به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:تحقق مصوبات شورای فرهنگ عمومی در میدان عمل، خلأهای فرهنگی جامعه را مرتفع میکند و تنها شناسایی، گزارش مشکلات و ارائه راهکار کافی نیست.
امام جمعه شهرکرد و رییس شورای فرهنگی عمومی اُستان ادامه داد: باید شرایط را آن گونه که هست نشان داد شود و واقعیتها را آن گونه که هست باید مطرح کنند ولی واقعیتها را در میدان باید دید.
وی تاکید کرد: واقعیتها در میدان مشخص میشود و باید مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند را به گوش مسوولان کشوری رساند، مسوولان استانی در میدان هستند اما امکانات میخواهند حمایت جدی مسوولان کشوری را میخواهند که انتظار است در این جهت به یاری خداوند نقش اساسی را ایفا کنیم و مردم را از این وضع نجات دهیم.
امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: اینجا در شورای فرهنگ عمومی اُستان تنها مدیریت اُستانی مدنظر نیست، استان فعال است و کار و تلاش میکند ولی مساله فراتر از اُستان است به عنوان نمونه اینجا برف آمده و استفاده از منافع این برف و استفاده از آب آن و اینها در حقیقت برای استانهای دیگر است چرا استانهای دیگر در این جهت ورود پیدا نکنند و چرا در این مقطع کمک نکنند؟
نکونام اظهار داشت: استان همجوار امکانات خوب و کارخانجات بزرگی دارد که بهرهبردار همین آب هستند، انتظار میرود این صنایع در این مقطع به داد این مردم برسند که این البته کار مدیریت با وزارت کشور است و وزارت کشور در این جهت باید مدیریت کند.
وی افزود: بنده این مطلب را اینجا بیان کردم، که رسانهای شود و روی آن کار بشود که وزارت کشور باید امکانات اُستانهای دیگر را اینجا بیاورد حالا در یک مقطعی یک مقداری آوردند ولی زود جمع کردند بردند و دوباره با مشکل مواجه شدیم، باید مردم را از این وضع نجات داد و مردم واقعاً گلهمند هستند و فریادشان بلند است و به اشکال مختلف این را به گوش من میرسانند و پیامکهای زیاد و تلفنهای فراوان به من میزنند و مطالبه خیلی جدی دارند و متأسفانه آن کار اساسی هم صورت نمیگیرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در قسمتی دیگر جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفت:هدف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رساندن دانش آموزان به حیات طیبه است و خروجی ۱۲ سال حضور دانشآموزان در مدارس باید ایجاد شخصیتی در تراز انقلاب اسلامی و آشنا با سبک زندگی اسلامی و ایرانی باشد.
نکونام یادآور شد: ارزیابی برنامههای آموزش و پرورش باید بر اساس سنجههای تربیتی، در کنار معیارهای آموزشی باشد و در جلسه فرهنگ عمومی باید شرح اقدامات میدانی آموزش و پرورش در جهت تحقق اهداف تعیین شده بیان شود.
امام جمعه شهرکرد با اشاره به نقش مهم مبارزات علیمردانخان بختیاری در مبارزه با استبداد پهلوی اول و استعمار انگلیس گفت: تلاش و مجاهدت وی برای کشور با مبارزه علیه نظام پهلوی اول و ایستادگی در مقابل بیگانگان به ویژه انگلیسیها کار بزرگی است که باید مورد تجلیل و یادآوری قرار گیرد.
نکونام افزود: برای شناخت شرایط آن دوران نیاز به انجام کار علمی و تاریخی برای بررسی دوران پهلوی اول در چهارمحال و بختیاری است و ضرورت این کار احساس میشود و این کار در سطح کشور انجام شده ولی لازم است در سطح اُستان به صورت بومی انجام شود.
وی اظهار داشت: اطلاق عنوان شهید در نظام جمهوراسلامی معیارهایی دارد که نیاز به تصویب مراجع مربوطه دارد و رعایت مقررات و ضوابط باید انجام شود و هنوز اعطای عنوان شهید برای تعداد زیادی از شهدای خدمت، به تصویب نرسیده است.
نکونام تاکید کرد: اختصاص روزهای رسمی و ویژه برای همه روستاهای اُستان امکانپذیر نیست ولی متولیان فرهنگی روستاها میتوانند در روزهای مشخصی برنامههای خود را اجرا کنند.
امام جمعه شهرکرد گفت:باید تقدیر و تشکر خودمان را از مردم خوبمان داشته باشیم که با بصیرت تمام به حمدلله روز ۲۲ بهمن به میدان آمدند و یک روز تاریخی را بیش از گذشته الحمدلله رقم زدند.
وی تاکید کرد: دشمن همیشه کارش سیاهنمایی است اما اینجا و این راهپیمایی را نتوانستند ذرهای خدشه وارد کنند چون این قدر مساله به حمدلله قابلتوجه بود که در دنیا انعکاس قابلتوجه خودش را داشت که باید تقدیر و تشکر کرد.
نکونام تصریح کرد: در همین رابطه در کنار این معنا باید از مسوولان به صورت جد بخواهیم که خدمت را به این مردم دریغ نمیدارند و دارند کار میکنند و نیاز است هر چه بیشتر گذشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با تشکر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن با ارائه برنامههای فرهنگی، هنری مهم برگزار شده در بهمنماه سالجاری در سراسر اُستان، راهکارهای ۲۶ گانه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری برای تربیت نوجوانان را قرائت کرد.
پیام احمدی افزود: توجه به آموزههای قرآن کریم، بهرهگیری از نقش اُسوهگرانه و تربیتی نبی مکرم اسلام(ص)، حضرت زهرا (س)، ائمه اطهار(ع) و بهرهگیری از آموزههای معنویت و انتظار میتواند در تربیت نوجوانان راهگشا باشد.
وی ادامه داد: عنایت ویژه به میراث علمی، عملی و نظری امام خمینی(ره)،ایجاد ارتباطات عمیق با انقلاب اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه به عنوان رکن تربیت دینی و پیگیری مباحث تعلیم و تربیت در تمامی ساحتهای ۶ گانه مرتبط با نوجوانان از جمله تربیت عبادی،اخلاقی، اعتقادی و تربیت اجتماعی و سیاسی برای تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی موثر است.
احمدی یادآور شد: اهمیت دادن به تربیت زیباشناختی هنری و تربیت علمی و فناورانه و تربیت مبتنی بر ویژگیهای تربیت ایرانی اسلامی در ایجاد هویت شناخت مدار نوجوانان موثر است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اُستان گفت: تعریف نقش معلم به عنوان اسوه و الگوی فرهنگی، تقویت سلامت جسمی و روانی نوجوانان،توجه به تقویت اراده،تکوین حق محور و پرورش انواع عقلانیت میتواند نقش بسزایی در جایگاه تربیتی نوجوانان داشته باشد.
احمدی با اشاره به اهمیت مشارکت اثر بخش خانواده در تربیت نوجوانان گفت: توجه به نقش اماکن مذهبی و رسانهها در پرورش نوجوانان موثر است و افزایش امکانات کمی و کیفی آموزش و پرورش و بهرهگیری هوشمندانه از فضای مجازی و مواجه فعال با آثار نامطلوب آن میتواند زمینه ساز تعالی فرهنگی و تربیتی نوجوانان باشد.
وی توجه به عدالت آموزشی و توجه توامان به مصالح فردی و اجتماعی در مباحث تربیتی نوجوانان را مهم برشمرد و صیانت از وحدت ملی و انسجام اجتماعی ایجاد حس وطن دوستی را در کنار توجه به زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان مشترک و وحدت آفرین از مواردی برشمرد که در تعالی تربیتی نسل نوجوان اهمیت بسزایی دارد.
احمدی یادآور شد: برخورد نقادانه با سایر فرهنگ ها ،تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی،ایجاد و تقویت روحیه کار آفرینی و تاکید بر استمرار فرهنگ ایرانی اسلامی و تعامل با آن را در تربیت دینی و روحی نوجوانان لازم دانست.
به گزارش ایرنا، بارش برف در هفته جاری باعث بسته شدن راه های روستایی تعدادی از روستاهای چهارمحال و بختیاری شد.
نظر شما