۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 85034834
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قطار مرگ در مسیر تل آویو – ابوظبی

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 85034834
قطار مرگ در مسیر تل آویو – ابوظبی

دمشق – ایرنا – با امضای توافق نامه سازش میان رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین در ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۹در واشنگتن که با دلالی "دونالد ترامپ" رییس جمهور سابق آمریکا انجام شد، رابطه این سه رژیم که قبل از آن غیرعلنی بود، حالت علنی و پرشتاب به خود گرفته و به زعم کارشناسان با همین سرعت نیز خاتمه خواهد یافت.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا از دمشق، چندین سال است که بین سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و قطر که هر سه از شرایط مالی خوبی برخوردار هستند، رقابتی نزدیک برای به دست گیری رهبریت جهان عرب وجود دارد و این کشورها سعی می کنند با به دست آوردن امتیازهای مخلف، حالت برتری در این میدان به خود بگیرند، ولی غافل از این که آیتم هایی هایی که برخی از آنها به دنبال آن هستند، انها را به دره سقوط رهنمون خواهد کرد.

در بین سه کشور یاد شده، امارات سعی کرده به زعم خود از بلیط رژیم موقت صهیونیستی به طور علنی برای رسیدن به رهبریت جهان عرب استفاده کند و عربستان نیز همین مسیر را البته هنوز غیرعلنی دنبال می کند، ولی قطر تا حدودی راه خود را برای رسیدن به رهبریت جهان عرب جدا کرده و تاکنون به به دنبال برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی نبوده و از راه دیگری برای رسیدن به هدف خود ادامه مسیر می دهد.

در این بین کشور عمان به عنوان دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس عملا سدی در مقابل رژیم صهیونیستی شده و نگذاشته عربستان و امارات پای صهیونیست ها را به طور کامل در منطقه باز کنند.

"سلطان هیثم" پادشاه عمان چندی پیش رژیم صهیونیستی را نقره داغ کرد و اجازه پرواز به هواپیماهای این رژیم از فضای عمان را نداد و توافق ریاض – تل آویو در خصوص استفاده رژیم صهیونیستی از فضای عربستان را عملا بی اثر کرد؛ اقدامی که بسیار به ضرر تل اویو تمام شد.

عربستان در ۲۴ تیرماه گذشته و همزمان با حضور "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا در سرزمین‌های اشغالی بود که اعلام کرد، حریم هوایی خود را به روی همه شرکت های هواپیمایی غیرنظامی رژیم صهیونیستی باز می کند؛ این موضوع طبق توافقی محرمانه میان ریاض – تل آویو در ۱۲ مرداد ماه عملی و اجرا شد و شرکت های هواپیمایی رژیم صهیونیستی موافقت عربستان برای پرواز در فضای این کشور را دریافت کردند.

البته مسقط سه سال پیش از توافق ریاض – تل آویو با پرواز هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای عمان موافقت کرده بود. در سال ۲۰۱۸، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی طی سفر به مسقط و پس از گفتگو با سلطان قابوس (مرحوم) پادشاه سابق عمان توانسته بود موافقت وی با عبور پروازهای این رژیم از حریم هوایی عمان را کسب کند، اما پس از مرگ سلطان قابوس، سلطان "هیثم بن طارق" با این تصمیم مخالفت کرد، مخالفتی که برای صهیونیست ها گران تمام شد و توافق هوایی میان ریاض – تل آویو هم عملا روی هوا رفت، زیرا اگر فضای عمان برای عبور هواپیماهای رژیم صهیونیستی باز نشود، توافق سعودی - صهیونیستی ارزشی نخواهد داشت. َ

در سال های اخیر یک پروژه بی سروصدا، اما مهم میان سه کشور عربی امارات، عربستان و اردن با رژیم صهیونیستی در حال اجراست که تحلیلگران و کارشناسان منطقه از آن به عنوان قطار مرگ یاد می کنند، پروژه ای که بخش های زیادی از آن به اتمام رسیده است.

راه آهن مشترک کشورهای امارات، عربستان و اردن پروژه ای بی سروصداست که از سال ۲۰۰۹ کلید خورده و این روزها محور مهم گفت وگوی برخی سران کشورهای عربی منطقه می باشد.

طول این خط آهن طولانی دو هزار و ۱۷۷ کیلومتر است و روزنامه معاریو چاپ سرزمین های اشغالی پیشتر به نقل از "آوی سمحون"، رئیس پیشین شورای اقتصادی دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که «بخش بزرگی از این مسیر در حال حاضر موجود است و فقط ۳۰۰ کیلومتر آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد، باید ساخته شود».

رهبران عرب حاشیه خلیج فارس مدعی هستند که این خط آهن تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار خواهد کرد و هم اکنون در حال پیشرفت می باشد.

روزنامه عبری زبان "ماکور ریشون" چندی پیش طی مطلبی جزییات سفر اوایل بهمن ماه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم به اردن را فاش کرد و نوشت که وی در این سفر پروژه ساخت خط آهن ابوظبی – تل آویو را که از کشورهای عربستان و اردن می گذرد با عبدالله دوم شاه اردن بررسی کرده است.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از یک مقام امنیتی بلندپایه تل آویو نوشت که نتانیاهو در این سفر که چهارم بهمن ماه به امان صورت گرفت، موضوعات مهم و راهبردی را بررسی کرده است.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو با عبدالله دوم، خط آهن خلیج فارس را مورد بررسی قرار داد، خط آهنی که بندر حیفا (در سرزمین‌های اشغالی) را ابتدا به عربستان و سپس ابوظبی با گذر از اردن وصل می کند.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز در مصاحبه‌ با سمحون نوشت: اسرائیل و امارات روی راه اندازی تعدادی پروژه زیرساختی عظیم و استراتژیک و در راس آن احداث خط آهن که امارات را به بندر حیفا در دریای مدیترانه متصل می‌کند، رایزنی می‌کنند.

این مقام صهیونیست اعلام کرده، آنچه که فرصت‌های انجام این پروژه را بیشتر می‌کند این است که بخش اعظم این خط آهن اکنون برقرار است و تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر آن تنها در اردن (و مقداری در عربستان) باید احداث شود.

سمحون معتقد است که این پروژه منجر به انتقال کالاها از اسرائیل به امارات ظرف یک یا دو روز می‌شود در حالی‌که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌کشد.

به گفته این مقام رژیم صهیونیستی، افتتاح خط آهن ابوظبی – حیفا زمینه انتقال تولیدات کشاورزی که امارات به دلیل شرایط اقلیمی خود از آن‌ها بی‌بهره است، مهیا می کند.

از قرار معلوم آمریکا نیز به دنبال اجرای سریعتر این پروژه و اتمام آن می باشد.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که رژیم صهیونیستی با دولت های عربی در این باره توافق کرده، ولی با مردم این کشورها و گروه های مقاومت هیچگونه توافقی نکرده و نمی تواند بکند و همین امر به چالش بزرگی برای سران تل آویو و کشورهای مرتجع عرب در آینده نزدیک منجر خواهد شد و تمامی طرح های آنها را روی هوا خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha