تغییرات اقلیمی و آوارگی میلیون‌ها آمریکایی بر اثر حوادث طبیعی ۲۰۲۲

تهران- ایرنا- تارنمای خبری پولیتیکو نوشت: بلاهای طبیعی متاثر از تغییرات اقلیمی رو به وخامت گذاشته و میلیون‌ها آمریکایی را به ترک خانه‌هایشان و نقل مکان واداشته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا در مطلب این نشریه خبری - تحلیلی آمده است: بنابر گزارش جدید اداره سرشماری ایالات متحده، در سال گذشته بیش از سه میلیون بزرگسال آمریکایی بر اثر حوادث طبیعی از جمله طوفان، سیل و دیگر بلاهای طبیعی ناچار به تخلیه خانه‌های خود شدند.

به طور تقریبی این تعداد معادل ۱.۴ درصد جمعیت بزرگسال آمریکا برآورد می‌شود.

بر اساس این گزارش، داده‌های این مرکز،‌ آماری بسیار فراتر از سرشماری‌های قبلی انجام شده در آمریکا ارائه می‌کند که نشان‌ می‌دهد برآوردهای قبلی از شمار منازل تخلیه شده و جابه‌جایی‌ها، این بحران در حال وقوع را دستکم گرفته‌اند.

در همین رابطه،‌ مرکز نظارت بر جابه‌جایی‌های داخلی که نقل مکان‌های درون کشوری را رصد می‌کند،‌ تخمین زده است که از ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱، سالانه ۸۰۰ هزار نفر در آمریکا بر اثر بلاهای طبیعی نقل مکان کرده‌اند.

همچنین به گزارش این مرکز نظارتی، در سال ۲۰۱۷ که مخرب‌ترین طوفان‌های تاریخ آمریکا از جمله طوفان‌های هاروی، ماریا و ایرما در آن به وقوع پیوست، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار آمریکایی مجبور به جابه‌جایی شدند.

درحالی که بسیاری از این جابه‌جایی‌ها کوتاه مدت بوده‌اند،‌ اما نکته حائز اهمیت این است که داده‌های اداره سرشماری آمریکا نشان می‌دهد که حدود ۱۶ درصد از این افراد هرگز به خانه‌های خود باز نگشته‌اند.

در این میان، بیشترین نرخ تخلیه (Evacuation rates) در میان اقشار فقیر و کم درآمد جامعه آمریکا که درآمد سالیانه‌ آن‌ها کمتر از ۲۵ هزار دلار است،‌ مشاهده می‌شود.

در این رابطه،‌ به نظر می‌رسد که مساله ویرانی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی از موضوعات مورد نظر جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا برای سخنرانی عصر روز سه‌شنبه (امروز) خود در نشست سالانه با اعضای کنگره موسوم به «سخنرانی در مورد وضعیت اتحاد کشور» (State of the Union Address) باشد.

تغییرات اقلیمی و آوارگی میلیون‌ها آمریکایی بر اثر حوادث طبیعی ۲۰۲۲
سال گذشته، ۳ میلیون آمریکایی به دلیل بلاهای طبیعی نقل مکان کردند که بیشترین درصد متعلق به ایالت لویزیانا با ۱۰.۸ بوده است.

این گزارش می‌افزاید: در کنار تمام تصمیمات و اقدامات صورت گرفته در مسیر کربن‌زدایی، دولت بایدن و کنگره برای رسیدن به اهداف آب‌وهوایی تعیین شده به طور قطع باید گام‌های بیشتری بردارند.

این در حالی است که پرداختن به این مسائل و تصویب قوانین جدید، در شرایطی که حزب مخالف دولت (جمهوریخواهان) در جایگاه اکثریت مجلس نمایندگان قرار دارند و دیوان عالی این کشور نیز رنگی محافظه‌کار دارد، برای بایدن یک نبرد دشوار خواهد بود.

بنابر اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر در جهان به دلیل وقایع متاثر از شرایط آب‌وهوایی نقل مکان می‌کنند و هر سال بر این تعداد افزوده خواهد شد.

همچنین اندیشکده بین‌المللی «اقتصاد و صلح» پیش‌بینی کرده است که اختلالات آب و هوایی - مانند افزایش سطح آب دریاها، کمبود آب و کاهش محصولات کشاورزی - می‌تواند تا اواسط قرن جاری میلادی تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر را آواره کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha