۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85037538
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تردید روسیه نسبت به ازسرگیری مذاکرات مسکو-واشنگتن بر سر تسلیحات هسته‌ای

تهران-ایرنا- «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه همزمان با تصمیم دومای این کشور برای تصویب تعلیق مشارکت مسکو در پیمان کنترل تسلیحاتی موسوم به "استارت جدید" گفت: معلوم نیست مسکو و واشنگتن مذاکره بر سر کنترل تسلیحات هسته ای را از سر بگیرند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی ریابکوف ضمن ابراز بی اطلاعی درباره از سرگیری مذاکرات روسیه و آمریکا بر سر کنترل تسلیحات هسته ای، گفت: ما مطمئنا نمی توانیم سیاست ها و تصمیماتی را که لندن و پاریس اتخاذ می کنند، نادیده بگیریم زیرا آنها دیگر به عنوان عواملی غیرمرتبط با مذاکرات روسیه و آمریکا درباره کنترل تسلیحات هسته ای محسوب نمی شوند.

ریابکوف افزود: ما در این مقطع مذاکره نمی‌کنیم و از سرگیری این مذاکرات هنوز معلوم نیست.

این دیپلمات روس اظهار داشت: در برنامه‌ریزی نظامی، از دیدگاه روسیه که نیاز به تضمین امنیت خود دارد، نادیده گرفتن توانمندی های انگلیس و فرانسه غیرممکن است، بنابراین آنها اکنون در کنار پتانسیل آمریکا، به عنوان یک نیروی واحد علیه روسیه در نظر گرفته می شوند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود به مناسبت اولین سالگرد جنگ اوکراین گفت: روسیه از پیمان استارت جدید خارج نمی شود، ولی مشارکت آن را به حالت تعلیق درمی آورد.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ، پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

تصویب تعلیق مشارکت روسیه در پیمان "استارت جدید" توسط دوما

دومای روسیه روز چهارشنبه قانون تعلیق مشارکت مسکو در معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید موسوم به "نیواستارت" را تصویب کرد.
لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور خارجه دومای دولتی خاطرنشان کرد که روسیه با توجه به نقض‌های متعدد معاهده از سوی آمریکا، چاره‌ای جز تعلیق مشارکت خود ندارد.
وی تاکید کرد: مجموعه غرب عمدا بدتر کردن روابط با روسیه را انتخاب کرد. تجارت طبق معمول با ایالات متحده و غرب به طور کلی دیگر به عنوان یک امر اصولیامکان پذیر نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha