افشای پنهانکاری «بولسونارو» درمورد جواهرات اهدایی عربستان

تهران- ایرنا- روزنامه برزیلی (O Estado de Sao Paulo) افشا کرد که «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری سابق برزیل سعی داشته جواهراتی به ارزش ۳.۲ میلیون دلار که پادشاه عربستان سعودی در اکتبر ۲۰۲۱ به همسر وی داده بود را به صورت غیر قانونی و بدون اظهار آن در فرودگاه وارد کشور کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، طبق اعلام این رسانه برزیلی، مقام‌های سعودی «یک گردنبند، انگشتر، ساعت و یک جفت گوشواره الماس» به میشله بولسونارو همسر رئیس‌جمهوری سابق هدیه داده بود، اما با توجه به اینکه این جواهرات در فرودگاه بین‌المللی گوارولوس در سائوپائولو اظهار نشده بودند، توسط خزانه‌داری برزیل توقیف شدند.

ماموران فرودگاه، جواهرات اهدایی را در کوله پشتی مشاور بنتو آلبوکِرکه وزیر وقت معادن و انرژی یافتند که به عنوان یکی از اعضای هیات برزیلی به این کشور خاورمیانه سفر کرده بود.

بر اساس قوانین گمرک برزیل، اجباری است که هر کالای با ارزش بیشتر یکهزار دلار برای ورود به این کشور اظهار شود.

این روزنامه خاطرنشان کرد که «در دو ماه پایانی» دوره ریاست جمهوری بولسونارو (۲۰۱۹-۲۰۲۲) که در اول ژانویه به پایان رسید، «چهار تلاش ناکام» از سوی این رئیس‌جمهوری راست افراطی برای بازپس‌گیری جواهرات صورت گرفته است.

آخرین تلاش در ۲۹ دسامبر (هشتم دی ماه)، سه روز قبل از خروج بولسونارو از قدرت انجام شد؛ زمانی که «یک مقام دولتی» با هواپیمای نیروی هوایی برزیل به اداره گمرک گوارولوس مراجعه و دلیل حضور خود را «باز پس‌گیری جواهرات» اعلام کرد.

این مقام دولتی موفق نشد و شخص بولسونارو با ارسال نامه‌ای به دفتر خزانه‌داری فدرال «تخصیص این دارایی‌ها به ریاست جمهوری» را خواستار شد.

به نوشته این روزنامه، اگر جواهرات «هدیه رسمی به رئیس‌جمهوری و بانوی اول» اعلام می‌شد، وی می‌توانست آن‌ها را دریافت کند، با این حال این جواهرات همچنان در مالکیت دولت برزیل و نه متعلق به خانواده بولسونارو باقی می‌ماند.

پائولو پیمِنتا وزیر کنونی دبیرخانه ارتباطات ریاست جمهوری در واکنش به این خبر گفت: بولسونارو سعی کرد به طور غیرقانونی یک گردنبند و گوشواره الماس به ارزش ۱۶.۵ میلیون رئال (۳.۲ میلیون دلار) برای میشله (بولسونارو) وارد کند. این هدایا در پایان سال ۲۰۲۱ در عربستان سعودی به بولسونارو تحویل داده شد، زمانی که شرکت نفت دولتی پتروبراس به تازگی یک پالایشگاه به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به گروهی از عربستان سعودی فروخته بود.

این خبر در حالی بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه های برزیلی داشته است که پرونده‌های تحقیقاتی متعددی همچون دروغ‌پردازی در مورد واکسن کووید-۱۹، افشای اطلاعات محرمانه، تحقیقات در مورد اخبار جعلی، دخالت بی‌مورد در پلیس فدرال، جرائم شناسایی شده توسط کمیسیون کووید، اقدامات علیه نظام انتخاباتی و تحریک به جرم، علیه بولسونارو مطرح و در جریان رسیدگی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha