۲۱ دی ۱۴۰۱، ۲:۲۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84995206
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خسارت بیش از ۱۶۵ میلیارد دلاری آمریکا از شرایط  اقلیمی در سالی که گذشت

نیویورک- ایرنا- بر اساس یک گزارش دولت آمریکا، وقوع  طوفان های بزرگ، آتش سوزی های جنگلی، گردبادها، خشکسالی و طوفان شدید زمستانی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)  بیش از ۱۶۵ میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرده است.

اداره ملی اقیانوس و آب و هوای آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۲۲، ۱۸ فاجعه اقلیمی با خسارت چند میلیارد دلاری را تجربه کرده، و طوفان ایان با حدود ۱۲۳ میلیارد دلار خسارت، بیشترین صدمه را به اقتصاد این کشور وارد کرده است.

در این گزارش آمده است: افزایش تعداد رویدادهای شدید اقلیمی نشان دهنده عادی شدن این وقایع است.

اداره ملی اقیانوس و آب و هوای آمریکا افزود سال ۲۰۲۲ از نظر میزان خسارت بالا در آمریکا در جایگاه سوم است و سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۷ به ترتیب در جایگاه های اول و دوم از این نظر قرار دارند اما پس از برآورد کامل خسارت ناشی از طوفان شدید زمستانی، مجموع خسارت شرایط اقلیمی آمریکا در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت.

این رویدادها منجر به کشته شدن مستقیم و غیر مستقیم حداقل ۴۷۴ نفر در آمریکا در سال ۲۰۲۲ شده است.

اداره ملی اقیانوس و آب و هوای آمریکا می گوید: تعداد و خسارت های بلایای آب و هوایی به دلیل عوامل متعددی از جمله افزایش اسکان در مناطق آسیب پذیر مانند سواحل و دشت های سیلابی رودخانه ها در حال افزایش است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ۱۶ خرداد ماه به مناسبت روز جهانی محیط زیست اعلام کرد: بیش از ۳ میلیارد نفر تحت تأثیر اکوسیستم های تخریب شده قرار دارند. آلودگی عامل حدود ۹ میلیون مرگ زودرس در سال است و بیش از یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در خطر انقراض هستند که بسیاری از آنها در طی چند دهه اخیر اتفاق افتاده است.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: نزدیک به نیمی از بشریت در حال حاضر در حوزه خطرناک اقلیمی قرار دارند. احتمال مرگ ناشی از تغییرات اقلیمی مانند گرمای شدید، سیل و خشکسالی ۱۵ برابر بیشتر شده است.

به گفته گوترش، ۵۰ درصد احتمال دارد که میانگین دمای جهانی سالانه از حد ۱.۵ درجه سانتیگراد توافق پاریس در پنج سال آینده خارج شود. بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در هر سال ممکن است به دلیل اختلالات آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰ آواره شوند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha