدود صادرات تسلیحاتی این کشور اجازه می‌دهد، به اوکراین کمک خواهد کرد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

فومیو کیشیدا در عین حال از ارائه جزییات بیشتر درباره حمایت‌های جدید توکیو از اوکراین اجتناب کرد.

نخست وزیر ژاپن همچنین اظهار نظر خود در تاریخ ژوئن ۲۰۲۲ را تکرار کرد و گفت: (شرایط) اوکراین امروز شاید نمایانگر فردای شرق آسیا باشد.

وی با تاکید بر اینکه ژاپن تمامی حمایت‌های لازمی را که پیشتر اعلام کرده بود در اختیار اوکراین قرار خواهد داد، افزود: با توجه به اینکه جهان در یک پیچ تاریخی قرار گرفته، توکیو تمامی تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار خواهد گرفت تا از موقعیت خاص خود در دنیا بهره بگیرد.

اوکراین در ماه‌های گذشته بارها خواستار دریافت کمک‌های نظامی بیشتر و بزرگتر شده تا از آنها در جنگ با روسیه استفاده کند اما سیاست‌های محدودکننده صادرات تسلیحاتی ژاپن این کمک‌ها را محدود کرده است.

تاکنون توکیو تنها به ارسال کلاهخود و پهپاد به اوکراین اکتفا کرده ولی تسلیحاتی را در اختیار این کشور قرار نداده که بتواند سربازان روسی را بکشد.

کیشیدا در روز ۲۰ فوریه اعلام کرده بود که تضمین‌هایی را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد که این کشور بتواند وامی به مبلغ ۵.۵ میلیارد دلار (۷۳۷ میلیارد ین) را از بانک جهانی دریافت کند.

نخست وزیر ژاپن همچنین اعلام کرد که همچنان در حال بررسی امکان سفر به اوکراین است. ژاپن در سال جاری میزبان نشست رهبران گروه هفت بود اما کیشیدا تنها رهبر از بین اعضای این گروه است که تاکنون به کی‌یف سفر نکرده است.

دولت کیشیدا تاکنون اقداماتی از جمله ارسال ژنراتور، تجهیزات گرمایشی، پتو و کیف‌های فوریت‌های پزشکی را به اوکراین ارسال کرده است.

توکیو با توجه به حمایت از کامبوج در تلاش‌ برای مین‌زدایی، با مقامات پنوم پن در آموزش مقامات اوکراینی برای حذف مین در این کشور همکاری کرده است.

https://irna.ir/xjLQK۹

**نه به سیاست‌های جنگ‌طلبانه ناتو در قلب لندن

هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس امروز (شنبه) در اعتراض به سیاست‌های جنگ طلبانه ناتو به عنوان عامل اصلی بروز و طولانی شدن جنگ اوکراین، دست به تظاهرات زدند.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

در این حرکت اعتراضی که با حضور شماری از نمایندگان مجلس انگلیس، سازمان‌های ضد جنگ، نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی برگزار شد، شرکت کنندگان با حمل پلاکارد و سردادن شعارهایی خواستار توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب از اوکراین برای پایان دادن به درگیری‌ها شدند.

معترضان ظهر امروز مقابل ساختمان رسانه دولت انگلیس (بی‌بی‌سی) تجمع کرده و پس از سردادن شعارهایی علیه سیاست‌های رسانه‌ای این شبکه، به سمت میدان ترافلگار لندن که فاصله زیادی با دفتر نخست وزیری و پارلمان ندارد، راهپیمایی کردند.

آن‌ها هنگام راهپیمایی پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی برخی از آن‌ها نوشته شده بود: نه به جنگ نه به ناتو، جنگ را با توقف ارسال سلاح متوقف کنید.

سخنرانان در این حرکت اعتراضی، دخالت‌های نظامی غرب در جنگ اوکراین و تسلیح کی‌یف به تجهیزات پیشرفته جنگی را بشدت محکوم کرده و خواستار انحلال ناتو شدند.

آن‌ها مذاکرات صلح را که قبلا توسط مسکو پیشنهاد اما از سوی کی‌یف تحت القائات رهبران غربی رد شده بود بهترین گزینه برای تحقق صلح معرفی کردند.

جنگ اوکراین که اینک یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داده و آنرا عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده، اما کشورهای عضو ناتو با نادیده گرفتن این هشدارها به تجهیز اوکراین و تحریک روسیه ادامه می‌دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواسته خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهوری دیگری در روسیه به قدرت برسد.

https://irna.ir/xjLQrf

**الغنوشی: ما دستگیری‌های خودسرانه فعالان در تونس را محکوم می‌کنیم

رئیس حزب النهضه تونس ادامه بازداشت مخالفان دولت قیس سعید را محکوم کرد و گفت که «این بازداشت‌ها مشکلات شهروندان را حل نمی‌کند».

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلامی النهضه تونس ضمن انتقاد از بازداشت گسترده مخالفان قیس سعید رئیس جمهور این کشور تصریح کرد: «ما بازداشت‌های خودسرانه فعالان از جمله رضا بلحاج و غازی الشواشی را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی هستیم».

الغنوشی تصریح کرد: «دستگیری و شکنجه مخالفان، مشکلات شهروندان را حل نمی کند و کشور را به سمت بازگشت حکومت دیکتاتوری و شکنجه سوق می‌دهد».

چند روز پیش نیز راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلامی النهضه تونس در واکنش به بازداشت اخیر فعالان سیاسی در این کشور، قیس سعید رئیس جمهوری تونس را به «ناتوانی و بیهودگی و سردرگمی در اداره کشور»متهم کرد و گفت که وی به «آدم ربایی و به بند کشیدن سیستماتیک» مخالفان روی آورده است.

راشد الغنوشی در واکنش به سلسله بازداشت‌های اخیر از جمله شخصیت‌های سیاسی این کشور مانند نورالدین البحیری معاون این جنبش، در یک حمله شدید لفظی به قیس سعید رئیس جمهوری تونس، گفت: بازداشت البحیری و بردن او به مکان نامعلوم و رفتار بشدت خشن با همسر و فرزندانش همزمان با بازداشت «لزهر العکرمی» فعال سیاسی و «نور الدین بوطار» مدیر موسسه رسانه ای موزاییک صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه در حال رخ دادن است «آدم ربایی و به بند کشیدن سیستماتیک» مخالفان است و عملکرد قیس سعید نشانگر سردرگمی و ناتوانی او در مقابله با بحران های ایجاد شده در اثر کودتای سیاسی اخیر است.

الغنوشی تاکید کرد: جبنش النهضه در مقابله با این سرکوب سیستماتیک مقاومت خود را ادامه خواهد داد و آماده هزینه دادن برای نجات کشور از فاجعه ای است که کودتای ۲۵ ژوئیه بر سر کشور آورده است.

رئیس جمهوری تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهوری وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند، اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساسا گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور طبق آمار رسمی، از ۱۱.۴ درصد در دور اول و ۱۱.۳ درصد در دور دوم تجاوز نکرد.

احزاب و گروه های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه های سیاسی قیس سعید رییس جمهوری دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

اما قیس سعید اما مدعی شد که علت مشارکت پایین مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته دولت را دستکاری کرده‌اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.

https://irna.ir/xjLQLH

**مجلس یمن: نادیده گرفتن صبر و رنج های ملت پیامدهای وخیمی دارد

مجلس شورای یمن با هشدار به ائتلاف متجاوزان اعلام کرد که نادیده گرفتن و چشم پوشی از صبر و رنج ملت یمن پیامدهای خطرناکی دارد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

نمایندگان مجلس یمن روز شنبه در بیانیه ای افزودند: عواقب بی توجهی به خواسته های ملت از جمله توقف تجاوز، لغو محاصره و خروج نظامیان خارجی برای متجاوزان بسیار وخیم خواهد بود.

نمایندگان مجلس یمن از سخنان عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انقلاب این کشور درباره هشدار صنعا به متجاوزان نسبت به سنگ اندازی در مسیر تلاش های صلح حمایت و نقش آمریکا و انگلیس برای به شکست کشاندن تلاش های عمان به منظور دستیابی به صلح در یمن را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: سوء استفاده کشورهای متجاوز به یمن از رنج های ملت برای دور زدن برخی مراحل آتش بس های اعلامی و به منظور باقی ماندن وضعیت نه جنگ و نه صلح و همچنین نداشتن رویکرد مثبت نسبت به مسائل انسانی را محکوم می کنیم.

نمایندگان مجلس یمن بر تمسک ملت و رهبران یمن بر حق استفاده از منابع کشور برای پرداخت حقوق کارمندان و بهبود سطح خدمات رسانی تاکید کردند.

آن ها موضع ملت یمن را در همبستگی و حمایت از فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام ستودند.

https://irna.ir/xjLQLS

**مفتی عمان: مسقط در تصمیم گشایش حریم هوایی بر روی صهیونیست‌ها بازنگری کند

به دنبال تصمیم دولت عمان برای گشایش حریم هوایی این کشور بر روی رژیم صهیونیستی، مفتی این کشور طی سخنانی خواستار بازنگری در این تصمیم شد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

شیخ "احمد بن حمد الخلیلی در توییتی در این باره نوشت: «ما از این تصمیم غیرمنتظره به شکلی غافلگیر شدیم که فکرش را نمی‌کردیم.»

الخلیلی اظهار داشت: امیدوار بودیم که موضع کشور در مخالفت با هر گونه رابطه با رژیم ادامه یابد و ثابت باشد و چقدر به آن افتخار می‌کردیم.

وی افزود: نگران هستیم که این گام، گام‌های دیگری به دنبال داشته باشد.

شیخ الخلیلی در ادامه از مقامات عمان خواست در موضع خود تجدید نظر کنند.

وی گفت: این یک موضع ملی است که ملت عمان به آن اعتقاد دارند.

مفتی عمان در توییت دیگری تاکید کرد که اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه، مردم فلسطین را موظف می‌کند که یک دل و یکصدا با این تجاوز مقابله کنند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه دربیانیه ای از عمان به خاطر صدور اجازه عبور هواپیماهای شرکت های صهیونیستی از آسمان خود تشکر و این اقدام را یک تصمیم تاریخی عنوان کرد.

دراین بیانیه آمده است: پس از تلاش ها و تماس های بسیار، امروز عمان اجازه عبور هواپیماهای اسرائیلی را از آسمان خود صادر کرد و عربستان نیز به این موافقت می پیوندد.

براساس اعلام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، این اقدام مسقط به کاهش دو ساعتی زمان سفر به مقاصد آسیایی و کاهش بهای بلیط این مقاصد منجر می شود.

سازمان هواپیمایی عمان روز پنجشنبه در توئیتر از کشودن حریم هوایی این کشور به روی همه شرکت هایی خبر داد که شرایط مورد نظر عمان را رعایت کنند.

سازمان هواپیمایی عمان، این اقدام را مطابق با معاهده شیکاگو و سازمان هوانوردی بین المللی ایکائو و تبعیض قائل نشدن میان شرکت های هواپیمایی غیرنظامی دانست.

"الی کوهن" وزیر خارجه کابینه تندرو رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با سایت "I۲۴" در این باره گفت که به زودی اخبار جدیدی مبنی بر ملحق شدن کشورهای عربی و اسلامی جدید به قطار عادی سازی روابط با این رژیم منتشر خواهد شد.

کوهن تصریح کرد که فقط درباره کشورهای آفریقایی صحبت نمی‌کند، بلکه کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و خاور دور نیز می‌توانند به توافق عادی‌سازی با رژیم اسرائیل بپیوندند.

رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه‌های عادی سازی روابط را به امضا رساندند که کاخ سفید از آن به عنوان " توافقنامه‌های ابراهیم" نام برد و به دنبال این امر مغرب و سودان نیز به جرگه آنها پیوستند.

https://irna.ir/xjLQLG

**تشکیل یک هیئت از اتحادیه بین‌المجالس عربی برای سفر به سوریه

محمد الحلبوسی رئیس اتحادیه بین‌المجالس عربی امروز (شنبه) از تشکیل هیئتی از اتحادیه برای سفر به سوریه خبر داد.

ازتجارت میان ایران وهندتاافزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و رئیس اتحادیه بین‌المجالس عربی امروز شنبه پس از پایان کنفرانس اتحادیه پارلمان های عربی در بغداد اعلام کرد که «یک هیئت از اتحادیه برای سفر به سوریه تشکیل شده است».

الحلبوسی با بیان اینکه «چالش‌های منطقه عربی پیچیده‌تر می‌شود»، خاطرنشان کرد: «ما خواستار افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌های منطقه‌ای برای پایان دادن به بلای تروریسم هستیم».

وی همچنین بر «اهمیت تقویت پایه‌های اقدام مشترک عربی و ادامه گفت‌وگو بین برادران عرب تأکید کرد».

رئیس پارلمان عراق ادامه داد: «اتحادیه پارلمانی عرب جنایت سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم می کند و از افزودن یک بند فوق العاده در نشست اتحادیه بین المجالس در محکومیت اهانت به ادیان حمایت می‌کند».

الحلبوسی در آغاز کنفرانس امروز اتحادیه پارلمان های عربی در بغداد از کشورهای عربی خواسته بود تا برای بازگشت سوریه به جایگاه خود در میان این کشورها، تصمیماتی را اتخاذ کنند.

سی و چهارمین دوره کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عربی در بغداد بعد از ظهر امروز با حضور روسای پارلمان کشورهای عربی آغاز به کار کرد.

رئیس پارلمان عراق پیشتر نیز خواستار همراهی کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به محیط عربی خود شده بود.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ پس از ایجاد حنگ داخلی در سوریه توسط تروریست‌ها که با حمایت رژیم صهیونیستی و غرب انجام شد، تصمیم گرفت عضویت سوریه در این اتحادیه را تعلیق کند.

اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتا عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و چهار عضو ناظر دارد.

https://irna.ir/xjLQMc


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha