رشد ۹ برابری راه‌های اصلی و احداث راه‌آهن در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - وجود راه‌های مناسب و جاده‌های امن یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه هر منطقه به حساب می‌آید، خراسان جنوبی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ راه دوبانده نداشت در حالی که اکنون حدود ۸۵۰ کیلومتر باند دوم راه دارد و احداث راه‌آهن بیرجند هم در دولت سیزدهم شتاب گرفته است.

به گزارش ایرنا یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در ۴۴ سال گذشته توسعه زیرساخت‌ها و گسترش راه‌ها بوده که تاکنون ادامه داشته به طوری که فقط در یک سال و نیم فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه در استان خراسان جنوبی افتتاح شده و ۸۰ کیلومتر دیگر تا مرحله زیرسازی آسفالت پیش رفته است.

توسعه شریان‌های ارتباطی به عنوان یکی از عوامل پیشرفت و توسعه هر استان محسوب می‌شود که استان کم‌برخوردار خراسان جنوبی دستاوردهای خوبی در این بخش داشته است.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن بیش از ۱۷ هزار کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند، با این وجود تحولات اساسی در توسعه زیرساخت‌های این استان به برکت انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

رشد ۲۴۸ برابری راه‌های روستایی، رشد ۹ برابری راه‌های اصلی و دوبانده، رشد ۱۴ برابری راه فرعی و آغاز عملیات اجرایی و تامین مالی احداث راه‌آهن مرکز استان از جمله این دستاوردها برای خدمت‌رسانی به مردم است.

براساس اعلام مسوولان استانی، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ راه دوبانده‌ای در خراسان جنوبی وجود نداشت و در حال حاضر ۸۴۹ کیلومتر باند دوم راه در این استان اجرایی شده است.

همچنین خط ریلی در این منطقه وجود نداشت و اکنون احداث ۳۴۴ کیلومتر راه‌آهن در استان هدف‌گذاری شده که ۱۰۳ کیلومتر آن در دست اجراست.

بدون تردید این حجم خدمات از حیث کمی و کیفی به عنوان دستاورد انقلاب اسلامی علاوه بر توسعه زیرساخت‌های استان برای سرمایه‌گذاری و اشتغال، در ارتقای سطح زندگی و رفاه مردم تاثیر بسزایی داشته است.

رشد ۱۴ برابری راه‌های فرعی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به بخشی از این دستاوردها اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در این منطقه ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی آسفالت داشتیم که الان به ۸۴۱ کیلومتر افزایش یافته و ۹ برابر شده است.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طول راه‌های فرعی آسفالت نیز قبل از انقلاب ۳۰۲ کیلومتر بود که در حال حاضر به چهار هزار و ۲۳ کیلومتر افزایش یافته و رشد ۱۴ برابری داشته است.

وی اظهار داشت: تهیه طرح جامع برای ۲۸ شهر، طرح تفصیلی برای ۲۶ شهر، احداث ۲ بیمارستان با ۳۹۰ تخت، احداث هزار و ۸۰۰ متر مربع مجتمع فرهنگی و هنری و ساخت هزار و ۴۰۰ متر مربع احداث پاویون فرودگاه در خراسان جنوبی بخش دیگری از خدمات ارائه شده به مردم است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم درخصوص احداث راه دوبانده گفت: سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی منجر به تصویب ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان شد که با پیگیری‌های صورت گرفته ۶۷۹ میلیارد تومان یعنی ۳۴ درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته است.

وی افزود: توجه ویژه دولت سیزدهم به راه‌های خراسان جنوبی منجر به افتتاح ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در این دولت شده و ۸۰ کیلومتر دیگر هم تا مرحله زیرسازی آسفالت انجام شده است.

داعی با تاکید بر توسعه عدالت‌محور در حوزه‌ راه‌های استان تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم در هر شهرستان حداقل یک پروژه باند دوم اجرا و مراکز شهرستان‌ها به شبکه بزرگراهی کشور متصل شود.

وی گفت: در چند سال اخیر رکورددار افتتاح باند دوم راه در کشور بوده‌ایم به گونه‌ای که ابتدای سال ۱۳۹۸ باندهای دوم استان ۶۰۶ کیلومتر بود و با رشد چشمگیری در حال حاضر به مجموع ۸۴۹ کیلومتر رسیده است.

این مقام مسوول بیان کرد: در حال حاضر ۵۸۰ کیلومتر باند دوم با پیشرفت ۳۷ درصدی در استان در دست اجراست.

۱۰۳ کیلومتر راه‌آهن در حال احداث

پیگیری‌هایی که از چند سال قبل برای احداث راه‌آهن مرکز استان آغاز شد نیز به ثمر نشست به گونه‌ای در حال حاضر احداث ۳۴۴ کیلومتر راه‌آهن در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شده که ۱۰۳ کیلومتر آن در دست اجراست.

یکی از دستاوردهای سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی در شهریور ۱۴۰۰ مصوبه تسریع تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی بود که علاوه بر اعلام آمادگی کنسرسیوم بانکی برای تزریق ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه، دولت نیز در بودجه امسال ۱۱۳ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته است.

احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی گناباد یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال‌ها انتظار مردم در اواسط مهر ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن آغاز شد و تاکنون عملیات زیرسازی قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تصویب راه‌آهن شرق کشور بر پایه خواسته‌های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران و کشورهای همسایه دارد.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار - زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان - بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند - یونسی (خراسان رضوی) به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد.

پروژه راه‌آهن بیرجند به یونسی به لحاظ اتصال مرکز استان به شبکه ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از سه سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد؛ پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیادی برای تامین منابع مالی این پروژه انجام شده به‌طوری که چند ماه بعد از کلنگ‌زنی ۲ مصوبه هیات وزیران وقت منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره آخرین روند اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور برای پروژه راه‌آهن بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: جلساتی برای انعقاد قرارداد مشارکت برای احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی و رفع ابهامات صندوق توسعه ملی و آمادگی صندوق توسعه ملی برای پرداخت مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس به این پروژه برگزار شده است.

داعی افزود: در این راستا جلساتی با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیران عامل بانک‌ها همچنین صندوق توسعه ملی تشکیل شده است که در نتیجه آن همه بانک‌های عضو کنسرسیوم بانکی به صندوق توسعه ملی مبلغ عاملیت خود را به ۲ برابر افزایش دادند.

وی عنوان کرد: به این صورت مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و طبق آخرین پیگیری‌ها آمادگی کنسرسیوم بانکی به صندوق توسعه ملی برای انعقاد قرارداد اعلام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: انتظار می‌رود هرچه سریعتر سازمان برنامه و بودجه کشور تضمین لازم را به نفع بانک‌های عامل صادر تا متعاقبا قرارداد بین کنسرسیوم بانکی و صندوق توسعه ملی منعقد و تسهیلات ریالی به مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق شود.

وی اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌آهن بیرجند - یونسی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور در شهریور سال گذشته برشمرد و افزود: مصوبه در ۹ مهر امسال ابلاغ شد و پروژه در استان خراسان جنوبی در قالب یک قطعه از بیرجند به سمت قاین در دست اقدام است.

داعی با اعلام اینکه ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال جاری برای راه‌آهن بیرجند - یونسی در نظر گرفته شده است گفت: سال گذشته سهم راه‌آهن از بودجه ۶۰ میلیارد تومان بود.

وی از پیشرفت ۱۰ درصدی کل پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی خبر داد و گفت: تاکنون در قطعه ۱۶ از سمت بیرجند حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که ۳۰ میلیارد تومان آن امسال تخصیص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون ۹۰ کیلومتر از این پروژه در قالب ۲ قطعه شروع به ساخت شده که قطعه شماره ۱۶ در استان خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد در مرحله زیرسازی است.

وی افزود: ۱۸۱ کیلومتر از این مسیر فاقد پیمانکار بوده و قطعه شماره ۲۳ در استان خراسان رضوی نیز به طول ۵۸ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در مرحله زیرسازی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر احداث ۳۴۴ کیلومتر اجرای راه آهن در استان هدف‌گذاری شده است که ۱۰۳ کیلومتر آن در دست اجراست.

راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه سکونتگاه‌ها ایفا می‌کند به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می‌کنند.

جاده‌ها روستایی علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجایی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستائی و شهرها هستند و باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شوند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار است و ۴۱ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند که گسترش راه‌های روستایی به عنوان نیاز اساسی نقش موثری در توسعه و پیشرفت روستاها دارد.

براساس اعلام مسئولان متولی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها پنج روستای خراسان جنوبی به طول ۲۴ کیلومتر از راه آسفالته برخوردار بودند که در حال حاضر ۸۴۷ روستا به طول پنج هزار و ۹۵۶ کیلومتر از راه آسفالته برخوردار هستند که رشد ۲۴۸ برابری دارد.

همچنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها پنج روستای استان از نعمت راه آسفالته برخوردار بودند که در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی ۹۷.۶۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالته برخوردار هستند.

رشد ۹ برابری راه‌های اصلی و احداث راه‌آهن در خراسان جنوبی

برخورداری ۹۷.۶۲ درصد روستاهای خراسان جنوبی از راه آسفالت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان گفت: ۸۴۷ روستا از راه آسفالت برخوردار و مابقی روستاها فاقد راه آسفالت هستند که از این تعداد راه ۷۲ روستا در دست اجراست.

اسدالله جلال‌زاده افزود: در حال حاضر ۹۷.۶۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالته برخوردار هستند و تکلیف قانونی ما احداث راه‌ روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.

وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها پنج روستای خراسان جنوبی به طول ۲۴ کیلومتر از راه آسفالته برخوردار بودند که در حال حاضر ۸۴۷ روستا به طول پنج هزار و ۹۵۶ کیلومتر از راه آسفالته برخوردار هستند که رشد ۲۴۸ برابری دارد.

جلال‌زاده عنوان کرد: طول راه‌های روستایی آسفالته استان پنج هزار و ۹۵۶ کیلومتر با میانگین شاخص طولی ۵۱.۷۹ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می‌رسیم.

وی طول کل راه‌های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام و اضافه کرد: از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راه‌های استان را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار شوند گفت: هدف‌گذاری ما این است که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.

جلال‌زاده مهمترین مشکل در زمینه احداث و تسریع روند احداث راه‌های روستایی خراسان جنوبی را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در زمینه احداث راه‌های روستایی ردیف اعتباری ملی نداریم و اعتبارات استانی هم محدود است.

وی اظهار داشت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی یکی از فعالیت‌های اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالت، نصب علائم، شانه‌سازی و پاکسازی حریم راه‌ است.

جلال‌زاده عنوان کرد: در دهه فجر سال جاری هم پنج طرح روکش آسفالت محور روستایی به طول ۴۰ کیلومتر و با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و چهار پروژه تکمیل، بهسازی و آسفالت راه روستایی به طول ۱۸.۸ کیلومتر و اعتبار ۵۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان کشور شامل خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان و اصفهان همجوار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha