۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85037213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعلیق مشارکت روسیه در پیمان استارت جدید و افزایش تهدید هسته ای

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز با اشاره به تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای تعلیق معاهده کنترل تسلیحات هسته ای بین مسکو و واشنگتن موسوم به پیمان استارت جدید،نوشت: به نظر می رسد تعلیق این معاهده، تهدید رقابت هسته ای را افزایش می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این گزارش می افزاید: آخرین معاهده باقی مانده که سلاح های هسته ای آمریکا و روسیه را محدود می کرد، حتی تا قبل از اعلام ولادیمیر پوتین برای تعلیق عضویت کشورش در پیمان استارت جدید در معرض خطر جدی قرار داشت و اکنون به نظر می رسد که امکان بازگرداندن این پیمان وجود ندارد؛ موضوعی که خطر رقابت هسته ای جدید را به موازات جنگ اوکراین افزایش داده است و هیچ یک از طرف ها نمی توانند بر چارچوب ثابت و قابل پیش بینی تکیه کنند که توافقات هسته ای پی در پی در بیش از ۵۰ سال گذشته فراهم کرده اند.

تحلیلگران مسائل امنیتی می گویند که تعلیق این پیمان می تواند محاسبات ظریفی را که زیربنای بازدارندگی متقابل بین دو کشور را تشکیل می داد، پیچیده تر کند و در عین حال قدرت های دیگری مانند چین، هند و پاکستان را ترغیب به ایجاد زرادخانه های هسته ای خود کند.

پوتین روز سه شنبه تقریباً یک سال پس از حمله به اوکراین، در یک سخنرانی مهم گفت که کشورش معاهده استارت جدید را کنار نمی گذارد اما آن را تعلیق می کند. این توافق که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، تعداد کلاهک های هسته ای راهبردی مستقر شده روسیه و آمریکا را محدود می کند.

پوتین گفت که روسیه تنها زمانی گفتگو بر سر این پیمان را از سر می گیرد که تسلیحات هسته ای فرانسه و انگلیس نیز مورد توجه قرار گیرد اما به گفته تحلیلگران این شرط پوتین عملی نیست زیرا واشنگتن با آن مخالفت می کند و مستلزم بازنویسی کامل این پیمان است.

کارشناسان هسته ای می گویند در این پیمان شرطی وجود ندارد که به موجب آن یکی از دو طرف بتوانند مشارکت خود را به حالت «تعلیق» در آورند و آنها فقط یک گزینه دارند و آن خروج از پیمان است.

به نوشته این رسانه، بر اساس گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکایی، تخمین زده می شود که روسیه در مجموع ۵ هزار و ۹۷۷ و آمریکا ۵ هزار ۴۲۸ کلاهک هسته ای دارد.

پوتین که تصمیم خود را برای تعلیق پیمان استارت جدید را موجه می داند گفته است درخواست واشنگتن درباره حق بازرسی از سایت‌های هسته‌ای روسیه، بر اساس مفاد این پیمان، درحالی که ناتو به اوکراین برای حمله به آن‌ها کمک می‌کند، «غیرمنطقی» است.

به نظر می رسد رئیس جمهوری روسیه به حملات اوکراین در ماه دسامبر به فرودگاه «انگلس» نزدیک شهر ساراتوف، در ۷۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مسکو اشاره داشت که هواپیماهای بمب افکن استراتژیک روسیه مستقر هستند.

براساس این گزارش، پوتین بدون ارائه مدرک گفته است که متخصصان ناتو، هواپیماهای بدون سرنشین را برای انجام این حملات «تجهیز و مدرن کرده اند».

جیمز کامرون عضو پروژه هسته ای اسلو، گفت که اگر استارت جدید کنار گذاشته شود، این به منزله بازگشت به گمانه زنی ها در دوران جنگ سرد درمورد توانایی ها و نیات کشورهای دشمن خواهد بود.

این کارشناس در یک مصاحبه تلفنی گفت: بنابراین شما یک بی ثباتی بزرگ را در روابط دو طرف خواهید داشت که در آن هر یک از آنها بر اساس بدترین سناریو عمل خواهند کرد و سامانه ها و برنامه های دقیق تری را برای استفاده از آنها اضافه می کنند، و این در نهایت منجر به وضعیت بسیار ناپایدارتر بین دو طرف خواهد شد و خطر بیشتری برای نوعی از استفاده هسته ای خواهد بود.

در بخش پایانی این گزارش تاکید شده است: در صورتی که پیمارت استارت جدید نابود شود، یا دو طرف نتوانند آن را قبل از انقضای آن در فوریه ۲۰۲۶ تمدید کنند، این به منزله پایان بیش از نیم قرن پیمان کنترل تسلیحات بین دو طرف خواهد بود و سیگنالی را به دیگر طرف های موجود و قدرت های هسته ای احتمالی ارسال خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha