تکاپو برای آشتی نورسته‌های مازنی با فرهنگ کهن دیار علویان

ساری - ایرنا - اهمیت حفظ، حراست و تقویت زبان و فرهنگ بومی باعث شده تا فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش مازندران به عنوان ۲ نهاد مهم و موثر حوزه فرهنگ استان دست به کار شوند و برای این منظور چراغ جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی را روشن کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال‌های اخیر تکاپوهای جسته و گریخته‌ای برای پرداختن به زبان، فرهنگ و هویت مازندرانی انجام شد و دانشگاهیان و پژوهشگران را برای احیا و حفظ فرهنگ مازنی و یا در آرمانی ترین شکل بازیابی فرهنگ فراموش شده این مرز وبوم به واکنش انداخت.
فرهنگ کهن سرزمین مازندران که در زمانی نه چندان دور بیشتر شمال کشور جاری بوده و نشانه های غنی و حماسی را در دل خود داشت به خاطر تبادلات فرهنگی و شاید بی توجهی ها، کمتر در سالهای اخیر به عرض اندام پرداخته است.

در سال‌های اخیر بی توجهی به فرهنگ و رسوم مازندران آن‌چنان در این جامع ریشه دوانده که برخی کارها باعث جدایی و فاصله میان نسل نوجوان و جوان این دیار از این فرهنگ غنی شده است که از آن جمله می توان به این موضوع اشاره کرد که مردم مازندران امروز با فرزندانشان فارسی صحبت می کنند که این خود تیشه به ریشه گویش مازندرانی و غریب ماندن این زبان است و به مرور با پایان شناخت نسل های بعد به این گویش، زبان مازندرانی به فراموشی سپرده خواهد شد.
برای رفع این چالش در تازه ترین قدم شاهد اقدام ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش مازندران برای اجرای نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی هستیم و فراخوان آن برای دانش آموزان دوم ابتدایی و متوسطه اول صادر شده است تا نوجوانان استان با هدف اُخت شدن با فرهنگ مازنی و احیای هویت و فرهنگ استان وارد عمل شوند.

تکاپو برای آشتی نورسته‌های مازنی با فرهنگ کهن مازندران
حسین جوادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره کل با همکاری و همراهی اداره کل آموزش و پرورش مازندران مبادرت به این جشنواره کرده است.

حسین جوادی افزود: طی هماهنگی های صورت گرفته فراخوان ارسال آثار به این جشنواره اعلام شده است و دانش آموزان دوم ابتدایی و اول دوره دبیرستان می توانند آثار خود را به صورت فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات انتخاب شده برای این جشنواه حول محور مازندران است، ادامه داد : به همین منظور نوجوانان می بایست آثار خود را با رویکرد و نگاه به مسائل مازندران در موضوعات آداب و رسوم - رویدادهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی - شهدا - مشاهیر ادبی، دینی، علمی، تاریخی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و هر موضوعی که به معرفی استان مازندران منجر می شود تهیه و ارسال کنند.

تکاپو برای آشتی نورسته‌های مازنی با فرهنگ کهن مازندران
پوستر جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی

۲۵ اسفندماه مهلت ارسال آثار به جشنواره

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد: دانش آموزان می توانند در رشته های خاطره گویی، شعر، دکلمه، سرود گروهی، مجری گری، نقالی و قصه گویی آثار خود را به صورت فیلم ارسال کنند.

وی از علاقمندان به شرکت در این جشنواره خواست تا فیلم آثار خود را از طریق پیام رسان های بله و ایتا به شماره های ۰۹۱۱۸۵۵۹۶۹۹ و ۰۹۳۷۰۰۱۳۷۸۷ ارسال کنند، گفت: همچنین افراد می توانند فیلم آثار خود را به صورت لوح فشرده به مسئول هنری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های مازندران تحویل دهند.

جوادی آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی را ۲۵ اسفند ماه اعلام کرد.

ارسال ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

وی با اشاره به اینکه طی روزهای اعلام شده برگزاری جشنواره آثار خوبی از سوی دانش آموزان ارسال شده است، گفت: تاکنون ۵۰۰ اثر از سوی علاقمندان به حوزه فرهنگ بومی و محلی مازندران ارسال شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران رغبت و انگیزه دانش آموزان در ارائه آثار بومی و محلی به این جشنواره را قابل توجه عنوان کرد و افزود: تعدادی از دانش آموزان در آثار خود از کلمات ناب و قدیمی مازندرانی استفاده کردند که مدتهای مدیدی است که بدلیل عدم استفاده، این کلمات از فرهنگ استان رخت بربسته بود.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی گامی موثر برای احیای فرهنگ سنتی در میان نسل امروزی شود تا گَرد غربت از این فرهنگ در جامعه برداشته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha