مدودف سفر بایدن به اوکراین را تقبیح کرد

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱:۴۲
کد خبر: 85035906
مدودف سفر بایدن به اوکراین را تقبیح کرد

تهران- ایرنا- دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اوکراین را تقبیح کرد و گفت: ادامه حمایت‌های بی حساب و کتاب کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا از اوکراین، نشان از دخالت آشکار آنها در جنگ است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از سی ان ان، مدودف در یادداشتی در تلگرام خود نوشت: بایدن با دریافت ضمانت‌های امنیتی از قبل، سرانجام به کی‌یف رفت.

وی افزود: در جریان این سفر، طرفین سخنان اغراق‌آمیزی در مورد پیروزی‌هایی که قرار است با سلاح‌های جدید و مردم شجاع (اوکراین) به دست آید رد و بدل کردند.

رئیس جمهور سابق روسیه تاکید کرد: در اینجا مهم است که توجه داشته باشیم که کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا، پیش از این نیز به‌طور منظم مقادیر زیادی سلاح و کمک‌های هنگفت مالی را به کی‌یف ارسال کرده و همچنان به حمایت خود از این کشور ادامه داده‌اند.

مدودف تصریح کرد: همین موضوع از یک طرف امکان کسب درآمدهای سرشار برای مجتمع‌های بزرگ تسلیحاتی کشورهای ناتو و از سوی دیگر امکان دزدیدن سلاح‌های بی‌حساب و کتاب ارسالی به اوکراین و فروش آنها به گروه‌های تروریستی در سراسر جهان را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است.

دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha