متهم در فکر بازگشت به خانه / بولسونارو به برزیل باز می‌گردد

تهران- ایرنا- ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور پیشین برزیل که درخصوص آشوب‌های ماه پیش این کشور با اتهاماتی مواجه است روز یکشنبه (به وقت محلی) گفت که قصد دارد «هفته‌های آینده» به برزیل بازگردد.

به گزارش ایرنا از آسوشیتدپرس، بولسونارو که این موضوع را در جریان بازدید از یک کلیسا در فلوریدا بیان کرد، اولین باری است که در انظار عمومی در مورد بازگشت به خانه سخن گفت.

این سیاستمدار راست افراطی برزیلی از ۱۰ دی و در آستانه آغاز به کار رقیب چپگرای خود لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور فعلی برزیل به اورلاندوی فلوریدا سفر کرده و در آمریکا مقیم شده است.

در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره زمان بازگشت بولسونارو به برزیل وجود داشته است. دادگاه برزیل در خصوص آشوب‌های ماه پیش پایتخت برزیل اتهاماتی به وی وارد کرده است.

بولسونارو با ویزای دیپلماتیک یک ماهه وارد آمریکا شده بود که در ۱۱ بهمن به پایان رسید. گروهی متشکل از مشاوران رئیس جمهور پیشین به علاوه همسرش او را همراهی می‌کردند که همه آنها ماه گذشته فلوریدا را ترک کردند.

وکلای بولسونارو به تازگی به رسانه‌های برزیلی گفته‌اند که برای تمدید اقامت وی در ایالات متحده درخواست ویزای توریستی داده‌اند.

در میان گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه‌های بولسونارو، یکی از پسران او، سناتور فلاویو بولسونارو، به خبرنگاران برزیلی گفت که نمی‌داند پدرش چه زمانی برمی‌گردد. پسر بولسونارو گفت: «ممکن است فردا باشد، ممکن است ۶ ماه دیگر باشد، او ممکن است هرگز برنگردد. من نمی دانم. او در حال استراحت است.»

بولسونارو برای اولین بار در طی بیش از سه دهه فعالیت سیاسی خود به عنوان قانونگذار و سپس به عنوان رئیس جمهور، دیگر از حمایت قانونی ویژه‌ای که مستلزم برگزاری هرگونه محاکمه در دادگاه عالی است، برخوردار نیست.

نام وی در چهار تحقیق در حال بررسی که در دادگاه عالی انجام شده و هفته گذشته به دادگاه محاکمات برزیل فرستاده شده، موجود است.

یکی از این تحقیقات این است که آیا بولسونارو نقشی در تحریک شورش ۸ ژانویه توسط هوادارانش داشته است که هوادارانش به ساختمان‌های دولتی در پایتخت، برازیلیا هجوم بردند و خواستار لغو شکست انتخاباتی او از لولا شدند.

بازرسان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که چه کسی تجمع گسترده حامیان بولسونارو را که از سراسر برزیل به پایتخت آمده بودند، سازماندهی و تامین مالی کرد.

یکی دیگر از تحقیقات در دست انجام توسط قاضی‌های برزیلی این است که چه کسانی مسئول تحریک جنایات هستند و همچنین چه کسانی از مردم سراسر کشور برای سفر به برازیلیا کمک مالی کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha