۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85050401
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دردسر جواهرات سعودی برای بولسونارو؛ وزیر دادگستری دستور پیگیری داد

تهران- ایرنا- وزیر دادگستری برزیل دستور داد تحقیقات لازم درمورد افشاگری اخیر علیه رییس‌جمهوری سابق این کشور درخصوص تلاش وی برای ورود پنهانی جواهرات اهدایی عربستان سعودی به همسرش به کشور در سال ۲۰۲۱، انجام شود.

به گزارش روز سه‌ شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، صدور دستور بازرسی توسط فلاویو دینو (Flavio Dino) به پلیس برزیل در پی ادعای مطرح شده در رسانه‌های این کشور علیه ژائیر بولسونارو رییس‌جمهوری سابق برزیل،‌ انجام می‌شود.

به گزارش رسانه‌های برزیلی بوسونارو سعی داشته این جواهرات را که ارزش تخمینی آن‌ها ۳.۲ میلیون دلار برآورد می‌شود، بدون اعلام به ماموران گمرک فرودگاه و طی کردن مراحل قانونی آن وارد کشور کند. چنین اقدامی در صورت ثابت شدن، تحت قانون اساسی برزیل می‌تواند جرم تلقی شده و برای وی مجازات در پی داشته باشد.

جواهرات مذکور شامل یک گردنبند، انگشتر، ساعت و یک جفت گوشواره الماس اهدایی پادشاه عربستان سعودی به میشله بولسونارو همسر رئیس‌جمهوری سابق برزیل است که در اکتبر سال ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) توسط مقام‌های گمرک فرودگاه بین المللی سائوپائولو توقیف شدند.

بولسنارو که از دو روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود و بدون پذیرش شکست در انتخابات، به آمریکا سفر کرده، هرگونه اقدام با ماهیت غیرقانونی در این رابطه را رد کرده است.

اما لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری کنونی برزیل تحقیقات در خصوص افشاگری اخیر علیه رقیب انتخاباتی خود را خواستار شده است.

در همین رابطه یکی از اعضای کابینه وزیران داسیلوا، اقدام بولسونارو را،‌ تلاش وی برای «قاچاق» خوانده است.

نتیجه این تحقیقات در صورتی که ادعای مطرح شده را ثابت کند، می‌تواند به بدهی‌های قانونی بولسونارو در صورت بازگشت به برزیل بیافزاید.

در حال حاضر پرونده‌های تحقیقاتی متعددی همچون دروغ‌پردازی درمورد واکسن کووید-۱۹، افشای اطلاعات محرمانه، تحقیقات در مورد اخبار جعلی، دخالت بی‌مورد در پلیس فدرال، جرائم شناسایی شده توسط کمیسیون کووید، اقدامات علیه نظام انتخاباتی و تحریک به جرم، علیه بولسونارو مطرح و در جریان رسیدگی است.

بر اساس قوانین گمرک برزیل، اجباری است که هر کالای با ارزش بیشتر یکهزار دلار برای ورود به این کشور اظهار شود.

منتقدین بولسنارو می‌گویند جواهرات اهدایی متعلق به کشور برزیل بوده و باید به مجموعه دارایی‌های ریاست جمهوری این کشور افزوده شود.

روزنامه برزیلی «O Estado de Sao Paulo» که این خبر را افشا کرده است می‌گوید:‌ اگر جواهرات «هدیه رسمی به رئیس‌جمهوری و بانوی اول» اعلام می‌شد، وی می‌توانست آن‌ها را دریافت کند، با این حال این جواهرات همچنان در مالکیت دولت برزیل و نه متعلق به خانواده بولسونارو باقی می‌ماند.

در این میان، روزنامه «Folha de S.Paulo» روز یکشنبه گزارش داده بود که بسته دومی از هدایای سعودی شامل یک قلم، دکمه سر دست، حلقه و تسبیح ساخت شرکت جواهرات سازی سوییسی «شوپارد» نیز وجود داشته که توسط ماموران گمرک یافت نشده است.

بر اساس این گزارش، ژائیر بولسنارو در تنها اظهارنظر عمومی درباره موضوع جواهرات گفته است برای هدیه‌ای که هرگز درخواست نداده و دریافت نکرده، «به صلیب کشیده» می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha