رهبر انقلاب نیم قرن قبل مبانی حکومت علوی را در مشهد تبیین کردند

مشهد-ایرنا زندانی سیاسی دوران پهلوی گفت: رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۵۲در جلسات تفسیر نهج البلاغه در مشهد به تبیین حکومت اسلامی و علوی پرداختند.

قاسم بخشیان، طلبه مبارز و انقلابی که در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی ۲ بار توسط ساواک دستگیر و به حبس محکوم شده بود در تشریح روشنگری علما در دوره پهلوی امروز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ابتدای دهه ۵۰ خورشیدی بود که حضرت امام خمینی(ره) برگزاری جشنهای ۲۵۰۰ ساله را نقد کرده و نسبت به آن واکنش نشان دادند و در ادامه این نقدها بود که حدود سال ۵۲ آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب سخنرانی مفصلی داشتند و در ادامه مبحث خاصی را به عنوان درس تفسیر قرآن در مسجد کرامت مشهد آغاز کردند.

وی گفت: آن سالها مرحوم سید محمود کرامت تازه این مسجد را ساخته بود که مسجد به پایگاه تفسیر قرآن و البته فعالیتهای سیاسی تبدیل شد.

این مبارز انقلابی افزود: همزمان رهبر انقلاب تفسیر نهج البلاغه را جمعه شبها در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در خیابان دانش برپا کردند که این نشست ها مسجد را پاتق طلاب و دانشجویان جوان کرد.

بخشیان خاطر نشان کرد: در دوره ای خفقان کامل برفعالیتهای سیاسی حاکم بود رهبری از خطبه شقشقه ای نهج البلاغه چارچوبهای حکومت اسلامی و تصویر حکومت علوی را بیان داشتند و بحث هایی با عنوان منشور حکومت علوی را مطرح کردند.

وی گفت: بحثهای منشور حکومت علوی آن زمان در برگه هایی به قیمت هر برگه ۲، پنج یا هشت ریال منتشر می شود و در هر برگه محتوای ۲ یا سه جلسه از مباحث منشور حکومت علوی و یا پیام آوران عدل مطرح می شد.

این روحانی انقلابی بیان داشت: این مباحث با دستگاه استنسیل که نوعی چاپ شابلونی بود توسط مرحوم طاها که به عنوان یک بازاری و روحانی متعبد شناخته شده بود در سال ۱۳۵۲ منتشر می شد.

بخشیان اضافه کرد: مرحوم طاها برای چاپ همین برگه ها بعدا بازداشت و به ۲ سال زندان محکوم شد و من در سال ۵۴ که به زندان افتادم ایشان را در زندان دیدم.

خلاصه جلسات تفسیر نهج البلاغه رهبر انقلاب سال 1354

وی افزود: گاهی دانشجویان از مشهد و حتی از دیگر شهرهای کشور برای استفاده ازاین مباحث به مشهد می آمدند، آیت الله خامنه ای با جذابیت و مطابق مباحث سیاسی روز، مباحث نهج البلاغه و فرامین حضرت علی (ع) به مالک اشتر را مطرح می کردند.

زندانی سیاسی دوره ستمشاهی افزود: در اواسط دهه ۵۰ فعالیت سیاسی عمومی و همه گیری در کشور نبود و حزب و گروه خاصی فعالیت نداشت و هر گروهی به محض فعالیت در نطفه خفه می شد.

بخشیان ادامه داد: آن زمان حزب "رستاخیز" مربوط به شاه و حزب "ایران نوین" متعلق به اسدالله علم بود که بعدها هم این دو با هم یکی شدند، البته مردم اصلا توجهی به آنها نداشتند.

وی افزود: در این شرایط خفقان سیاسی، سنگین ترین نشست و جلسات عمومی معرفتی و سیاسی در حوزه و دانشگاه حداقل در خراسان همین جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه رهبری در مشهد بود.

این مبارز سیاسی که از دوران طلبگی به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخته بود گفت: در مدرسه علمیه ای که درس می خواندم شبها پنهانی به رادیو عراق (در زمان ریاست جمهوری حسن البکر) گوش می دادیم، در ساعاتی خاص آقای دعایی به مدت ۱۵ دقیقه برنامه ای داشت که حرفهایی از مقام معظم رهبری پخش می کرد و در اصل می خواستند از عراق جامعه را به عنوان نماینده امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب آشنا کنند.

بخشیان ادامه داد: نیروهای ساواک گاهی ناگهانی به مدرسه های علمیه می آمدند و موج رادیوها را کنترل می کردند و اگر رادیو روی موج عراق بود طلبه را می بردند، از مدرسه ما طلبه ای را به همین خاطر برده بودند.

وی با بیان اینکه داشتن رساله توضیح المسائل امام خمینی(ره) جرم بود گفت: در مدرسه خیرات خان درس می خواندم که اعلامیه مفصل امام خمینی (ره) درباره جشن های ۲۵۰۰ ساله را در هجره ما پیدا کردند، البته من تب و لرز داشتم ولی هم هجره ای ام را با خود بردند.

راهپیمایی ابتدای خیابان کوهسنگی بهمن 57 با حضور علما و رهبر انقلاب

بخشیان با بیان اینکه فعالیت عمومی جریانات چپ و جبهه ملی در اواخر عمر رژیم پهلوی علنی شد افزود: عملا جلسات برخی علما بویژه رهبر معظم انقلاب در مشهد طی دهه ۵۰ فراگیر و عمومی ترین حرکت و فعالیت اجتماعی و سیاسی در مشهد طی دوران پهلوی بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha